ولایتی: امریکا و رژیم‌صهیونیستی در‌پی برهم زدن وحدت ایران و عراق هستند

۱۳۹۶/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۶۶۱

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: امریکا و رژیم‌صهیونیستی برای از بین بردن وحدت به‌عنوان اصلی‌ترین سرمایه دو ملت ایران و عراق تلاش می‌کنند.  به گزارش ایرنا، علی‌اکبر ولایتی روز گذشته در دیدار با هیاتی از شیوخ برجسته عشایر اهل سنت عراق ضمن خوشامدگویی به ایشان این مطلب را بیان کرد.  وی با تاکید بر اینکه وحدت دو ملت و اشتراکات آنها سرمایه‌یی است که نمی‌توان آن را با پول خرید، ابراز امیدواری کرد: تبادل هیات‌ها و رجال سیاسی، مذهبی، اجتماعی و فرهنگی میان دو کشور استمرار یافته و موجب تقویت روابط دو جانبه شود.

ولایتی به سوابق و تاریخ روابط دو ملت ایران و عراق اشاره کرد و گفت: اگر همکاری‌های اخیر دو کشور نبود عراق تاکنون توسط طرح‌های شوم دشمنان تجزیه شده بود یا دراختیار تروریست‌ها قرار می‌گرفت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: رهبر معظم انقلاب در حفظ وحدت و یکپارچگی عراق بسیار جدی هستند و باید با تحکیم و توسعه روابط در جهت ایجاد صلح و امنیت در منطقه گام برداشت.

جاسم الکنانی مسوول دفتر عشایر عراق و رییس هیات شیوخ عراق نیز در این دیدار با تمجید از نقش مرجعیت عراق و به‌ویژه حضرت آیت‌الله سیستانی، گفت: عشایر عراق همان موضعی را اتخاذ کرد که در قیام 1920 اتخاذ کرده بود و با حمایت برادران ایرانی توانستیم داعش را از کشورمان بیرون کنیم.

وی همچنین مراتب سپاس و قدردانی خود را از رهبری و ملت و دولت ایران به خاطر همکاری و جانبداری از ملت عراق در مقابله با داعش ابراز کرد.

سخنگوی هیات اعزامی عراقی و نماینده جنبش عصائب الحق نیز در این دیدار به بیان نقش عشایر در این کشور پرداخت و گفت: بعد از ورود نیروهای امریکایی به عراق تا دو سال بعد از اشغال، دولت مستقلی برقرار نبود و کشور از سوی عشایر اداره می‌شد که در واقع این موضوع مورد رضایت امریکا نبود که عراق کشوری سالم و امن باشد.

جاسم کلانی اضافه کرد: بنابراین امریکایی‌ها شروع به ایجاد فتنه و اجرای سیاست‌های طائفه‌گرانه خود کردند و خواستند اتحاد عراقی‌ها را برهم بزنند اما با همت برجستگان عراقی اجازه چنین توطئه‌یی و رسیدن امریکایی‌ها به اهداف خود داده نشد.

در این دیدار شیوخ عشایر مختلف عراق ازجمله موصل، دیاله و دیگر استان‌های این کشور به بیان دیدگاه‌های خود درخصوص روابط دو ملت ایران و عراق پرداختند.

 

 

ارسال نظر