روحانی: نه استعفا می‌دهیم نه کنار می‌کشیم

۱۳۹۷/۰۴/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۴۳۱

تعادل| حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر دیروز طی سخنانی در دومین نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت با رییس‌جمهوری با بیان اینکه «ما به عنوان خط مقدم در کنار هم هستیم و همه نظام و مسوولان کشور نیز در این راه در کنار هم هستند»، گفت: من می‌گویم که از روز 18 اردیبهشت تا به امروز هر روز ما یوم‌القدر و هر شب ما لیله قدر بوده است. من شعار نمی‌دهم حدیث پیغمبر (ص) را برای‌تان خواندم که می‌فرماید: «در خط مقدم بودن ارزشش از شب قدر بالاتر است.» وی همچنین گفت که دولت در این شرایط نه استعفا می‌دهد و نه کنار می‌کشد. به گزارش «تعادل»، رییس‌جمهوری با بیان اینکه از 18 اردیبهشت تا به امروز که 51 روز می‌گذرد دنیا در شگفتی است، ‌اظهار داشت که در این مدت هیچ کس نگفت که ایران عقب‌نشینی کرده است بلکه همه از عقل و تدبیر ایران بزرگ حرف زدند.

رییس‌جمهوری با تشریح وضعیت امروز کشور گفت که هم‌اکنون سه راه پیش روی ملت ما است. راه اول این است که در برابر امریکا تسلیم شویم. این راه، ‌راهی است که هیچ عاقل و وطن دوست و ایرانی نمی‌پذیرد، نمی‌پذیرد که فشار و توهین را قبول کند و در برابر متجاوز سر خم کنیم و تسلیم شویم. راه دوم این است که در برابر امریکا بایستیم اما دعوا و اختلافات درونی خودمان را ادامه دهیم. در این راه مطالبات مردم را بالا می‌بریم و نتیجه آن این می‌شود که مقاومت ما با بالاترین هزینه برای مردم ایران و بالاخص فقرا پرداخت شود. راه دوم یعنی ایستادگی در برابر امریکا با بالاترین هزینه. شکاف. از نگاه روحانی راه سوم این است که تسلیم نمی‌شویم و عزت تاریخی و عظمت خودمان را حفظ می‌کنیم. در این راه امریکا را به زانو درمی‌‌آوریم و ملت ایران همیشه سربلند خواهند بود. به گفته رییس‌جمهور، ‌راه سوم راهی است که مقاومت می‌کنیم اما با کمترین هزینه. در این راه همه با هم همکاری می‌کنیم.

رییس دولت دوازدهم با اشاره به اینکه امروز دولت و رییس‌جمهور خم می‌شوند و دست همه را می‌بوسند گفت: امروز روز به اهتزاز درآوردن پرچم عزت و عظمت ملت ایران است. ما مشکلات را تحمل می‌کنیم اما آزادی را معامله نمی‌کنیم، جمهوریت را معامله نمی‌کنیم، اسلامیت را معامله نمی‌کنیم.

روحانی در این مراسم ادامه داد که امروز دولت در خط مقدم این مبارزه است. پیامبر (ص) گفته که در خط مقدم بودن شبش از شب قدر بالاتر است همه نظام و مسوولان کشور در کنار هم در خط مقدم هستند. از 18 اردیبهشت تا به امروز هر روز ما و هر شب ما یوم‌القدر بوده است.

رییس‌جمهوری در ادامه سخنان خود گفت که اگر در این خط مقدم کسی فکر می‌کند دولت می‌ترسد و استعفا می‌دهد اشتباه می‌کند. ما همه در کنار هم تا روز آخر دولت دوازدهم به عهدمان وفا می‌کنیم. ما امانت‌دار مردم هستیم. ما هیچ ترس و هراسی نداریم اما شرطش این است که دولت اول باید فشار را تحمل کند. اگر ما تا به امروز با همان مدیریت سابق کار کنیم موفق نمی‌شویم. ما امروز باید به فکر مشاورین جدید و کارشناسان جدید باشیم. وزیران و مدیران کل باید احساس کنند که شرایط امروز با دیروز متفاوت است. به همین خاطر من از سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی می‌خواهم که دستورالعملی در صرفه‌جویی هزینه‌ها تدوین کنند و راه‌حل بدهند. نمی‌شود سفرهای خارجی دولت و شرکت‌های دولتی با سال 96 یکی باشد. اگر از خودمان صرفه جویی را آغاز کنیم مردم ما می‌ ایستند زیرا ما بدون مردم پیروز نمی‌شویم، ما باید مردم را قانع کنیم.

روحانی در این مراسم گفت که دولت امروز باید در اشتغال، ‌مبارزه با فقر، ‌تنظیم بازار و رونق تولید برنامه خاص تدوین کند. در شرایط خاص بیکاری کشور مضاعف می‌شود. رییس‌جمهوری با تاکید بر این نکته که باید وزارت کار با همه قدرت به صحنه بیاید اظهار داشت که باید اشتغال روستایی را تسریع کنیم. او به وزیران کار و راه و شهرسازی دستور داد که هر ماه در دولت گزارش کار اشتغال را ارائه کنند.

رییس دولت دوازدهم با تاکید بر این نکته که هر دستگاه و شرکت دولتی که زمین دارد اما مورد نیازش نیست باید برای ساخت و ساز به وزارت راه و شهرسازی بدهد گفت که اگر متوجه شویم چنین زمینی هست اما نداده‌اید آن را می‌گیریم.

وی همچنین درخصوص هدایت نقدینگی سرگردان به سمت تولید، به شرکت‌های دولتی دستور داد که هر چه سریعتر سهام خود را به بورس بیاورید. همچنین تمام وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هایی که می‌توانند اوراقی را منتشر کنند باید به میدان بیایند.

رییس‌جمهوری در ادامه سخنرانی خود از همه تولیدگران و بازاریان خواست در کنار دولت بایستند و در همین حال به آن افرادی که می‌خواهند برای مجلس کاندیدا شوند و در سخنرانی‌های خود توقعات مردم را بالا می‌برند به استانداران دستور داد که به مردم واقعیت‌ها را بگویید که آنها بعدا سوءاستفاده نکنند، بفهمند.

روحانی در همین حال به تولید‌کننده‌های داخلی توصیه کرد که امروز یک فرصت تاریخی برای تولید داخلی است. وقتی که صدها قلم ورود کالای مصرفی ممنوع می‌شود این فرصت را برای رونق تولید و صادرات از دست ندهید.

وی در همین حال به وزیران و مدیران توصیه کرد که نگذارید به فقرای ما سخت بگذرد. وظایف همه دستگاه‌ها است که بطور ‌بودجه‌یی و غیر بودجه‌یی از اقشار ضعیف حمایت کنند.

رییس دولت دوازدهم در ادامه ترسیم خط مشی دولت در شرایط اضطراری کشور به تنظیم بازار اشاره کرد و آن را یک رکن مهم دانست و گفت: مردم ما باید زندگی روزمره‌اشان تامین شود. وی تاکید کرد که قیمت‌گذاری‌ها باید یک جا انجام شود، تورم باید تک رقمی بماند و قیمت خدمات نباید بیشتر از تورم بالاتر برود. همچنین بخش خصوصی باید امروز به میدان بیاید. باید راه‌حل جدید پیدا کرد. امروز روز گله‌گذاری نیست بلکه روز حمایت از همدیگر است. او در پایان سخنرانی خود از تمام وزیرانی که در تولید و صادرات نقش دارند خواست که از بخش خصوصی کمک بگیرند. از وزیران خواهش می‌کنم و ابلاغ می‌کنم که آب و برق دستگاه‌ها را کنترل کنید اگر از پارسال بیشتر بود مسوول را عوض کنید.

وی گفت: از همه دانشگاهیان، ‌ورزشکاران و دانشجویان می‌خواهم که به حمایت از دولت بیایند. وارد حاشیه نشوید. اگر مشکل ما فشار خارجی باشد حتما موفق می‌شویم اما اگر فشار خارجی با داخلی یکی شود دیگر خطر نیست بلکه مهلک است.

 

ارسال نظر