ایران، سوآپ گاز ترکمنستان را از سر گرفت

۱۳۹۷/۰۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۵۱۰

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: سوآپ(معاوضه) گاز ترکمنستان به وسیله ایران در پی مذاکرات رییسان جمهوری دو کشور هشتم فروردین ماه از سر گرفته شد.

به گزارش وزارت نفت، «امیرحسین زمانی‌نیا» که رییس‌جمهوری را در سفر نوروز امسال(هفتم تا نهم فروردین‌ ماه) به ترکمنستان و جمهوری آذربایجان همراهی کرده بود، یادآوری کرد ژانویه گذشته(دی- بهمن 1396) به دلیل کیفیت پایین گاز ترکمنستان، سوآپ از طریق ایران متوقف شد که بر مبنای مذاکرات رییسان جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان، دستور از سرگیری سوآپ در هفتم فروردین ماه صادر و از هشتم فروردین ‌ماه آغاز شد.

زمانی‌نیا از ترکمنستان به عنوان «شریک راهبردی» نام برد و اضافه کرد: وزارت نفت آمادگی خود را به ترکمنستان برای همکاری بلندمدت در بخش انرژی همچنین صادرات مشترک به هند، پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس اعلام کرده است.

وی تاکید کرد: روند حل‌ و فصل اختلاف گازی ایران و ترکمنستان نیز با نظر مثبت رییسان جمهوری دو کشور و با نگاه مثبت به گسترش روابط انرژی آغاز شده است. این مسوول تصریح کرد: مذاکرات برای دستیابی به تفاهم مشترک با دستور رییسان جمهوری 2 طرف ادامه دارد. زمانی‌نیا همچنین از پیشنهاد ترکمنستان برای توسعه 3 میدان در خزر خبر داد و گفت: پیشنهاد طرف ترکمنی با نظر مثبت درحال بررسی است.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت به توافق هشتم فروردین ماه وزیران نفت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برای توسعه مشترک 2 بلوک نفتی در خزر اشاره کرد و افزود: این تفاهمنامه که از سوی رییسان جمهوری 2 کشور به عنوان «توافق تاریخی» خوانده شد، می‌تواند روابط دوستی و همکاری اقتصادی را به طور تصاعدی افزایش دهد.

وی امضای تفاهمنامه توسعه مشترک 2 بلوک نفتی در خزر را نتیجه 2سال مذاکره پیاپی دانست و از آن به عنوان «یک توافق ویژه» نام برد.

«جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان پیش از آنکه بحث رژیم حقوقی خزر نهایی شود، توافق بزرگ اقتصادی امضا کردند تا عزم 2 کشور را برای ارتقای روابط اقتصادی نشان دهند».

معاون وزیر نفت تاکید کرد، امضای تفاهمنامه 2 کشور برای توسعه این بلوک‌های نفتی فارغ از مباحث رژیم حقوقی خزر است.

به گزارش ایرنا، گاز ترکمنستان از طریق ایران به جمهوری آذربایجان سوآپ می‌شود.

براساس این طرح، ایران گاز ترکمنستان را در مرز تحویل گرفته و مابه‌ازای آن را در مرز جمهوری آذربایجان تحویل می‌دهد.

رییس‌جمهوری اسلامی ایران هفتم تا نهم فروردین ماه امسال برای دیدار و رایزنی‌ دیپلماتیک با همسایه‌های شمالی به ترکمنستان و جمهوری آذربایجان سفر کرد.

 

ارسال نظر