چین و اتحادیه اروپا بر حفظ برجام تاکید کردند

۱۳۹۷/۰۳/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۹۷۲

وزیر خارجه چین و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کردند که پکن و بروکسل با وجود خروج امریکا از برجام همه تلاش‌شان را برای حفظ این توافق به کار خواهند گرفت.

به گزارش ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، اتحادیه اروپا و چین اعلام کردند که برای حفظ توافق هسته‌یی ایران همه تلاش خود را به کار می‌گیرند.  وزیر امور خارجه چین در دیدار با فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل گفت که کشورش در حفظ برجام ثابت‌قدم خواهد بود.  وانگ یی در کنفرانس خبری مشترک با موگرینی افزود که برجام از سوی سازمان ملل متحد تایید شده و همه طرف‌های این توافق وظیفه دارند آن را اجرا کنند.  وی تاکید کرد: چین، اتحادیه اروپا و دیگر کشورها در جهان برای تضمین استمرار بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی برجام که ناشی از خود این توافق است، همکاری کامل می‌کنند و در هفته‌های آینده نیز به این همکاری ادامه خواهند داد. همچنین موگرینی در این کنفرانس خبری با تمجید از چین گفت که پکن، اتحادیه اروپا و دیگر شرکا با همکاری کامل در تلاش برای حفظ برجام هستند.

سه‌شنبه 18 اردیبهشت و پس از ماه‌ها تلاش سه قدرت اروپایی برای حفظ امریکا در برجام، دونالد ترامپ رییس‌جمهوری این کشور با اعلام خروج واشنگتن از توافق هسته‌یی گفت که تحریم‌های رفع شده به مدد این توافق، دوباره اعمال خواهند شد.

این اقدام با انتقاد گسترده کشورهای مختلف ازجمله مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سران انگلیس، فرانسه و آلمان روبه‌رو شد که همگی اعلام کردند به برجام پایبند می‌مانند. کمیسیون اروپا نیز اعلام کرد که روند تجدید قانون انسداد را آغاز کرده تا شرکت‌های اروپایی فعال در ایران را از تحریم‌های امریکا محافظت کند.

 

 

ارسال نظر