معاون رییس‌جمهوری: ایران منتظر گام‌های عملی اروپا است

۱۳۹۷/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۱۰۳

 

لعیا جنیدی معاون رییس‌جمهوری ایران در امور حقوقی اعلام کرد که ایران منتظر گام‌های عملی اتحادیه اروپا برای تامین منافع اقتصادی‌اش در چارچوب برجام است.

به گزارش روز شنبه سفارت ایران در لاهه، جنیدی که به عنوان فرستاده ویژه حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران به هلند سفر کرده است، در دیدار با «استف بلوک» وزیر امور خارجه هلند

با اشاره به مذاکرات هسته‌یی که به برجام منتهی شد، تاکید کرد که جمهوری اسلامی در جریان این مذاکرات نشان داد که اهداف برنامه هسته‌یی‌اش کاملا صلح‌آمیز است و پس از برجام نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 11بار اجرای تعهدات از سوی جمهوری اسلامی ایران را مورد تایید قرار داده است.

وی با اشاره به خروج غیرقانونی امریکا از برجام گفت: خروج امریکا، اعتماد به این کشور در سطح بین‌المللی را تحت تاثیر قرار داده است. جمهوری اسلامی ایران با وجود خروج امریکا اعلام کردکه به تعهدات خود در برجام پایبند است؛ تداوم این امر مستلزم آن است که ایران بتواند از منافع برجام در جهت رفع تحریم‌ها بهره‌مند شود، ضمن اینکه همزمانی ادامه تحریم‌ها و اجرای تعهدات در چارچوب برجام از سوی ایران غیر ممکن است.

فرستاده ویژه رییس‌جمهوری ایران حمایت سیاسی کشورهای اتحادیه اروپا از برجام و ادامه این حمایت پس از خروج امریکا از آن را خوب، اما ناکافی دانست و تصریح کرد: ایران منتظر گام‌های عملی اتحادیه اروپا در چارچوب برجام و در جهت تامین منافع اقتصادی این کشور است.

وی، برجام را یک توافق بین‌المللی معتبر دانست که در قالب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل نیز مورد تایید قرار گرفته است و بر این اساس همه طرف‌ها مکلف به احترام و رعایت آن هستند.

وی یادآور شد که در این شرایط نباید سایر موضوعات را به برجام مرتبط و آنها را به عنوان پیش‌شرط اجرای برجام مطرح کرد.

جنیدی با اشاره به مشهور بودن لاهه به عنوان مرکز حقوقی دنیا و شهر صلح و عدالت، گفت: متاسفانه امریکا به میراث بشری در انعقاد توافق‌های بین‌المللی بی‌توجهی و یک توافق بین‌المللی مهم را نقض می‌کند و از آن خارج می‌شود، از این رو دیگر چطور می‌توان به مذاکرات منتهی شده به توافق، اعتماد کرد.

وزیر امور خارجه هلند نیز ضمن اشاره به تاسف کشورش از خروج امریکا از برجام گفت: در شرایطی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به تعهداتش طبق برجام را تایید کرده است، همه باید به برجام پایبند باشند و به قراردادهای بین‌المللی احترام گذارند.

وی افزود: ما و سایر کشورهای اروپایی در حال کار درمورد این مساله هستیم که چطور برجام را زنده نگه داریم. تلاش برای تامین منافع اقتصادی ایران با بازگشت تحریم‌ها آسان نیست.

رییس‌جمهوری امریکا روز 18 اردیبهشت ماه گذشته خروج کشورش از توافق هسته‌یی 1+5 با ایران را اعلام و تاکید نمود که تحریم‌های این کشور علیه تهران بازخواهند گشت. این اقدام با اعتراض گسترده بین‌المللی و به‌ویژه دیگر طرف‌های این توافق روبه‌رو شد.

دیگر کشورهای امضا‌کننده برجام و اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که به برجام وفادار می‌مانند. ایران اعلام کرده است که در صورت تضمین بهره‌مندی ایران از فواید اقتصادی برجام، به آن پایبند می‌ماند.

 

 

 

ارسال نظر