تورم نقطه‌ای دو رقمی شد

۱۳۹۷/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۰۱۹

طبق اطلاعات مرکز آمار ایران تورم نقطه‌یی در خرداد ماه به 10.2درصد رسیده که نسبت به اردیبهشت ماه 1.9درصد افزایش یافته است. این افزایش تورم در درصد تغییر شاخص نسبت به ماه قبل از سال فروردین سال 1392 تاکنون بی‌سابقه بوده است. طبق اطلاعات مرکز آمار ایران در خرداد ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل به ١١٦,٢ رسید که نسبت به ماه قبل 1.9درصد رشد یافته است. همچنین تورم نقطه‌یی خرداد ماه به 10.2درصد رسیده است (یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین 10.2درصد بیشتر از خرداد ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کردند). تورم نقطه‌یی این ماه نسبت به اردیبهشت ماه (8.3درصد) معادل 1.9واحد درصد افزایش یافته است. این میزان افزایش در درصد تغییر شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل (1.9واحد درصد) طی یک ماه، از فروردین ١٣٩٢ تاکنون بی‌سابقه بوده است. همچنین تورم سالانه در خرداد ماه ١٣٩٧ به ٨,٢ درصد رسید که نسبت به اردیبهشت ماه سال جاری 0.2 واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نیز نسبت به ماه قبل ٤,٢درصد بوده و تورم سالانه این گروه به 10.5درصد رسیده و در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» هم تورم 0.9درصد افزایش یافته و تورم سالانه به

7.3 درصد رسیده است. همچنین طبق آمارها، ‌شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در خرداد ماه ١٣٩٧ به عدد ١١٦,١ رسید که نسبت به ماه قبل 1.7درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین تورم نقطه به نقطه این گروه به 10.2درصد رسیده و نرخ تورم 12 ماهه این گروه ٨,٢ درصد شده است.

همچنین شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی کشور در خرداد ماه ١٣٩٧ به عدد ١١٧,١ رسید که نسبت به ماه قبل 2.7درصد افزایش نشان می‌دهد. تورم نقطه ‌این گروه نیز معادل 9.9درصد و نرخ تورم 12ماهه معادل ٧,٩ درصد است.  در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به اقلام هندوانه، طالبی، خربزه، کیوی، انواع پرتقال، هویج فرنگی، انواع سیب، کرفس، خیار، گوجه‌فرنگی، کشمش پلویی، آب معدنی و گوشت قرمز است. در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نیز انواع سیگار، تجهیزات رایانه، گوشی تلفن همراه، تبلت و اتومبیل سواری بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین کاهش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به اقلام لیموترش، هلو، زردآلو، گیلاس، توت‌فرنگی و مرغ ماشینی است. در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» کاهش قیمت محسوسی وجود نداشته است.همچنین دامنه تغییرات نرخ تورم 12 ماهه منتهی به خرداد ماه ١٣٩٧ برای دهک‌های مختلف هزینه‌یی از ٨,١ درصد برای دهک اول تا 8.4درصد برای دهک هفتم است.

 

ارسال نظر