روحانی: راه‌ حل مشکل سوریه، نظامی نیست

۱۳۹۷/۰۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۱۶۹

رییس‌جمهور کشورمان با اشاره به اینکه راه‌حل مشکل سوریه نظامی نیست، گفت: دخالت نیروهای خارجی که بدون اجازه وارد سوریه شده‌اند بر مشکلات این کشور افزوده است.

به گزارش ایسنا، روحانی پیش از ترک تهران در پاویون فرودگاه مهرآباد با اشاره به اینکه سفر من به ترکیه به دعوت رییس‌جمهور این کشور برای حضور در دور دوم مذاکرات سه‌جانبه ایران، ترکیه و روسیه انجام می‌شود، اظهار کرد: موضوع این مذاکرات، آینده سوریه است که در این دیدار مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. وی افزود: این دومین نشست 3 کشور است که نخستین نشست در سوچی روسیه برگزار شد و به دنبال آن نشست، کنگره‌یی بین معارضین سوریه و نیروهای طرفدار دولت ایجاد شد و قدم‌های مهمی برای آینده سوریه و دموکراسی برداشته شد. رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: این مذاکرات ادامه روند مذاکرات آستانه است. در آستانه تلاش‌های زیادی برای ایجاد مناطق کاهش تنش انجام شد که 4 منطقه کاهش تنش هم مشخص شد، نیروهای 3 کشور ایران، ترکیه، روسیه و خود سوریه در آن حضور دارند در استان‌های حلب، ادلب، حما، حمص و جنوب سوریه این روند ادامه دارد. وی با بیان اینکه در سوریه مشکلات ادامه دارد، خاطرنشان کرد: علاوه بر تفرقه‌های قومی و نژادی متاسفانه هنوز مداخلات خارجی در سوریه وجود دارد و آنها تروریست‌ها را تقویت می‌کنند. حضور نیروهای امریکایی در بخش‌هایی از سوریه به ویژه مناطق شرقی سوریه را شاهد هستیم. علی‌القاعده امریکا دنبال عدم استقرار کامل دولت سوریه بوده و حتی به فکر تجزیه این کشور هم است. دخالت‌های نیروهای صهیونیستی نیز بر مشکلات افزوده است. آنها حاکمیت ملی سوریه را محترم نمی‌شمارند، برخی مناطق این کشور را بمباران و از تروریست‌ها حمایت می‌کنند. روحانی همچنین با اشاره به اینکه ما معتقدیم موضوع سوریه راه‌حل نظامی ندارد، تصریح کرد: باید از طریق راه‌حل‌های سیاسی و گفت‌وگوهای فراگیر، عادلانه و آزاد به دنبال نتایجی باشیم که مدنظر مردم سوریه است با این وجود مبارزه با تروریسم باید تا پایان ادامه یابد. درست است که داعش ضربه اساسی خورده است اما گروه‌های تروریستی دیگری در سوریه فعال هستند. وی ادامه داد: نیروهای خارجی نباید نسبت به آینده سوریه دخالت کنند زیرا آینده این کشور متعلق به مردم سوریه است و آنها باید تصمیم بگیرند و بر همین مبنا جامعه جهانی باید نظر مردم سوریه را تایید کند. علاوه بر این در سوریه مشکلات انسانی وجود دارد و باید به همه مردم این کشور کمک‌های انسان‌دوستانه برسد. رییس‌جمهور بیان کرد: حضور نیروهای خارجی در سوریه بدون اجازه دولت این کشور، غیرقانونی و غیرمنطقی است و باید به آن خاتمه داد.

به گفته وی، مساله بازسازی سوریه، تدوین و اصلاح قانون اساسی این کشور نیز از موضوعات مهم دیگری است که در این مذاکرات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رییس‌جمهور ادامه داد: به جز این مسائل، ایران همواره با ترکیه و روسیه مذاکرات دوجانبه‌یی داشته که این مذاکرات در این سفر ادامه می‌یابد. ما مسائل مهم و فراوانی با روسیه و ترکیه داریم. روسیه سرمایه‌گذاری‌های خوبی در زمینه راه‌آهن، نیروگاه اتمی و نفت وگاز آغاز کرده که این روند ادامه می‌یابد. در مسائل تجاری نیز مذاکرات ما درحال نهایی شدن است.

روحانی در پایان گفت: با ترکیه نیز مسائل مشترکی در زمینه حمل و نقل و مسائل اقتصادی داریم که در این سفر این موضوعات را دنبال می‌کنیم.

 ظریف: حضور امریکا در سوریه باعث افزایش شکاف‌ قومیتی شده است

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین عصر روز گذشته در هنگام ورود به فرودگاه آنکارا جهت شرکت در نشست سران و وزیران امور خارجه ایران، ترکیه و روسیه گفت: حضور امریکایی‌ها در سوریه باعث شده که شکاف‌های قومیتی در داخل سوریه گسترش پیدا کند.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در جمع خبرنگاران در مورد مهم‌ترین دستور کار نشست مورد اشاره تصریح کرد: ‌در دو سال گذشته توانسته‌ایم از طریق روند آستارا درگیری‌ها در سوریه را کاهش دهیم، ولی مهم این است که این روند تبدیل به یک روند سیاسی شود. نشست سوچی شروع یک روند سیاسی در سوریه است و امید است که با دقت و درایت تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه پیگیری شود.

وی با بیان اینکه «یکی از اهداف برگزاری نشست سران کشورهای ایران، ترکیه و روسیه به عنوان کشورهای ضامن آتش‌بس در سوریه، پیگیری این موضوع است»، خاطرنشان کرد: در مدت اخیر تحولات دیگری نیز در سوریه رخ داده است که یکی از این تحولات، کم شدن نقش تروریست‌ها در سوریه است. در این مدت این امکان فراهم شده که قسمت‌های مهمی از خاک سوریه به خصوص مناطق نزدیک به پایتخت از حضور تروریست‌ها پاکسازی شود و مهم این است که این کار با کمترین خسارت انسانی به مردم سوریه ادامه پیدا کند.

وی همچنین با بیان اینکه «از نشست قبلی سران سه کشور ضامن آتش‌بس در سوریه تاکنون علاوه بر اتفاقات مثبت مورد اشاره، متاسفانه برخی تحولات منفی نیز رخ داده است»، گفت: یکی از این تحولات حضور امریکایی‌ها در این منطقه است. این موضوع باعث شکاف قومیتی در داخل سوریه شده و تاثیرات منفی در منطقه داشته است. سیاست‌های بسیار کوته‌بینانه دولت کنونی امریکا خطرات جدی برای آینده سوریه و منطقه داشته است. از دیگر سو تجاوزات رژیم‌صهیونیستی نیز به این منطقه ادامه داشته ولی در مدت اخیر با مقاومت مردم سوریه افسانه آسیب‌ناپذیری صهیونیست‌ها با شکست روبه‌رو شده است.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان همچنین به تحولات اخیر اشاره کرد و افزود: ما بر این موضوع تاکید داریم که هیچ توجیهی برای نقض حاکمیت ارضی سوریه قابل قبول نیست البته متوجه شدیم که حرکت‌های امریکا و نحوه سوءاستفاده امریکا از شکاف‌های قومیتی برای بسیاری نگران‌کننده است ولی بر این موضوع نیز تاکید داریم که بهترین روش برای مقابله با این امر، تقویت و حمایت از حاکمیت ارضی سوریه است.

وی با بیان اینکه «امروز در ابتدا نشست وزیران امور خارجه و سپس نشست سران برگزار خواهد شد»، اظهار کرد: محورهای اصلی این نشست علاوه بر تاکید بر اهمیت تمامیت ارضی سوریه و احترام به آن، تعهد سه کشور برای ادامه پیگیری روند سیاسی و همچنین انسانی در سوریه جهت حل این بحران است.

وی با بیان اینکه «نشست سوچی موفقیتی برای حل این بحران بوده» و با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه این مسیر ادامه پیدا کند، در بخش دیگری از صحبت‌های خود در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه از ابتدای روند آستانه شاهد این بودیم که از سوی برخی کشورهای غربی کارشکنی‌هایی در این ارتباط صورت گرفت این در حالی است که در طول شش، هفت سالی که از بحران سوریه می‌گذرد، نشست آستانه تنها ابتکاری است که توانسته مقداری تنش در سوریه را کاهش دهد و در راستای حل سیاسی این بحران‌ به موفقیت‌هایی دست پیدا کرده است.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه «بحران سوریه باید از طریق سیاسی حل و فصل شود و این راه‌حل سیاسی را باید مردم سوریه ایجاد کنند»، تصریح کرد: وظیفه دولت‌های خارجی این است که رسیدن به این راه‌حل را برای مردم سوریه تسریع کنند نه اینکه برای مردم سوریه تعیین تکلیف کنند.

 

ارسال نظر