ایرانیان می‌توانند با روادید فرودگاهی به باکو سفر کنند

۱۳۹۶/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۸۵۷

 براساس تصمیم دولت جمهوری آذربایجان از روز جمعه روادید فرودگاهی به اتباع جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه‌های بین‌المللی این کشور صادر می‌شود. به گزارش ایرنا، «جواد جهانگیرزاده» سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان روز جمعه ضمن اعلام این خبر گفت: به دنبال دیدار روز پنج‌شنبه دکتر ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با رییس جمهوری آذربایجان، وزارت امور خارجه این کشور در یادداشت رسمی به سفارت جمهوری اسلامی ایران، اعمال صدور روادید فرودگاهی برای اتباع جمهوری اسلامی ایران هنگام ورود به فرودگاه بین‌المللی باکو و دیگر فرودگاه‌های بین‌المللی جمهوری آذربایجان را اعلام کرد.

جهانگیرزاده افزود: براساس این یادداشت، این تصمیم از روز جمعه 25 اسفند اجرایی است و اتباع ایران در سفرهای هوایی به جمهوری آذربایجان نیازی به مراجعه به نمایندگی‌های این کشور در ایران ندارند و می‌توانند روادید خود را هنگام ورود به جمهوری آذربایجان در فرودگاه‌های بین‌المللی این کشور دریافت کنند.

پیش از این وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس خبری مشترک که پس از پایان اجلاس چهارجانبه ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان در باکو برگزار شد، گفته بود: ایران با ترکیه و گرجستان مقررات لغو روادید دارد و به زودی ایرانیان می‌توانند در سفر به جمهوری آذربایجان نیز از تسهیلات صدور روادید بهره‌مند شوند.

وزیر امور خارجه کشورمان، در این کنفرانس خبری مشترک که با حضور «المار محمدیار اف » وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان،

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امورخارجه ترکیه و «میخاییل جانیل دیز» معاون نخست‌وزیر و وزیر امورخارجه گرجستان برگزار شد، افزود: توجه به ارتباطات مردمی و توسعه گردشگری از محورهای نشست چهارجانبه بود.

وی افزود: رفت و آمد گردشگران بین این چهار کشور تسهیل شده است و در نشست‌های آتی چهارجانبه در مورد این موضوع بیشتر بحث و گفت‌وگو خواهیم کرد.

ظریف با اشاره به اینکه آذربایجان، ترکیه و گرجستان دارای سوابق تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی زیادی با ایران هستند، افزود: این اشتراکات چهار کشور را به یکدیگر ارتباط می‌دهد و همکاری بین ما چهار کشور می‌تواند زمینه ساز صلح و ثبات در منطقه باشد.

ظریف گفت: در نخستین اجلاس چهار جانبه زمینه‌های همکاری را در بیانیه باکو برشمردیم که مهم‌ترین آنها همکاری در حوزه‌های انرژی، ترانزیت، گردشگری و همکار ی در عرصه صنعت و تکنولوژی است و می‌تواند به توسعه همه کشور و کل منطقه کمک کند.

وزیر امور خارجه کشورمان، یکی از مهم‌ترین حوزه‌های همکاری میان این چهار کشور را حوزه ترانزیت عنوان کرد و افزود: در نتیجه همکاری در این حوزه، خلیج فارس و اقیانوس هند را به دریای سیاه و دریای مدیترانه ارتباط می‌دهیم و یک راه سریع، امن و ارزان را برای کشورهای منطقه و جهان فراهم می‌کنیم.

ظریف گفت: در حوزه انرژی نیز زمینه‌های زیادی برای همکاری چهار کشور وجود دارد.

وی افزود: نشست چهارجانبه شروع بسیار خوبی برای نشان دادن این واقعیت است که با گسترش همکاری‌های منطقه‌یی می‌توانیم صلح ثبات و پیشترفت را برای کشورهای خودمان و منطقه به ارمغان بیاوریم.

 

ارسال نظر