آیا سفره‌های مردم، دوران قبل خیلی پر رنگ‌تر بود

۱۳۹۷/۰۳/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۸۲۲

ایران|  «چرا با وجود توصیه‌های اکید مقام معظم رهبری درخصوص حمایت از دولت و مذاکره‌کنندگان همچنان برخی از جریانات و رسانه‌ها درحال تخریب دستاوردهای دولت هستند؟» این پرسشی است که خبرنگار تعادل در جریان نشست خبری دیروز سخنگوی دولت با طرح آن تلاش کرد تا نوری به ابعاد پنهان تلاش‌های برخی رسانه‌ها و جریانات سیاسی برای تخریب دولت بتاباند. تلاش‌هایی که طی هفته‌های اخیر و بعد از خروج ترامپ از برجام روند فزاینده‌یی به خود گرفته و باعث شده تا بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های کشور به جای اینکه در مسیر توسعه کشور به کار گرفته شوند در مسیر پاسخگویی به شایعات و تخریب‌ها اتلاف شود.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه دنیا مذاکره‌کنندگان ایران را تحسین می‌کند و ما حق نداریم مردان مذاکره‌کننده را تحقیر کنیم، گفت:«رهبر معظم انقلاب همیشه با حکمت و مصلحت از این عزیزان تقدیر کرده‌اند.»

اما در کنار این موضوعات نوبخت با بازخوانی شرایط اقتصادی کشور در سال 92 و وضعیت فروش نفت در پاسخ به آن دسته از افرادی و جریاناتی که از دولت به خاطر برجام انتقاد می‌کنند؛ گفت: دولت تدبیر و امید درحالی سکان هدایت کشور را به دست گرفت که میزان فروش نفت به پایین‌ترین سطح خود در طول تاریخ رسیده بود؛ آیا در این شرایط نباید برجام عملیاتی می‌شد؟

سخنگوی دولت در پاسخ به برخی انتقادهای اهالی هنر سینما این پرسش را مطرح کرد که آیا سفره‌های مردم در دوران قبلی خیلی پررنگ بود و دولت باعث وخامت اوضاع معیشتی شده؟

به گزارش «تعادل» نوبخت دیروز نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به این سوال خبرنگار تعادل که با وجود بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع کارگزاران مبنی بر اینکه نباید مذاکره‌کنندگان را شماتت کرد و باید به دولت کمک کرد، مخالفان دولت هر روز پروژه تازه‌یی درباره رییس‌جمهوری، مذاکره‌کنندگان هسته‌یی و حتی خانواده‌های آنان باز می‌کنند، اظهار کرد: بیانات ایشان همیشه حکیمانه و منصفانه بوده و در این مورد هم با همین سیاق بیان فرمودند. واقع امر این است که مذاکره‌کنندگان ایران در مذاکره با نمایندگان 6 کشور بزرگ توانستند اتهام بی‌پایه مبنی بر نظامی بودن فعالیت‌های هسته‌یی ایران را رفع کنند.

نوبخت ادامه داد: تاکنون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 11بار پایبندی ایران به تعهدات خود را اعلام کرده است از طرف دیگر ما در سال گذشته 106هزارمیلیارد تومان فروش نفت داشتیم که توانستیم 92هزارمیلیارد تومان را کسب کنیم البته هنوز خیلی چیزها باقی مانده و کسی بدخواهی امریکایی‌ها را انکار نمی‌کند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: این طور نبود که ما باور کنیم این کشورها صادق هستند و درحال حاضر هم حواس ما جمع است.

او خاطرنشان کرد: هم آقای رییس‌جمهوری که مدیریت مذاکرات را بر عهده داشتند و هم آقای ظریف وظایف خود را به خوبی انجام دادند به طوری که وزیر خارجه قبلی امریکا اعلام کرد، ایرانی‌ها بسیار با فراست هستند و ترامپ هم گفت که وقتی من وزیر خارجه خود را با ظریف مقایسه می‌کنم، احساس می‌کنم او کم می‌آورد.

او یک‌ بار دیگر یادآور شد: تاریخ آقای دکتر روحانی را به خاطر شجاعتی که در سال 92 انجام داد و وارد این عرصه شد، تکریم می‌کند. اینکه امروز طرف ما فرد غدار و عهدشکنی مثل ترامپ است، بحث دیگری است اما همه تلاش ما این است که مشکلات مردم حل شود.

 

انتقاد برخی از هنرمندان از دولت

نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی درباره انتقادات برخی از هنرمندان از دولت و اعلام آنها مبنی بر شرکت نکردن در مراسم افطاری رییس‌جمهور به دلیل مشکلات اقتصادی کشور بیان کرد: نفی نمی‌کنیم این روزها کسانی که حامی ما بودند چنین اظهارنظر‌هایی می‌کنند ما در دولت همه تلاش خود را کردیم که اقتصاد رشد داشته باشد ولی دولت چه کاری می‌توانسته انجام دهد و آن را انجام نداده است؟ سفره‌های مردم در اردیبهشت سال قبل خیلی پر رنگ‌تر بود که الان کمرنگ‌تر شده باشد؟ اینها واقعیت است چه کسی دوست دارد سفره مردم پر بارتر نباشد؟ ما متوسط حقوق‌ها را 10درصد افزایش دادیم و بیش از 97هزارمیلیارد تومان برای امور رفاه اجتماعی هزینه کردیم این درحالی است که برای آموزش و تحقیقات 57 هزارمیلیارد تومان، برای حوزه دفاعی 51 هزارمیلیارد تومان و برای حوزه سلامت 26 هزارمیلیارد تومان هزینه کردیم این یعنی این پول‌ها را در زمینه رفاهی هزینه کردیم.

وی با اشاره به اینکه مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد 3برابر شده است و هر فردی در کمیته امداد ماهانه 193هزار تومان حقوق می‌گیرد، افزود: آقای فتاح بیان کرده‌اند که کمک این دولت به محرومان تاکنون توسط هیچ دولتی انجام نشده بود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما در سال گذشته 790هزار فرصت شغلی ایجاد کردیم آیا این اقدامات در جهت پر کردن سفره‌های مردم نیست. دولت برای جذب سرمایه خارجی مذاکرات را آغاز کرد که به خاطر آن مذاکرات تحت فشار قرار گرفت. دولت هر چه بتواند برای مردم انجام می‌دهد ما از افراد تحصیل کرده انتظار انتقاد منصفانه داریم. دولت با اشتیاق فراوان منتظر است از همه مردم راهنمایی بگیرد ولی برخی از صحبت‌ها ممکن است جنبه اجرایی نداشته باشد.

نوبخت در تشریح شرایط دولت با اشاره به یکی از اشعار حافظ گفت: شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هایل/ کجا دانند حال ما سبک‌باران ساحل‌ها.

نقاط ضعف و قوت نظام بانکی

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره نقاط ضعف و قوت نظام بانکی کشور تصریح کرد: منابعی که بانک‌ها در اختیار دارند کمتر از مصارفی است که از آنها تقاضا می‌شود و از این رو نظام بانکی باید منابع در اختیار خود را اضافه کنند.

نوبخت اظهار کرد: در سال 95 تلاش کردیم حدود 39تا 40هزارمیلیارد تومان به سرمایه بانک‌ها اضافه کنیم و دولت 13هزار و 200میلیارد تومان از بدهی خود را به بانک‌ها پرداخت کرد. نظام بانکی کشور سال گذشته به 26هزار واحد تولیدی 18هزار و 500 میلیارد تومان وام پرداخت کرد و امسال هم در قالب دو تبصره 18و 19 قانون بودجه در راستای ایجاد اشتغال و طرح‌های عمرانی منابع مورد نیاز را تامین می‌کند.

نوبخت در پاسخ به این سوال که با توجه به احتمال بازگشت تحریم‌ها آیا دولت در حوزه قیمت‌گذاری سیاست‌های کنترلی اعمال می‌کند، اظهار کرد: نگاه دولت آزادی و رقابت اقتصادی است اما در عین حال دولت به ویژه در شرایط غیرعادی تعهدات دیگری هم دارد و باید امکانات مورد نیاز مردم را تامین کند.

وی تصریح کرد: وقتی دولت با ارز 4هزار و 200تومانی ثبت سفارش انجام داده است در این شرایط اگر کسی بخواهد با قیمت بیشتری به مردم کالا بدهد قطعا دولت وارد می‌شود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما نمی‌توانیم مردم را بی‌دفاع بگذاریم تا دست نامرئی آدام اسمیت بازار را کنترل کند و حتی در نظام‌های لیبرال هم دولت‌ها وارد عمل می‌شوند.

 

ارسال نظر