جهانگیری: به اندیشه رقیب هم باید امکان فعالیت داد

۱۳۹۷/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۶۰۶

معاون اول رییس‌جمهوری با اشاره به اهمیت توجه به کتاب به عنوان مظهر اندیشه گفت: دولت در این حوزه سیاست گشوده‌یی را در پیش گرفته و معتقدیم حتی به اندیشه رقیب نیز باید امکان فعالیت دهیم.

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری عصر شنبه در آیین اختتامیه سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به گزارش‌های مبنی بر حضور بی‌سابقه مردم در طول روزهای برگزاری نمایشگاه و بازدید آحاد جامعه از بالاترین سطح نظام یعنی مقام معظم رهبری تا افراد و اقشار مختلف از شهرهای کشور اظهار داشت: سیاست‌های خوبی در بخش فرهنگی کشور اتخاذ شده که باید در هماهنگی بین اصحاب فرهنگ و دولت آن را استمرار بخشیم و هر جا نیاز به اصلاح بود با نظر صاحب‌نظران آن را اصلاح کنیم.

معاون اول رییس‌جمهوری با اشاره به ضرورت حمایت از کتاب در مواجهه با کالاهای فرهنگی جدید افزود: کتاب مظهر اندیشه است و رونق آن یعنی رونق اندیشه و نقد. اندیشه‌یی ماندگار می‌شود که از آزمون نقد بیرون آمده باشد و کتاب میدان رقابت اندیشه و نقد آن است.

جهانگیری با تاکید بر «سیاست گشوده» دولت در زمینه کتاب بیان داشت: نشر امری جمعی است و رونق آن مستلزم این است که همه فعالان در آن حضور داشته باشند؛ دولت، بخش خصوصی و همه شهروندان نسبت به جایگاه اهالی نشر و خانواده کتاب باید حساس باشند، زیرا تعطیلی هر واحد نشر ضربه بزرگی به بدنه فرهنگی کشور است.

معاون اول رییس‌جمهوری در ادامه با اشاره به فضای مجازی یادآور شد: کتاب حیات جدیدی با توجه به بستر فضای مجازی یافته است و دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید نقش خود را به شکل شایسته‌یی در این زمینه ایفا کنند. جهانگیری با تاکید بر ترویج کتاب عنوان داشت: این امر جزو سیاست‌های قطعی دولت و نهادهای عمومی است.

وی همچنین به شعار امسال نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: این شعار یعنی «نه به کتاب نخواندن» به این معناست که باید کتاب را به متن جامعه و زندگی مردم برگردانیم و بهترین میزان برای سنجش دانش‌گرایی مردم بررسی شاخص کتابخوانی است.

معاون اول رییس‌جمهوری با تاکید بر توجه به نویسندگان جوان و پیشکسوتان نویسنده و همچنین مولفان در نقاط مختلف کشور افزود: باید به اقتصاد نشر بیشتر توجه کنیم و به عنوان کسی که توسعه و اقتصاد حوزه اصلی کاری اوست، می‌گویم که هر کاری اگر اقتصادی نباشد به سختی ادامه خواهد یافت.

جهانگیری در ادامه سخنان خود به استمرار قانونمند شدن حوزه نشر اشاره کرد و گفت: با محدودیت و برخوردهای سلبی نمی‌توان از اقدامات قابل قبول جلوگیری کرد؛ زیرا تجربه نشان داده که محدودیت هرگز جوابگو نیست.

معاون اول رییس‌جمهوری‌ تصریح کرد: تجربه ثابت کرده به محض اینکه در جایی محدودیت ایجاد شده؛ به ویژه در حوزه نشر، شاهد انتشار محتوا در فضای مجازی در کمترین زمان ممکن به صورت پی‌دی‌اف کتاب بوده‌ایم.

وی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توصیه کرد: کتاب در عرصه فرهنگ و آزادی فرهنگی‌ راهی را که پیش گرفته با قدرت ادامه دهد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه شفافیت باید سرلوحه سیاست‌گذاری‌های حوزه فرهنگ ‌و نشر قرار گیرد‌، تصریح کرد: به عنوان دولت تلاش خواهیم کرد از اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت کنیم.

معاون اول رییس‌جمهوری گفت: سیاست‌های دولت این است که فعالیت‌ها به بخش خصوصی و تشکل‌های صنفی این حوزه واگذار شود. البته هم اکنون این اقدام صورت گرفته اما باید توانمندتر از گذشته انجام شود. جهانگیری به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توصیه کرد: مقررات مزاحم، ممیزی‌های نامناسب، مجوزهای بی‌مورد به حداقل ممکن رسیده و از قوانین و ضوابط دست و پاگیر در نشر جلوگیری شود تا ناشران آسوده خاطر به فعالیت فرهنگی خود ادامه دهند.

به گفته معاون اول دولت دوازدهم، وقتی کتاب رونق بگیرد، عقلانیت، مدارا، تدبیر و پایه‌های حکومت تقویت می‌شود. امروز به شدت نیازمند همه این موارد در جامعه هستیم. جهانگیری ادامه داد: هنر مدیران کشور ما در این برهه حساس از زمان باید این باشد که همه ظرفیت‌ها را به کار بسته و از حوادث فعلی به خوبی عبور کنیم.

حفظ وحدت مهم‌ترین نیاز شرایط امروز کشور

معاون اول رییس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط سیاسی کشور خطاب به حاضران به ویژه اهالی فرهنگ یادآور شد: در ابتدای تشکیل دولت یازدهم تحریم‌های ظالمانه‌یی علیه جمهوری اسلامی وضع شده بود؛ از سویی هم فضای ایران‌هراسی را در سطح بین‌المللی به وجود آورده بودند اما دولت تدبیر و امید در مذاکرات با کشورهای 1+5 توانست برجام را به عنوان یک توافق چندجانبه تصویب کند.

جهانگیری افزود: امریکایی‌ها بعد از برجام هیچ کمک جدی برای حقوق مسلم مردم ایران نکردند؛ بلکه با رسیدن دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری وی در سخنرانی‌ها به نوعی فضای ایران را ناامن جلوه داد که در نهایت هفته گذشته به صورت رسمی از برجام خارج شد.

وی با ذکر این سوال که امریکا با این اقدام چه دستاوردی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: امریکا در وهله اول به اعتبار بین‌المللی خود ضربه زد. بر اساس نظرسنجی اولیه از امریکایی‌ها، بیش از 60درصد مردم مخالف خروج امریکا‌ از برجام بودند.

جهانگیری تصریح کرد: هم‌پیمانان امریکا هم برجام را در راستای صلح جهانی می‌دانند؛ اما امریکا به توصیه رژیم‌‌صهیونیستی و سعودی‌ها از برجام خارج شد. معاون اول رییس‌جمهوری تصریح کرد: امروز ملت بزرگ‌ ایران باید به اهداف پشت‌ پرده امریکایی‌ها واقف شود و از این‌‌رو اهالی فرهنگ و قلم ‌‌نقش بسزایی در تحقق این مهم دارند.

امریکایی‌ها می‌خواهند ایران را به چالش بکشند و در مرحله دوم‌ آینده مخاطره‌انگیزی را برای ایران ترسیم کرده و به اقتصاد ما ضربه بزنند.

جهانگیری ‌با ذکر این سوال که در مقابل اهداف و توطئه‌های امریکا چه باید کرد، گفت: در مقطع اول ملت ایران باید تفاهم، انسجام و وحدت درونی و داخلی را به عنوان برگ‌ برنده ما حفظ‌‌ کند.

وی یادآور شد: امروز به شدت نیازمند انسجام و وحدت ملی داخلی هستیم، باید اختلافاتی را که وجود دارد کنار گذاشته و همگی یکصدا و همزبان و همدل به میدان آمده و حق ملت بزرگ ایران را از زورگویان جهانی بستانیم.

 از سرمایه‌های خود خوب استفاده کنیم

جهانگیری همچنین ضرورت استفاده از سرمایه‌های داخلی را مورد تاکید قرار داد و گفت: قدرت دیپلماسی یکی از ابزارهای ماست که باید از آن بهره بگیریم.

وی با اشاره به اذعان رییس‌جمهوری امریکا به قدرت بالای دیپلمات‌های ایرانی خاطرنشان کرد: با قدرت دیپلماسی پیش از این شرایطی را پدید آوردیم که اکنون همه دنیا یکصدا علیه امریکا هستند؛ باید با قدرت خود همچنان این فضا را زنده نگه داریم و در این راه باید به حمایت از دیپلمات‌های خود ادامه دهیم.

معاون اول رییس‌جمهوری با ابراز اطمینان نسبت به مدیریت اقتصاد کشور تصریح کرد: دولت امریکا فکر کرد، اقتصاد ایران با این اقدامات متلاشی می‌شود و انتظار داشتند تلاطم شدیدی در وضع اقتصادی پدید آید؛ اما کمترین اتفاقی نیفتاد. وی افزود: سیاست‌های ارزی کشور به موقع اتخاذ شد، کالاهای مورد نیاز با ارز 4200تومانی تامین می‌شود و برنامه‌ریزی‌ مناسب برای آینده اقتصادی کشور انجام شده است.

جهانگیری گفت: امروز همه فعالان اقتصادی و علاقه‌مندان ایران باید به میدان بیایند، دولت هم به هیچ وجه به کسی اجازه نمی‌دهد از شرایط برای ثروت‌اندوزی‌ استفاده کند.

 

 

ارسال نظر