اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۸۹۶

  نرخ تورم تولیدکننده به 11.3درصد رسید

شاخص بهای تولیدکننده در ایران در 12ماهه منتهی به اردیبهشت ماه 1397 نسبت به 12ماهه منتهی به اردیبهشت ماه 1396 به ‌میزان 11.3درصد افزایش یافته است. این گزارش نشان می‌دهد با اینکه نرخ‌های تورم نقطه به نقطه بیشتر بخش‌ها دو رقمی بوده اما با این حال دو بخش ارتباطات و حمل و نقل و انبارداری به ترتیب 2 و 6.9 درصد رشد کرده‌اند که نشان‌دهنده تثبیت این دو بخش در یک‌سال اخیر بوده است.

به گزارش روابط‌عمومی بانک مرکزی، شاخص بهای تولیدکننده در ایران براساس سال پایه 100=1390 در اردیبهشت ماه 1397 به عدد 271.2 رسید که نسبت به ماه قبل 1.8 درصد افزایش داشته است. این شاخص در اردیبهشت ماه 1397 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 14.8درصد افزایش نشان می‌دهد. مطابق این گزارش بخش صنعت با افزایش 18.6 درصدی و بعد از آن کشاورزی و جنگلداری با 15.4 درصد بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه را تجربه کرده‌اند. همچنین اطلاعات و انبارداری و حمل و نقل و انبارداری با نرخ‌های به ترتیب 2 و 6.9درصد کمترین تورم را به ثبت رسانده‌اند.

 

   رییس سازمان بازرسی کل کشور:

کشورهای غربی در استرداد مجرمین اقتصادی همکاری نمی‌کنند

رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: کشورهای غربی در زمینه استرداد مجرمین اقتصادی حاضر به همکاری نیستند.

به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، قاضی ناصر سراج روز گذشته در دیدار الکساندر مدولوف نماینده جدید دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در تهران (UNODC) افزود: متاسفانه از کشور ایران افرادی به سبب تخلفات اقتصادی و همچنین پولشویی از کشور متواری شده و به کشورهای غربی پناهنده شده‌اند که از جمله آنها رییس کل اسبق بانک ملی است که اکنون در کانادا حضور دارد.

وی ادامه داد: بنده اعتقاد دارم باید کاری انجام داد که شعارها درباره مبارزه با پولشویی و سایر مفاسد اقتصادی در حد شعار باقی نماند و کشورهای غربی، افرادی که از سایر کشورها متواری و به آنها پناهنده شده‌اند را مسترد و دیپورت کنند. متاسفانه غربی‌ها در این زمینه به دلیل اینکه اموال به سرقت رفته در بانک‌های آنها سرمایه‌گذاری شده، به بهانه آنکه نمی‌توانند اسرار بانک خود را به کشور مبدا بدهند، حاضر به همکاری نیستند. قاضی سراج همچنین با انتقاد از اعطای تابعیت مضاعف به افرادی که مرتکب جرم و فساد در کشور خود شده‌اند، اظهار داشت: متاسفانه موارد زیادی را شاهد هستیم که افرادی منابع و اموال عمومی کشورهای جهان سوم و در حال توسعه را به کشورهای غربی منتقل کرده و از طریق اخذ تابعیت آن کشور برای خود مصونیت ایجاد می‌کنند. رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: این سازمان علاوه بر نظارت و بازرسی در حوزه داخلی و مباحث آمبودزمانی، در بخش ارتباطات بین‌المللی نیز به‌صورت فعال شرکت دارد. سازمان بازرسی عضو موسس و عضو هیات‌مدیره انجمن آمبودزمان آسیایی و همچنین عضو آمبودزمان بین‌المللی است. وی افزود: در این رابطه سازمان توانسته با آمبودزمان 12 کشور از سه قاره جهان تفاهمنامه همکاری در جهت تبادل تجربیات امضا کند. قاضی سراج ضمن اشاره به حضور و نقش سازمان بازرسی در تاسیس آمبودزمان کشورهای عضو اوراسیا، گفت: خوشبختانه اخیرا تاسیس آکادمی آمبودزمان آسیایی به تصویب رسید و تشکیلات و ساختمان آن آماده گردید. در این راستا یک دوره آموزشی داخلی برای کارشناسان و بازرسان این سازمان برگزار شد و دوره آتی نیز در چند ماه آینده برای کارشناسان انجمن آمبودزمان آسیایی برگزار می‌شود.

 

ارسال نظر