همواره از ایران دفاع می‌کنیم

۱۳۹۷/۰۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۱۶۸

 

سفیر گرجستان در تهران گفت که کشورش مقابل فشارها برای اعمال تحریم علیه ایران مقابله و با پافشاری بر مواضع خود، همواره در مجامع بین‌المللی از جمهوری اسلامی ایران دفاع می‌کند.

به گزارش ایرنا، استانداری اصفهان به نقل از «ایوسب چاخواشویلی» از اینکه جمهوری اسلامی ایران تمامیت ارضی کشور گرجستان را به رسمیت شناخته است، قدردانی کرد و افزود: میدان سیاسی چهارجانبه‌یی را با جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان آغاز کرده‌ایم.

وی که در دیدار با استاندار اصفهان سخن می‌گفت

با اشاره به اینکه براساس قرارداد سه‌جانبه بین ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان، میدان اقتصادی جدیدی ایجاد می‌شود خواستار حضور سرمایه‌گذاران ایرانی در تفلیس و دیگر شهرهای گرجستان شد.

سفیر گرجستان در تهران به افزایش تبادل گردشگران بین دو کشور اشاره کرد و افزود: در این پیوند، پروازهای مستقیم بین شهرهای بزرگ ایران با تفلیس افزایش خواهد یافت. وی همچنین از تاسیس یک بانک ایرانی در گرجستان در آینده‌یی نزدیک خبر داد. چاخواشویلی بر توسعه همکاری اتاق‌های بازرگانی ایران و گرجستان تاکید کرد و افزود: توان و ظرفیت اصفهان به‌ویژه در بخش صنعت بسیار بالاست و می‌تواند سرمایه‌گذاری‌های بالایی در این بخش در گرجستان انجام شود.

وی با بیان اینکه دو کشور باید بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری تشویق و راهنمایی کنند، ادامه داد: در این راستا باید بستر لازم برای حضور سرمایه‌گذاران توسط حکومت، دولت و استانداری‌ها فراهم شود. سفیر گرجستان در تهران با اشاره به اینکه کشورش در حال پیوستن به اتحادیه اروپاست، تصریح کرد: پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا می‌تواند در توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اروپا موثر باشد. وی به تجارت آزاد گرجستان با اتحادیه اروپا اشاره کرد و افزود: این موضوع می‌تواند موجب حذف تعرفه برای صادرات محصولات ایران باشد و تجار و فعالان اقتصادی ایران باید از این موقعیت استفاده کنند.

استاندار اصفهان نیز در این دیدار با تاکید بر همکاری‌های اقتصادی دوجانبه این استان و گرجستان گفت: توسعه روابط اقتصادی بین اصفهان و گرجستان می‌تواند روابط دو کشور را مستحکم‌تر کند. محسن مهرعلیزاده با بیان اینکه سیستم جذب سرمایه‌گذار در گرجستان فعال است، افزود: سرعت ثبت شرکت‌ها و تقاضا برای سرمایه‌گذاری‌ها، خوب و زمینه برای توسعه سرمایه‌گذاری‌ها در گرجستان فراهم است. وی با اشاره به اینکه اصفهان آماده ورود به کریدور همکاری‌های اقتصادی موردنظر وزارت خارجه ایران است، بیان کرد: می‌توانیم به شکل سیستماتیک فعالیت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ را آغاز کنیم و معتقدم اصفهان مناسب‌ترین محل برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ است. استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه این استان می‌تواند به‌صورت مطلوب و گسترده مراودات کاملی را با گرجستان داشته باشد، افزود: باید سرمایه‌گذاران ایرانی و گرجستانی مراودات مستقیم داشته باشند و اتاق بازرگانی بهترین مسیر برای تحقق این هدف است.

مهرعلیزاده با بیان اینکه منطقه آزاد گرجستان می‌تواند نقش مهمی در دستیابی به این اهداف ایفا کند، ادامه داد: تجار و سرمایه‌گذاران با بررسی بازارها می‌توانند با سرمایه‌گذاری در گرجستان به بازارهای اروپا راه یابند.

وی خاطرنشان کرد: اصفهان نه تنها می‌تواند در گرجستان صنایع بسته‌بندی داشته باشد بلکه می‌تواند با تاسیس کارخانه‌های تولیدی در این کشور، محصولات خود را به اروپا صادر کند. استاندار اصفهان همچنین گفت: این استان شرایط خوبی برای تاسیس کارخانجات تولیدات تجهیزات ساختمانی، صنایع فلزی و لوازم خانگی در گرجستان دارد. گرجستان به عنوان یکی از کشورهای قفقاز جنوبی با سه میلیون و 718 هزار نفر جمعیت با قرار گرفتن در ساحل دریای سیاه از موقعیت جغرافیایی مناسب برخوردار است و یکی از مسیرهای عمده ترانزیتی میان آسیا و اروپا به شمار می‌رود. اقتصاد باز این کشور، رتبه بالای آن در اقتصاد جهان، روابط نزدیک با اتحادیه اروپا و از طرفی روابط خوب با جمهوری اسلامی ایران باعث شده است تا فعالان اقتصادی، گرجستان را دروازه ورود ایران به اروپا بدانند.

ایران همواره از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی گرجستان حمایت کرده و روابط سیاسی دو کشور و سفرهای مقامات عالی‌رتبه آنها نشان‌دهنده اراده دو کشور برای توسعه مناسبات است.

 

ارسال نظر