موگرینی بر تصمیم اتحادیه اروپا برای حفظ برجام تاکید کرد

۱۳۹۷/۰۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۸۵۵

 

 مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته با تاکید بر تلاش این نهاد برای حفظ توافق هسته‌یی با ایران گفت که با وزیران امور خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس برای نخستین ‌بار پس از تصمیم امریکا برای خروج از برجام ملاقات کرده است.

به گزارش ایرنا؛ فدریکا موگرینی افزود: این مذاکرات درباره اقدامات در سطح اروپایی و بین‌المللی برای حفاظت از سرمایه‌گذاری‌های این کشورها در ایران بوده است.

وی افزود: پس از این تبادل نظر با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که امروز(سه‌شنبه) پس از سفر به مسکو و پکن وارد بروکسل شده است درباره اقدامات مورد نیاز برای حفظ توافق هسته‌یی و ادامه اجرای آن ملاقات خواهیم کرد.

وی افزود که امروز صبح(سه‌شنبه) شخصا با ظریف ملاقات کرده که سازنده بوده است و پیش‌بینی کرد که ملاقات کاری نیز صورت بگیرد.

موگرینی افزود: اقداماتی را بررسی می‌کنیم که می‌توانیم اجرای آن را آغاز کنیم و محتوای آنها را بررسی خواهیم کرد. با اطمینان کامل و قاطع می‌گویم که اتحادیه اروپا مصمم به حفظ این پیمان است که برای امنیت ما و منطقه خاورمیانه از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گفته وی، برجام بخش مهمی از ساختار جهانی منع گسترش تسلیحات به شمار می‌رود و آنچه اهمیت دارد این است که دست‌کم توافقی را که قبلا مفید و موثر بوده، نابود نکنیم.

مرکل: برجام باید حفظ شود

در خبری دیگر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز گذشته با یادآوری اینکه برجام ضعف‌هایی دارد در عین حال گفت که این توافق باید حفظ شود.

به گزارش آسوشیتدپرس از بروکسل، مرکل که در همایش کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری آلمان در برلین سخن می‌گفت، افزود: تصمیم دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا برای خروج از برجام نشان از تغییر در روابط آلمان- امریکا و روابط اروپا- واشنگتن دارد.

وی توضیح داد: انگلیس، فرانسه و آلمان معتقدند که توافق علیه جنگ‌افزار هسته‌یی ایران، توافقی است که به طور قطع از ضعف‌هایی برخوردار است اما ما باید به آن وفادار بمانیم.

مرکل با بیان اینکه کشورهای اروپایی نسبت به فعالیت‌های ایران در سوریه ناآگاه نیستند، ادامه داد: هنوز فکر می‌کنیم با وجود توافق هسته‌یی از پیش‌شرط‌های بهتری برای مذاکره با ایران در مورد توافق‌های بیشتر به جای لغو یکجانبه توافقی که به اتفاق آراء تصویب و در شورای امنیت سازمان ملل تایید شد، برخوردار خواهیم بود.

براساس این گزارش، قدرت‌های اروپایی در پی خروج امریکا از برجام، درصدد نگه داشتن ایران در توافق هسته‌یی برآمده‌اند.

در میان نگرانی کشورهای اروپایی از آسیب به منافع تجاری این کشورها از قبل تحریم‌ها، وزیران خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان قرار است با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در بروکسل دیدار کنند. بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس در آستانه این نشست گفت که کشورش و شرکای اروپایی لندن برجام را توافقی حیاتی برای امنیت مشترک این کشورها تلقی می‌کنند و به حفظ آن کاملا پایبند هستند.

به گزارش آسوشیتدپرس، ظریف با فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرده است. وی همچنین قرار است در بروکسل با همتایان خود از کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان ملاقات و گفت‌وگو کند.

 

ارسال نظر