دنبال رای گرفتن از مردم نبودم

۱۳۹۷/۰۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۵۸۶

ایران|

با گذشت حدودا 7 ماه از آغاز به کار دولت دوازدهم، رییس‌جمهوری دور دوم سفر‌های استانی خود را با سفر به آذربایجان‌شرقی پی گرفت. طبق روال معمول سفرهای استانی حضور در جمع مردم، افتتاح پروژه‌ها و سپس دیدار با خبرنگاران و نخبگان مهم‌ترین بخش‌های سفر را تشکیل می‌دهند. سفرهایی که بر خلاف نمونه‌های دولت قبلی در آنها نه از معجزه‌های هزاره سوم خبری است و نه از تصمیم‌سازی‌های هیجانی؛ نه از وعده‌های عجیب و غیرکارشناسی ردپایی پیداست و نه از دستورالعمل‌های ناگهانی نشانه‌یی مشاهده می‌شود، چرا که تیم کارشناسی دولت از ماه‌ها قبل روند مطالبات مردم و مدیران استان را تحلیل و ارزیابی کرده‌اند تا در جریان سفرهای استانی باری از دوش مشکلات استان برداشته شود نه اینکه با وعده‌های غیرقابل حصول بر سنگینی مشکلات افزوده شود.

 بر اساس چنین راهبردی و در شرایطی که افکار عمومی ایران در روزهای اخیر متوجه ماجراجویی‌های ترامپ در خصوص برجام از یک طرف و نوسانات ارزی از سوی دیگر است؛ رییس‌جمهوری در جریان سفر استانی به آذربایجان‌شرقی خطاب به مردم اعلام کرد که هیچ نگرانی درباره برجام نداشته باشند؛ ضمن اینکه در پاسخ به نگرانی‌ها درباره نوسانات ارزی و تاثیر آن بر اقتصاد و معیشت ایرانیان تاکید کرد که دولت تمام پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده و نگرانی بابت واردات و صادرات وجود ندارد.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه قرار ما این بود که از آرامش زندگی مردم حفاظت کنیم به مردم ایران قول داد که توطئه‌های دشمنان در پیشرفت ایران تاثیری نمی‌گذارد.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه برخی می‌گویند فلانی در زمان انتخابات وعده داد، حالا چه شده است، اظهار کرد: من البته حافظه‌ام خیلی قوی نیست اما آنقدر هم حافظه ضعیفی ندارم که قول‌های پارسال را فراموش کرده باشم. ما با هم شروع کردیم و با هم ادامه می‌دهیم و به اهدافمان دست می‌یابیم. کسانی هم که می‌گویند چرا وعده‌های روحانی انجام نشده باید بگویم که در این مدت بسیاری از کارها انجام شد اما هنوز هم مسیر ادامه دارد و در این میان لازم است که دولت به مردم و مردم به دولت اعتماد کنند و حتما بدانید قول‌هایی که در انتخابات داده‌ام، روزی نبوده که آنها را پیگیری نکنم.

به گزارش ایسنا حسن روحانی طی سخنانی در جلسه توسعه و افتتاح پروژه‌های زیربنایی و اقتصادی آذربایجان شرقی که در تبریز برگزار شد، تصریح کرد: ما باید از مشکلات عبور کنیم، گاهی راحت‌تر توانستیم این کار را انجام دهیم و گاهی هم عبور از مشکلات سخت‌تر بوده است. البته می‌دانم که اگر به مردم نگویم که قول‌هایم را پیگیری می‌کنم، بار سنگینی بر دوشم قرار می‌گیرد ولی این را هم در نظر دارم که اگر مدام به مردم درباره وعده‌هایم بگویم و مشکلاتی که بر سر راه تحقق آن وجود دارد، موضوع حل نمی‌شود. روحانی اظهار کرد: امروز هم بر همان مبنا حرکت می‌کنیم و قدم‌های خوبی برداشته‌ایم و اگر کسی می‌گوید که فلانی به مردم قول و وعده داد برای اینکه رای جمع کند اما حالا دیگر به رای ما احتیاج ندارد، وعده‌هایش را پیگیری نمی‌کند، می‌گویم که والله به دنبال رای گرفتن از مردم نبودم. وعده‌هایم را پیگیری می‌کنم و در این مسیر از یاری مردم نیز مدد می‌طلبم. رییس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز شرایط ما متفاوت است و مردم در سایه اعتماد و همبستگی‌شان قرار دارند، اظهار کرد: ماه‌هاست که این بحث مطرح شده که رییس‌جمهوری امریکا ممکن است برجام را به هم بزند. مهم نیست که برجام به هم بخورد، ما برای به هم خوردنش برنامه داریم. اگر برجام ماند که ماند و اگر نماند این بحث، بحث اصلی نیست. امریکا برجام را اگر امروز به هم بزند بیشترین هزینه را برای آن می‌دهد، هزینه‌یی که برایش پرداخت می‌کند از هزینه‌یی که ما پرداخت می‌کنیم بسیار بیشتر خواهد بود و هزینه ما برای آن بسیار کم است. وی تاکید کرد: مگر این آقای ترامپ که امروز آمده و رییس‌جمهور امریکا شده از روز اول نگفت که می‌خواهم برجام را به هم بزنم، هر بار می‌گفت که می‌خواهم به هم بزنم اما هر دفعه نیز امضا کرد و باز می‌گفت بار بعدی اقدام نمی‌کنم اما چرا نتوانست این کار را در ۱۵ماه اخیر انجام دهد؟ به خاطر اینکه هزینه‌اش بالاست.

روحانی تصریح کرد: زمانی که ترامپ برای نخستین بار در دوران ریاست‌جمهوری‌اش علیه برجام موضع گرفت، من آماده بودم که بعد از آن علیه وی سخنرانی کنم اما تا تلویزیون برای این کار آماده شود ۱۵دقیقه‌یی طول کشید و اروپا زودتر از ما علیه سخنان ترامپ موضع گرفت.

وی با بیان اینکه برخی می‌گویند اروپا دوست امریکاست، اظهار کرد: بله، اروپا با امریکا دوست است و هنر ما نیز این است که توانسته‌ایم اروپا را از امریکا فاصله بدهیم.

رییس‌جمهور تاکید کرد: غیر از یک رژیم در منطقه و یک کشور در جنوب ایران، همه دنیا می‌گویند که برجام باید بماند و اگر امریکا جز این عمل کند، ضرر می‌کند که این به معنای پیروزی ماست. آدمی که به قول خودش این همه متحد دارد و از کشورهای بیچاره منطقه تاراج‌های فراوانی می‌کند و اهل دوشیدن آنهاست، می‌بینیم که امروز چه وضعیتی برای برجام علیه وی ایجاد شده است. وی با اشاره به علت حمایت‌های امریکا از ایران‌هراسی در دنیا اظهار کرد: اگر امریکا از ایران‌هراسی حمایت نکند بر چه مبنایی می‌تواند اسلحه بفروشد؟ امریکا پول از عربستان، امارات و دیگران می‌گیرد و ایران را به عنوان کشور خطرناک جهان معرفی می‌کند اما ما اتفاقا یکی از برنامه‌هایمان در مذاکرات برجام این بود که ایران‌هراسی را شکست دهیم که شکست دادیم. رییس‌جمهور ادامه داد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان مذاکرات برجام اعلام کرد که ایران در مسیر صلح‌آمیز حرکت کرده است و پرونده معروف ما بسته شد. این موفقیت ما بود، امروز ما در مسیری هستیم که اگر امریکا و کشورهای امضاکننده برجام به عهد خود وفا نکنند، بالاترین هزینه را برایش پرداخت خواهند کرد البته همه کشورهای امضا کننده برجام غیر از امریکا تاکنون با آن موافق بوده‌اند.

روحانی با بیان اینکه ما باید همیشه حواسمان جمع باشد و در هر جایی که قرار داریم، دقت داشته باشیم که انسجام‌مان حفظ شود، اظهار کرد: امروز ملت ایران از هر زمان دیگر آماده‌تر و متحدتر است و در مساله ارز یکی از تصمیماتی که اتخاذ کردیم این بود که دشمن به این موضوع چشم دوخته بود و فکر کرده بود یکی از راه‌هایی که می‌تواند براساس آن در کشور تلاطم ایجاد کند، بازار ارز است اما با طرحی که ما برای آن در نظر گرفتیم که باید بگویم اگر پشتیبانی‌های نهادهای نظام نبود، نمی‌توانست اجرایی شود، ورق را برگرداند.

روحانی گفت: اگر مردم از طرح بازار ارز پشتیبانی نمی‌کردند، نمی‌توانست اجرایی شود. دولت به تنهایی نمی‌تواند طرحی بزرگ را اگر مردم و همه ارکان نظام پشتیبانش نباشند به انجام برساند. حالا این وسط عده‌یی قلیلی هم بوده‌اند که از طرح ما ضرر کردند و این وسط دلالی و کارهای ناجور می‌کردند که دیگر نمی‌توانند انجام دهند اما ما باید بگوییم که بر مبنای آن عده قلیل تصمیم نمی‌گیریم، ما برای همه مردم کشور و در نظر داشتن شرایط آنهاست که باید تصمیمی را اتخاذ کنیم.

روحانی با مخاطب قرار دادن افراد، جریانات و رسانه‌هایی که تلاش می‌کنند در دستاوردهای کشور در بخش‌های گوناگون را انکار کنند و هر روز بحران و حاشیه تازه‌یی برای کشور بیافرینند، هشدار داد و گفت: «هدف این افراد و جریانات گسترش ناامیدی است.» و در ادامه تاکید کرد: «هیچ کس حق ندارد امید را از مردم بگیرد. »

روحانی در تبریز از مردم خواست که نسبت به برجام و آینده نگران نباشند. او گفت: مشکلی پیش‌رو نخواهد بود، امنیت برقرار است و دریاچه ارومیه هم احیا می‌شود. روحانی در سفر دو روزه خود به آذربایجان‌شرقی ضمن سخنرانی در جمع مردم استان در ورزشگاه تختی تبریز در آیین افتتاح رسمی رویداد بین‌المللی «تبریز 2018» شرکت و برای حاضران سخنرانی کرد. امضای تفاهمنامه ایجاد صندوق نوآوری و پژوهش با 10میلیارد تومان سرمایه و افتتاح برج فناوری ربع رشیدی با ظرفیت استقرار 24 شرکت دانش‌بنیان از جمله برنامه‌های این سفر است. در سفر رییس دولت تدبیر و امید به استان آذربایجان‌شرقی همچنین خط‌آهن «میانه - تبریز» در حدفاصل «میانه – بستان‌آباد» به طول 132کیلومتر و هزار و 150 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده افتتاح می‌شود. افتتاح مرکز همایش‌های بین‌المللی تبریز در زمینی به وسعت 24هزار مترمربع و 60میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و بخش سوختگی بیمارستان سینا در تبریز با 47میلیارد تومان هزینه‌کرد از دیگر برنامه‌های سفر روحانی به آذربایجان‌شرقی است.

جلسه با نخبگان و فعالان فرهنگی و اقتصادی، شرکت در جلسه شورای اداری، افتتاح رویداد تبریز 2018 و نشست خبری با نمایندگان رسانه‌ها از دیگر برنامه‌های سفر دو روزه رییس دولت دوازدهم به استان آذربایجان‌شرقی است. حسن روحانی دیروز در اجتماع پرشور مردم آذربایجان‌شرقی در استادیوم تختی تبریز، مردم آذربایجان را مردمی غیور و دلاور برشمرد که همواره سطوح اصلی ایران عزیز بودند و افزود: امروز یک‌بار دیگر می‌خواهیم با هم پیوند جدیدی را برای ارتقای آذربایجان و سربلندی ایران ببندیم. رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه ما از اردیبهشت سال گذشته در کنار هم وعده دادیم که برای امنیت، آرامش، آزادی و پیشرفت در کنار هم باشیم، گفت: امروز به آنچه وعده داده بودیم، پایبند هستیم. ما به آذربایجان برای احیا و حفظ دریاچه ارومیه و تقویت فرهنگ و زبان آذری و ارتقای ورزش و تیم تراکتورسازی وعده دادیم و پای وعده‌های خود ایستاده‌ایم.

 

 تصمیمات قاطع در بازار ارز

با توجه به اهمیت مطالبات اقتصادی و معیشتی مردم روحانی در ادامه به مردم اطمینان داد: ما برای آرامش مردم تصمیمات قاطع و محکمی در زمینه بازار ارز اتخاذ کردیم و کسی نگران واردات و صادرات و تامین کالاهای مورد نیاز نباشد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه در برابر توطئه خارجی‌ها و برخی افراد کوته‌بین داخلی برنامه‌ریزی کرده‌ایم، گفت: تمام نیازمندی‌های کشور با ارز ۴۲۰۰تومانی وارد می‌شود و کالاهای اساسی با همان قیمت قبل تامین خواهد شد و مردم نباید هیچ‌گونه نگرانی برای واردات داشته باشند. اگر واردات در گذشته ۵۰ میلیارد دلار بوده و امسال ۶۰میلیارد دلار باشد و اگر نرخ خدمات ۱۰میلیارد دلار بود و ۲۰میلیارد دلار شود، هیچ نگرانی نخواهیم داشت.

روحانی با بیان اینکه صادرات غیرنفتی کشور در فروردین ماه سال ۹۷ نسبت به سال گذشته

۱۵ درصد و واردات نیز ۷درصد افزایش داشته است، گفت: ما در مسیر توسعه کشور گام برخواهیم داشت و دولت متعهد است هر گونه مشکلی در این مسیر را حل و فصل کند. از همه ارکان کشور به ویژه مجلس، قوه قضاییه و نیروهای امنیتی و مردم که همواره پشتوانه بزرگ تصمیمات دولت بوده‌اند، تشکر می‌کنم و باید مطمئن باشند که ما راهمان را به خوبی در مسیر توسعه ادامه می‌دهیم.

رییس‌جمهور با بیان اینکه در جریان این سفر

۳ هزار میلیارد تومان، طرح و پروژه افتتاح و ۶ هزار میلیارد تومان پروژه کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود، گفت: در راستای توسعه صنایع معدنی استان دستور دادم، توقفی که در پروژه ذوب مس ایجاد شده بود، برداشته شود و این گام خوبی برای توسعه اشتغال مردم و پیشرفت استان خواهد بود.

 ادامه روند توسعه در استان

روحانی با اشاره به سخنان نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌شرقی درباره ضرورت ارتقای بهداشت، درمان و ایجاد امکانات درمانی برای بیماران کبدی گفت: امروز نخستین پیوند کبد در تبریز انجام شده است.

رییس‌جمهور با تقدیر از مردم استان آذربایجان‌شرقی به خاطر ادب، ایثار و کار و کوشش خستگی‌ناپذیر گفت: هنگامی که در هیات وزیران طرح‌های مربوط به استان آذربایجان‌شرقی مطرح شد، تمامی اعضای دولت به اتفاق از کار و کوشش بی‌وقفه مردم، اجرای پروژه‌های بزرگ صنعتی و معدنی و تعهد فعالان اقتصادی نسبت به بانک‌ها و نظافت و عدم تکدی‌گری در این استان و شهر تبریز سخن گفتند و به آن افتخار کردند.

روحانی با بیان اینکه دولت و ملت ایران به آذربایجان و تبریز افتخار می‌کند، گفت: در این استان خیران و افراد نیکوکار تلاش‌های فراوانی در راستای ارتقای بهداشت، درمان و سلامت مردم انجام داده‌اند به‌گونه‌یی که صد خیر در ۵ سال گذشته ۲۶۰میلیارد تومان در این زمینه هزینه کرده‌اند و دولت متقابلا ۸۰۰میلیارد تومان در این بخش هزینه کرده است. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و تلاش مسوولان شاهد بهره‌برداری از طرح‌های متعدد در زمینه بهداشت و درمان تا پایان دولت دوازدهم خواهیم بود.

روحانی با بیان اینکه دولت در دیگر بخش‌ها ازجمله صنعت، کشاورزی و سدسازی نیز برنامه‌های خوبی برای استان دارد، گفت: زبان آذری از افتخارات ایران عزیز است و از استاندار و مسوولان استان و دانشگاه‌ها می‌خواهم تا مرکز زبان و ادبیات ترکی را افتتاح و کتاب‌های مربوط به آن را چاپ کنند. زبان ترکی یکی از افتخارات و گل‌های معطر این سرزمین است.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه باید به ایثار مردم آذربایجان‌شرقی افتخار کنیم، گفت: من به مردم آذربایجان‌شرقی و غربی و منطقه غرب کشور، اعلام می‌کنم اگر تلاش‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم از سال ۹۲ نبود، در شهریور سال ۹۶ هیچ‌چیز از دریاچه ارومیه باقی نمی‌ماند و امروز اعلام می‌کنم که دولت یازدهم ۲ هزار و 200 میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه هزینه کرده و به شما قول می‌دهم دریاچه ارومیه به‌عنوان نگین ایران باقی بماند.

رییس‌جمهور اظهار داشت: بیش از هزار میلیارد تومان طرح و پروژه‌های متعدد برای احیای دریاچه ارومیه در دستور کار است، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و وعده مسوولان ذی‌ربط در آینده ارتفاع آب دریاچه ارومیه یک متر افزایش خواهد یافت.

 پایبندی به تعهدات

روحانی اظهار داشت: در سفر گذشته به این استان اجرای 23 طرح و پروژه را به مردم قول دادیم و بیش از آنچه وعده کرده بودیم، برای اجرای طرح‌ها، اعتبار تخصیص دادیم، منتها از این تعداد، 18 پروژه عملیاتی و 5 پروژه در دست اجراست که دولت متعهد به تکمیل آنها خواهد بود.

روحانی با اشاره به عملیاتی شدن 50درصد از پروژه بزرگراه اهر به تبریز گفت: براساس برنامه‌ریزی اعتبار این پروژه 90 میلیارد تومان بوده که تاکنون 104میلیارد تومان پرداخت شده و دولت متعهد است این پروژه را تکمیل کند. همچنین اقدامات خوبی

در راستای احداث راه‌آهن میانه به تبریز انجام شده و امسال راه‌آهن بستان‌آباد افتتاح خواهد شد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه امسال استان آذربایجان‌شرقی از رحمت آسمانی برخوردار بود و وضع بارندگی نسبت به پارسال بهتر بوده است، افزود: ما در بسیاری از استان‌ها با مشکلات فراوانی در زمینه تامین آب مواجه هستیم و دولت متعهد به رفع این مسائل است که در این راستا کمیته سه نفره‌یی تشکیل شده و مشکلات موجود در زمینه تامین آب مناطق مختلف کشور را بررسی خواهند کرد.

رییس‌جمهور اظهار داشت: در این سفر اجرای 28طرح و پروژه را با اعتباری بالغ بر 1188 میلیارد تومان به مردم آذربایجان‌شرقی قول می‌دهیم که این جدا از 735 میلیارد تومانی است که از طریق صندوق توسعه ملی برای این استان درنظر گرفته شده است.

 جزئیات خبر غافلگیرکننده روحانی

برای مردم تبریز

رییس‌جمهوری در سخنرانی دیروز خود در اجتماع ده‌ها هزار نفری مردم در ورزشگاه تختی تبریز با اعلام یک خبر حاضران را غافلگیر کرد؛ خبری که همه مردم علاقه‌مند به دانستن جزئیات آن بودند.

روحانی در سخنرانی خود در پاسخ به درخواست امام‌جمعه تبریز برای ایجاد مرکز پیوند کبد در این کلان‌شهر به‌دلیل نیاز مبرم منطقه شمال غرب اعلام کرد که این مرکز در تبریز ایجاد و نخستین پیوند در همین امروز انجام شد.

اعلام این خبر که موجی از خوشحالی در میان حاضران و تشویق آنان را سبب شد، بازتاب گسترده‌یی در فضای مجازی و میان افکار عمومی داشت و همه درباره جزئیات این خبر خوشحال‌کننده از هم می‌پرسیدند.

مسوول هماهنگ‌کننده پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این باره گفت: امروز برای نخستین‌بار پیوند کبد در شمال‌غرب کشور در بیمارستان امام رضا (ع) تبریز انجام شد.

سعید شفاعت خسروشاهی افزود: این پیوند از «نیلوفر بیگی‌یام» دختر 19 ساله ساکن آذربایجان‌شرقی که دچار مرگ مغزی شده بود، به بیمار مرد 49 ساله اهل زنجان انجام شد.

وی ادامه داد: این دختر 19 ساله بر اثر تصادف در بیمارستان بستری بود و به‌دلیل مرگ مغزی و با رضایت خانواده، 2 کلیه‌اش نیز به یک دختر 12ساله و مرد 36 ساله نیازمند کلیه در بیمارستان امام‌رضا(ع) تبریز پیوند زده شد.

خسروشاهی اظهار کرد: قلب این بیمار نیز برای پیوند دریچه و عروق قلبی به بیماران نیازمند دیگر به تهران انتقال یافت.

 

 

ارسال نظر