ناطق نوری: برجام حاصل تصمیم همه نهادهای کلیدی نظام بود

۱۳۹۷/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۰۰۶

 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نباید از این موضوع غافل شویم که مذاکره و پذیرفتن برجام حاصل تصمیم‌گیری مجموعه نهادهای کلیدی نظام همچون دولت، مجلس، شورای عالی امنیت ملی و با نظر مساعد رهبر معظم انقلاب بوده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر ناطق‌نوری در دیدار برخی از خبرنگاران و سردبیران ایرنا درخصوص موضوع برجام و خروج امریکا از آن افزود: رهبر معظم انقلاب ضمن اعلان بی‌اعتمادی به امریکا، کلیات برجام را تایید کردند که بدون اذن ایشان هم برجام از سوی ایران قابل پذیرش نبود. ایشان مکرر تیم مذاکره‌کننده را تایید و حمایت کردند ضمن اینکه پیش‌بینی بدعهدی و خروج امریکا را هم کرده بودند لذا موضوع خروج امریکا از برجام خیلی هم غیرمنتظره نبود.

وی ادامه داد: هر چند برجام همه اهداف ایران را تامین نکرده اما آثار و فوایدی داشته که قابل توجه است. مطلبی که متاسفانه گاهی مورد غفلت برخی قرار می‌گیرد این است که پیش از برجام ایران در ذیل بند 7 منشور سازمان ملل قرار داشت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: هر کشوری که تحت فصل 7 منشور روی میز شورای امنیت سازمان ملل قرار گیرد به عنوان کشور تهدیدکننده صلح و امنیت جهان شناخته شده و تحریم و حمله نظامی به آن کشور از نظر مقررات بین‌المللی مجاز است و امریکا با استفاده از همین بند به عراق حمله نظامی کرد.

ناطق‌نوری ادامه داد: لذا خروج ایران از ذیل بند 7 یکی از آثار و فواید برجام است؛ از طرفی چالش اصلی ما با جهان غرب در بحران هسته‌یی در مورد غنی‌سازی و آب سنگین بود که با برجام این حق توسط هر 5 قدرت جهانی به رسمیت شناخته شد و به تصویب شورای امنیت سازمان ملل نیز رسید.

وی افزود: اکنون که امریکا از برجام خارج شده باز هم نتوانسته این حق را تضییع کند؛ لذا باید گفت ایران با برجام در جدال 12ساله با قدرت‌های جهانی در مورد حق غنی‌سازی و آب سنگین به پیروزی رسید که قابل بازگشت هم نیست و عصبانیت صهیونیست‌ها و امثال آنها نیز از همین موضوع است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از نظر اقتصادی هم مهم‌ترین اثر برجام این بود که فروش نفت و بانک مرکزی از تحریم خارج شدند. پیش از برجام ناچار بودیم نفت را روی آب به طور قاچاق یا با پرچم دیگران و با قیمت پایین بفروشیم که در بیشتر مواقع هم پولش را نمی‌دادند و ناگزیر بودیم، کالای چینی یا هندی به جای پول نفت بگیریم.

 

ارسال نظر