دولت دخالتی در انتخابات رییس مجلس نداشت

۱۳۹۷/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۸۹۵
دولت دخالتی در انتخابات رییس مجلس نداشت

وزیر جهاد کشاورزی: افزایش تقاضا و سوءاستفاده عامل گرانی گوشت است

 

ایران| «دولت دخالتی در انتخابات رییس مجلس نداشت.» این عباراتی است که معاون پارلمانی رییس‌جمهوری در واکنش به انتخابات هیات رییسه مطرح می‌کند. انتخاباتی که چند ساعت قبل از آغاز نشست هیات وزیران با هماهنگی و قدرت‌نمایی قابل توجه فراکسیون امید دنبال شد و در نهایت با گردش به راست نمایندگان ولایی؛ یک ‌بار دیگر علی لاریجانی را در راس ساختار تقنینی کشور نشاند.

اما نشست روز گذشته هیات وزیران در پاستور در شرایطی برگزار شد که وقوع دامنه وسیعی از موضوعات و حاشیه‌ها در فضای عمومی کشور طی یک هفته اخیر باعث شده بود تا خبرنگاران با مجموعه متنوعی از پرسش‌ها راهی ساختمان ریاست‌جمهوری شوند؛ از قدرت‌نمایی فراکسیون امید در انتخابات هیات رییسه مجلس دهم تا تلاش تندروهای مجلس برای طرح سوال از رییس‌جمهوری و از فاجعه تلخ تعرض به دانش‌آموزان در شهرک غرب و افت کیفیت اینترنت تا آخرین اخبار از سرمایه‌گذاری‌ شرکت‌های اروپایی از کشورمان، اعتصاب‌های کامیونداران و... مجموعه‌یی وسیع از پرسش‌های خبرنگاران از اعضای کابینه دوازدهم بودند که بلافاصله پس از پایان نشست هیات وزیران برگزار شد. هیات وزیران دیروز همچنین بطحایی، وزیر آموزش و پرورش را برای پیگیری ماجرای مدرسه غرب تهران مامور کرد.

اما اعضای کابینه دوازدهم قبل از حضور در حیاط دولت، آیین‌نامه ساماندهی کالا در بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی و آیین‌نامه ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی سنتی را اصلاح و با پرداخت تسهیلات بانکی برای نوسازی و جایگزینی خودروهای تجاری فرسوده نیز موافق کردند.

به موجب این اصلاحیه، استانداری‌های مشمول این آیین‌نامه می‌توانند پس از تامین زیرساخت‌های لازم نسبت به جابه‌جایی بازارچه‌های مصوب در آیین‌نامه در محدوده شهرستان‌های ذی‌ربط اقدام کنند.

همچنین کوله‌برانی که تا قبل از ابلاغ این تصویب‌نامه دارای 3سال اقامت در روستاهای حد فاصل در فاصله حداکثر(۲۰) کیلومتری از نقطه صفر مرزی در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه و حداکثر(۵۰) کیلومتری صفر مرزی در استان سیستان و بلوچستان قرار دارند، می‌توانند برای واردات اقلام تعیین شده از تخفیف سود بازرگانی ماهانه به مبلغ ۷میلیون ریال و برای هر خانوار مرزنشین مشمول حداکثر تا سقف ۲۸میلیون ریال بهره‌مند شوند.

سقف کلی میزان تخفیف یاد شده حداکثر ۴۲هزارمیلیارد ریال در سال خواهد بود که متناسب با تعداد مرزنشینان شناسایی شده، تخصیص پیدا می‌کند. عمده‌فروشی، حمل یا خروج تجمیعی و تجاری کالاهای وارداتی از شهرستان‌های مشمول این آیین‌نامه به سایر نقاط استان مربوط و کشور ممنوع است و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است نسبت به شناسایی و کنترل محورهای خروج کالا از شهرستان‌های مشمول اقدام کند.

حاشیه‌های پرسش از رییس‌ جمهور

 مطابق نشست‌های قبلی نخستین عضو کابینه که از ساختمان شیشه‌یی هیات وزیران خارج شد و روبه‌روی خبرنگاران ایستاد واعظی بود؛ رییس دفتر رییس‌جمهوری با اشاره به حاشیه‌سازی برخی رسانه‌ها درخصوص دوتابعیتی‌ها گفت: بحث دوتابعیتی را باید تعریف کنیم. به کسی که دو کارت اقامت دارد در هیچ جای دنیا «دوتابعیتی» گفته نمی‌شود. محمود واعظی در مورد گزارش مجلس از مدیران دوتابعیتی افزود: دوتابعیتی را باید تعریف کنیم. گفته شده که اگر اسامی دوتابعیتی‌ها به دولت داده شود یا اگر خودمان هم متوجه بشویم بلافاصله اقدام می‌کنیم.  او با اشاره به اینکه تاکنون لیستی به دولت نداده‌اند، ادامه داد: وزارت اطلاعات را مامور کردیم اگر مدیری این وضعیت را دارد، اطلاع دهد تا سریع واکنش نشان دهیم.

رییس دفتر رییس‌جمهوری درباره گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: من آن گزارش را نخواندم به نظر من آنها بحث دوتابعیتی و اقامت کوتاه‌مدت را مخلوط می‌کنند.

واعظی در پاسخ به پرسشی در مورد لابی دولت در مجلس برای کاهش امضاهای نمایندگان سوال‌کننده از رییس‌جمهوری گفت: به نظر من یک کاری بی‌سابقه و بدون مبنای حقوقی در مجلس شروع شده است و برای این منظور نامه‌یی به رییس مجلس نوشتیم و گفته شد، موضوعاتی که در دولت مطرح است و وزیران متولی آن هستند باید از خود آنها سوال شود. موضوعاتی که قبلا در کمیسیون‌ها مطرح شده و از حد نصاب افتاده است بار دیگر به زبان دیگری مطرح می‌شود که باعث گرفته شدن وقت دولت و مجلس می‌شود. رییس دفتر رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه گروه محدودی از نمایندگان امضا جمع می‌کنند، اظهار کرد: در هر حال حق آنهاست و این حق هم برای دولت است، بروند تا نمایندگانی را که اطلاعات درستی به آنها نرسیده توجیه کند تا امضای خود را پس بگیرند. دولت و مجلس شورای اسلامی به وظایف خود عمل می‌کنند ولی فکر می‌کنم این دور باطل است. این کاری که در حال انجام است، درست نیست و برای هدفی نامعلوم وقت دولت و مجلس را می‌گیرند.

دولت دخالتی

در انتخاب رییس مجلس نداشت

معاون پارلمانی رییس‌جمهور با اشاره به اینکه انتخابات رییس و نواب مجلس یک مساله داخلی است و مربوط به خود نمایندگان مجلس است، گفت: طبیعتا دولت هیچ مداخله‌یی در این زمینه نداشته است.

حسینعلی امیری با بیان اینکه خود نمایندگان مجلس تشخیص دادند که لاریجانی را مجدد به عنوان رییس و پزشکیان و مطهری را به عنوان نواب رییس انتخاب کنند، اظهار کرد: به رییس و نواب رییس مجلس بابت این انتخاب تبریک عرض می‌کنم. توقع داریم کماکان تعامل دولت و مجلس فزآینده شود زیرا در این شرایط به همکاری 3 قوا نیاز داریم. ما تلاش می‌کنیم که تعاملات دو قوه را ارتقا ببخشیم.

او در پاسخ به سوال دیگری در مورد آبستراکسیون یکی از لوایح چهارگانه دولت در کمیسیون امنیت ملی بیان کرد: ما از لوایح خود دفاع می‌کنیم زیرا دولت این لوایح را با کارشناسی دقیق تهیه می‌کند. این لایحه هم در قوه قضاییه و هم در شورای عالی امنیت ملی نیز مطرح و درباره آن اظهارنظر شده است. دولت در تهیه لوایح، مصالح کشور را مدنظر قرار می‌دهد. امیری در پایان گفت: توقع ما این است که اگر کمیسیون امنیت ملی سوالی دارد، آن را مطرح کند و ما کاملا آماده‌ایم تا به این سوالات پاسخ داده و دغدغه‌های نمایندگان را رفع کنیم، ما کاملا آماده همکاری با کمیسیون امنیت ملی هستیم.

چرا گوشت گران شده است؟

وزیر جهاد کشاورزی دلایل گرانی گوشت قرمز را تشریح کرد و گفت: اعتراض کامیون‌داران در مبادی بندری تاثیراتی داشته اما این اقدام در بازار میوه و سبزی چندان موثر نبوده است. محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت: اکنون سهمیه سطح تولید به مناطق داده شده است، اما به دلیل مسائل اقلیمی و زودتر گرم و سرد شدن برخی مناطق کشور، ممکن است همزمان محصول گوجه فرنگی از دو استان جیرفت - کهنوج و بندرعباس وارد بازار شود که موجب افت قیمت می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: دولت برای حمایت از تولید‌کنندگان، خرید تضمینی گوجه فرنگی و سیب زمینی را در دستور کار دارد و تاکنون 8000 تن سیب زمینی طرح استمرار در خارج از فصل تولید خریداری شده است.

حجتی در ادامه درباره افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار نیز اظهار کرد: کنترل قیمت‌ها در حیطه وظایف سازمان بازرسی و تعزیزات کشوری قرار دارد اما در بحث تامین بازار، تقاضا برای گوشت قرمز دام سبک به عرضه پیشی گرفته است.

او اظهار کرد: عمده تولید گوشت دامی در کشور از طریق تولیدکنندگانی همچون چوپانان عشایر و روستاییان رمه‌گردان صورت می‌گیرد که به دلیل کمبود ظرفیت مراتع و مشکلاتی که در تامین علوفه مواجه هستند؛ این امر مشکلاتی را برای تولید و تامین دام سبک ایجاد کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه برای واردات گوشت منجمد هیچ مشکلی نداریم، تصریح کرد: آنچه امکان‌پذیر بوده، تجار در حد کشش بازارهای آسیای میانه آن را تامین و وارد می‌کنند. برای واردات از مناطق دوردست به دلیل طولانی بودن مسیر، محصول باید صرفا با هواپیما حمل شود که با توجه به تمهیداتی که در این زمینه انجام شده الان این اتفاق می‌افتد. امروز شاهدیم گوشت گرم گوسفندی استرالیایی تامین و وارد می‌شود اما قیمت تمام شده آن بالاست.

حجتی ادامه داد: به دلیل اینکه ذائقه مردم به سمت مصرف گوشت گرم گوسفندی است که این موضوع باعث شده در بحث عرضه و تقاضا مقداری کسری در بازار پیش بیاید. علاوه بر مشکل کمبود تولید بخشی از گرانی گوشت قرمز به سوءاستفاده برخی در بازار برمی‌گردد که باید توسط دستگاه‌های نظارتی کنترل شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تلاش داریم از کشورهای مختلف گوشت گرم مورد نیاز کشور را تامین و در فروشگاه‌های زنجیره‌یی و بازار عرضه کنیم تا بتواند در قیمت‌ها تاثیر بگذارد.

 مامور پیگیری حادثه تعرض به دانش‌آموزان

سخنگوی دولت با اشاره به طرح موضوع حادثه تعرض به تعدادی از دانش‌آموزان در یکی از مدارس تهران در جلسه امروز هیات دولت، اظهار کرد: وزیر آموزش و پرورش از سوی هیات وزیران برای پیگیری هر چه سریع‌تر موضوع مامور شد.

محمدباقر نوبخت درباره اقدامات انجام شده از سوی هیات دولت برای پیگیری حادثه تعرض به تعدادی از دانش‌آموزان پسر در یکی از مدارس تهران، گفت: این موضوع در جلسه امروز هیات دولت مطرح شد و باعث تاسف و نگرانی دولت بود به همین جهت علاوه بر مسوولیتی که وزیر آموزش و پرورش بر عهده دارد، به او از سوی هیات وزیران ماموریت داده شد که با قاطعیت و دقت مساله را با سرعت دنبال کند تا اگر منطبق با قانون باید مجازاتی صورت بگیرد در نخستین زمان انجام شود.

نوبخت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برخورد جدی با سوءاستفاده‌کنندگان از نوسانات نرخ ارز و گران‌فروشان با تاکید بر اینکه این وظیفه بر عهده دستگاه‌های نظارتی در امر تجارت و داد و ستدهای بازار است، اظهار کرد: امروز هیچ دلیلی وجود ندارد که مردم عزیزمان هنگام خرید و فروش‌ها با امتناع از فروش برخی کالاها به بهانه اینکه قیمت این کالا در نوسان است یا آن کالا با قیمت غیرواقعی عرضه شود، مواجه شوند؛ گرچه ممکن است در یک کوچه و پس‌کوچه‌یی رقمی برای دلارهای محدود مورد معامله قرار بگیرد.

او افزود: با توجه به اینکه دولت در فاصله دو ماه اول سال بیش از 19 میلیارد دلار کالا را ثبت سفارش کرده و پرداخت‌ها و تخصیص‌های مربوط به این موضوع نیز در حال انجام است و همچنین با توجه به اینکه تامین ارز نسبت به سال قبل افزایش یافته، امروز هر کالایی که می‌خواهد در اختیار مردم قرار بگیرد یا آن را با نرخ 3هزارو 800 تومان برای کالاهای اساسی عرضه می‌کنیم یا برای سایر کالاها، این اتفاق با نرخ 4هزار و 200 تومان رخ می‌دهد.

نوبخت با بیان اینکه در این مرحله است که دستگاه‌های نظارتی باید وارد عمل شوند، خاطرنشان کرد: باید تصریح کنم که ما از عموم کسبه و تجارمان که افرادی متدین هستند و مال حلال به منزل خود می‌برند قدردانی می‌کنیم اما اگر عده‌یی بخواهند گران‌فروشی کنند حتما سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان باید قویا نظارت‌ها و اقدامات خود را انجام دهند.

 ضرورت تصویب طرح حمایت از کودکان

ماجرای پرسش‌های خبرنگاران با محوریت ماجرای تلخ غرب تهران با حضور ابتکار معاون رییس‌جمهوری در حیاط دولت جدی‌تر دنبال شد.

معاون زنان و خانواده ریاست‌جمهوری با بیان اینکه مجلس باید هر چه زودتر قانون حمایت از کودکان و نوجوانان را در صحن علنی بررسی کند، گفت: علاوه بر قانون، به آموزش کودکان و نوجوانان در زمینه آسیب‌های اجتماعی نیازمندیم. معصومه ابتکار در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه موضوع تعرض به دانش‌آموزان در یکی از مدارس غرب تهران در جلسه امروز دولت مطرح شد که دولت و وزیر آموزش و پرورش موضع خیلی محکمی در این زمینه داشتند، اظهار کرد: من هم در این باره صحبت کرده و دو راهکار معرفی کردم. معتقدم باید محکم و قاطعانه از مجلس بخواهیم قانون حمایت از کودکان و نوجوانان را که بخشی از آن مربوط به جرایم کودک‌آزاری است و بحث بازدارندگی این جرم را تقویت می‌کند به صحن علنی بیاورد. این قانون در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس مطرح و قرار بود به صحن علنی بیاید؛ دو ماه است که پیگیر این مساله هستیم ولی هنوز به صحن مجلس نیامده و مطرح نشده است.

معاون زنان و خانواده ریاست‌جمهوری همچنین افزود: باید در رابطه با موضوع کودک‌آزاری و آزار جنسی به کودکان و نوجوانان آموزش لازم را بدهیم. این موضوع هم در کتب درسی باید مطرح شود و هم باید مهارت‌های زندگی کودکان و نوجوانان را افزایش دهیم؛ رییس‌جمهور هم به تقویت مهارت‌های زندگی در مدارس تاکید کرد. خوشبختانه با حذف بخشی از آزمون‌های دوره ابتدایی، فضا برای مهارت‌های زندگی بیشتر باز می‌شود. افزایش مهارت‌های زندگی می‌تواند بخشی از مشکلات را حل کند، کودکان باید این مهارت‌ها را یاد بگیرند تا درگیر این آسیب‌ها نشوند.

ابتکار با اشاره به اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد نیز در این زمینه نقش مهمی دارند، خاطرنشان کرد: جمعیت امام علی(ع) در حوزه آسیب‌های اجتماعی اقدامات بسیار خوبی انجام داده است و در حال آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان است. راهی جز آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان و جوانان نداریم.

 

 

 

ارسال نظر