اتوبوس اتوبوس آدم برای خرید ارز می‌آوردند

۱۳۹۶/۱۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۲۲۰
اتوبوس اتوبوس آدم برای خرید ارز می‌آوردند

برخی در داخل حرف‌های ترامپ را تکرار می‌کنند

ایران|

«اتوبوس اتوبوس آدم می‌آوردند برای خرید ارز» این عباراتی است که سخنگوی دولت در پاسخ به یکی از پرسش‌های مطرح شده به زبان می‌آورد؛ اظهاراتی که نشان می‌دهد، مخالفان دلواپس دولت برای به زمین زدن دولت از هیچ اقدام رسانه‌یی و عملیاتی فروگذار نیستند. همان جماعتی که از یک طرف سخنان رییس‌جمهور و معاون اولش را تقطیع می‌کنند و تحریف شده به خورد ملت می‌دهند و از سوی دیگر با التهاب‌آفرینی در بازار‌های اقتصادی و ارزی تلاش می‌کنند تا دستاوردهای اقتصادی دولت را زیر سوال ببرند.  در کنار این موضوع «نیم نگاهی به عملکرد گذشته و ترسیم چشم‌انداز آینده اقتصادی کشور» عنوانی بود که سخنگوی دولت در ابتدای صحبت‌هایش در نشست هفتگی با خبرنگاران از آن استفاده کرد تا تصویری از برنامه‌های دولت در سال قبل و سال آینده را ارائه کند. سال مالی که از نظر نوبخت دستاوردهای قابل توجهی برای اقتصاد کشورمان داشته است و دولت توانسته اکثر شاخص‌های اقتصادی را در محدوده اعداد و ارقام قابل قبول حفظ کند. نوبخت همچنین اعلام کرد که حقوق کارکنان دولت در سال97 حداقل 10درصد افزایش خواهد داشت؛ افزایشی که از منظر نوبخت با توجه به تورم تک رقمی معقول است.

در کنار این موضوع بحث حاشیه‌سازی‌های رسانه‌های مخالف دولت که این روزها با استفاده از تمام ابزارهای رسانه‌یی‌شان در حال انتقاد و مخالفت با دولت هستند، سخنگوی دولت را بر آن داشت تا یک‌بار دیگر از رسانه‌ها بخواهد که در انعکاس اخبار و رویدادها جانب انصاف و اعتدال را رعایت کنند و در ادامه این پرسش را مطرح کرد که چرا برخی رسانه‌ها که اتفاقا ادعای انقلابی بودن از زبانشان آویزان است، با سیاه‌نمایی آماری را نشان می‌دهند که هیچ سند و مدرکی درباره آن ندارند. نوبخت در ادامه گفت «بله ما کاستی‌هایی داریم ولی چرا هی تکرار می‌کنند اقتصاد ما خراب است، وضع درست نیست خب اینها هم حرف‌های ترامپ را تکرار می‌کنند.»

به فاصله چند روز بعد از صحبت‌های اخیر رییس‌جمهوری در جمع مدیران بانک مرکزی که در آن روی راهبرد اقتصادی دولت تاکید شده بود؛ سخنگوی دولت ابعاد و زوایای تازه این راهبرد اقتصادی را تشریح کرد. راهبردی که از منظر آقای سخنگو همچنان تورم را در سال97 در محدوده اعداد و ارقام تک رقمی فعلی تثبیت می‌کند، ضمن اینکه ظرفیت اشتغال‌زایی ایران را از 950هزار شغل در سال96 به یک‌میلیون و 33هزار شغل در سال97 ارتقا می‌دهد. نوبخت همچنین اعلام کرد که روند پرداخت عیدی، پاداش و حقوق بازنشستگان را از 15اسفندماه آغاز می‌کند تا هر چه سریع‌تر فرآیند پرداخت‌ها تکمیل شود.  سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش «تعادل» که رییس‌جمهوری در نشست با مدیران بانکی خبر داده‌اند که بیش از 20هزار میلیارد تومان از بیت‌المال برای موضوع موسسات غیرمجاز هزینه شده است؛ چرا دولت پشت پرده افرادی که باعث این خسارت به جیب مردم شده‌اند را معرفی نمی‌کند؛ گفت: «اسامی این افراد کاملا مشخص است و وابستگی آنها نیز به برخی نهادهای خاص پنهان نیست، اما روند اطلاع‌رسانی این موضوع باید توسط سخنگوی قوه قضاییه ارائه شود نه سخنگوی دولت. باید از آقای اژه‌ای این پرسش را مطرح کنید.» نوبخت با اشاره به اقدامات دولت در پایان سال جاری اظهار کرد: دو اقدام در دستور کار دولت قرار گرفته است؛ نخست اینکه جمع‌بندی اقدامات سال۹۶ را به انجام برسانیم که خودش دارای دو بخش است که ابتدا اقدامات در 11ماه سال است و بخش دیگر دو هفته پایانی سال است.

او در خصوص مهم‌ترین اقدامات دولت در سال ۹۶ گفت: بر اساس گزارش رسمی خزانه در ۱۱ماهه اول امسال تا ۳ اسفند سال جاری ۲۷۱هزار میلیارد تومان برای امور جاری و عمرانی هزینه شده که این رقم در زمان مشابه سال گذشته ۲۱۱هزار میلیارد تومان بود. در واقع ۲۸درصد از خزانه برای امور جاری و عمرانی بیشتر پرداخت شده است. همچنین اعتبارات هزینه‌یی در این مدت ۱۵ درصد افزایش داشته است. اعتبارات هزینه‌یی در ۱۱ ماهه اول امسال ۲۰۷ هزار میلیارد تومان است که نسبت به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان زمان مشابه سال گذشته ۱۵درصد افزایش داشته است که اگر ۸درصد تورم را از آن کم کنیم ۷ درصد می‌شود. یعنی اعتبارات هزینه‌یی ۷درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

اعتبارات عمرانی نیز در این مدت با رشد رو‌به‌رو بوده است. اعتبارات عمرانی ۳۰ هزار و ۸۹ میلیارد تومان در ۱۱ماهه امسال بوده است و این رقم نسبت به ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سال قبل ۶۲ درصد رشد داشته است.  سخنگوی دولت با اشاره به بودجه 97 و با اظهار امیدواری نسبت به اینکه «مجلس بتواند با شورای نگهبان به صورت نهایی مصوبات خود را به قانون تبدیل کند»، تاکید کرد: ما در این فرصت پیش‌نویس آیین‌نامه‌های اجرایی بودجه را آماده کردیم و اگر مصوبات مجلس زودتر به ما داده می‌شد تا این لحظه آیین‌نامه‌های اجرایی را نیز نهایی می‌کردیم، اما ایده‌آل ما این است که از اول فروردین بودجه را اجرایی کنیم.

اوراق اسناد خزانه

با سود 5/20 درصدی

نوبخت در ادامه آمارهایی در خصوص میزان بازخرید اوراق اسناد خزانه در ۱۱ماهه امسال ارائه کرد و گفت: تا سوم اسفند

۲۲ هزار ۸۰۰ میلیار تومان برای خرید اوراق و اسناد خزانه که منتشر کردیم، هزینه شد که درباره‌ هزینه‌ها هر هفته دو گزارش می‌دهیم که اولی هزینه و پرداخت‌هاست و دیگری عملکرد است و انتشار این گزارش‌ها برای ایجاد اعتماد است.

وی با اشاره به ارائه اوراق بهادار در بورس توسط دولت و با سود ۲۰/۵درصد گفت: خوشبختانه وضعیت بازار بورس خوب است و ما اوراق را با سود ۲۰/۵ درصد ارائه کرده‌ایم تا به این ترتیب بخشی از پول‌های سرگردان یا در بانک سرمایه‌گذاری شود یا در بازار اوراق سرمایه‌گذاری ‌شود که علاوه بر سود 5/20 درصد برای مردم برای ما هم سوددهی دارد.

نوبخت با بیان اینکه بی‌محابا نمی‌توانیم از بازار سرمایه استفاده کنیم، اظهار کرد: برای سازمان برنامه و بودجه مهم است که خود ناظر بر اوضاع باشد و امسال توانستیم بیش از ۳۰ هزار و ۹۰ میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی پرداخت کنیم. وی در ادامه افزود: دولت در این زمینه انضباط دارد؛ چراکه جامعه برای سرمایه‌گذاری در این اوراق نیاز به اعتماد دارد.  جملات تقطیع شده نشان می‌دهد برخی در اردوگاه انتخابات باقی مانده‌اند. نوبخت در پاسخ به پرسش «تعادل» در خصوص معرفی عاملان موسسات مالی غیرمجاز گفت: قوه قضاییه باید در این خصوص اطلاع‌رسانی کند البته سران سه قوه ورود کرده‌اند و جلساتی دارند برای جبران آثار این مساله. اما مشخص است که چه کسانی پشت پرده موسسات مالی غیرمجاز هستند. به خاطر دارم زمانی سیف از وجود موسسات خبر داد و گفت؛ اگر دست بزنیم مشکلات بیشتری به وجود می‌آید. بله، این موضوع را می‌شود زیر فرش قائم کرد اما آقای سیف کار بزرگی انجام داد.

نوبخت در پاسخ به پرسشی درخصوص مطرح شدن دوباره استعفای معاون اول رییس‌جمهور و برخی جابه‌جایی‌ها در دولت گفت: این سخنان غیرواقعی است و به دفعات هم تکرار شده است. نمی‌دانم چرا این تلاش‌ها انجام می‌شود وقتی کلمات در رسانه‌ها تقطیع می‌شود نشان‌دهنده آن است که در اردوگاه انتخابات باقی مانده‌اند و به قول آقای رییس‌جمهور یک قدم هم جلو نیامدند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: جهانگیری چهره محبوب فهیم دولت است، ایشان یک شخصیت ویژه و ممتاز است و همه به او احترام می‌گذارند.

 سخنگوی دولت درباره اینکه گفته می‌شود دولت سربالا پاسخ سوالاتی نظیر بازار ارز را می‌دهد، بیان داشت: دولت سربه‌زیر است و تلاش دارد حباب ارز را از بین ببرد در حالی که می‌دانیم اتوبوس اتوبوس آدم می‌آورند برای خرید ارز.

نوبخت در مورد زمان پایان پروژه‌های ناتمامی که تعدادش به ۷۱ هزار مورد رسیده، تصریح کرد: چون منابع دولتی ناکافی است آمدیم از بخش خصوصی کمک گرفتیم که زودتر تمام شود.  سخنگو درباره عدم برخورداری ۲ هزار خانوار زلزله کرمانشاه از کانکس بیان داشت: حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان از پولی که دولت در سال جاری برای جبران حوادث غیرمترقبه داده است بخشی از آن مربوط به زلزله و کرمانشاه بوده است. تعداد کانکس‌های ارائه شده قابل ملاحظه است و ممکن است عده‌یی مستاجر باشند و بخواهند کانکس دریافت کنند

 روند اقتصاد در مسیر مثبتی قرار گرفته است

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع اشتغال اشاره کرد و گفت: ما دو کار را در این زمینه انجام دادیم؛ نخست، دادن تسهیلات به بخش‌های خصوصی و سپس، دادن اعتبارات به طرح‌های عمرانی که نتیجه‌اش این شد که هم سال گذشته و هم امسال رشد سرمایه‌گذاری را داشتیم. رشد سرمایه‌گذاری در 6 ماه امسال ۷درصد بوده است. همچنین رشد اقتصادی و رشد اشتغال‌زایی نیز داشتیم. در پاییز سال ۹۶ حدود ۹۷۰ هزار نفر وارد بازار کار شدند و از این تعداد برای ۹۵۰ هزار نفر اشتغال ایجاد شد. وی با بیان اینکه میزان تولید شغل باید افزایش یابد، اظهار کرد: بیش از ۱۵ هزار نفر به جمع بیکاران اضافه شده، پس باید برای سال آینده به اندازه بیشتر از جمعیتی که وارد بازار کار می‌شوند ایجاد شغل کنیم.سخنگوی دولت با انتقاد از مطالب یکی از رسانه‌ها درباره آمار و گزارش‌های رسمی دولت در زمینه اقتصاد و ایجاد اشتغال گفت: اینها حرف‌های ترامپ است که می‌گوید فشار بیاوریم، تمام است، این مطالب، عین حرف‌های ترامپ است.

نوبخت با اشاره به نشست خبری رییس مرکز آمار کشور گفت: تا می‌گوییم ۹۵۰ هزار اشتغال ایجاد شده، کافی است با یک بیکار مصاحبه شود که بله! بیکاری وجود دارد، البته ما منکر بیکاری نیستیم ولی آمار و ارقامی که اعلام می‌شود از سوی مراکز رسمی کشور و نظام است و فکر می‌کنم اینها قابل تعقیب است. یک رسانه که همیشه سیاه نمایی می‌کند و در آمارهای رسمی نظام تشکیک می‌کند، می‌شود گفت که شما به نظام تشکیک می‌کنید. ضمن اینکه زبان انقلاب بودن هم از دهان آنها بیرون است. از بخش‌های اقتصادی دعوت می‌کنیم هرآمار رسمی که می‌دهیم، اگر تردیدی دارید از خود ما سوال کنید و مستند پاسخ خواهیم داد ولی آن‌قدر آتش تهیه پراکنده نکنید که اگر مسوولی هم اقدام مثبتی انجام داد، نتواند بگوید.

او اضافه کرد: البته در اقتصاد کاستی‌هایی داریم ولی اقدامات مثبتی هم صورت گرفته، چرا می‌گویید عقب هستیم یا اقتصاد با مشکل روبه‌رو است، اینها حرف‌های ترامپ است که می‌گوید فشار بیاوریم تمام است و اینها عین حرف ترامپ است. مشکلاتی داریم ولی روند مثبت است و اقتصاد در مسیر بهبود قرار دارد و رشد منفی به مثبت تبدیل شده و نمی‌توان آن را نفی کرد البته میزان تولید اشتغال کم بود ولی باید افزایش یابد.

 پرداخت ۲۱ هزار و ۹۶ بنگاه در راستای طرح رونق تولید

همچنین براساس گزارش رسمی میزان تسهیلات از سوی بانک‌ها به استان‌های مختلف مشخص است که بر پایه آن، میزان تسهیلات بانکی به استان‌های مختلف ۱۵ هزار و ۵۲۷ میلیارد تومان بوده که به ۲۱هزار و ۹۶ بنگاه در راستای طرح رونق تولید پرداخت شده است.

او افزود: ما پرداخت حقوق‌های اسفند را از امروز آغاز کردیم و تلاش می‌کنیم تا ۵ یا ۶ روز آینده پرداخت‌ها را به پایان برسانیم. وی ادامه داد: همزمان با پرداخت حقوق‌ها ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بین طرح‌های عمرانی پرداخت می‌کنیم که این پرداخت‌ها نیز ظرف ۵ تا ۶ روز آینده انجام خواهد شد. سخنگوی دولت با اظهار امیدواری نسبت به اینکه مجلس بتواند با شورای نگهبان به صورت نهایی مصوبات خود را به قانون تبدیل کند، تاکید کرد: ما در این فرصت پیش نویس آیین‌نامه‌های اجرایی بودجه را آماده کردیم و اگر مصوبات مجلس زودتر به ما داده می‌شد ما تا این لحظه آیین‌نامه‌های اجرایی را نیز نهایی می‌کردیم، اما ایده‌آل ما این است که از اول فروردین بودجه را اجرایی کنیم. او با ارائه آمار پروژه‌های عمرانی کشور، گفت: ۶۵هزار پروژه ناتمام استانی و ۶ هزار پروژه ناتمام ملی داریم که در مجموع ۷۱ هزار پروژه ناتمام در کشور وجود دارد که اگر به اتمام برسند در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰هزار میلیارد تومان ارزش و اعتبار دارند.

 افزایش ۱۰درصد به دریافتی‌های کارکنان دولت

نوبخت در ادامه گفت: سال آینده ۱۰درصد به دریافتی کارکنان دولت اضافه خواهد شد و در کنار آن علاوه بر این میزان در حقوق بازنشستگان ۳هزار و ۴۰۰میلیارد تومان برای طرح یکسان‌سازی و ترمیم حقوق اختصاص خواهد یافت. نوبخت با اشاره به اظهارات رییس‌جمهوری درباره عملکرد بانک‌ها در روزهای اخیر اظهار کرد: رییس‌جمهور از یک سو از مدیران پرتلاش نظام بانکی قدردانی کردند و از سوی دیگر برای اینکه نظام بانکی تسهیلات بیشتری ارائه دهد، تاکید کردند که باید تمام سپرده‌های مردمی در همین زمینه خرج شود و نباید به سمت بنگاه داری برود. مگر ما چند شعبه در یک خیابان نیاز داریم این امر بخشی از منابع بانکی را منجمد می‌کند که باید این هزینه‌ها نیز صرف پرداخت تسهیلات شود.

 

 

 

 

ارسال نظر