روحانی:امروز روزی نیست که همدیگر را پای میز سوال ببریم

۱۳۹۷/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۹۲۷
روحانی:امروز روزی نیست که همدیگر را پای میز سوال ببریم

 کسی نمی‌تواند ملت بزرگ ایران را به زانو درآورد  

 به مردم اطمینان می‌دهم که نگران اداره کشور نباشند

رییس‌جمهوری تاکید کرد: ملت ایران همواره در برابر توطئه‌های دیگران و به‌ویژه رژیم امریکا استقامت، مقاومت و ایستادگی کرده و نشان داده که در برابر فشار آنها تسلیم نمی‌شود و این ملت بزرگ را کسی نمی‌تواند به زانو درآورد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت در بخشی از سخنانش به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: ملت ایران همواره در برابر توطئه‌های دیگران و به‌ویژه رژیم امریکا استقامت، مقاومت و ایستادگی کرده و نشان دادند که در برابر فشار آنها تسلیم نمی‌شوند و این ملت بزرگ را کسی نمی‌تواند به زانو درآورد.

روحانی خاطرنشان کرد: در مساله هسته‌یی عده‌یی که آن طرف هستند، تصور می‌کنند با فشار، تحریم، تهدید و حتی نشان دادن علائم جنگ می‌توانند ملت ایران را تسلیم کنند، اما ایستادگی و مقاومت ملت ایران به خوبی نشان داد که این تفکر و راه، نادرست و غلط است.

وی اضافه کرد: در موضوع هسته‌یی عده‌یی هم تصور می‌کنند که مسائل جهانی و اموری که به نوعی در مجامع بین‌المللی و شورای امنیت مطرح شده را با سخنرانی، شعار و تحریک احساسات مردم می‌توان حل و فصل کرد که البته ثابت شده که این هم مسیر درست و دقیقی نیست. رییس‌جمهوری گفت: دولت یازدهم از ابتدا بر این تفکر بود که این مساله راه‌حل فنی و سیاسی دارد و می‌توان از طریق احترام به حقوق ملت ایران، مذاکره سیاسی بین کشورها و با رسیدن به توافق از مسیر سیاسی و دیپلماتیک در این موضوع به نتیجه برسیم.

وی با بیان اینکه در موضوع هسته‌یی به‌دنبال دو دستاورد اصلی بودیم، اظهار داشت: دستاورد اول احقاق حقوق ملت ایران بود. مطابق قطعنامه‌های سازمان ملل، غنی‌سازی ایران غیرقانونی اعلام شده بود که البته به هیچ‌وجه این موضوع را قبول نداریم، اما این مساله به مستمسکی برای فشار به کشورمان تبدیل شده بود و لذا قصد داشتیم آن را از بین ببریم.

روحانی ادامه داد: بر این مبنا زیربنای ادعای آنها موضوع PMD و ادعای فعالیت‌های غیرصلح‌آمیز بود و ما این زیربنا را از بین بردیم و معلوم شد که ادعاهای آنها نابجاست و از طرفی حقوق ملت ایران را تثبیت و قطعنامه‌های مربوط به این موضوع را لغو کردیم. وی گفت: دستاورد و هدف دیگر رفع تحریم‌ها

در راستای تامین منافع ملی بود که در این راستا، اگرچه ممکن است از 100درصد خواسته‌های خود در عمل به 80درصد دست یافته باشیم، اما باید توجه داشت در مذاکره و تعامل با کشورهای بزرگ غربی و آن هم کشور خاصی مثل امریکا که همواره با ملت ایران تخاصم داشته است، معلوم است که مشکلاتی ایجاد می‌کنند.

رییس‌جمهوری تاکید کرد: اما باید در ارزیابی دستاوردها بین برجام و نبود برجام مقایسه انجام دهیم در این صورت به خوبی مشخص می‌شود که ملت ایران چه کار بزرگی انجام داده است.

وی افزود: البته در این راه همیشه ملت ایران، حامی و پشتیبان بودند و مقام معظم رهبری رهنمود و ارشادهای لازم را داشته‌اند و همه با هم این کار بزرگ را به انجام رساندیم.

روحانی خاطرنشان کرد: بعد از اینکه برجام اجرایی شد، امریکا به‌طور یک‌طرفه از آن خارج شد. حالا چه کسی اینجا متخلف است. دولت ایران یا دولت امریکا؟ و چه کسی نقض عهد کرده است ما یا امریکایی‌ها؟ ما متعهد به اقدام خودمان هستیم یا به اقدامات دیگران هم متعهد می‌باشیم؟ چه کسی بود که مصوبات سازمان ملل و قطعنامه 2231 را زیر پا گذاشت، ما یا آنها؟ ما برخلاف حقوق بین‌الملل حرکت کردیم یا آنها؟ معاهدات بین‌المللی را امریکا تضعیف کرده یا ایران؟

وی با بیان اینکه چه کسی مستحق ملامت است، گفت: این موضوع باید روشن شود و مبادا یک عده‌یی خطا کنند، امروز امریکا به عنوان ناقض عهد و متخلف از مقررات بین‌المللی باید مورد فشار قرار بگیرد. رییس‌جمهوری با اشاره به جملاتی از حضرت امام(ره)، خاطرنشان کرد: این روزها با موضوعاتی که مطرح می‌شود بیشتر به یاد جمله معروف حضرت امام خمینی(ره) در آبان 65 که به «این تذهبون؟» معروف است، ‌می‌افتم.

وی ادامه داد: در آن روز بین ایران و امریکا اختلافی وجود داشت که امریکا در آن شکست خورده بود اما یک عده به دنبال آن بودند که مسوولان ایرانی را مورد سوال قرار دهند و امام راحل برخورد حکمت‌آمیز با آنها داشت و آن درس خوبی برای ما بود و هست.

روحانی افزود: امام در 29 آبان 65 فرمود «هیچ توقع نداشتم که در این زمان که باید فریاد بزنند سر امریکا، فریاد می‌زنند سر مسوولان‌‌مان» چه شده است؟ در یک چنین مساله مهمی باید همه دست به دست هم بدهید و ثابت کنید به دنیا که وحدت دارید، چرا شما می‌خواهید تفرقه و دو دستگی ایجاد کنید، چه شده است شما را و کجا دارید می‌روید؟ «این تذهبون؟». بعد فرمود تندرو و کندرو و دودستگی در کشور ایجاد نکنید و این خلاف اسلام، دیانت و انصاف است.

وی تصریح کرد: امروز روزی نیست که همدیگر را پای میز سوال ببریم، البته ممکن است چنین فرصتی بعدا پیش بیاید که بسیار از آن استقبال می‌کنیم، اما در زمان کنونی همه باید در برابر فشارهای امریکا، متحد باشیم.

رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه شرایط کنونی با سال‌های 86، 90 و 91 کاملا متفاوت است، گفت: در آن روزها در جریان فشاری که امریکا بر ایران وارد می‌کرد، بسیاری از کشورهای دنیا را همراه و در کنار خود داشت و اجماعی در حد بزرگ علیه ایران ایجاد کرده بود و همه کنار امریکا بودند و افکار عمومی و کشورهای دنیا نیز با ما نبودند اما امروز جز یکی، دو کشور کوچک مرتجع منطقه و رژیم غاصب صهیونیستی، کسی با امریکا نیست و تمام دنیا با ایران هستند و این امتیاز بزرگی است و نباید از دست بدهیم.

وی تاکید کرد: امروز در جایگاهی قرار گرفتیم که جایگاه اتهام نیست و امریکاست که در جایگاه و میز اتهام قرار دارد و همه دنیا امریکا را متهم می‌کنند. همه مجامع بین‌المللی ازجمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان ملل صراحتا اعلام می‌کنند که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است و در مقابل همه تاکید دارند که اقدام امریکا خلاف مقررات بین‌المللی، بی‌دلیل و بی‌منطق بوده است و هیچ‌گاه در مقابل امریکا در چنین موضعی قرار نداشتیم که همه قبول دارند که کار امریکا پشتوانه سیاسی، اخلاقی ندارد و در مقابل، کار ایران کاملا از پشتوانه سیاسی و اخلاقی برخوردار است و امروز افکار عمومی جهان با ما است.

روحانی افزود: حتی اگر داخل امریکا نظرسنجی شود باز هم افکار عمومی با ماست و این به معنای انزوای واقعی دولت امریکاست و همین امروز هم ما پیروز هستیم.

وی گفت: ایران‌هراسی که انجام می‌دادند و با تبلیغات دروغین همه دنیا را قانع کرده بودند که ایران خطر است، امروز به جای آن ترامپ‌هراسی شروع شده است و امروز ایران از جایگاهی برخوردار شده که همه به آن احترام می‌گذارند؛ چراکه می‌بینند ایران کشوری است که با دیپلماسی در مسیر صلح و در کنار مقررات بین‌المللی قرار دارد.

رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: پس از آنکه امریکا بی‌دلیل و بی‌منطق از توافق بسیار مهم چندجانبه و بین‌المللی خارج شد در شرایط کنونی فرصتی را برای 5 کشور که در این توافق بودند، قرار دادیم.

وی خاطرنشان کرد: طرح ترامپ این بود که شب اعلام کند که از توافق برجام خارج شود و پیش‌بینی کرده بود که بعد از آن یا صبح روز بعد ایران اعلام می‌کند که از این توافق خارج می‌شود و ظهر نیز آژانس بین‌المللی گزارش می‌دهد که ایران از برجام خارج شده است و فردای آن روز قطعنامه‌های سازمان ملل برمی‌گردد و ایران دو مرتبه در سطح جهانی مورد تحریم قرار می‌گیرد.

روحانی اضافه کرد: ترامپ کارت اول خود را روی میز آورد، اما در کارت دوم اشتباه محاسباتی داشت. بعد از اعلام نظام جمهوری اسلامی ایران، اینها ماندند که دستگاه‌های اطلاعاتی‌شان چرا نتوانستند اطلاعات درست را ارائه کنند چراکه براساس گزارش دستگاه‌های اطلاعاتی‌شان جمهوری اسلامی ایران پس از خارج شدن امریکا از توافق برجام یا همان ساعت یا صبح فردا باید از این توافق خارج می‌شد لذا امروز همه نقشه‌های امریکا به‌هم ریخته است. وی گفت: با تصمیمی که گرفتیم امروز مردم کشورمان اعتماد بیشتری به مسوولان خود دارند چراکه اگر با احساسات برخورد می‌کردیم و از توافق خارج می‌شدیم، مردم سوال می‌کردند که چه عجله‌یی داشتید و چرا فرصت ندادید، چه بسا اگر خارج نمی‌شدید، اتحادیه اروپا هم اعلام می‌کرد که اگر ایران فرصت می‌داد و در برجام می‌ماند آنها در برابر امریکا می‌ایستادند و منافع ایران را تامین می‌کردند.

 

ارسال نظر