روحانی: ‌برجام از 1+5 فقط یک را از دست داده است

۱۳۹۷/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۴۵۱
روحانی: ‌برجام از 1+5 فقط  یک را از دست داده است

تعادل| سه‌شنبه شب برای ایران نقطه عطف تاریخی بود. در آن شب دونالد ترامپ ‌رییس‌جمهوری امریکا خروج از برجام را اعلام کرد. او که از ابتدای نامزدی ریاست‌جمهوری امریکا به‌طور مرتب بر طبل بی‌فایده بودن برجام می‌کوبید، ‌سه‌شنبه شب به‌طور رسمی از این معاهده بین‌المللی با یک سخنرانی که بوی تهدید از آن می‌آمد، خارج شد. به دنبال سخنرانی ترامپ، ‌حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران هم موضع خود و دولت را بیان کرد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه خروج امریکا از برجام تصریح کاری بود که از زمان توافق انجام داده بود، تاکید کرد: اگر اهداف ایران را سایر طرف‌ها تامین کنند، برجام برجا خواهد ماند و مردم هیچ نگرانی نداشته باشند؛ از مدت‌ها پیش می‌دانستیم ترامپ قابل اعتماد نیست. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین حسن روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم درباره برجام با بیان اینکه برجام توافق بین‌المللی و مورد تایید سازمان ملل بود، تصریح کرد: ایران به اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تمام تعهدات خود عمل کرد و (امشب) مشخص شد که عهدشکن کیست.  رییس‌جمهور با بیان اینکه (امشب) شاهد یک تجربه مهم تاریخی بودیم، گفت: (امشب) به همان سخنی رسیدیم که از 40سال پیش آن را تکرار می‌کردیم و آن اینکه ایران کشوری است که به تعهدات خود پایبندی دارد و امریکا کشوری بوده که هیچ‌گاه به تعهدات خود پایبند نبوده است. روحانی افزود: تاریخ ۴۰ساله کشورمان و حتی قبل از آن به خوبی به ما می‌گوید که امریکایی‌ها نسبت به ملت بزرگ ایران و نسبت به ملت‌های منطقه همواره رفتار خصمانه‌یی داشته‌اند؛ از رفتار آنها در کودتا در ایران علیه دولت قانونی دکترمصدق تا مداخلات امریکایی‌ها در زمان رژیم گذشته، حمایت از صدام و همچنین سرنگونی هواپیمای مسافربری و کشتن انسان‌های بی‌گناه توسط ناو امریکایی و اقداماتی که علیه مردم افغانستان، عراق، یمن و منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و علیه ملت‌های دیگر جهان روا داشته‌اند. رییس‌جمهور با اشاره به اینکه امریکایی‌ها (امشب) اعلام کردند که از برجام خارج شدند، خاطرنشان کرد: این در واقع تصریحی بود بر کاری که آنها در ماه‌های گذشته هم به شکل دیگری انجام داده بودند. امریکا بگوید از زمان توافق هسته‌یی تا امروز چه زمانی به همه تعهدات خود عمل کرده بوده است؛ جز چند امضا و چند بیانیه، آیا هرگز به نفع مردم ایران و در چارچوب تعهدات برجام عمل کرده بودند یا نه؟

روحانی تصریح کرد: ملت ایران، طبق اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تعهد خود وفادار بوده و دولت ایران به همه تعهداتی که در برجام داشته عمل کرده و آنها را اجرا کرده است. امروز شاهدیم کشوری که به تعهدات بین‌المللی احترام نمی‌گذارد، کیست.

رییس‌جمهور با یادآوری اینکه برجام توافق بین ایران و امریکا نبوده که امریکا بخواهد اعلام کند از این توافق خارج می‌شود، گفت: برجام یک توافق چندجانبه و یک توافق بین‌المللی بوده، برجام توافقی است که مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل و قطعنامه ۲۲۳۱ قرار گرفته است. بنابراین امریکا (امشب) رسما اعلام کرد که به تعهدات بین‌المللی توجهی ندارد.

روحانی با اشاره به اینکه قبل از برجام هم آقای ترامپ تعهدات خودش را نسبت به توافق تغییرات آب و هوایی پاریس نقض کرد و از این تعهد مهم و مفید برای محیط زیست جهانی خارج شد، اضافه کرد: او از توافقات دیگری هم مثل توافقات تجاری خارج شد. بنابراین این امر سابقه‌دار است.

رییس‌جمهور اظهار داشت: مردم در همین دقایق شاهد بودند که تنها رژیمی که از مواضع ترامپ حمایت کرد، رژیم نامشروع صهیونیستی بود؛ همان رژیمی که دانشمندان هسته‌یی کشورمان را به شهادت رساند، همان رژیمی که روزی در تاریخ سیاسی و زندگی‌اش نیست که در آن ظلم و جنایت علیه مردم منطقه و به ویژه ملت بزرگ فلسطین نباشد.

روحانی تصریح کرد: از این لحظه توافق برجام بین ایران و ۵ کشور است. از این لحظه 1+5، یک را از دست داده است و در این شرایط ما باید منتظر آن باشیم که این کشورهای بزرگ جهانی نسبت به این توافق چگونه عمل خواهند کرد. به وزارت امور خارجه دستور دادم که ظرف چند هفته آینده با مذاکرات با کشورهای اروپایی و دو کشور بزرگ دیگر یعنی روسیه و چین رایزنی‌ها و هماهنگی‌ و مذاکرات لازم را انجام دهد.

رییس‌جمهور تاکید کرد: اگر در پایان این مهلت و زمان کوتاه به این نتیجه رسیدیم که با همکاری ۵ کشور می‌توانیم همه آنچه در برجام خواست ملت ایران بوده به دست آوریم، با وجود میل امریکا و رژیم صهیونیستی و تلاش‌های آنها و حرف‌های بی‌نزاکت (امشب) ترامپ برجام پایدار خواهد ماند و ما می‌توانیم به نفع صلح و امنیت منطقه و جهان قدم‌های خودمان را‌ برداریم.

روحانی ادامه داد: اگر ببینیم منافع ما تضمین نخواهد شد، به زودی با مردم ایران صحبت خواهم کرد و تصمیمات نظام را در آن شرایط به اطلاع مردم می‌رسانم.  رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه مردم نباید هیچ‌گونه نگرانی برای آینده کشور داشته باشند، گفت: از هفته‌ها و ماه‌ها پیش به این نتیجه رسیده بودیم که ترامپ به تعهدات بین‌المللی و از جمله به برجام وفادار نخواهد بود و براین مبنا تصمیمات لازم را برای مسائل اقتصادی کشور اتخاذ کردیم و تصمیمی که نسبت به مسائل ارزی اتخاذ شد بر همین مبنا بود.

روحانی افزود: ما با برجام بدون امریکا مواجه هستیم و مردم شاهد خواهند بود که رشد اقتصادی و آرامش و ثبات بازار ادامه خواهد یافت. رییس‌جمهور با اشاره به اینکه ارز مورد نیاز کشور را در شرایط آینده به خوبی تامین خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: در کالاهای اساسی و کالاهای مورد نیاز مردم هیچ‌گونه نگرانی نباید وجود داشته باشد. روحانی با تاکید بر اینکه ملت ایران (از امشب) مصمم‌تر و متحدتر از گذشته است، اظهار داشت: کار ترامپ یک جنگ روانی و یک فشار اقتصادی بود و ما نخواهیم گذاشت ترامپ در جنگ روانی یا در فشار اقتصادی به ملت ایران موفق شود.

 

 

رییس‌جمهور افزود: تاریخ نشان خواهد داد همان‌گونه که ملت ما در برابر همه توطئه‌ها پیروز بوده در این ماجرا هم پیروز خواهد بود.

روحانی خاطرنشان کرد: به سازمان انرژی اتمی دستور دادم، آمادگی لازم را برای اقدامات بعدی در صورت نیاز داشته باشند تا در صورتی که مورد نیاز باشد، غنی‌سازی صنعتی خودمان را بدون محدودیت آغاز کنیم و ما تا اجرای این تصمیم چند هفته صبر می‌کنیم؛ با دوستان و متحدان خودمان، با اعضایی که پای برجام و توافق برجام امضا کردند و وفادار خواهند بود به رایزنی می‌پردازیم.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه همه‌چیز وابسته به منافع ملی ماست، گفت: اگر منافع ملت ما در برجام تامین باشد ما همین روند را ادامه خواهیم داد و اگر برجام بخواهد کاغذی باشد بدون اینکه منافع ملت ایران را تضمین کند، آنگاه راه بسیار روشنی پیش روی خود داریم.

روحانی افزود: به مردم ایران اطمینان می‌دهم که دولت از ماه‌ها پیش برای تمام شرایط برنامه لازم را آماده کرده و به هیچ عنوان مشکل حادی پیش‌رو نخواهیم داشت و از این مقطع تاریخی با اتحاد، هماهنگی و استقامت به خوبی عبور خواهیم کرد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه مردم ما مشکلاتی را در زندگی روزمره خودشان در هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌های آینده به حول و قوه الهی احساس نخواهند کرد، اظهار داشت: (امشب) از یک نظر متاسفم که مردم امریکا که مردم بزرگی هستند، گرفتار زمامدارانی شده‌اند که حیثیت آنها را زیر پا گذاشته است و از طرفی خوشحال هستم که یک موجود مزاحم از برجام خارج شده است.

روحانی تاکید کرد: بی‌تردید راهمان را با موفقیت ادامه می‌دهیم و من به زودی در یک مصاحبه مفصل با مردم عزیز و بزرگوارمان صحبت خواهم کرد.

 ملت امریکا گرفتار فردی ناشی در سیاست

اما این تنها موضع‌گیری مقامات ایرانی نبود. علی لاریجانی ‌رییس مجلس شورای اسلامی هم دیروز در مجلس با بیان اینکه خروج امریکا از توافق هسته‌یی بی‌اعتمادی به تعهدات این کشور را به اوج خود رساند، گفت: در مقابل ملت ایران نشان داد در مناقشات ابتدا راه گفت‌وگو از طریق سیاسی را دنبال می‌کند.

به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی در جلسه علنی دیروز (چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه شب گذشته همگان سخنان خام و سخیف رییس‌جمهور امریکا را مشاهده کردند، گفت: بیش از یک سال است که این فرد شوی دیپلماتیک اجرا می‌کند و یک روز در حضور رهبران کشورهای جهان در سازمان ملل اعلام می‌کند ملت کره شمالی را نابود می‌کنم و رییس‌جمهور کشور کره شمالی را بارها به تمسخر می‌کشد اما یک روز همه حرف‌های خود را فراموش کرده و می‌گوید فرد محترمی است و مذاکره می‌کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یک روز اتحادیه اروپا را در مورد تعرفه‌های محصولات تهدید می‌کند و روز دیگر اعلام می‌کند در مورد هم‌پیمانان اجرا نمی‌کنم؛ یک روز اعلام می‌کند از سوریه خارج می‌شود، به زودی، به زودی؛ اما دو روز بعد مناطقی در این کشور را بمباران می‌کند.

وی افزود: شب گذشته اعلام می‌کند همه بدانند من حرفی را که می‌زنم اجرا می‌ کنم؛ آقای ترامپ فکر می‌کند تاریخ کشورها و اذهان ملت‌ها مطابق ذهن فراموشکار خود دچار نسیان می‌شود که این حوادث همگی نشان می‌دهد ملت امریکا گرفتار فردی خودشیفته و ناشی در سیاست شده‌اند.

 لاریجانی ادامه داد: آیا این اقدامات برای کشوری که مدعی مدیریت جهانی است، سرشکستگی‌آور نیست که حتی هم‌پیمانان آن تلاش می‌کنند او را از اقدامات احمقانه باز دارند و وی را کنترل کنند.

 

 ترامپ نقش دزدان سرگردنه را پیدا کرده است

رییس قوه مقننه همچنین اضافه کرد: آقای ترامپ ذوق کرده است که در قبال اقدامات شرارت‌آمیز از برخی کشورهای کوته‌فکر منطقه اخاذی می‌کند؛ آیا این شأن افتخارآمیزی است که نقش دزدان سرگردنه و آلت دست تعدادی مسوولان رذل منطقه نظیر رژیم صهیونیستی را پیدا کرده است و تمام هم و غم خود را مصروف آن می‌کند که آنچه رییس‌جمهور قبلی امریکا انجام داده را تخریب و آن را غلط قلمداد کند.

  توافقی که به تایید سازمان ملل رسید

وی در ادامه با بیان اینکه رییس‌جمهور امریکا با این اقدامات از جمله خروج از توافق هسته‌یی بی‌اعتمادی به تعهدات این کشور را به اوج خود رسانده است، عنوان کرد: در مقابل ملت ایران نشان داد در مناقشاتی که دارد ابتدا راه گفت‌وگو و حل و فصل مسائل از طریق سیاسی را دنبال می‌کند و ملت ایران شاهد بودند در قبال درخواست امریکا و تعهد کتبی رییس‌جمهور این کشور مبنی بر حفظ حقوق ایران در غنی‌سازی وارد گفت‌وگو با 1+5 شد و بعد از مذاکرات طولانی توافقی را پذیرفت که به تایید سازمان ملل رسید.

 لاریجانی ادامه داد: امروز رییس‌جمهور امریکا ادعا می‌کند ما نگران توانمندی ایران در سال‌های آینده هستیم و با وقاحت می‌گوید ایران به سوی سلاح هسته‌یی می‌رود و دنیا را ناامن می‌کند؛ کسی این حرف را می‌زند که ده‌ها هزار بمب و کلاهک هسته‌یی تولید کرده و مستمرا آن را به‌روز می‌کند و در جنگ‌های سال‌های گذشته نوع خفیف شده آن را به کار برده است.

رییس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه خطاب به ترامپ اظهار داشت: با این اوصاف امنیت جهانی با رفتار شما به خطر می‌افتد یا با توهماتی که در مورد ایران می‌پراکنید. رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آن هم در موقعیتی که رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فتوا دادند که تولید و نگهداری سلاح‌های کشتار جمعی حرام است. پس از اعلام خروج امریکا از توافقنامه ملاحظه کردید که رژیم صهیونیستی از این اقدام امریکا حمایت کرد که البته توقعی غیر از آن نمی‌رود البته همه کشورها از جمله اروپا و روسیه آن را رد کردند.

 چند هفته فرصت برای حیات توافق هسته‌ای

لاریجانی گفت: آقای ترامپ این واکنش‌ها اندازه عقلانیت عمل شما را نشان می‌دهد. آقای روحانی رییس‌جمهور کشورمان و رییس شورای عالی امنیت ملی اعلام کردند با توجه به اعلام نظر اروپا و تماس‌های آنان، چند هفته فرصت برای حیات توافق هسته‌یی قائل می‌شوند که این اقدام هم نشان می‌دهد ایران به دنبال رفتار عکس‌العملی و ماجراجویانه نیست البته باید به این واقعیت اشاره کرد که با توجه به نوع رفتارهای سال‌های دور اروپا، چندان به ادعای اولیه اروپا در پابرجا نگه داشتن توافق هسته‌یی نمی‌توان اطمینان داشت اما برای چند هفته ارزش آزمون دیگری را دارد تا برای همگان اتمام حجت شود که ایران همه راه‌های حل و فصل سیاسی و مسالمت‌آمیز را طی کرده است.

وی افزود: این مقطع صرفا یک روزنه‌یی است تا اروپا نشان دهد وزن لازم را برای حل و فصل مسائل بین‌المللی را دارد یا نه؟ یا آنها هم به دنبال چانه‌زنی‌های دیگر هستند که پاسخ این موضوع را مسوولان کشور مانند وزیر خارجه داده است.

 ترامپ از کفایت عقلانی برخوردار نیست

لاریجانی تصریح کرد: به نظر می‌رسد آقای ترامپ از کفایت عقلانی برای حل و فصل مسائل برخوردار نیست و زبان زور برای چنین فردی کارسازتر است تا نتیجه خصلت‌های مغرورانه خود را دریافت کند، اگر اروپا و کشورهای مهم مانند روسیه و چین این خلأ بین‌المللی را پر کنند شاهد راهی برای ادامه مسیر باشد در غیر این صورت جمهوری اسلامی با اقدامات هسته‌یی ایشان را سر عقل می‌آورد.

 

 آمادگی تام سازمان انرژی اتمی

وی ادامه داد: این را بدانند که در چنین شرایطی ایران هیچ تعهدی ندارد که در جایگاه گذشته خود در مساله هسته‌یی قرار گیرد. با تمام این اوصاف که عرض شد، لازم است که سازمان انرژی اتمی آمادگی تام برای از سرگیری تمام ابعاد فعالیت هسته‌یی را داشته باشد و بعد از نتایج مذاکرات وزارت خارجه با اروپا، طبق قانون اقدام متقابل، اقدامات خود را شکل دهد.

 همه جریانات سیاسی همصدا باشند

رییس نهاد قانونگذاری افزود: این ضرورت وجود دارد همه جریانات سیاسی و قوای مختلف در این مسیر همصدا باشند و وفاق و همدلی و ید واحد به این‌گونه اقدامات سبک‌سرانه نشان دهد. شاید برخی اقدامات جزئی و حاشیه‌ساز و برخی اقدامات رسانه‌یی ناپخته در کشور نیز این موجودات سطحی را در امریکا به وسوسه انداخت. وی گفت: از گذشته درس بگیریم و نشان دهیم ملت ایران با همه اختلاف نظرها در مقابل دشمن حریص و طمعکار و بی‌اخلاق یک‌صدا و پشتیبان یکدیگر است و لازم است متناسب با شرایط ساز و کارهای تصمیم‌گیری برای ایجاد فضای آرام در کشور فراهم کنیم، در این زمینه تدابیر لازم اندیشیده شده است.

 پیگیری مذاکرات وزارت خارجه با اروپا

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: توقعات در این مقطع باید متناسب با شرایط تعدیل شود، ما در 40سال گذشته در شرایط بسیار سخت‌تر از این وضعیت قرار گرفته‌ایم و آن را تحمل کردیم و مطمئن هستیم که با وفاق ملی در کشور پاسخ پشیمان‌کننده‌یی به امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها خواهیم داد.

رییس نهاد قانونگذاری یادآور شد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس لازم است در این

2 الی 3 هفته مستمرا مذاکرات وزارت خارجه با اروپا را پیگیری کند و نظارت‌های لازم را داشته باشد و نتیجه را به مجلس ارائه کند تا تصمیم‌گیری نهایی انجام شود.

 ایران برای اتمام حجت برجام را پذیرفت

در همین ارتباط رییس ستادکل نیروهای مسلح نیز گفت: برجام مطلوب کشور ما نبود اما برای اتمام حجت به جهان آن را پذیرفت اما آن کشور استکباری به این امضای خود هم پایبند نبود.  به گزارش مهر، سرلشکر محمدحسین باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح در نخستین همایش ملی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح که در سالن همایش‌های امام علی(ع) برگزار شد، اظهار داشت: در این مدت یک‌سال‌ونیم که رییس‌جمهور جدید امریکا روی کار آمده وزیر دفاع امریکا می‌گوید بارها به او فشار آورده که باید برای تهاجم به ایران آماده شوید و این ارتش امریکا بوده که آن رهبر بی‌خرد را آگاه کرده که تهاجم به ایران به این سادگی نیست.

وی ادامه داد: از این نمونه باز هم داریم؛ در سه ماه گذشته این فرد جوان و بی‌خرد حاکم شده در عربستان با امریکا هرکدام به گردن دیگری می‌اندازد که شما حمله کنید ما حمایت می‌کنیم و هزینه آن را پرداخت می‌کنیم اما هر دو پا پس می‌کشند و طرف دیگر را ترغیب می‌کنند. این نعمتی است که خداوند متعال به برکت ملت همراه و سختکوشی نیروهای مسلح به دست آمده است.  رییس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: هرگاه دشمنان ما احساس کردند نمی‌توانند تهاجم نظامی داشته باشند به سمت جنگ اقتصادی رفتند و مقام معظم رهبری فرمودند که جنگ امروز با نظام اسلامی جنگ اقتصادی است و وزارت خزانه‌داری امریکا به عنوان قرارگاه جنگ علیه ایران عمل می‌کند.

سرلشکر باقری با اشاره به اقدام اخیر ترامپ در خروج از برجام گفت: ما با نظامی روبه‌رو هستیم که ملت ما بزرگواری کرد و برجام را پذیرفت، برجام مطلوب ملت ما نبود اما برای اتمام حجت بر جهان آن را پذیرفت اما آن کشور استکباری حتی به این امضای خود هم پایبند نبود تا همه جهانیان بفهمند که حق کجا حاکم است و باطل کجاست.  وی افزود: از سوی دیگر ما در داخل تجربه کنیم که اگر می‌خواهیم رشد کنیم باید روی پای خود بایستیم و به برجام و غیر آن توجه نکنند.  رییس کل ستاد نیروهای مسلح ادامه داد: ملت ایران آن‌قدر ظرفیت دارد که به عنوان قدرت منطقه‌یی و جهانی در آینده سربلند کند و این نیازمند تغییر نگاه به داخل کشور است.  سرلشکر باقری اظهار داشت: این تجربه نشان داد که هر چند به‌صورت تاکتیکی باید دنبال کسانی راه بیفتیم اما در نهایت باید دست به زانوی خودمان بگیریم و کشور را بسازیم.

 همه باید در مساله برجام  هماهنگ باشیم

همچنین فرمانده کل سپاه پاسداران تاکید کرد: مساله خروج امریکا از برجام در آینده جمهوری اسلامی ایران بسیار تعیین‌کننده است و همه باید در این ارتباط یکدل و هماهنگ و با نگاه عمیق، در راستای تقویت توانمندی‌های داخلی گام‌ برداریم و بر ظرفیت‌های درونی کشور متمرکز شویم.

به گزارش ایرنا، سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری روز چهارشنبه در نخستین همایش ملی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه (سربازان) این مطلب را بیان داشت. فرمانده کل سپاه درباره خروج امریکا از برجام همچنین گفت: خروج شرورانه امریکا از برجام را به فال نیک می‌گیریم، هر چند امریکایی‌ها پیش از این هم اعتباری نداشتند.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه «یک بار دیگر کاملا روشن شد و به اثبات رسید که امریکایی‌ها زورگو هستند»، گفت: امریکایی‌ها برای هیچ‌گونه مذاکره و تعاملی قابل اعتماد نیستند.  وی افزود: مساله خروج امریکا از برجام در آینده جمهوری اسلامی ایران بسیار تعیین‌کننده است و همه باید در این ارتباط یکدل و هماهنگ و با نگاه عمیق، در راستای تقویت توانمندی‌های داخلی گام‌برداریم و بر ظرفیت‌های درونی کشور متمرکز شویم.

سرلشکر جعفری با بیان اینکه نیروهای مسلح با نگاه به ظرفیت‌های داخل کشور موجب عزت و اقتدار شده‌اند، گفت: به امید خدا در سایر بخش‌های کشور نیز این نگاه به وجود خواهد آمد.

وی همچنین تصریح کرد: «امیدواریم این فرصت یک تا دو هفته‌یی که رییس‌جمهوری شب گذشته اعلام کردند به پایان برسد؛ بدیهی است که اروپایی‌ها در انتخاب بین امریکا و ایران، امریکا را برمی‌گزینند چراکه آنها وابسته به امریکا هستند و نمی‌توانند مستقل و آزادانه تصمیم بگیرند.»

 خدا را شکر می‌کنیم که امریکا از برجام خارج شد

فرمانده کل ارتش نیز گفت: بزرگ‌ترین خسارت برجام، مشروعیت بخشیدن به مذاکره با امریکا بود.

به گزاش تسنیم، سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش صبح دیروز در همایش ملی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح با اشاره به خروج امریکا از برجام گفت: خدا را شکر می‌کنیم که امریکا از برجام خارج شد این طبیعت نظام سلطه و نگاه خاصی است که آنها به ما دارند. وی افزود: می‌بایست هر روز هشدارهای راهبردی قرآن را با خودمان مرور کنیم و بدانیم که آنها تا آخر دنبال این هستند که ما را از راه حق‌مان خارج کنند. فرمانده کل ارتش تصریح کرد: من از روز اول معتقد بودم بزرگ‌ترین خسارت برجام مشروعیت بخشیدن به مذاکره با امریکا و بزرگ‌ترین سود آن همین اثبات عدم پایبندی آنها به تعهدات‌شان است. سرلشکر موسوی با بیان اینکه ما ملتی بزرگ و کشوری غنی داریم، اظهار داشت: ما همه ظرفیت‌ها برای آقایی و عزت را درون خودمان داریم و امیدواریم این درسی که دیشب امریکایی‌ها دادند برای جهان آموزنده و مفید باشد.

وی با اشاره به رفتارهای رژیم آل‌سعود تاکید کرد: سعودی‌ها هم از درس‌های عبرت‌آموز تاریخ هستند و اینکه برای مطرح کردن خودشان به امریکا و صهیونیست‌ها می‌چسبند بسیار عبرت‌آموز است. ما به وعده‌های خدا اعتماد داریم و اگر بر سر مواضع خودمان بایستیم پیروزی نهایی این میدان خواهیم بود.

 

 

ارسال نظر