شمخانی: برخی کشورها با اعتماد به امریکا، تروریسم را تقویت می‌کنند

۱۳۹۷/۰۴/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۲۶۹

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: کشورهایی که گمان می‌کنند با اعتماد به امریکا می‌توانند امنیت داخلی خود و ثبات در منطقه را تامین کنند عملا به تقویت تروریسم کمک می‌کنند.

به گزارش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، علی شمخانی عصر دوشنبه در دیدار فالح فیاض، مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق با تبریک به دولت و ملت عراق در برگزاری موفق انتخابات و تامین امنیت کامل آن تاکید کرد: موفقیت‌های مستمر ارتش و نیروهای مردمی عراق در مقابله با تروریسم تکفیری و بهبود قابل ملاحظه شرایط امنیتی در این کشور، زمینه‌های ایجاد جهش در مناسبات اقتصادی و تجاری میان تهران و بغداد به عنوان دو شریک راهبردی را فراهم کرده است.

وی افزود: صبر و ایستادگی مردم عراق و دلاوری‌های ارتش، نیروهای امنیتی و مردمی به ویژه حشدالشعبی موجب شد تا با وجود ناخشنودی برخی کشورها، بزرگ‌ترین تهدید منطقه نابود شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: بخش مهمی از بحران‌های منطقه با هدایت و طراحی امریکا و رژیم صهیونیستی و همکاری برخی کشورهای منطقه شکل می‌گیرد اما مردم عراق ثابت کردند، امنیت خریدنی نیست و به جای اعتماد به قدرت‌های خارجی با اتکا به خود و بسیج مردمی شکل گرفته براساس فتوای مرجعیت می‌توانند بر بزرگ‌ترین تهدیدات امنیتی فائق شده و به پیروزی دست یابند.

شمخانی با اظهار تاسف نسبت به رفتارهای برخی کشورهای منطقه که داعیه رهبری جهان اسلام را دارند و به گاو شیرده امریکا و شریک راهبردی اسراییل تبدیل شده‌اند، افزود: دولت‌های بی‌تجربه و متوهم این کشورها با وجود کاهش شدید ذخایر ارزی و کسر بودجه سنگین و بی‌سابقه با اتخاذ رویکردهای نمایشی و مضحک در تلاش برای سرپوش گذاشتن بر مشکلات اقتصادی، امنیتی و اجتماعی فزاینده و خود ساخته هستند.

نماینده مقام معظم رهبری با اشاره به تلاش مستمر امریکا و بهره‌گیری از موقعیت‌های مختلف برای حمایت از عناصر باقیمانده تروریست افزود: سردمداران کاخ سفید حتی از حمله بی‌شرمانه به نیروهای مسلح عراق و سوریه در مسیر پشتیبانی از جریان تروریسم ابایی ندارند و کشورهایی که گمان می‌کنند با اعتماد به امریکا می‌توانند امنیت داخلی خود و ثبات در منطقه را تامین نمایند عملا به تقویت تروریسم کمک می‌کنند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره و در ایام سخت دیکتاتوری، اشغالگری و دوره تهاجم تروریسم، صادقانه و بی‌توقع در کنار مردم عراق بوده است، تاکید کرد: سیاست غیرقابل تغییر جمهوری اسلامی ایران حمایت قاطع از خواست و اراده ملت رشید عراق و فعال‌سازی مجموعه ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی مشترک در مسیر توسعه و پیشرفت این کشور به ویژه پس از پیروزی بر فتنه تروریسم است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران در فرآیندهای سیاسی پس از انتخابات برای ایجاد دولت و ساختارهای جدید حکومتی که در تصمیم نخبگان منتخب آنها تجلی پیدا می‌کند در کنار اراده ملت عراق خواهد بود و از تصمیم آنها حمایت می‌کند. شمخانی افزود: طایفه‌گری بستر اصلی تولید و رشد تروریسم در عراق بوده و برخی بازیگران منطقه‌یی و بین‌المللی با عدم پذیرش واقعیت‌های منبعث از دموکراسی در عراق تلاش داشتند طی 15سال اخیر موجب تحمیل تروریسم، بی‌ثباتی و ناامنی به ملت عراق شوند.

فالح فیاض، مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از آخرین تحولات سیاسی و امنیتی در عراق از مواضع و حمایت‌های بی‌دریغ دولت، ملت و نیروهای مسلح ایران از عراق در مبارزه با تروریسم قدردانی و بر نقش تعیین‌کننده ایران در پیروزی ملت عراق در برابر تروریسم تاکید کرد.

وی گفت: عراق نسبت به اقدامات مغایر امنیت منطقه‌یی و اقدامات مخرب برخی کشورها برای ایجاد بی‌ثباتی و ناامنی در عراق حساس بوده و با هر تلاشی که در مسیر ضربه زدن به انسجام و یکپارچگی کشور باشد، قاطعانه مقابله خواهد کرد.

 

 

ارسال نظر