مشکل صرافی‌ها به‌زودی حل می‌شود

۱۳۹۷/۰۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۴۹۴
مشکل صرافی‌ها به‌زودی حل می‌شود

«مشکلات صرافی‌ها بعد از رونمایی از سامانه یکپارچه بازار ارز(نیما) حل خواهد شد و آرام آرام به روال عادی بازمی‌گردند.» این عباراتی است که سخنگوی دولت از طریق آنها سعی کرده تا مشکلات دامنه‌دار صرافی‌ها که در اثر توقیف معاملات ارزی به آن دچار شده‌اند را تشریح کند. مشکلاتی که باعث شده تا ظرفیت‌های اعتباری صرافی‌های پایتخت به برخی شهرهای مرزی در داخل و خارج کشور منتقل شوند.

اما؛ طرح پرسش‌های دامنه‌دار خبرنگاران درباره دلار و تلگرام که برخاسته از وضعیت عمومی جامعه است، جلسه روز گذشته سخنگوی دولت با خبرنگاران را به نشستی اقتصادی و ارتباطی بدل کرده بود؛ نشستی که در آن از یک سو نمایندگان رسانه‌های اصولگرا با طرح پرسش‌های انتقادی درباره راهبرد اقتصادی دولت درخصوص ارز تلاش می‌کردند تا سوژه‌های مناسبی برای انتقاد از دولت برای رسانه‌هاشان دست و پا کنند و از سوی دیگر هم رسانه‌های میانه‌رو و اصلاح‌طلب نشسته بودند که سعی می‌کردند تا تصویری از واقعیات برنامه‌های ارزی و چشم‌اندازی که دولت برای آینده اقتصاد و معیشت کشور برنامه‌ریزی کرده است به دست آورند. راهبرد‌هایی که به اعتقاد نوبخت در صورت همراهی ارکان مختلف کشور می‌تواند اقتصاد کشور را به سمت دوره‌یی از شکوفایی و پیشرفت هدایت کند.

موضوع مهار نوسانات ارزی ازجمله مواردی بود که بیشترین فراوانی را در پرسش‌های خبرنگاران به خود اختصاص داده بود؛ که نوبخت جزئیات این برنامه‌ریزی‌ها را موکول به آینده کرد و تنها با بیان اینکه تعهد داریم کالاهای وارداتی را با قیمت دلار ۴۲۰۰تومانی ثبت سفارش کنیم، گفت: برای برخی کالاهای اساسی که با ارز مبادله‌یی ۳۸۰۰تومانی وارد می‌شد، دولت با اختصاص ۳هزارمیلیارد تومان یارانه این فاصله را پر خواهد کرد که بر این اساس به وزارت جهاد کشاورزی ۱۹۸۰میلیارد تومان، وزارت صنعت، معدن و تجارت ۲۲۰میلیارد تومان و وزارت بهداشت نیز ۸۰۰ میلیارد تومان برای واردات کالاهای اساسی یارانه تخصیص خواهد یافت.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ۱۰۰میلیارد دلار ورودی و منابع بازار ارز است درحالی که مصرفمان کمتر از این مقدار است بنابراین فزونی عرضه به تقاضای دلار داریم اما سامانه «نیما» که امروز توسط معاون اول رییس‌جمهور افتتاح خواهد شد، امکان قاچاق را کم و ساختار شفافی را برای ورود و خروج بازار ارز مشخص می‌کند.

درکنار بحث ارز؛ نوبخت با اشاره به این واقعیت که دولت همواره از حق مردم در استفاده از ابزارهای ارتباطی حمایت می‌کند و در پاسخ به افراد، جریانات و رسانه‌هایی که به دنبال فیلترینگ شبکه‌ها هستند، گفت: اینکه پیام‌رسان داخلی هم در کنار پیام‌رسان‌های خارجی وجود داشته باشد از نظر دولت مشکلی ندارد اما اینکه یک شهروند ما بخواهد از پیام‌رسان‌های خارجی استفاده کند را ما در چارچوب منشور حقوق شهروندی، حق آن شهروند می‌دانیم.

خبرنگار تعادل از سخنگوی دولت پرسید که با توجه به اعلام هزینه‌های خزانه در یک ماهه امسال برخی نهادها آیا دولت گزارش عملکردی را از این نهادها برای تخصیص بودجه دریافت کرده است؛ گفت: برای رسیدن به بودجه عملیاتی واقعی نیازمند زمان بیشتری هستیم که در آینده به این جایگاه خواهیم رسید.

راهبرد دقیق دولت

 سخنگوی دولت با بیان اینکه پیش‌‌‌بینی دولت برای سال ۹۶ درست و دقیق بود، تاکید کرد: ما هم توانستیم مالیات را دریافت کنیم و هم فروش نفت ما متوسط ۵۳ دلار بود. پیش‌‌‌بینی ما برای فروش قیمت نفت درست بود و اگر بخواهیم ارزیابی دولت را مورد بررسی قرار دهیم به گواهی خزانه بسیار درست بود. به گزارش«تعادل» محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه اگر بخواهیم وضعیت سال گذشته را خلاصه کنیم باید بگویم سندی به نام بودجه داریم که یک برنامه برای دستیابی اهداف است، گفت: پیش‌‌‌بینی منابع و مصارف برای سال ۹۶ سیصد و بیست هزارمیلیارد تومان بود که نسبت به سال ۹۵ حدود ۱۳درصد افزایش داشت و 100درصد تحقق پیدا کرده است. رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به بودجه سال ۹۷ تصریح کرد: بودجه‌یی که دولت در نظر گرفته بدون برداشت از صندوق ۳۴۷هزارمیلیارد تومان است و ۱۳هزارمیلیارد تومان هم برداشت از صندوق است.

دولت یارانه مابه‌‌التفاوت به داروها

و مواد اولیه می‌دهد

سخنگوی دولت افزود: تراز ما در بازار دلار ۱۰ الی ۱۵هزارمیلیارد دلار مثبت است. امروز سامانه نیما افتتاح می‌شود و همه ‌چیز به طور شفاف در اختیار مردم قرار می‌گیرد. قیمت ارز ما 4هزار و ۲۰۰ تومان است. اگر در کوچه و پس کوچه‌‌یی معامله‌یی انجام می‌شود، این مساله را نباید به حساب کل بازار ارز گذاشت. نوبخت درباره ارز دولتی برای یک سری از اقلام دارویی و مواد اولیه عنوان کرد: یک سری از کالاها بودند که در سیستم بانکی حدود 3هزار و ۸۰۰ تومان بود، این اقلام مشخص هستند و امروز هم باید با همان ارز قبلی بیاورند و دولت یارانه مابه‌التفاوت را پرداخت می‌کند. وی افزود: فرض کنید اتفاقی بیفتد، منابع ما هم محدود است و این نخستین‌‌‌ بار نیست که کشور ما تهدید می‌شود و از تجربیات گذشته استفاده خواهیم کرد.

افراد را به‌آسانی با تهمت از گردونه خارج نکنیم

معاون رییس‌جمهور با بیان اینکه رییس‌جمهور گفتند هر کس می‌خواست به ما حمله کند به بودجه حمله می‌کرد، ابراز کرد: بودجه سال ۹۷ بودجه بسیار خوبی است که همه‌ چیز آن شفاف است.

نوبخت درخصوص ادعای به‌‌‌کارگیری مدیران دوتابعیتی در دولت و کاوه مدنی بیان کرد: بعضی از هموطنان ما پاسپورت دیگری نیز دارند. این افراد که ملیت ایرانی خود را نفی نکردند، برای این بحث وزارت اطلاعات موظف شد که مدیران دوتابعیتی را بررسی کند و اگر چنین بود، اطلاع دهد و سیاست دولت این است که از اینها استفاده نکند. از دوتابیعتی بودن کاوه مدنی اطلاعی ندارم و باید از وزارت اطلاعات بپرسم.

او با بیان اینکه مسائل کشور در این جغرافیای جهانی ویژه و سخت است که باید از منابع خود استفاده کنیم، یادآور شد: بخشی از آن منابع انسانی است. بحث در دولت این است که برای استفاده از افراد نباید به گرایش سیاسی نگاه کنیم در این شرایط باید از همه استفاده کنیم. نباید فقط مثلا از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان استفاده کنیم و یک بخش دیگر بماند در دولت بحث این است که چگونه فراتر از گرایش سیاسی استفاده کنیم.

سخنگوی دولت افزود: افراد را به آسانی با تهمت از گردونه خارج نکنیم ما باید از خارج افرادی هم بیاوریم. در نظر داشته باشید این افراد خارج از ایران زندگی می‌کنند و آبروی افراد از خانه کعبه هم بالاتر است. اگر نشان دادن عکس‌های بی‌‌‌حجاب یک زن مسلمان بد است، بدتر آن است که در سایت‌‌‌‌ها نشان دهیم، ما به مدیران خارج از کشور نیاز داریم.

نوبخت درخصوص برخی از چالش‌ها بین وزارت بهداشت و وزارت رفاه عنوان کرد: دولت در قضیه نه، بیست و هفتم وارد شد و مقرر شد این امر فقط برای درمان استفاده شود. او درخصوص دستور رییس‌جمهور به وزارت اقتصاد برای نشان دادن خرج‌‌کرد این وزارتخانه گفت: قرار است ریز خرج‌‌‌‌کرد به صورت شفاف بیان شود. باید ظرفیت کافی در جامعه ایجاد شود چون جامعه ما تازه با این امر روبه‌رو می‌شود در بعضی از موارد باید توضیحاتی داده شود و نباید اگر موردی منتشر شد جنبه منفی آن را ببینیم.

نباید منتظر ۲۲ اردیبهشت باشیم

نوبخت با اشاره به تهدیدات بیرونی خاطرنشان کرد: تهدیدات را افسانه ندانیم. به هر حال کشور ما دشمنانی دارد و ما باید آمادگی لازم را داشته باشیم. مشاهده کردید، سرنوشت بزرگ‌ترین کشور جهان دست آدمی افتاده که دمدمی مزاج است و به جای اینکه سرش بزرگ باشد، شاخش درازتر می‌شود. او ادامه داد: ما کشوری هستیم که چهل سالگی خود را جشن می‌‌گیریم و به گواه صندوق بین‌المللی پول ۴۰شاخص اقتصاد ایران را از سال ۹۴ تا ۱۴۰۱ جزو بهترین اقتصاد می‌داند.

سخنگوی دولت با اشاره به تاریخ تمدیدات تعلیق تحریم‌ها از سوی رییس‌جمهور امریکا ابراز کرد: ما نباید منتظر ۲۲ اردیبهشت باشیم که این آدم چه تصمیمی می‌گیرد. برنامه ما حاضر است و منتظر نیستیم که ببینیم چه می‌شود.

نوبخت با اشاره به بازار بیان کرد: اینکه بنا باشد هر کسی ریالی در جیبش باشد و بخواهد به خاطر شرایط آن را به دلار تبدیل کند، درست نیست یا اینکه عده‌یی بخواهند در کشورهای همسایه، آپارتمان و بنز بخرند و ارز خارج کنند، صحیح نیست.

۸۳۶ هزار نفر در ۹ ماه اول سال قبل وارد بازار کار شدند

در کنار این موضوعات نوبخت تلاش کرد تا با ارائه اعداد و ارقام از برنامه‌های اقتصادی دولت دفاع کند. اعداد و ارقامی که از منظر نوبخت نه تنها در مراکز آماری داخلی بلکه در برخی مراکز خارجی مانند صندوق بین‌المللی پول نیز به آنها اشاره شده است. رییس سازمان برنامه و بودجه با طرح این سوال که آیا دولت در سال ۹۶ به اهداف خود رسیده است؟ گفت: ما هدف خود را براساس بیانات رهبری که اقتصاد مقاومتی است، گذاشتیم که تولید بدون نفت ما در ۹ماه اول سال ۹۶ نسبت به سال قبل از خودش یعنی سال ۹۵ حدود 7/4 بود و با نفت نیز حدود ۴/۴ بود.

 

نوبخت با بیان اینکه ۸۳۶ هزار نفر در ۹ ماهه اول سال قبل وارد بازار کار شدند که از این میزان ۸۱۹هزار نفر شغل‌شان را پیدا کردند، اظهار داشت: در ۱۲ ماهه کل سال، تعداد شاغلان ما امروز به ۷۹۵هزار و ۵۶۱ نفر رسیده است.

 پرداخت بیش از ۱۸ هزار به بنگاه‌ها

او اضافه کرد: صندوق بین‌المللی پول که وابسته به ایران نیست. پیشنهاد می‌کنم گزارش این صندوق را بخوانید تا ببینید که اقتصاد ایران را در این شرایط خوب معرفی می‌کند.  سخنگوی دولت با بیان اینکه بانک‌ها ۱۸ هزار و ۵۰۰میلیارد تومان به ۲۷ هزار بنگاه پرداخت کردند، تصریح کرد: سال ۹۶ برای حوادث نیز حدود هزار و ۲۰۰میلیارد تومان پرداخت شده است که حدود 6.3درصد رشد داشته است.  نوبخت با بیان اینکه سال گذشته دولت ۵۰هزار میلیارد تومان و ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از طریق تسهیلات برای اشتغال پرداخت کرده است، خاطرنشان کرد: امسال نیز ۷۳ هزار و ۵۰۰میلیارد تومان پرداخت می‌شود که علاوه بر طرح‌های تولید به مسکن، بافت‌های فرسوده، حمل و نقل، صنعت و گردشگری و میراث فرهنگی اختصاص خواهیم داد.  او ادامه داد: دولت به کارفرمایان محترم که افراد تحصیلکرده را سر کار می‌برند هم بیمه پرداخت می‌کند و بخشی از حقوق این افراد را می‌‌پردازد. قصد ما پول‌پاشی نیست و مدل شراکت ما عمومی و خصوصی خواهد بود که مدل بسیار خوبی است و در دنیا امتحان پس داده است.

 دولت از رفع حصر حمایت می‌کند

رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که بودجه به برخی نهادها مانند صداوسیما یا موسساتی اختصاص داده می‌شود که بزرگ‌ترین نقدها را می‌کنند اما از طرفی نوزادی در بیمارستان به‌دلیل مشکلات مالی پدر و مادر گرو گرفته می‌شود، اظهار داشت: بیشترین بودجه ما برای رفاه است اما اینکه بودجه جایی دیگر را به این موضوع نسبت دهیم، درست نیست.  نوبخت درخصوص اظهارات تابش درباره رفع حصر تصریح کرد: ما در شرایطی هستیم که همه باید در کنار هم باشیم و اینکه از شایستگی برخی شخصیت‌های نظام بنا به دلایلی نتوانیم استفاده کنیم، خوب نیست. امروز با توجه به شرایط باید کنار هم باشیم و دولت از رفع حصر حمایت می‌کند. موضع آقای رییس‌جمهور را می‌‌‌بینم و ‌ای کاش بخشی از جامعه می‌‌دانست ما با رفع حصر شاهد برخورداری کشور از فرزندانش باشیم، نزدیک است.

او درباره ناامیدی رییس‌جمهور از برخی مدیران گفت: آقای رییس‌جمهور توقعاتی دارند که بحق است و انتظارشان این است همه با هم کمک کنیم.  سخنگوی دولت درخصوص خودداری برخی فروشندگان کالا و اقلام به بهانه نبود ثبات در قیمت ارز اظهار داشت: قیمت ارز مشخص است و کسانی که این کارها را انجام می‌دهند، غیرقانونی است.

 استفاده از پیام‌‌‌رسان خارجی آزاد است

نوبخت درباره اظهارنظر برخی صرافان مبنی بر اینکه قیمت ارز خریداری شده بیشتر از آن است که می‌‌‌فروشند، تصریح کرد: این حرف درست نیست. با اعلام قیمت حباب بازار از بین رفت.

او درخصوص فیلترینگ فضای مجازی خاطرنشان کرد: دولت موافق فیلترینگ نیست اما بخشنامه کرده است که برای تقویت پیام‌‌‌رسان‌‌‌های داخلی از آنها استفاده شود. ما هم در حال استفاده از آن پیام‌رسان‌ها هستیم اما اگر هموطنی بخواهد از یک پیام‌‌رسان خارجی استفاده کند، آزاد است اما همان روش ارشادی وجود داشته باشد.

 2 سیاست دولت درباره مسکن

معاون رییس‌جمهور درباره افزایش قیمت مسکن، خودرو و لوازم خانگی و نظارت بر این بازار ابراز داشت: دولت تمایل دارد، این بخش با بخش خصوصی اداره شود و دولت نقش نظارتی داشته باشد.

نوبخت با بیان اینکه دولت دو سیاست برای مسکن دارد، عنوان کرد: سیاست نخست، احداث ۵۰هزار واحد مسکونی است و سپس بافت‌های فرسوده را احیا کند. ما می‌توانیم در جاده تهران-قم یا تهران- سمنان واحدهایی را احداث کنیم که نه زیرساخت دارد و نه امکانات اما به جای این کار بافت‌های فرسوده را احیا می‌کنیم. دولت تسهیلات کم سود می‌دهد که بتوانند خرید کنند. در بقیه موارد هم شورای نظارت وجود دارد که اگر اقدامات خلاف قانون ببینند ورود پیدا می‌کنند.  او درباره اظهارات برخی نمایندگان و افراد درخصوص ناامید کردن مردم یادآور شد: ما مردم فهیمی داریم، رسما فرد گردن‌کشی، رییس‌جمهور امریکا شده است. ما باید چه کنیم؟ آیا همه علاقه‌‌‌مندان نظام و کشور نباید در برابر صف‌‌‌آرایی این آدم در کنار هم باشیم.  سخنگوی دولت اضافه کرد: ما چه کسی را داریم؟ مگر جز این است که نیروهای داخلی را داریم؟ ما باید کنار هم باشیم. در خارج هم مردم به کسی رای دادند که در داخل دادیم، اینکه بگوییم جلسه سران قوا نمایشی است یا اقتصاد ما سیاه، داغون و شکسته است آیا ترامپ خوشحال نمی‌شود و حمله می‌کند.

 واجب است که دولتمردان شفاف‌سازی کنند

نوبخت در پاسخ به سوال ایلنا، درباره اینکه رییس‌جمهور گفته «مدیران دولتی روزه سکوت نگیرند مدیری که از اخم و تلفن دیگران می‌ترسد، کنار برود بهتر است» بیان کرد: رییس‌جمهور هیچ‌گاه همکاری یا عدم همکاری و هماهنگی خود را منوط به ایفای نقش ریاست‌جمهوری نمی‌بیند. ایشان با تمام توان امور را پیگیری می‌کنند. بله، آقای رییس‌جمهور اگر این امر را بیان کردند به دلیل آثار اجتماعی این مطلب است. وقتی دولتمردان این‌گونه رفتار کنند بالطبع همراهی و همکاری بهتری هم صورت می‌گیرد.  وی با بیان اینکه واجب کفایی است که دولتمردان صحبت و شفاف‌سازی کنند، گفت: باید همه در کنار هم باشیم و خللی هم در کار پیش نیاید. آخر هفته هم مسوولان به استان‌ها در میان مردم بروند و در جلسه‌های ستادی و شورای برنامه‌ریزی شرکت کنند و در جریان امور باشند. هدف ما خدمت است.

 حصر تاوان انتخاب احمدی‌نژاد است

معاون رییس‌جمهور در واکنش به نامه احمدی‌نژاد اظهار داشت: همین حصر تاوان همان است و ما برای او چه سرمایه‌های فردی و چه سرمایه‌های مالی کشور را از دست دادیم.

نوبخت درباره وضعیت صرافی‌‌‌ها و عدم تزریق ارز تصریح کرد: ما به صورت روزانه جلساتی داریم و تمام موارد مربوط به ارز و نیازهای ارز بررسی می‌شود. بانک مرکزی درباره همه مواردی که ثبت سفارش کرده‌‌‌‌اند، تصمیماتی گرفته است. ما در حال بررسی نقاط آسیب هستیم. از نظر دولت این کار به درستی انجام می‌شود. سامانه نیما که امروز عصر رسما کارش را آغاز می‌کند، قدرت رصد و رفع مشکلات را می‌دهد. ما برای ۸۰ میلیون نفر برنامه‌‌‌‌ریزی می‌کنیم و ممکن است یک میلیون نفر دچار محدودیت‌‌‌هایی شوند و ما سعی می‌کنیم مشکلات را رفع کنیم.  وی ادامه داد: با راه‌اندازی نیما و هماهنگی وزارتخانه‌ها ثبت سفارش می‌کنند و بانک مرکزی، مشکل عرضه چهار هزار و ۲۰۰ حل می‌شود. قطعا خرید و فروش دلار بر پایه دلار ۵ هزار تومانی در حوزه ثبت سفارش نداریم.

 اراده نظام در استفاده از یورو در تجارت

خبرنگاری گفت که مقام معظم رهبری بر حذف دلار در تبادلات تجاری تاکید دارند و سپس پرسید که آیا ایشان مشخصا با جایگزینی یورو موافقت کردند یا پیشنهاد دولت جایگزینی یورو بوده و ایشان تنها بر حذف دلار تاکید داشتند؟ که رییس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: در شرایطی که امریکا به‌عنوان صاحب دلار اعلام می‌کند من اجازه نمی‌‌دهم ایران از پول من استفاده کند ما چرا اصرار داشته باشیم از این پول استفاده کنیم. با توجه به اینکه یورو هم یک ارز جهانشمول است ما می‌توانیم از یورو استفاده کنیم و کارمان را پیش ببریم و اراده نظام بر این است.

سخنگوی دولت افزود: خیلی از کشورها هم به همین ترتیب عمل می‌کنند و با برخی کشورها هم که بتوانیم مبادلات‌مان را با پول‌های ملی خود انجام می‌دهیم کمااینکه با کشورهای همسایه این کار را انجام می‌‌دهیم و در آینده برای اینکه مسافران‌مان از رفاه بهتری هم برخوردار باشند، در این خصوص با برخی کشورها گفت‌وگوهایی داشتیم.

ارسال نظر