تصویر‌سازی اقتصاد97

۱۳۹۶/۱۲/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۰۱۹
تصویر‌سازی اقتصاد97

سال ۹۷ سال توسعه و عدالت اقتصادی خواهد بود

آخرین جلسه هیات وزیران در سال 96 دیروز در شرایطی در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد که حضور چهره‌هایی چون نجفی شهردار مستعفی تهران در میان اعضای کابینه با استقبال خبرنگاران روبه‌رو شده بود. همین حضور هم باعث شد تا زمزمه‌هایی میان خبرنگاران شکل بگیرد که نجفی برای افزایش دامنه هماهنگی‌ها با دولت برای ادامه روند مقابله با فسادهای تیم مدیریتی سابق به پاستور آمده است تا حمایت دولت برای ادامه روند شفاف‌سازی تخلفات را کسب کند.

بلافاصله بعد از پایان نشست هیات وزیران رییس‌جمهور دوشادوش جهانگیری معاون اول و اعضای کابینه‌اش راهی حیاط دولت شد تا تصویری از مهم‌ترین راهبردهای اجرایی دولت دوازدهم برای سال97 و هم اینکه بخشی از دستاوردهای اقتصادی دولت در سال 96 را ارائه کند. بعد از صحبت‌های رییس‌جمهور هم سایر اعضای کابینه روبه‌روی خبرنگاران ایستادند و به پرسش‌های مطرح شده پاسخ دادند.

 رییس‌جمهور با اشاره به اینکه سال آینده سال سرمایه‌گذاری، رشد و توسعه اقتصادی و عدالت اقتصادی خواهد بود، گفت: بگذاریم، مردم شاد باشند و به آنها سخت نگیریم.

روحانی دیروز در حاشیه آخرین جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری همیشه منفی بوده است، اظهار کرد: سال ۹۶ نرخ سرمایه‌گذاری کشور مثبت بوده و این به معنای تحرک اقتصادی است. همچنین رشد اقتصادی در چهار سال گذشته به‌طور متوسط 4.8درصد بوده که رشد متوسط دنیا حدود 2.5 درصد است.

وی با بیان اینکه کشور در مسیر توسعه و رشد در حال حرکت است، خاطرنشان کرد: قبل از دولت یازدهم متوسط رشد 2.3درصد بوده که این رقم به 4.8درصد رسیده است. رشد اقتصادی امسال ما بالای 4.5درصد است و رشد ۹ ماهه اول سال جاری بدون نفت 4.7درصد است.

رییس‌جمهور تاکید کرد: حرکت ما حرکت مثبتی بوده است و در زمینه‌های مختلف، رکوردهای خوبی داشته‌ایم. به‌طور مثال در زمینه آبیاری تحت فشار و آبیاری نوین آنچه انجام شده است، یک رکورد است. در زمینه محصولات کشاورزی هم از ۹۷میلیون تن تولید به ۱۲۲میلیون تن رسیده‌ایم یعنی ۲۶درصد رشد در تولید محصولات کشاورزی داشته‌ایم. ما در گندم به خودکفایی رسیده‌ایم و در شکر هم در حال حرکت به سمت خودکفایی هستیم.

روحانی ادامه داد: در سال ۹۶، شش فاز پارس‌جنوبی را افتتاح کردیم که کاری بزرگ بود. ما در پارس‌جنوبی به برداشت مشترک با کشور همسایه رسیدیم و حتی از آن پیشی گرفتیم.

رییس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه در تولید گاز در پارس‌جنوبی از ۲۸۵میلیون متر به ۵۵۵میلیون متر رسیده‌ایم، خاطرنشان کرد: این رقم دوبرابر شده است. ما امسال نیاز به خرید گاز از کشوری نداشتیم که آنها برای ما ناز کنند یا قیمت را بالا ببرند. پنج فاز پتروشیمی را امسال افتتاح کردیم و در سال ۹۷ هم پنج مجتمع دیگر پتروشیمی را افتتاح خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه به سمت رونق اقتصادی پیش می‌رویم، تصریح کرد: ارزش صادرات ما نسبت به پارسال پنج درصد رشد داشته است اما واردات ما هم بیشتر شده و صادرات و واردات نسبت به پارسال متفاوت است اما بعضی آمارهای ریز در این بین خوشحال‌کننده است.

روحانی گفت: ما در پتروشیمی حدود یک‌میلیارد دلار کمتر صادرات داشته‌ایم اما همین مقدار را به تولیدات پایین‌دستی در کشور اختصاص داده‌ایم. در مواد معدنی هم صادرات ما کاهش داشته است اما ما از خام‌فروشی جلوگیری کردیم و اکنون سنگ به فولاد یا کنسانتره تبدیل می‌شود. در واقع کاهش صادرات ما مثبت بوده است. از سویی ما از افزایش واردات خوشحال نیستیم اما وقتی واردات به صورت کالاهای سرمایه‌یی انجام می‌شود، خوشحال می‌شویم. واردات کالاهای سرمایه‌یی ما ۲۷ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه تولید خودرو از یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه به یک میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه رسیده است، تصریح کرد: وقتی تولید خودرو بیشتر می‌شود یعنی واردات برخی قطعات هم بیشتر می‌شود، زیرا این واردات ناراحت‌کننده نیست و به تولید کمک می‌کند در واقع واردات به نوعی نیست که نگران‌کننده باشد.

اقتصاد در سال96

روحانی ادامه داد: ما در سال ۹۶ شرایط بهتری نسبت به گذشته در خصوص حمل و نقل ریلی داشتیم. راه‌آهن همدان افتتاح شد و امیدواریم تا روزهای آخر سال راه‌آهن کرمانشاه هم افتتاح شود. ان‌شاءالله در سال آینده راه‌آهن ارومیه، رشت و تبریز هم افتتاح می‌شود. در سفر فروردین ۹۷ به جمهوری آذربایجان، قراردادی را برای سرمایه‌گذاری مشترک راه‌آهن رشت ـ آستارا نهایی می‌کنیم. در سفر به هند نیز درباره سرمایه‌گذاری مشترک راه‌آهن چابهار ـ زاهدان مذاکره داشتیم. در سال ۹۶، ۵۱۶ کیلومتر راه‌آهن جدید افتتاح شده است، ۷۰۰کیلومتر هم راه‌آهن سطح دوم و سوم افتتاح شده یعنی بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر راه‌آهن افتتاح شده که این یک رکورد در زمینه راه‌آهن در کشور است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه فاز یک بندر چابهار افتتاح شده است، تصریح کرد: فاز دوم بندر شهید رجایی نیز تکمیل شد و فاز سوم آن هم شروع می‌شود. روحانی ادامه داد: در زمینه بنزین هم به سمت خودکفایی حرکت کردیم. یک فاز ستاره خلیج‌فارس افتتاح شد. در سال آینده فاز دوم هم افتتاح می‌شود و فاز سوم هم تکمیل خواهد شد یعنی ۳۶ میلیون لیتر بنزین و ۱۴ میلیون لیتر گازوییل تولید می‌شود و ما در این زمینه خودکفا شده و حتی می‌توانیم صادرات هم داشته باشیم.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه فروش مسکن در تهران در سه ماه گذشته رشد ۱۹درصدی داشته و رونق بخش مسکن آغاز شده است، ادامه داد: در سال آینده در خصوص بافت فرسوده هم حرکت جدیدی را آغاز می‌کنیم. همچنین با نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری و بین شهری در زمینه محیط زیست نیز گام‌های خوبی برمی‌داریم.

روحانی گفت: شرایط کشور ما در مقایسه با کشورهای دیگر در زمینه رشد و توسعه مناسب است. ما از لحاظ عدالت اجتماعی هم قدم‌های خوبی برداشته‌ایم. در این سال‌ها حقوق کارمندان و دستمزد کارگران همواره از تورم بیشتر بوده است این یعنی در مسیر عدالت حرکت می‌کنیم البته همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اشاره کردند در این زمینه باید تلاش بیشتری کنیم.

رییس‌جمهور تاکید کرد: سال آینده سال سرمایه‌گذاری، رشد و توسعه اقتصادی و عدالت اقتصادی خواهد بود.

رییس دولت دوازدهم با اشاره به حوادث سال ۹۶ اظهار کرد: در کنار همه پیشرفت‌ها و اقدامات ارزشمند، ملت ما روزهای غمباری داشته است. متاسفانه در زمین، دریا، هوا و آسمان حادثه داشتیم و عده‌یی از هموطنان خود را از دست داده‌ایم. مردم ما در این حوادث نشان داده‌اند، چقدر نوع‌دوست هستند و هموطنان خود را دوست دارند. مردم برادرانه به صحنه آمدند و به آسیب‌دیدگان کمک کردند.

روحانی همچنین با اشاره به اعتراضات دی‌ماه بیان کرد: مردم به خوبی بین اعتراض و اغتشاش دیوار لازم را به وجود آوردند. دولت حق اعتراض را به رسمیت می‌شمارد اما اغتشاش و بی‌نظمی برای دولت قابل قبول نیست. مردم هم در روزهای اعتراضات و هم در تظاهرات میلیونی خود این فاصله را ایجاد کردند. ما انتقاد و اعتراض را قبول داریم و معتقدیم باید اشکالات گفته و رفع شود اما همه باید قانونمند بوده و اموال و نظم عمومی را رعایت کنند.

رییس‌جمهور ادامه داد: گوش ما باید برای سخن مردم شنوا باشد، البته سخن مردم موج فرکانس خاصی ندارد که فقط به سمت قوه مجریه برود. باید همه حرف مردم را بشنوند البته برخی نمی‌خواهند، گوش بدهند در حالی که باید فرکانس‌ها را به دقت گوش کرد و اکنون زمان پارازیت نیست. مردم انتقاد و پیشنهاد دارند و باید به آنها توجه شود.

ما با عمل بهتر خود می‌توانیم، همبستگی خود را بیشتر حفظ کنیم.

وی در پایان گفت: امیدوارم کشوری داشته باشیم که مثل فرهنگ و دینش همیشه سرفراز باشد.

 

 

 شورای عالی امنیت در حال حل کردن مساله حصر است

بعد از رییس‌جمهوری بازار گفت‌وگو با معاون اول روحانی حسابی گرم بود و خبرنگاران رسانه‌های مختلف تلاش می‌کردند تا پرسش‌های خود را از جهانگیری طرح کنند؛ معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای طرح گفت‌وگوی ملی و زمینه‌چینی برای رفع حصر گفت: دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اقدامات خوبی در زمینه رفع حصر انجام داده است و ان‌شاالله برای سال آینده این اتفاق رخ خواهد داد.

جهانگیری به بیان اولویت‌های دولت دوازدهم برای سال آینده پرداخت و خاطرنشان کرد: مهم‌ترین چالش پیش‌ روی کشور برای سال آینده مساله اشتغال و معیشت مردم است. در این زمینه باید طی سال‌های آینده برنامه‌ریزی‌های مناسب و اقداماتی جدی برای حل مساله اشتغال به عنوان اصلی‌ترین چالش پیش ‌روی کشور انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری مهم‌ترین راهکار حل مساله اشتغال در کشور است، گفت: برای حل چالش اشتغال در کشور نیازمند افزایش سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی هستیم. ما به منابع وسیعی برای این کار نیازمند هستیم و باید شرایط را برای بخش خصوصی فراهم کنیم تا منابع خود را در اختیار اقتصاد کشور قرار دهیم.

معاون اول رییس‌جمهوری تاکید کرد: همچنین باید هم سرمایه‌گذاری از طریق منابع دولتی و عمومی و هم در گام بعد سرمایه‌گذاری از طریق منابع خارجی انجام شود تا معضل سرمایه مورد نیاز برای اقتصاد برطرف شود. جهانگیری با تاکید بر لزوم تامین امنیت بخش خصوصی برای فعالیت در کشور اظهار کرد: اصلی‌ترین نیاز سرمایه‌گذاری در مرحله اول، تامین امنیت برای این کار است. باید شرایط برای فعالیت بخش خصوصی در کشور فراهم شود و هیچ نهادی مانع فعالیت این بخش نشود همچنین هیچ محدودیتی نباید برای بزرگ شدن بخش خصوصی داخلی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت تامین امنیت و سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی داخلی گفت: بخش خارجی همواره به نحوه برخورد با بخش خصوصی داخلی در کشور نگاه می‌کند و چنانچه به این نتیجه برسد در آن کشور با بخش خصوصی داخلی برخورد مناسبی می‌شود و امنیت او فراهم است در آن کشور اقدام به سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

معاون اول رییس‌جمهوری تامین منابع مالی را دومین نیاز سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران عنوان و اظهار کرد: در این زمینه هم نظام بانکی و هم بازار سرمایه باید بتوانند نقش جدی‌تری ایفا کنند. در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی انجام و راهکارهایی اتخاذ شده است. به طور مثال امروز در دولت مصوبه‌یی داشتیم که طی آن برای مجموعه مالی از چین ۱۰میلیارد دلار ضمانتنامه صادر کردیم.

جهانگیری تاکید کرد: درحال حاضر منابع خارجی درحال حرکت به سمت ایران است و اگر فضای بین‌المللی با شرایط فعلی حرکت کند، می‌توانیم منابع خارجی خوبی جذب کنیم. وی در ادامه صحبت‌های خود به وضعیت معیشت و درآمد اقشار مختلف جامعه طی سال‌های قبل اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه درآمد مردم در سال‌های گذشته کاهش یافته است. در این زمینه نیازمند اتخاذ سیاست‌ها و توجهات بیشتری هستیم.

دولت تلاش می‌کند قدرت توقعات ضعیف و اقشار حقوق‌بگیر جامعه را افزایش دهد. معاون اول رییس‌جمهوری در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اخیرا گفته‌اید اگر لازم باشد موتورم را مجددا روشن خواهم کرد، تاکید کرد: دولت دوازدهم از ابتدا کار خود را تحت فشارهای شدیدی آغاز کرد. در این زمینه حتما در مواقع لزوم از دولت دفاع کرده‌ایم و از فشارهای احتمالی به دولت گفته‌ایم البته در مواردی که لازم بود نیز شرایط را با گذشته مقایسه کردیم.

جهانگیری اظهار کرد: تمایل دارم دولت کار خود را در فضای آرام انجام دهد اما اگر لازم باشد در مقطعی در میدانی که ترسیم می‌کنند، نقش خود را ایفا خواهند کرد اما فعلا نیازی به روشن شدن موتور دیگری نیست.

معاون اول رییس‌جمهوری همچنین در پاسخ به پرسش ایسنا درباره طرح برخی اظهارات از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس مبنی بر تحقق رفع حصر تا پایان سال ۹۶ خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم کشور با چالش‌های بزرگی روبه‌روست که برخی از آنها ازجمله موضوع آب و محیط زیست به تعبیر اقتصاددانان تبدیل به ابرچالش شده است. امروز مشاهده می‌کنیم که در مساله آب موضوع درحال تبدیل شدن به مسائل امنیتی است. وی ادامه داد: همچنین در موضوع هوا مشاهده می‌کنیم برخی که زمانی توجه به این مسائل را موضوع فانتزی تلقی می‌کردند امروز از اهمیت مسائل زیست محیطی صحبت می‌کنند و این موضوع به عنوان چالش پیش ‌روی کشور قرار گرفته است. وی ادامه داد: امروز در مسائل اقتصادی ازجمله نظام بانکی، بودجه اشتغال و بیکاری نیز با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم. این چالش‌ها در حوزه مسائل اجتماعی نیز مطرح است همچنین در مسائل فرهنگی و سیاسی نیز موضوعاتی وجود دارد که باید به طور جدی به آنها پرداخت. جهانگیری در پایان با تبریک به مناسبت فرا رسیدن سال جدید خاطرنشان کرد: امیدوارم ملت ایران در سال ۹۷ با موفقیت و پیروزی‌های بیشتر همچنین دغدغه‌های کمتری روبه‌رو شود و مسوولان نیز موفق شوند که در خدمت ملت باشند.

 اولویت‌های ۷ گانه بانک مرکزی در سال ۹۷

رییس کل بانک مرکزی نیز با اشاره به راهبردهای دولت برای مهار تورم گفت: با حفظ انضباط پولی و مالی دولت در سال آینده هم تورم تک رقمی خواهیم داشت. ولی‌الله سیف درباره اقدام بانک مرکزی در تحقق شعار سال اظهار کرد: دولت در ایجاد اشتغال دستاوردهای خوبی داشته است. در زمینه تولید هم دولت و نظام بانکی به همراه سایر دستگاه‌ها دستاوردهای خوبی داشته است. اقدام نظام بانکی در حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط و بردن تولید در اقصا نقاط کشور تاثیر مهمی در رشد اقتصادی کشور داشته است.

وی در ادامه افزود: رشد اقتصادی کشور در ۹ماه امسال بدون نفت بالای ۴درصد بوده است.

سیف با اظهار خوشحالی از تداوم تورم تک رقمی تصریح کرد: تورم تک رقمی در سال ۱۳۹۵ به دست آمد. در سال ۱۳۹۶ حفظ شد و با حفظ انضباط پولی و مالی دولت در سال آینده هم تورم تک رقمی خواهیم داشت.

سیف ادامه داد: انضباط مالی و پولی می‌تواند تضمین‌کننده رشد اقتصادی، توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال شود. دولت دستاوردهای خوبی در سال ۱۳۹۶ در تحقق شعار سال داشته که ادامه این فعالیت‌ها در سال آینده می‌تواند رفاه بیشتری برای مردم ایجاد کند.

رییس کل بانک مرکزی در پایان اصلاح نظام بانکداری، استحکام صورت‌های مالی بانک‌ها، ایجاد تعادل در دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌ها، ایجاد نظام کنترل ریسک در نظام بانکداری، تعادل مصارف و منابع ارزی کشور و ایجاد تعادل در نرخ بازار ارز را از اولویت‌های بانک مرکزی در سال ۱۳۹۷ دانست.

 مقابله با هجمه‌ها؛ اولویت اول

آموزش و پرورش  در سال ۹۷

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه جامعه با هجمه بسیار سنگینی روبه‌رو است، گفت: اولویت اول آموزش و پرورش مقابله با هجمه‌ها به هنجارهای اجتماعی است.

بطحایی در پاسخ به این پرسش که اولویت آموزش و پرورش در سال آینده چیست؟ اظهار کرد: جامعه ما امروز در برابر هجمه‌های بسیار سنگینی قرار دارد که این هجمه‌ها، هنجارها و آموزه‌های ما را به‌ شدت تخریب می‌کند لذا اولویت اول ما مقابله با این هجمه‌هاست.

وی در پایان افزود: باید در مدارس نحوه مقابله با این هجمه‌ها را با روش‌های مخصوص خود تمرین کنیم تا اجازه ندهیم این هجمه‌های سنگین، هنجارهای اجتماعی و ملی ما را تحت‌الشعاع قرار دهد.

 

 

ارسال نظر