دبیرکل ناتو: مسائل منطقه‌ای و موشکی در حوزه برجام نیست

۱۳۹۷/۰۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۷۳۲

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت: مسائل منطقه‌یی و موضوع برنامه موشکی ایران باید خارج از چارچوب توافق هسته‌یی موسوم به برجام مورد رسیدگی قرار گیرند.

به گزارش ایرنا، وزیران امور خارجه ناتو در نشست روز جمعه در بروکسل موضوعات مختلفی از جمله ایران و روابط با روسیه را مورد بررسی قرار دادند. دبیرکل ناتو در کنفرانس خبری روز جمعه پس از نشست وزیران امور خارجه ناتو در بروکسل در پاسخ به سوال جهت‌دار خبرنگار شبکه العربیه عربستان، با رد ادعای خبرنگار این شبکه در خصوص لزوم احتمالی تکمیل برجام با یک توافق دیگر برای دوره پس از سال 2030، گفت: ناتو از توافق هسته‌یی ایران در سال 2015 استقبال کرد و از ایران خواست که این توافق را به‌طور کامل اجرا کند.

استولتنبرگ افزود: این توافق با اعمال تدابیری ایران را از تولید سلاح هسته‌یی دور کرده است اما ما در عین حال نسبت به سایر فعالیت‌های ایران از جمله برنامه موشک بالستیک ابراز نگرانی کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: این مسائل در برجام پوشش داده نشده‌اند و باید خارج از برجام مورد رسیدگی قرار گیرند.

دبیرکل ناتو همچنین گفت: پرداختن به نگرانی‌هایی که در برجام پوشش داده نشده، حائز اهمیت است و من از همه تلاش‌ها برای پرداختن به مساله موشکی ایران استقبال می‌کنم.

وی ضمن تاکید بر اجرای کامل برجام گفت: ناتو در موقعیتی نیست که درباره این مساله قضاوت کند و این برعهده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.  این درحالی است که این آژانس تاکنون 10 بار پایبندی کامل ایران را به توافق هسته‌یی تایید کرده است. دبیرکل ناتو در کنفرانس خبری روز جمعه درباره مباحث مربوط به روسیه گفت: ما سیاست دو وجهی بازدارندگی و دفاع نیرومند در کنار گفت‌وگوی معنادار با روسیه، تاکید داریم.

وی با متهم کردن روسیه به «تلاش‌هایی برای ایجاد ارعاب و بی‌ثباتی شامل حملات سایبری، اقداماتی برای مخدوش کردن نهادهای دموکراتیک غربی، انتشار اطلاعات نادرست و پروپاگاندا و حمله شیمیایی به اسکریپال جاسوس روسی در سالزبری انگلیس گفت: ما باید به همبستگی و عزم خود ادامه دهیم و ابزارهای نیرومندی برای برخورد با این تهدیدهای ترکیبی ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: ناتو در عین حال به گفت‌وگو با روسیه متعهد است. بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس نیز گفت که وزیران خارجه ناتو در جلسه جمعه درباره فعالیت‌های بدخواهانه روسیه و چگونگی پاسخ جمعی به آن بحث می‌کنند. همچنین اسون میکسر وزیر امور خارجه استونی در این جلسه گفت: رفتار روسیه درباره اوکراین و مخدوش کردن نظم امنیتی اروپا تغییری نکرده است و ما در ناتو باید متحد بمانیم.

در این جلسه همچنین وزیران خارجه ناتو در جلسه با حضور «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، راه‌های تقویت همکاری‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا را بررسی می‌کنند.

دبیرکل ناتو در حاشیه نشست وزیران خارجه ناتو در بروکسل با مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا نیز دیدار کرد و حضور سریع وی در جلسه چند ساعت پس از انتصاب به مقام وزیر امور خارجه را یک رکورد دانست و گفت که این مساله تعهد شخصی نیرومند او و تعهد واشنگتن و ترامپ به این پیمان را نشان می‌دهد.

وی دیدار با پمپئو را بسیار خوب و مفید دانست و گفت: به مسائلی از جمله مقدمات اجلاس سران این ناتو در ماه ژوئیه، روسیه و موضوعات دفاعی و چگونگی تقویت حضور این پیمان در عراق از طریق ماموریت آموزشی را مورد بررسی قرار دادیم.

 قطر خواستار مذاکره مستقیم

امریکا با ایران شد

از سوی دیگر « شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی » معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر خواستار گفت‌وگوی مستقیم امریکا و کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس با ایران شد. به گزارش ایرنا، وزیر امورخارجه قطر در گفت‌وگو با شبکه فرانس 24 گفت که خواستار توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران هستیم. وی افزود: دوحه برای پاسخ به نگرانی‌های امریکا و کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) گفت‌وگوی مستقیم با تهران را پیشنهاد می‌کند. وزیر امور خارجه قطر با اشاره ضمنی به تلاش‌های اخیر عربستان برای آغاز فعالیت‌های هسته‌یی گفت که قطر با مسابقه تسلیحات هسته‌یی در منطقه مخالف است.  «محمدجواد ظریف» وزیر امو خارجه جمهوری اسلامی ایران اخیرا طی سخنانی در شورای روابط خارجی امریکا با بیان اینکه ما در منطقه از نبود گفت‌وگو رنج می‌بریم، گفت: پیشنهاد می‌کنیم که یک گفت‌وگوی منطقه‌یی میان طرف‌ها انجام شود. وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه تصور هراس ایران از گفت‌وگو در منطقه تصوری کاملا اشتباه است، اظهار داشت: مسائل مختلفی در منطقه وجود دارد که باید در مورد آنها گفت‌وگو کنیم. ما تصمیم گرفتیم که این موضوع را وارد توافق هسته‌یی نکنیم اما ما نیز برای گفت‌وگو در مورد مسائل منطقه درخواست‌های جدیدی داریم. ظریف افزود: بر مبنای اصول احترام به تمامیت ارضی و همچنین عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر، می‌توان وارد گفت‌وگوهای منطقه شد.

  متیس: هنوز تصمیمی برای خروج از برجام اتخاذ نشده است

همچنین  وزیر دفاع امریکا گفت که هنوز تصمیمی درباره خروج امریکا از توافق هسته‌یی سال ۲۰۱۵ با ایران گرفته نشده است اما واشنگتن با متحدان اروپایی خود کار می‌کند تا ببیند آیا راهی برای اصلاح آن وجود دارد یا خیر. به گزارش ایسنا به نقل از واشنگتن اگزمینر، جیمز متیس وزیر دفاع امریکا در جلسه استماع گزارش کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا اظهار کرد: هنوز نمی‌دانیم امکان اصلاحات در توافق تا اندازه‌یی باشد که رییس‌جمهور را برای ماندن در توافق راضی کند.

او ادامه داد: بحث‌هایی میان تیم امنیت ملی و افرادی که برای ارائه مشاوره به رییس‌جمهور مسوولیت دارند در جریان است. طبعا جنبه‌هایی از توافق قابل اصلاح است. ما داریم روی آن کار می‌کنیم.

متیس افزود: همه می‌دانند توافق هسته‌یی یک توافق کنترل تسلیحاتی ناقص بود. توافق براساس این فرض تنظیم شده که ایران تقلب خواهد کرد. بنابراین عنصر راستی‌آزمایی به آن اضافه شده که عملا هم بسیار محکم است اما اینکه آیا کافی هست یا خیر، فکر می‌کنم سوال بجایی باشد.

 چین: برجام باید حفظ شود

سخنگوی وزارت خارجه چین نیز اظهار کرد: باید گفت‌وگوها و هماهنگی پیرامون وضعیت کنونی برجام را تقویت و با جدیت برای حفاظت از تمامیت آن تلاش کرد. به گزارش ایرنا، «هوا چون یینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین روز گذشته در نشست خبری خود در پکن افزود: برجام توافقنامه چندجانبه بین 1+5، اتحادیه اروپا و ایران است و طی قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسیده است.

او ضافه کرد: چین مایل است براساس واقع‌نگری، عدالت و مسوولیت‌شناسی، به تلاش خود برای حفظ و اجرای برجام ادامه دهد.

«هوا چون یینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه با اشاره به اجلاس سران دو کره اظهار کرد: چین برداشته شدن گام تاریخی میان دو کره را تشویق می‌کند.

او گفت: ما از طریق تلویزیون ملاقات بین رهبران دو کره را تماشا کردیم و ضمن کف زدن برای برداشته شدن این گام تاریخی میان دو طرف، عزم سیاسی و شجاعت آنان را تقدیر می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین آرزو کرد این ملاقات به نتایج مثبت برسد.

او گفت: ما انتظار داریم دو طرف با استفاده از این فرصت، روند جدیدی را برای برقراری آرامش پایدار در شبه‌جزیره کره آغاز کنند.

 زنگنه: رده‌های بالاتر از دولت درباره پسابرجام تصمیم‌گیری می‌کنند

در همین ارتباط وزیر نفت دولت دوازدهم با بیان اینکه رده‌های بالایی کشور در مورد مواضع ایران بعد از برجام برنامه‌ریزی می‌کنند، گفت: در صورت خروج امریکا از برجام وزارت نفت به فعالیت خود ادامه خواهد داد. بیژن زنگنه در گفت‌وگو با خانه‌ملت، در خصوص برنامه وزرات نفت در صورت خروج امریکا از برجام، گفت: جمهوری اسلامی برای خروج امریکا از برجام نیازمند برنامه ملی است که برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه انجام شده است. وزیر نفت دولت دوازدهم در پاسخ به این سوال که آیا دولت برنامه‌ مشخصی برای شرایط اداره کشور در شرایط بعد از برجام در نظر دارد، تصریح کرد: تصمیم اتخاذ برنامه مشخص با دولت نیست و رده‌های بالاتر در این زمینه تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی می‌کنند. وزیر نفت دولت دوازدهم در خصوص تاثیر خروج امریکا از برجام بر فعالیت‌های وزارتخانه نفت، افزود: در صورتی که امریکا از برجام خارج شود، وزارت نفت به برنامه‌های خود ادامه خواهد داد البته ادامه برخی فعالیت به عوامل متعددی بستگی دارد که این ابعاد در حال بررسی است. رییس‌جمهور امریکا در چند ماه اخیر بارها درمورد خروج از برجام صحبت کرده است و قرار است روز 12 مه‌ (22 اردیبهشت‌ماه) درباره سرنوشت توافق هسته‌یی ایران و گروه 1+5 (برجام) تصمیم خود را اعلام کند. گفتنی است؛ رییس کمیته روابط خارجی سنای امریکا نیز با بیان اینکه در ماه مه (اردیبهشت) در خصوص برجام تصمیم‌گیری می‌شود، تاکید کرد که ترامپ احتمالا آن را تمدید نخواهد کرد مگر اینکه ما با شرکای اروپایی بر سر یک چارچوب به اتفاق نظر برسیم.

 

 

ارسال نظر