ایران به تعهداتش در برجام پایبند است

۱۳۹۶/۱۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۸۲۲

گام بلند کشور برای افزایش تولید و ارتقای کیفیت بنزین

 ایران|

سفر استانی دولت دوازدهم به هرمزگان دیروز با ورود رییس‌جمهور به فرودگاه بندرعباس آغاز شد. بعد از استقبال از رییس‌جمهوری در فرودگاه توسط امام جمعه و استاندار، روحانی جهت حضور در جمع مردم بندرعباس که از ساعت‌ها قبل در مسیر عبور رییس‌جمهور جمع شده بودند، راهی ورزشگاه تختی بندرعباس شد تا برای مردم سخنرانی کند.

سفرهای استانی که بر خلاف نمونه‌های پرحاشیه‌یی که در زمان دولت‌های نهم و دهم اتفاق می‌افتاد؛ بدون ارزیابی‌های هیجانی و براساس یک تحلیل و بررسی کارشناسی و تخصصی برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود تا با پرهیز از شعارها و تصمیمات پوپولیستی در مسیر منافع پایدار و بلندمدت مردم در استان‌های مختلف تصمیم‌گیری کنند.

مردم استان‌های گوناگون هم این تغییر رویکرد در سفرهای استانی را دریافته و از آن حمایت می‌کنند؛ بررسی شعارهای مردم و پلاکاردهای مردم نشان می‌داد که افکار عمومی هم به دنبال حل و فصل ریشه‌یی مشکلات واقعی هستند نه اظهارنظرهای مردم‌فریبانه و هیجانی.

 اما در کنداکتور برنامه‌های سفر استانی رییس‌جمهوری شرکت در نشست هم‌اندیشی منتخبان حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هرمزگان و بازدید از 30پروژه بزرگ این استان از دیگر برنامه‌های سفر هیات اعلام شد که بلافاصله پس از حضور رییس‌جمهوری و تیم همراه براساس برنامه‌های از پیش تعیین شده، انجام شد.

روحانی در فرودگاه و در نخستین اظهارنظرش بعد از حضور در هرمزگان با اشاره به اینکه 15طرح مهم با اعتبار بیش از 4هزارمیلیارد تومان در این سفر به بهره‌برداری می‌رسد، تصریح کرد:« 15طرح دیگر آماده آغاز عملیات می‌شود که بیش از 2هزارمیلیارد تومان اعتبار دارد.» بعد از سخنرانی در جمع مردم خونگرم بندرعباس، روحانی در مراسم افتتاح نخستین کارخانه بریکت گرم ایران در مجتمع صبا فولاد خلیج فارس همچنین افتتاح فاز اول طرح افزایش تولید و ارتقای کیفیت بنزین و گازوییل پالایشگاه نفت بندرعباس شرکت تا به قول رییس‌جمهور با افتتاح این واحدها بخشی از نیازهای کشورمان در بخش بنزین پاسخ داده شود. براساس اعلام رییس دولت دوازدهم با بهره‌برداری کامل از پروژه بنزین کیفیت فرآورده‌های بنزین و نفت گاز تولیدی دارای استاندارد یورو 4 خواهد بود. موضوعی که ایران را یک گام دیگر در مسیر تولید بنزین استاندارد رو به جلو خواهد برد.

روحانی در جریان سخنرانی در جمع مردم هرمزگان از کشورهای منطقه خلیج فارس خواست تا با مشارکت و همراهی هم اتحادیه ویژه اقتصادی را در این منطقه تشکیل دهند تا با تعریف منافع مشترک به سمت حل و فصل مسکلات ارتباطی فی‌مابین حرکت شود. در کنار این موضوع رییس‌جمهور درخصوص برخی اظهارنظرها در باره خروج ایران از برجام در صورت ادامه کارشکنی‌های امریکا اعلام کرد، ایران بر تعهداتش در برجام پایبند خواهد بود ضمن اینکه در پاسخ به کشورهایی که بحث مذاکرات موشکی را با ایران مطرح می‌کنند، تذکر داد که ایران درخصوص توانایی‌های دفاعی و موشکی خود با هیچ دولتی مذاکره نخواهد کرد.

به تعهداتمان در برجام پایبند هستیم

 رییس‌جمهور با اشاره به اینکه ما خواهان صلح و امنیت با جهان هستیم، گفت: تمام کشورهای منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان در سایه قدرت ملت ایران می‌توانند در فکر تشکیل یک اتحادیه بزرگ باشند.  به گزارش پاد، روحانی در سخنرانی دیروز خود در جمع مردم بندرعباس با تاکید بر اینکه ما خواهان صلح و امنیت با جهان هستیم، اظهار کرد: تا روزی که جهان با نگاه صلح به ما نگاه کند، ما حافظان این مسیر استراتژیک در این منطقه هستیم و تا روزی که دنیا فکر توطئه نسبت به ملت ایران را در سر نپروراند، امنیت این مسیر را حفظ خواهیم کرد. ما به کشورهای حاشیه جنوب خلیج‌فارس اعلام می‌کنیم که همسایه خوبی برای شما بوده، هستیم و خواهیم بود، دیگران شما را اغفال نکنند. بیگانگان و بدخواهان پشت سر شما شعار ندهند زیرا آنها به فکر منافع شما نیستند. آنها به این فکر می‌کنند که چگونه سلاح خود را به قیمت گران به شما بدهند و نفت شما را ارزان ببرند.

رییس‌جمهور ادامه داد: من اعلام می‌کنم، تمام کشورهای کنار این آبراه مهم از هند و پاکستان گرفته تا کشورهای سواحل عمان و خلیج‌فارس، سواحل عربستان و سایر کشورها تا عراق همه می‌توانند در سایه قدرت ملت ایران و تصمیم صلح‌خواهانه این ملت در فکر تشکیل یک اتحادیه بزرگ برای تجارت، گردشگری، صنایع و انرژی باشند. ما برای قدرت دفاعی خود با هیچ کشوری مذاکره نخواهیم کرد.

روحانی با اشاره به اینکه در جنگ تحمیلی همچنین جنگ دوم خلیج‌فارس مردم ایران امنیت این آبراه بزرگ بین‌المللی را حفاظت کردند، تصریح کرد: مردم می‌توانستند به دلایلی نه چندان غیرمنطقی، جهان را در فشار قرار دهند اما مردم ایران و هرمزگان و پاسداران این سرزمین نخواستند از مردم جهان انتقام بگیرند. در طول جنگ تحمیلی نیروی دریایی و هوایی قدرتمند ارتش جمهوری اسلامی ایران از این آبراه حفاظت کرده و با اسکورت اف 14‌ها و ناوچه‌های نیروی دریایی، نفتکش‌ها به سلامت از این منطقه عبور کردند. اکنون نیز این آبراه مهم توسط نیروی دریایی سپاه و ارتش حفاظت می‌شود. نیروی دریایی همچنین در تنگه باب‌المندب، دریای سرخ و اقیانوس هند حافظ کشتیرانی تجاری جهان است.  رییس‌جمهور با بیان اینکه ما به تمام جهانیان اعلام می‌کنیم آنچه برای دفاع از سرزمین‌مان نیاز داشته باشیم به دست هنرمندان، صنعتگران، سربازان و سردارانمان تهیه خواهیم کرد، گفت: ما از جهانیان اجازه نخواهیم گرفت. این فرمان خدا به ماست که در برابر دشمنان ایستادگی کنیم و اینکه هر کس که بخواهد در سایه توطئه، ایران را مورد نگاه خائنانه قرار دهد در برابرش می‌ایستیم.

 

 

وی تاکید کرد: ما برای ساخت موشک، تانک، نفربر و هلی‌کوپترمان از کسی اجازه نگرفتیم و نخواهیم گرفت. ما برای تامین امنیت منطقه نیاز به بیگانگان نداریم اما برای ترتیبات امنیت منطقه آماده‌ایم تا با کشورهای همسایه و دوستمان به مذاکره بنشینیم.

روحانی با اشاره به تلاش‌های امریکا برای آسیب زدن به ملت ایران اظهار کرد: امریکا چند بار تلاش کرد تا به ملت ایران ضربه وارد کند. در برجام آمد و حرف‌های غیرمنطقی زد و همزمان با پاسخی که رییس‌جمهور امریکا داد، تمام کشورهای اروپایی و بسیاری از کشورهای جهان سخنان نادرست او را نسبت به ملت ایران محکوم کردند و در این مسیر امریکا در انزوا قرار دارد و هر کاری بعد از این علیه ملت ایران بکند در انزوا خواهد بود.  رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه ما پای پیمانمان ایستاده‌ایم تا روزی که طرف مقابل پیمان را زیر پا نگذاشته است، اظهار کرد: ما به تعهداتمان پایبند هستیم اما نمی‌گذاریم که دیگران از آن سوءاستفاده کنند.

 پاسخ به مطالبات مردم هرمزگان

روحانی با اشاره به برخی مطالبات مردم استان هرمزگان در ادامه سخنانش به افزایش ایجاد 950 هزار شغل در فصل پاییز امسال نسبت به سال گذشته اشاره کرد و گفت: ما به چنین موضوعی افتخار می‌کنیم و از اینکه تا آخر سال تورم تک رقمی می‌ماند نیز افتخار می‌کنیم. ما در هر اتفاقی از قبیل سیل و زلزله یا حادثه‌یی که برای کشتی و هواپیماهای ما پیش می‌آید مردم ما کنار هم هستند و این موضوع افتخارآمیز است.  رییس دولت دوازدهم با بیان اینکه در سفر به استان هرمزگان 15طرح مهم به ارزش بیش از 4میلیارد تومان در این استان افتتاح خواهد شد، اظهار کرد: ما در همین سفر آغاز عملیات 15 طرح مهم دیگر را هم به ارزش بیش از 2هزار میلیارد تومان اعلام می‌کنیم و می‌دانیم که مردم هرمزگان نیازمند توسعه بهداشتی و درمانی هستند و این کار را به حول قوه الهی انجام می‌دهیم.  رییس‌جمهور ادامه داد: ما 268 طرح بهداشتی و درمانی را در استان هرمزگان در دست اجرا داریم و می‌دانیم که این استان نیازمند یک بیمارستان مجهز است که برای آن درصددیم بیمارستانی با 505 تخت در استان هرمزگان احداث کنیم و نیز از لحاظ آبرسانی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی این موضوع را نیز پیگیری کنیم.  او در پایان تاکید کرد: ما قول می‌دهیم که از صندوق توسعه ملی در مواردی مثل حل مشکل آب به استان هرمزگان کمک کنیم و بانک‌ها نیز به این استان کمک کنند.

 افتتاح نخستین کارخانه بریکت گرم ایران در مجتمع صبا فولاد

بعد از ملاقات و گفت‌وگو با مردم بندرعباس رییس‌جمهوری راهی مجتمع فولاد خلیج‌فارس شد تا نخستین کارخانه بریکت گرم ایران در مجتمع صبا فولاد خلیج‌فارس با ظرفیت تولید یک و نیم میلیون تن در سال را افتتاح کند.  روحانی با حضور در مجتمع صبا فولاد خلیج‌فارس ضمن افتتاح فاز نخست این مجموعه از قسمت‌های مختلف فعالیت در کارخانه تولید آهن اسفنجی (بریکت گرم) بازدید و با توضیح مسوولان در جریان چگونگی روند احداث و تولیدات این کارخانه قرار گرفت.  رییس‌جمهور در زمان پرده‌برداری از یادمان افتتاح این پروژه صنعتی و معدنی گفت: به برکت ایام میلاد با سعادت حضرت صدیقه کبری (س)، کارخانه تولید آهن اسفنجی یک‌و‌نیم میلیون تن را افتتاح می‌کنیم.

 طرح افزایش تولید و ارتقای کیفیت

بنزین و گازوییل

در همین خصوص فاز اول طرح افزایش تولید و ارتقای کیفیت بنزین و نفت گاز پالایشگاه نفت بندرعباس در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برای افزایش کمیت تولید و ارتقای کیفیت بنزین تولیدی سازگار با محیط زیست با حضور رییس‌جمهور افتتاح شد.

این پروژه در قالب افزایش ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس (واحدهای بنزین‌سازی جدید) شامل تفکیک نفتای سبک و سنگین، تصفیه هیدروژنی نفتای سنگین، تبدیل کاتالیستی، تصفیه هیدروژنی نفتای سبک و ایزومریزاسیون، تصفیه هیدروژنی نفت گاز و بازیافت گوگرد، تصفیه گاز با آمین، تصفیه آب ترش و سرویس‌های جانبی مورد نیاز به مرحله اجرا درآمده است.

با بهره‌برداری کامل از این پروژه کیفیت فرآورده‌های بنزین و نفت گاز تولیدی دارای استاندارد یورو 4 خواهد بود. از جمله دستاوردهای این پروژه افزایش ظرفیت تولید بنزین نهایی پالایشگاه به میزان 4میلیون لیتر در روز، ارتقای کیفیت فرآورده‌های نفتی بر اساس استاندارد یورو 4، حفظ و صیانت از محیط زیست از طریق بهبود کیفیت فرآورده‌ها و کاهش میزان انتشار آلاینده‌های زیست محیطی، بهینه‌سازی مصرف انرژی، فراهم شدن زمینه‌های اشتغال مولد و مستمر و ایجاد بستر تربیت نیروی متخصص و ارتقای سطح دانش و تجربه نیروی انسانی شاغل و ارتقای توانمندی شرکت‌های داخلی برای حضور موثرتر در عرصه‌های رشد اقتصادی و پیشرفت صنعتی کشور خواهد بود.  هزینه اجرای فاز اول این طرح  600 میلیون یورو بوده که 602 نفر به شکل مستقیم در آن مشغول کار شده‌اند. بر اساس پیش‌بینی‌ها فازهای دوم و سوم این طرح نیز به ترتیب در تیر و شهریور سال 97 به بهره‌برداری رسیده و ظرفیت تولید 12میلیون لیتر بنزین دارای استاندارد یورو 4 در این پالایشگاه تثبیت خواهد شد. هزینه اجرای فازهای دوم و سوم این پالایشگاه نیز بالغ بر 320میلیون یورو پیش‌بینی شده که عملیات تکمیل آنها در دست اجراست.

  عملیات فاز ۳ پایانه کانتینری

مجتمع شهید رجایی

رییس‌جمهور همچنین با حضور در مجتمع بندری شهید رجایی از تجهیز فاز ۲ اسکله این بندر بازدید و فرمان آغاز عملیات اجرایی فاز سوم مجتمع بندری شهید رجایی را صادر کرد.

به گزارش ایسنا، روحانی از تجهیز فاز دوم بندر شهید رجایی بازدید و با توضیح وزیر راه و شهرسازی و مسوولان در جریان روند احداث و تجهیز این پایانه کانتینری و چگونگی احداث فاز سوم آن قرار گرفت.

رییس‌جمهور در فرمان آغاز عملیات اجرایی فاز ۳ بندر شهید رجایی اظهار داشت: روز بسیار خوبی برای مردم هرمزگان و ملت بزرگ ایران است. افزایش ظرفیت فاز دوم و آغاز عملیات اجرایی فاز سوم بندر شهید رجایی، این بندر استراتژیک را به مرکز بزرگ حمل و نقل و ترانزیت کالا به کشورهای شمالی و شرقی ایران تبدیل می‌کند.

فاز ۳ بندر شهید رجایی با تکیه بر دانش متخصصان ایرانی و بهره‌گیری از تجهیزات و فناوری‌های روز دنیا، ظرفیت کانتینری بندر شهید رجایی را به ۸ میلیون TEU افزایش می‌دهد و با ۱۴۰۰متر اسکله می‌تواند بزرگ‌ترین کشتی‌های غول‌پیکر کانتینری جهان را پذیرش کند.

با بهره‌برداری کامل از این زیرساخت بندری به صورت همزمان سه کشتی بسیار بزرگ اقیانوس پیمای نسل هفتم جهان با 400متر طول، 17.5متر آبخور و 18هزار و 400 کانتینر ظرفیت می‌توانند در این اسکله‌ها پهلو بگیرند. علاوه بر این 110هکتار محوطه برای راه‌اندازی یک ترمینال جدید کانتینری در پس‌کرانه بندر هم آماده می‌شود.

 

 

 

ارسال نظر