یکجانبه گرایی امریکا خطری برای جهان

۱۳۹۷/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۲۹۰

در شرایطی که انزوای امریکای مدل «ترامپ» طی روزهای اخیر در جریان اجلاس جی 7 در راس اخبار و تحلیل‌های رسانه‌یی قرار دارد، تصاویری که از ایران مدل «روحانی اعتدالگرا» در اجلاس شانگهای روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار می‌گیرد؛ واقعیت عریان را در دو سویه این معادله به خوبی نمایان می‌کند.

واقعیتی که نشان می‌دهد نه تنها برنامه‌های ترامپ و متحدان صهیونیستی و سعودی‌اش برای انزوای ایران کارگر نبوده بلکه خروج از برجام در کنار برخی عوامل دیگر خود به عاملی برای انزوای امریکا بدل شده است. دو سوی ماجرایی که در یک طرف آن ترامپ و تندروی‌هایش قرار دارد و در سوی دیگر ایران معتدل و مقتدر که در جریان اجلاس شانگهای، رییس‌جمهورش در کنار رهبران کشورهای قدرتمندی چون چین؛ روسیه؛ هندوستان و... می‌ایستد؛ لبخند می‌زند و با رهبران تاثیرگذار جهانی درباره توسعه مناسبات امنیتی، اقتصادی و سیاسی بحث و تبادل نظر می‌کند. بر این اساس است که «شی جین پینگ» رییس‌جمهوری خلق چین با صراحت از نقض توافق هسته‌یی ایران از سوی دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا ابراز تاسف و اعلام می‌کند که این خروج تهدیدی برای توافقنامه‌های آینده نظام بین‌الملل است و چین به همراه روسیه و سایر طرف‌های اثرگذار وظیفه حمایت از این توافقنامه را به عهده می‌گیرد. موضعی که پیش از رییس‌جمهوری چین؛ توسط پوتین رییس‌جمهوری روسیه و مودی نخست‌وزیر هند نیز به نوعی دیگر تکرار شده بود. دیروز هم در ادامه اجلاس شانگهای رییس‌جمهوری ضمن سخنرانی، برنامه دیدارهای متنوعی را با رهبران کشورهای چین؛ هندوستان و مغولستان انجام داد تا درباره موضوعات مورد علاقه طرفین مذاکره و گفت‌وگو کند. دیدارهایی که بازتاب‌های فراوانی در رسانه‌های بین‌المللی پیدا کرد و تحلیل‌های گوناگونی درباره آنها منتشر شد. دیدار با رییس‌جمهوری چین در قالب دیدار دو جانبه ایران و چین، شرکت در ضیافت شام رییس‌جمهوری چین به افتخار هیات ایرانی و مراسم امضای اسناد روابط دو جانبه شامل چند سند همکاری بین ایران و چین ازجمله برنامه‌های روز دوم سفر رییس ایران به چین است.  در کنداکتور برنامه‌های دیروز رییس‌جمهوری سخنرانی در اجلاس شانگهای به عنوان نخستین برنامه گنجانده شد. رییس‌جمهور در این سخنرانی گفت: ایران به نقش خود در برقراری صلح و ثبات و توسعه منطقه‌یی واقف بوده و با توجه به ظرفیت‌های قابل توجه خود آماده گسترش همکاری‌های اقتصادی منطقه‌یی و بین‌المللی است.

رییس‌جمهور گفت: «بی‌تردید یکجانبه‌گرایی اقتصادی، سیاسی و حقوقی در مسیر تضعیف همگرایی منطقه‌یی است. در این زمینه، تلاش ایالات‌متحده برای تحمیل سیاست‌های خود بر دیگران، خطری در حال گسترش است. نمونه اخیر یکجانبه‌گرایی و بی‌اعتنایی امریکا به نظرات جامعه بین‌المللی، تصمیم آن کشور به خروج از برجام است. جمهوری اسلامی ایران تاکنون به تمام تعهدات خود وفق برجام عمل نموده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون 11 مرتبه پایبندی کشورم به تعهدات برجامی را تایید کرده است.

تمامی طرفین برجام در قبال تعهدات رفع تحریمی پذیرفته شده در برجام مسوولیت دارند و سایر اعضای ملل متحد نیز براساس قطعنامه 2231 شورای امنیت و ماده 25 منشور ملل متحد موظفند که به اجرای کامل برجام کمک نموده و از هر اقدامی که مانع اجرای برجام شود، خودداری کنند. جمهوری اسلامی ایران فرصت محدودی را در اختیار کشورهای باقی‌مانده در برجام قرار داده تا چنانچه در عمل بتوانند نسبت به اجرای تمامی موارد توافق شده در برجام تضمین لازم را ارائه نمایند، به حضور خود در این توافق ادامه دهد. مطمئنا امریکا عکس‌العمل دیگران نسبت به خروج خود از برجام را رصد کرده و عدم پاسخ نسبت به این اقدام را به منزله بی‌هزینه بودن یکجانبه‌گرایی قلمداد می‌کند که نتیجتا آثار بسیار زیانباری برای جامعه جهانی دربر دارد. در اینجا از تلاش کشورهای روسیه و چین برای حفظ توافق برجام استقبال می‌کنم.»

 

 رییس‌جمهوری ایران دیروز در ادامه دیدارهای خود با سران و رهبران کشورهای مختلف در حاشیه اجلاس سران عضو سازمان همکاری‌های شانگهای در «چینگ‌دائو» چین با رییس‌جمهوری چین دیدار و گفت‌وگو کرد.

حسن روحانی و شی جین‌پینگ در این دیدار بر تقویت و توسعه همکاری‌های اقتصادی و سیاسی میان تهران و پکن تاکید کردند.

روسای جمهوری دو کشور همچنین زمینه‌های همکاری دو جانبه و موضوع برجام را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

«شی جین‌پینگ» رییس‌جمهوری خلق چین از نقض توافق هسته‌یی ایران موسوم به «برجام» از سوی دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا ابراز تاسف کرد.

رییس‌جمهوری چین دیروز در نشست خبری پایان اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در شهر «چینگ‌دائو» واقع در شرق چین گفت: مایه تاسف است که امریکا می‌گوید از پیمان مذکور خارج شده است.

 او با اشاره به اینکه این حرکت امریکا مایه تاسف و نگرانی است، تاکید کرد چین به دنبال آن است که از این توافق حراست کند.

او در حضور اعضای رسمی و ناظر و شرکای گفت‌وگوی هجدهمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای گفت: چین قصد دارد با همکاری روسیه و دیگر کشورها از برجام حفاظت به عمل آورد.

رییس‌جمهوری خلق چین تصریح کرد که کشورها باید نگرانی‌های امنیتی متقابل را در نظر گیرند و این شامل کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای نیز می‌شود.

او در بخش دیگری از اظهاراتش خواستار آن شد که سند مربوط به مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی و انشعاب‌طلبی از 2019 تا 2021 میلادی با حمایت کامل اعضا اجرا شود.

 تهران و پکن 4 سند همکاری امضا کردند

ایران و چین عصر دیروز به وقت محلی، با هدف توسعه بیش از پیش مناسبات، چهار سند همکاری امضا کردند.

به گزارش پاد، این اسناد همکاری در حضور روسای جمهوری ایران و چین و توسط مقام‌های ارشد دو کشور امضا شد.

یادداشت تفاهم برنامه مشترک تحقیقاتی بین معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ایران و وزارت علوم و فناوری جمهوری خلق چین، یادداشت تفاهم بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری خلق چین در زمینه همکاری در پیشگیری و مبارزه با تولید غیرقانونی، قاچاق و سوءمصرف موادمخدر، داروهای روانگردان و پیش‌سازها، تفاهمنامه فی‌مابین سازمان بورس و اوراق بهادر، ایران و کمیسیون قانونگذاری اوراق بهادار چین برای همکاری متقابل و کمک فنی و یادداشت تفاهم همکاری فی‌مابین وزارت امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات جمهوری خلق چین بر تشکیل برنامه همکاری مشترک دوجانبه ایران-چین در چارچوب ابتکار طرح کمربند و راه، چهار سندی است که به امضا رسید.

 ایران آماده همکاری‌های راهبردی

با هندوستان است

رییس‌جمهور در دیدار «نارندرا دامورداس مودی» نخست‌وزیر هندوستان، تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران از گسترش و تعمیق روابط همه‌جانبه با هندوستان به‌عنوان یک کشور دوست در منطقه استقبال می‌کند و آماده همکاری‌های راهبردی با این کشور است.

حسن روحانی دیروز در این دیدار که در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر چینگ‌دائو چین برگزار شد، با ابراز خرسندی از روند رو به توسعه روابط تهران-دهلی‌نو، از مشارکت فعال هندوستان در طرح توسعه بندر چابهار استقبال کرد و گفت: بندر چابهار به عنوان پل ارتباطی هند به افغانستان و آسیای مرکزی تا اروپای شرقی می‌تواند روابط تاریخی و تجاری دو کشور و منطقه را بیش از پیش مستحکم سازد. رییس‌جمهور با اشاره به اهمیت نقش همکاری‌های بانکی در توسعه روابط اقتصادی بر تسریع در اجرای توافقات اخیر سران دو کشور در دهلی‌نو تاکید کرد و اجرای این طرح‌ها را گامی در مسیر توسعه بیش از پیش روابط دو کشور دانست. نارندرا دامورداس مودی نخست‌وزیر هندوستان نیز در این دیدار با اشاره به شتاب در روند توسعه مناسبات تهران-دهلی‌نو گفت که کشورش مصمم به توسعه همه‌جانبه روابط با ایران است.

نخست‌وزیر هندوستان همچنین در این دیدار اهمیت و جایگاه ویژه بندر چابهار برای توسعه همکاری‌های منطقه‌یی را مورد تاکید قرار داد.

 توسعه و تقویت روابط با مغولستان

رییس‌جمهور با استقبال از گسترش روابط تهران- اولان باتور در همه عرصه‌ها تصریح کرد: تهران آماده توسعه و تقویت روابط اقتصادی و تجاری با مغولستان است و باید از همه ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود در دو کشور برای تعمیق مناسبات مشترک بهره گرفت.

 حسن روحانی دیروز در دیدار «خالتما باتولگا» رییس‌جمهور مغولستان گفت: توسعه روابط اقتصادی مورد تاکید ما و به نفع ملت‌های دو کشور است و ما بخش خصوصی و بازرگانان ایرانی را برای مشارکت در طرح‌های توسعه‌یی مغولستان تشویق می‌کنیم. رییس‌جمهور در این دیدار که در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر چینگ‌دائو چین برگزار شد، با اشاره به نقش روابط بانکی برای تقویت همکاری‌های اقتصادی مشترک، اظهار داشت: سرمایه‌گذاران ایرانی قادرند در زمینه‌های دامی در مغولستان سرمایه‌گذاری کنند.

 روحانی همچنین ضرورت توسعه روابط بخش‌های دولتی و خصوصی دو کشور را مورد تاکید قرار داد.

«خالتما باتولگا» رییس‌جمهور مغولستان نیز در این دیدار روابط ایران و مغولستان را رو به توسعه دانست و تاکید کرد که کشورش مصمم است روابط خود را با ایران در همه زمینه‌ها و به‌ویژه اقتصادی بیش از پیش تقویت کند.

 

 

 

ارسال نظر