ضربه مخالفان به دولت در واقع ضربه به نظام است

۱۳۹۶/۱۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۲۹۷
ضربه مخالفان به دولت در واقع ضربه به نظام است

7 معاون وزیر و بیش از ۴۶ مدیرکل جدید از بین بانوان در دولت دوازدهم

گروه ایران|

«7معاون وزیر و بیش از ۴۶مدیرکل جدید از بین بانوان در این دولت مسوولیت یافته‌اند.» این گزارشی است که روز گذشته در نشست هیات وزیران به درخواست رییس‌جمهوری درباره اختصاص 30درصد از مدیریت ساختارهای اجرایی به زنان قرائت شد. اعداد و ارقامی که نشان می‌دهد هر چند هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی باقی مانده اما قدم‌های نسبتا خوبی برای مشارکت بیشتر زنان در ساختار مدیریتی کشور برداشته شده است.

در کنار موضوع زنان ارتباط متقابل دولت و نظام موضوعی است که طی روزها و هفته‌های اخیر و بعد از افزایش دامنه‌های تخریب دولت از سوی برخی گروه‌های مخالف دولت مدام از سوی چهره‌های ارشد کابینه و شخص رییس‌جمهور درباره آن صحبت می‌شود؛ ارتباط متقابلی که توفیق یکی بالندگی و پویایی دیگری را به دنبال دارد؛ به عبارت روشن‌تر توفیق دولت در واقع توفیق کشور و نظام است و تبعات عدم توفیق دولت نه تنها دولت و کابینه را بلکه کل کشور و ساختار کلی نظام را در بر می‌گیرد و یک طیف و گروه خاص را شامل نمی‌شود.   رییس‌جمهور نیز روز گذشته با اشاره به این ارتباط متقابل صحبت‌هایش را آغاز کرد تا به آن دسته از افراد و جریانات سیاسی که این روزها تمام ابزارهای ارتباطی و رسانه‌یی‌شان را برای به بن بست کشیدن راهبردهای اجرایی دولت بسیج کرده‌اند؛ این پیام را بدهد که مجموعه نظام تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز کشور در یک قایق نشسته‌اند و تلاش برای سوراخ کردن این قایق همه را غرق می‌کند.

روحانی با اشاره به نزدیکی به ایام سال جدید ضمن اظهار امیدواری از اینکه سال آینده سال پربرکتی برای مردم باشد با اشاره به اینکه ستادهای نوروزی در ایام تعطیلات باید فعال باشند و مسوولان در راستای آماده‌سازی جاده‌ها و استقرار گروه‌های امدادی تلاش کنند، اظهار امیدواری کرد که همه در نشاط و خوشحالی وارد سال جدید شده و سال 97 سال نشاط مردم ایران، منطقه و همه مسلمانان باشد و بتوانیم همدیگر را یاری کنیم و شرایط ما در سال آتی از لحاظ اقتصادی، ‌فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی از سال‌های قبل بهتر و برتر باشد. رییس‌جمهوری درباره مطالبات زنان و دختران ایران نیز سخن گفت و اعلام کرد که اگر قرار باشد که یک سخنگو برای ملت در نظر بگیریم این رییس‌جمهوری است که می‌تواند سخنگوی ملت باشد و مطالبات به حق آنان را پیگیری کند.  بعد از پایان نشست هیات وزیران مطابق چهارشنبه‌های گذشته برخی از چهره‌های کابینه در حیاط دولت رو به روی خبرنگاران ایستادند و به مهم‌ترین موضوعات مطروحه در جامعه پاسخ گفتند.

کرامت زنان در جامعه ایرانی

رییس‌جمهور در جلسه هیات دولت ضمن تبریک ایام میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن و گرامیداشت مقام مادر و میلاد امام خمینی(ره) به مردم ایران تصریح کرد: ما مردسالاری، زن‌سالاری، مردستیزی و زن‌ستیزی را قبول نداشته و نه مرد را مایه خیر مطلق می‌دانیم و نه براساس برخی از افکار نادرستی که وجود دارد، زن را منشأ شر می‌دانیم؛ زن و مرد هر دو انسان و در پیشگاه خداوند دارای کرامت و عزت هستند و برتری و مقام آنها وابسته به ایمان، تقوا و مجاهدت خودشان است.  رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز در فضای اجتماعی جامعه ما زنان در پی حقوق واقعی خودشان هستند و از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون در علم، دانش و مشارکت اجتماعی نقش‌آفرین بوده‌اند. روحانی با اشاره به نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی و تعبیری که امام راحل راجع به این نقش داشته‌اند، گفت: امروز نیز در انتخابات متعدد در ایران و در تمام تظاهرات و راهپیمایی‌ها که به نفع نظام انجام می‌گیرد و نیز در مسائل اجتماعی و مشاغل مختلف مدیریتی، علمی، دانشگاهی، پزشکی و مسوولیت‌های گوناگون حضور زنان پررنگ است. امروز به واسطه فضای مجازی که به وجود آمده، زنان فرصت جدیدی برایشان ایجاد شده تا هم نظراتشان را اعلام کنند و هم دانش و اعتقاد خودشان را تبیین کرده و برای اشتغال محترمانه و عزتمندانه در جامعه تلاش کنند.  روحانی اظهار کرد: باید مسائل و مشکلات کشور حل و فصل شود و در این راستا همه باید دست به دست هم دهیم؛ این طور نیست که در برابر مشکلات جامعه فقط دولت مسوول است و بقیه سخنگو هستند. اگر بناست کسی از طرف ملت سخنگو باشد، این رییس‌جمهور است که منتخب مردم بوده و می‌تواند بهترین سخنگو از طرف مردم، مطالبات و خواست مردم باشد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه نادرست است که برخی فکر کنند، سخنگوی مردم هستند و دولت صرفا باید پاسخگو باشد، اظهار کرد: دولت مسوولیت‌هایی دارد و در برابر مسوولیت‌های خود پاسخگوست و این درحالی است که همه نهادها، قوا، ارکان و ارگان‌ها در قبال ملت مسوولند و همه باید پاسخگو بوده و به قانون اساسی عامل باشند و کسی که طبق قانون اساسی می‌تواند راجع به قانون اساسی حرف بزند، سوال کند و تذکر دهد و توضیح بخواهد، رییس‌جمهور است بنابر این همه باید به وظایف خود به خوبی عمل کنیم.

اهمیت حفظ وحدت برای رشد و توسعه

روحانی با اشاره به ضرورت حفظ انسجام اجتماعی و استقرار اخلاق سیاسی و اجتماعی در جامعه گفت: در این راستا باید بدانیم انتخابات 4سال یک ‌بار بوده و هر روز انتخابات نیست؛ مردم در 29 اردیبهشت پای صندوق آرا آمدند و نظر خودشان را اعلام و رییس‌جمهور و اعضای شورا را انتخاب کردند کما اینکه در مقاطع دیگر نمایندگان مجلس و خبرگان را به همین شکل برگزیدند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه بعضی‌ها فکر می‌کنند هنوز دوران انتخابات است و یادشان رفته که انتخابات تمام شده، اظهار کرد: بسیاری از سخنان، حرف‌ها و نکات از طرف افرادی به گوش می‌رسد که وقتی عمق آن حرف شکافته شود، معنایش این است که هنوز ما در فضای انتخابات و رقابت انتخاباتی هستیم.  روحانی با بیان اینکه امروز روز حل مشکلات مردم است و همه باید در این مسیر دست به دست هم دهیم، خاطرنشان کرد: همه حق دارند انتقاد کنند، انتقاد وظیفه همه و در اسلام به معنای سخن دلسوزانه و اصلاح‌گرانه است؛ همه در برابر پیشوایان و مسوولان حق نصیحت دارند؛ نصیحت همان انتقاد سازنده و دلسوزانه است و تخریب به معنای نقد نیست.

 

 

روحانی با بیان اینکه بعضی‌ها فکر می‌کنند که اگر دولت تضعیف شد، نهادهای دیگر تقویت می‌شوند، گفت: این‌طور نیست؛ ما امروز در یک کشتی نشسته‌ایم و اگر بخشی از کشتی تخریب شود، همه در کشتی با هم غرق می‌شوند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحرکات برخی کشورها در منطقه نسبت به ایران و دنبال کردن ماجرای قدیمی ایران‌هراسی از سوی آنها گفت: همه باید بدانند که ما نگران رشد دیگران نیستیم و می‌دانیم در این منطقه وقتی به تعالی می‌رسیم که همه با هم رشد کنیم و دلمان می‌خواهد همه کشورهای همسایه و منطقه در رشد و در مسیری باشند که موجب تعالی مادی و معنوی همه است.

روحانی با بیان اینکه قدرت اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی به ویژه قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران علیه دیگران نیست، افزود: ما قدرت نظامی‌مان را تقویت نمی‌کنیم تا کشوری را مورد حمله قرار دهیم بلکه قدرت دفاعی ما صرفا بازدارنده یا در شرایطی برای دفاع از کشور است.

 موافقت با امهال جرایم تسهیلاتی کشاورزان

هیات وزیران در جلسه روز چهارشنبه خود به ریاست روحانی با امهال بدهی تسهیلاتی کشاورزان خسارت دیده از زلزله سال ۱۳۹۱ منطقه ارسباران(شهرستان‌های ورزقان، اهر و هریس) در استان آذربایجان شرقی به مدت 3سال موافقت کرد.  با توجه به برنامه‌ها و سیاست‌های دولت تدبیر و امید و توجه خاص به موضوع اشتغال زنان، آمار اخیر نشان‌دهنده رشد نرخ اشتغال زنان در سال‌های ۹۵و ۹۶ است.

در همین راستا گزارشی از اقدامات صورت گرفته در سطح دولت برای تحقق عدالت جنسیتی و رفع کاستی‌ها در حوزه‌هایی مانند تحصیل و کودکان بازمانده از تحصیل، ورزش و تامین اجتماعی ارائه شد. با توجه به دستور رییس‌جمهور برای کسب ۳۰درصد از تیم‌های مدیریتی دولت توسط زنان، گزارشی از انتخابات صورت گرفته از مهر ۹۶ تاکنون ارائه شد که نشان می‌دهد در این مدت ۷معاون وزیر و بیش از ۴۶مدیرکل جدید از بین بانوان مسوولیت یافته‌اند. معاونت امور زنان و خانواده همچنین در گزارش خود به برخی اقدامات شاخص این معاونت در جهت بهبود وضعیت زنان در کشور اشاره کرد که ازجمله این اقدامات می‌توان اجرای طرح تاب‌آوری اجتماعی در سراسر کشور با همکاری استانداری‌ها و جامعه مدنی، آموزش استانداردسازی محصولات کشاورزی به زنان روستایی جهت دستیابی به بازار فروش، هماهنگی با سازمان بسیج مستضعفین و سازمان زندان‌ها در جهت حرفه‌آموزی و ایجاد اشتغال پایدار برای خانواده زندانیان در سطح کشور، حمایت از ۲۵طرح سازمان‌های مردم نهاد در سطح کشور در حوزه‌های اقتصاد و معیشت، تحکیم بنیان خانواده، ارتقای سلامت، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اعطای تسهیلات اعتباری خرد به ۳۳هزار زن سرپرست خانوار و بدسرپرست با همکاری بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از طریق همکاری مشترک بین بانک و استانداری‌های سراسر کشور را نام برد.

 سهم کار خانگی زنان در تولید ناخالص ملی

هم تقدیر و هم نقد این عباراتی است که معصومه ابتکار با آنها به استقبال گزارش هیات وزیران درباره به‌کار‌گیری 30درصدی زنان در ساختار مدیریت اجرایی کشور می‌رود. رویکردی که نشان می‌دهد هر چند دولت دوازدهم قدم‌های بلندی برای بهبود وضعیت زنان برداشته اما هنوز تا رسیدن به افق‌های مد نظر راه زیادی باقی مانده است. معاون زنان و خانواده ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه 7معاون وزیر و 46مدیرکل خانم در دولت انتخاب شده‌اند، گفت: روند به کارگیری زنان در دولت هم قابل تقدیر است و هم جای نقد دارد.

معصومه ابتکار در حاشیه نشست هیات دولت با اشاره به اینکه براساس مصوبه رییس‌جمهور تا پایان دولت باید 30درصد از پست‌های مدیریتی در اختیار زنان قرار بگیرد که ما هم در این زمینه پیگیری‌های مستمر داریم، اظهار کرد: طی 6 ماه گذشته 7معاون وزیر و 46مدیرکل زن به مجموع دولت اضافه شدند. این روند از نظر ما قابل قبول است ولی باید تسریع شود. همه وزارتخانه‌ها و مخصوصا استان‌ها در این زمینه باید فعال‌تر شوند. من در این زمینه مکاتبه مجددی با استانداران داشته‌ام. وزیر کشور هم در این زمینه تلاش می‌کند البته باید خیلی تلاش کنیم. این انتصابات هم جای تقدیر دارد و هم جای نقد؛ البته آنچه اتفاق افتاده است، نشان‌دهنده یک تحول رو به جلو است.

او با بیان اینکه دیروز نخستین جلسه ستاد ملی زن و خانواده را با حضور رییس‌جمهور برگزار کردیم، خاطرنشان کرد: این ستاد یک ستاد فرابخشی و فراقوه‌یی است و علاوه بر رییس‌جمهور در جلسه دیروز وزرا، معاون قوه قضاییه و نمایندگان مجلس هم حضور داشتند. در این جلسه شاخص‌های عدالت اجتماعی را مورد بررسی قرار دادیم و سیاست‌های این شاخص‌ها را تایید کردیم.

این شاخص‌ها ملاک عمل ما برای بهبود وضعیت زنان خواهد بود همچنین مصوبه‌یی درباره تقسیم ملی کار درباره آموزش‌های قبل ازدواج، حین و بعد ازدواج داشته‌ایم. ابتکار ادامه داد: امروز در جلسه هیات دولت گزارشی از وضعیت زنان در نقاط مختلف کشور ارائه کرده و کمبودها همچنین دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه بهبود وضعیت زنان ارائه کردیم. مشخصا درباره اشتغال که در سال 95و 96 آمار بسیار خوبی از وضعیت اشتغال زنان داریم. همچنین بحث کردیم اشتغال زنان را در حوزه اشتغال غیررسمی و خانگی هم در نظر بگیریم. معاونت زنان درباره ارزش‌گذاری کار خانگی زنان پژوهشی انجام داده که طبق آن تا 30درصد ارزش تولید ناخالص ملی ما حاصل کار خانگی زنان است که هیچ جا به حساب نمی‌آید.

 تعطیلی زود هنگام مدارس ممنوع

یکی دیگر از چهره‌هایی که این روزها اخبار و حواشی بسیاری درباره روند تصمیم‌سازی‌هایش شنیده می‌شود، محمد بطحایی است. وزیر آموزش و پرورش دیروز هم تاکید کرد که مدارس حتی یک روز قبل از تعطیلات نوروز هم نباید تعطیل شوند. بطحایی در ادامه اظهار کرد: به همکارانم در مدارس تاکید موکد، موکد، موکد دارم که به هیچ عنوان امسال حتی یک روز زودتر از ایام تعطیلی نباید تعطیل کنند. دانش‌آموزان تا آخرین روز سال جاری باید تحصیلشان را ادامه دهند.

او درباره حذف آزمون ورودی پایه هفتم تصریح کرد: مصوبه شورای هماهنگی مدارس غیردولتی را چند روز گذشته ابلاغ کرده‌ایم که هنوز شاید به دست همه مدارس نرسیده باشد. البته مدارس غیردولتی از تصمیم ما استقبال کرده‌اند؛ سازمان مدارس غیردولتی هم تیمی در اختیار گرفته تا با تخلفات در این زمینه برخورد جدی کند البته امیدوارم با استقبالی که مدارس کرده‌اند، برگزاری این آزمون متوقف شود.

وزیر آموزش وپرورش در ادامه با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این وزارتخانه در سال آینده تحولاتی است که در محتوای برنامه‌های آموزش و پرورش آغاز می‌شود، اظهار کرد: وظیفه آموزش و پرورش تحقق اقتصاد مقاومتی فرهنگ‌سازی برای دانش‌آموزان است. ما در این زمینه کتاب‌های درسی و مطالبی داشتیم که البته کافی نیست.

او افزود: یکی از مهارت‌هایی که در سال 96 شروع کرده و در سال آینده توسعه می‌دهیم، بحث توسعه مهارت‌های الگوی اسلامی- ایرانی است که در بخشی از این مهارت‌ها، اقتصاد مقاومتی نیز در نظر گرفته شده است. دانش‌آموزان حتما باید در مدارس موضوع اقتصاد خانواده را تقویت کنند. در سال 97 با جدیت بیشتری موضوع اقتصاد مقاومتی را در مدارس دنبال می‌کنیم.

 

 

 

ارسال نظر