مصون‌سازی اقتصاد در برابر اقدامات امریکا

۱۳۹۷/۰۳/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۳۴۹
مصون‌سازی اقتصاد در برابر اقدامات امریکا

گروه ایران|

«دشمنی‌های امریکا طی 4دهه گذشته آیا باعث تضعیف ایران شده یا اینکه باعث پیشرفت و تعالی کشور شده است؟» این پرسشی است که سخنگوی دولت دیروز با طرح آن تلاش کرد تا تصویری از سرانجام دشمنی‌های امریکا علیه کشورمان ارائه کند. عداوتی که از منظر سخنگوی دولت طی 40سال گذشته نه تنها باعث تضعیف کشورمان نشده بلکه در اغلب موارد باعث شکوفایی و پیشرفت بیشتر شده است.

به فاصله چند ساعت بعد از اظهارات غیرمعقول وزیر خارجه جدید امریکا در خصوص کشورمان و در شرایطی که رسانه‌های بین‌المللی برای ارزیابی این سخنان پمپئو از واژه‌هایی چون غیرکارشناسی، آماتورگونه، غیردیپلماتیک و حتی احمقانه استفاده کرده بودند، سخنگوی دولت دوازدهم روبه‌روی خبرنگاران ایستاد و با بازخوانی 40سال دشمنی و عداوت دامنه‌دار مقامات امریکایی علیه کشورمان در ماجراهایی چون طبس، حمایت از منافقان در ترور شخصیت‌های نظام، جنگ تحمیلی 8ساله، تحریم‌های اقتصادی و... که همگی به شکست انجامیده است؛ گفت: اراده امریکا طی 40سال گذشته بر آن بود که ایران ضعیف‌تر شود ولی آیا ایران ضعیف‌تر شده است؟ تلاش کردند اقتصاد ما تضعیف شود. آیا نسبت به آن روز بنیانش ناکارآمدتر شده است؟ سخنگوی دولت در ادامه و در تشریح توفیق‌های اقتصادی دولت با استناد به گزارش صندوق بین‌المللی پول گفت: بر اساس این گزارش، ایران هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان است و با وجود تحریم‌ها، هنوز از نظر اقتصادی در این جایگاه قرار دارد. آیا امریکایی‌ها فکر می‌کنند دستکش مخملی را که در آورده‌اند و دست چدنی به سوی مردم دراز کرده‌اند، دستی که پشت آن اسراییل و منافقان ایستاده‌اند، مردم ایران، امریکا را خواهان دموکراسی می‌دانند؟سخنگوی دولت از ثبت‌سفارش 14میلیارد و 334 میلیون دلار کالا در دو ماهه نخست سال جاری خبر داد و گفت: میزان صادرات در مقایسه با سال گذشته 28.5درصد افزایش و واردات 1.7درصد تقلیل یافته است. موضوع نوسانات ارزی هم که همچنان در لیست پرسش‌های خبرنگاران قرار دارد؛ در نشست روز گذشته نوبخت باز هم مطرح شدند که سخنگوی دولت با دفاع از استراتژی دولت برای مهار نوسانات ارزی تنها نرخ رسمی دلار در ایران را 4هزار و 200 تومان عنوان کرد که هر داد و ستدی بالای این رقم را غیرقانونی برشمرد. نوبخت در تشریح سیاست‌های ارزی کشور اظهار داشت: ما بر اساس سیاست‌های جدید و برای تعادل بازار و مصون ماندن مردم از نوسانات ارز، قرارمان این بود که همه ارز مورد نیاز را تا جایی که می‌توانیم شناسایی و همه آنها را بدون محدودیت با ثبت‌سفارش وارد کنیم. نوبخت همچنین از گروه‌های سیاسی و چهره‌های جناحی خواست تا در این برهه حساس از پرداختن به موضوعاتی که باعث ایجاد جو ناامیدی و هراس در جامعه می‌شود، خودداری کنند و به دولت برای عبور از این شرایط یاری رسانند. سخنگوی دولت در همین زمینه گفت: اگر ظرفیت‌ها در کنار هم قرار گیرد بدون تقسیم‌بندی‌های سیاسی اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدالگرا می‌توانیم با انگیزه بیشتر کشور را اداره کنیم.

سایه‌روشن‌های معاملات ارزی

معاون رییس‌جمهوری با اشاره به آخرین گزارش بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره مقدار کالای ثبت‌سفارش شده اظهار داشت: این ارزها با قیمت‌های 4 هزار و 200 و 3هزار و 800 تومانی پرداخت شده است و انتظار می‌رود بازار مشکلی از این جهت نداشته باشد. نباید هیچ کالایی با ارزی بیشتر از 4هزار و 200تومان مبنای محاسبه عرضه‌کنندگان قرار گیرد که اگر باشد، قاچاق محسوب می‌شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: بر اساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت طی دو ماه گذشته برای صد هزار و 198 قلم کالا، 14 میلیارد و 334 میلیون دلار از ابتدای فروردین تاکنون ثبت‌سفارش صورت گرفته است.

نوبخت در تشریح اقلام ثبت‌سفارش شده گفت: در حوزه کالای اساسی 2هزار و 389 قلم کالا به ارزش یک‌میلیارد و 96میلیون دلار ثبت‌سفارش شده است. همچنین برای کالای مصرفی به تعداد 17هزار و 270 قلم کالا، یک‌میلیارد و 518میلیون دلار ثبت‌سفارش شده است. رییس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: طی این مدت برای کالاهای واسطه‌یی که عمدتا برای کالاهای تولیدی است، برای 59هزار و 432 قلم کالا، 8 میلیارد و 512 میلیون دلار کالا ثبت‌سفارش شده است. او افزود: برای 15هزار و 508 قلم کالای سرمایه‌یی بالغ بر 2میلیارد و 665 میلیون دلار ثبت‌سفارش شده است، ضمن اینکه برای سایر کالاها به تعداد 5 هزار و 599 قلم کالا، 543میلیون دلار ثبت‌سفارش شده است. سخنگوی دولت با مقایسه این ارقام نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: در سال گذشته و از تاریخ 22 فروردین تا پایان اردیبهشت ماه، 3میلیارد و 290 میلیون دلار برای کالاهای اساسی، دارویی و سایر تامین ارز شده در حالی که این رقم در سال 97، 5 میلیارد و 150 میلیون دلار بوده است. معاون رییس‌جمهوری ادامه داد: میزان تخصیص ارز در فاصله زمانی اول فروردین سال جاری تا 30 اردیبهشت ماه 13میلیارد و 298میلیون دلار بوده است. او یادآور شد: طی این مدت 6 میلیارد و 404 میلیون دلار، ثبت‌سفارش، تخصیص ارز و همچنین پرداخت ارز داشتیم که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به مراتب بیشتر است. نوبخت با بیان اینکه همه نیازهای اصلی کشور با ارز 4 هزار و 200 و 3 هزار و 800 تومان تامین می‌شود، گفت: از کسبه و فروشندگان بازار که با عدالت و انصاف عمل می‌کنند و در این شرایط خاص به مردم رحم می‌کنند و وظایف شرعی خود را رعایت می‌کنند، تشکر می‌کنیم ولی عده معدودی که بخواهند بهانه‌جویی کنند و از عرضه کالا خودداری کنند، با توجه به اینکه بانک مرکزی همه موارد را با ارز 4 هزار و 200 و 3هزار و 800 تومان تخصیص می‌دهد، اگر بیشتر از این رقم را مبنای محاسبه قرار دهند، حتما اجحاف می‌کنند. او تصریح کرد: وظیفه سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده ایجاب می‌کند که وارد عمل شود و نظارت کند. از سازمان تعزیرات هم انتظار می‌رود با انصاف و عدالت از مردم حمایت کند.

تراز بازرگانی مثبت

او در بخش دیگری از سخنانش در تشریح وضعیت تراز بازرگانی اظهار داشت: بر اساس گزارش رسمی مرکز آمار ایران از ابتدای فروردین تا 29 اردیبهشت میزان واردات، 6میلیارد دلار و میزان صادرات 7میلیارد و 490میلیون دلار بوده است یعنی تراز تجاری ما در حوزه کالاهای غیرنفتی در این مدت 5/1میلیارد دلار مثبت بوده است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: این در حالی است که سال گذشته از ابتدای فروردین تا آخر اردیبهشت ماه میزان واردات 6میلیارد و 105میلیون دلار و صادرات 5میلیارد و 826میلیون دلار بوده است.

معاون رییس‌جمهوری با بیان اینکه طی این مدت میزان صادرات 28.5درصد افزایش یافته است، اظهار داشت: این میزان افزایش در ماه قبل 15درصد بوده است. این در حالی است که در این مدت واردات 1.7 درصد تقلیل یافته و از این جهت است که می‌گویم ما با مشکل منابع مواجه نیستیم و منابع ما بیش از مصارف است.

نوبخت ادامه داد: صادرات نفتی ما هم در این مدت افزایش قابل توجهی داشته است به‌طوری که در یک ماه اول امسال درآمدهای نفتی که به خزانه واریز شده در مقایسه با فروردین ماه سال گذشته 99 درصد افزایش داشته است. او خاطرنشان کرد: متوسط قیمت هر بشکه نفت در فروردین ماه امسال 63 دلار بوده در حالی که ما در فروردین ماه سال قبل هر بشکه نفت را 50 دلار می‌فروختیم. علاوه بر این قیمت میعانات گازی معادل هر بشکه نفت در فروردین ماه سال گذشته 52 دلار بوده در حالی که این رقم در سال جاری به 66 دلار رسیده است. وضع درآمدهای نفتی و ارزی کشور خوب است و باید کمک کنیم،  همچنان که در سنوات گذشته موضع استقلال خود را در مقابل زورگویی‌ها نشان دادیم، این اتفاق باز هم خواهد افتاد. نوبخت در بخش دیگری از سخنانش به بودجه عمرانی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: ما در سال‌های گذشته به جهت برخی مضیقه‌ها همواره به پرداخت‌های جاری متمرکز می‌شدیم و پرداخت‌های عمرانی را از نیمه دوم شروع می‌کردیم، اگرچه شتاب پرداخت‌های عمرانی در نیمه دوم بیشتر می‌شد. وی ادامه داد: در حال حاضر که در ابتدای خردادماه قرار داریم برای دستگاه‌های اجرایی ملی بالغ بر 13 هزار و 639 میلیارد تومان تخصیص داده‌ایم که حدود 77 درصد بودجه عمرانی است. در حالی که تخصیص 77درصد اعتبارات عمرانی دستگاه‌های اجرایی ملی در سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است. وی یادآور شد: در یک ماهه نخست سال جاری درآمدهای ما شامل مالیات، حقوق گمرکی و سایر 37 درصد افزایش یافته است. نوبخت گفت: درآمدهای نفت در یک‌ماه اول سال جاری در مقایسه با سال گذشته 99درصد افزایش یافته است. علاوه بر این پرداخت‌هایی را هم که از حوزه اوراق بوده، پرداخت شده است. او در عین حال گفت: به ازای هر 9هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی، یک‌واحد درصد رشد اقتصادی به دست می‌آید و ما امیدواریم امسال به رشد بالایی دست پیدا کنیم.

 

 به ابهامات پاسخ داده می‌شود

نوبخت در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه آیا رییس‌جمهوری برای پاسخ به سوال نمایندگان سوال‌کننده در مجلس حضور می‌یابد، گفت: هر سوالی باشد با حضور نمایندگان رییس‌جمهوری به آنها پاسخ داده می‌شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: اینکه رییس‌جمهوری با این همه مشغله در مجلس حضور یابد و سوالی که همه همکاران ذی‌ربط به آن جواب داده‌اند پاسخ دهد، مشخص است که دنبال جواب نیستند و بحث دیگری است. زمانی که به گذشته فکر می‌کنم به یاد می‌آورم که نمایندگان آن دوره چقدر تلاش کردند تا رییس دولت دهم را به مجلس بیاورند، چه اتفاقی افتاد؟ البته ما برای نمایندگان احترام ویژه‌یی قائل هستیم و با تواضع و احترام برخورد می‌کنیم. غالب دولتمردان فرزندان مجلس هستند و از رییس‌جمهوری، معاون اول رییس‌جمهوری و خود من سال‌ها در مجلس بوده‌ایم.

نوبخت در پاسخ به اینکه گفته می‌شود در نشست نمایندگان دولت با نماینده سوال‌کننده از رییس‌جمهوری، وی قانع نشده است و ایرادی که گرفته این است که چرا نمایندگان اقتصادی در این جلسه حضور ندارند، پاسخ داد: اتفاقا مسوولان ستاد اقتصادی دولت اعم از آقایان نهاوندیان و کرباسیان به همراه آقای ظریف در جلسه حضور داشتند و بحث حقوقی بود و پاسخ‌هایی که ارائه شد، متقن و دقیق بود.

او در پاسخ به اینکه دلیل اظهارنظر رییس‌جمهوری در خصوص بی‌انگیزگی برخی مدیران دولتی چه بود، اظهار داشت: توجه دادن عالی‌ترین مقام کشور بعد از رهبر معظم انقلاب به مدیران، برای تحرک در کشور است به ویژه در شرایطی که رجزخوانی دشمنان ملت را می‌بینید، لازم است همواره هشدار داده شود تا همه تلاش بیشتری برای پیشرفت کشور کنند.

 امریکا شایستگی مذاکره دوباره را ندارد

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به اینکه در اظهارات وزیر خارجه امریکا سخن از آمادگی برای مذاکره به میان آمده است؛ آیا امکان چنین بحثی وجود دارد، اظهار داشت: ترامپ هم مایل بود تا مذاکره کند ولی با چه امید و اطمینانی باید مذاکره کنیم. کسانی که به مذاکرات انجام شده که مجموع آن در شورای امنیت سازمان ملل به تایید و تصویب رسید، پایبند نیستند چه تضمینی برای مذاکره مجدد و توافق وجود دارد. آنها این شایستگی را ندارند که پای میز مذاکره با نمایندگان دولتی بنشینند که آن ملت به عهد خود وفادار است.

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه اصرار دولت برای تصویب لوایح چهارگانه از جمله اف‌ای‌تی‌اف (FATF) چیست، اظهار داشت: با توجه به اینکه در پروتکل‌های جهانی حضور داریم و بر اساس قوانین داخلی، این لوایح برای مبارزه با پولشویی و شفاف‌سازی کمک خواهد کرد. این لایحه آنچه امریکا و اقمارش در تبلیغات خود برای تاریک نشان دادن فعالیت اقتصادی جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کنند، خنثی خواهد کرد. نوبخت در پاسخ به اینکه در ادامه برجام با حضور سه کشور اروپایی آیا تضمین‌های لازم اخذ شده است، یادآور شد: ما باید از منافع برجام بهره‌مند و از زیان‌های خروج از آن جلوگیری کنیم و مذاکرات فشرده با این کشورها برقرار است ضمن اینکه همه دستگاه‌ها نظرات خود را به وزارت امور خارجه منعکس کرده‌اند. او در پاسخ به اینکه گفته می‌شود، طرح دوفوریتی ساماندهی بازار ارز با رایزنی دولت از دستور کار مجلس خارج شده است، تصریح کرد: نمایندگان مجلس متناسب با مقتضیات جامعه وارد عمل می‌شوند. ثبات نسبی که در بازار ارز به وجود آمده و سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته نشانگر نتیجه مناسب است؛ البته بازار ارز نیازمند دقت عمل بیشتری است. او در پاسخ به اینکه با توجه به اختصاص سهمیه 500یورویی به خبرنگاران بازی‌های جام‌جهانی روسیه، آنها خواستار افزایش دوبرابری این سهمیه هستند، گفت: این موضوع را به رییس کل بانک مرکزی منتقل می‌کنم.

 اصلاح نظام بانکی

او در پاسخ به سوال دیگری درباره لوایح چهارگانه و جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ابهاماتی در این خصوص وجود داشت که لازم بود، برطرف شود. فلسفه وجودی جلسه غیررسمی غیرعلنی این بود؛ در آنجا مطالب آن طور که لازم است، گفته شود و مراجع دیگر هم درباره آن اظهارنظر کنند و فلسفه حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی هم این بود که نظر خود را به مجلس منعکس کند.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی درباره اصلاح نظام بانکی کشور یادآور شد: اصلاح نظام بانکی شامل مجموعه‌یی از اقدامات است که بارها در ستاد اقتصادی دولت بحث و مورد تصویب قرار رفت. ساماندهی به بازار غیرمتشکل پولی و موسسات غیرمجاز بانکی از اقداماتی بود که برای اصلاح نظام بانکی صورت گرفت، دیدیم چه بلایی سر همین اقدام اولیه آمد. نوبخت تصریح کرد: بانک‌ها باید یک ذخیره قانونی به بانک بسپارند در حالی که این موسسات ذخیره‌یی هم به بانک نسپرده‌اند و بانک مرکزی خودش این رقم را وارد می‌کرد با این اوصاف دیدید چه مقاومت‌هایی صورت گرفت، همین سوالات از رییس‌جمهوری که در مجلس مطرح است در همین زمینه است.

نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مقامات روسیه درباره خروج نیروهای نظامی از سوریه اظهار داشت: چه حضور نظامی رسمی روسیه و چه حضور مستشاری ما در سوریه بنا به خواست دولت این کشور بوده است اگر دولت قانونی نیاز به کمک ما نداشته باشد ما به زور نمی‌خواهیم به کسی کمک کنیم، اگر نخواهند فعالیت‌های مستشاری را هم در سوریه قطع خواهیم کرد. هر وقت هم دولتی که از ما دعوت کرده است احساس کرد، نیازی ندارد تصمیم خود را می‌گیریم، این ارتباطی به تصمیمات کشورهای دیگر ندارد. هر وقت این رفع درخواست از دولت قانونی سوریه نسبت به حضور مستشاری ایران انجام شود، آنجا را ترک می‌کنیم.

 

 

 

 

ارسال نظر