ارجاع هزینه‌کرد یارانه‌ها به کمیسیون تلفیق بودجه

۱۳۹۶/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۳۴۵

دیروز در جریان بررسی جزئیات بخش هزینه‌یی بودجه 97 در صحن علنی مجلس، تصمیم‌گیری در خصوص هزینه‌کرد یارانه‌ها به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.  به گزارش خانه‌ملت نمایندگان در جریان بررسی جزئیات بخش هزینه‌یی لایحه بودجه سال 97، تبصره 14 ماده واحده این لایحه را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ارجاع دادند. بهروز نعمتی سخنگوی هیات رییسه مجلس در جریان بررسی این تبصره اظهار کرد: در جدول بخش هدفمندی یارانه‌ها در بخش هزینه‌یی به سهم تولید که باید حدود 20 تا 30 درصد باشد، توجه نشده است. بر این اساس علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی این تبصره را جهت رفع ابهام برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ارجاع داد.  

در جریان بررسی این تبصره، رییس سازمان برنامه و بودجه هم در صحن علنی مجلس حضور داشت و با بیان اینکه نمی‌توان در عرض سه ماه یارانه بخش مهمی از یارانه‌بگیران را حذف کرد، خواستار شد که مجلس امکان جابه‌جایی از ردیف‌های هزینه‌یی غیرعمرانی را برای پرداخت یارانه نقدی به دولت بدهد.  

محمدباقر نوبخت در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی تبصره 14 با اشاره به اینکه در این تبصره حکم شده که طی 3 ماه یارانه بخش قابل توجهی از مردم حذف شود، افزود: دولت با این موضوع که یارانه پردرآمدها باید حذف شود، موافق است، اما روش و مکانیسم اجرا مبنی بر اینکه طی 3 ماه بتوان دهک‌های پردرآمد را شناسایی کرد و به افرادی که مستحق دریافت یارانه هستند، پرداخت کرد، امکان‌پذیر نیست.  رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه اگر این سازوکار تعیین سه ماه اصلاح نشود، نمی‌توان یارانه دهک‌های پردرآمد را در این زمان حذف کرد، تصریح کرد: برای اینکه در این زمان جامعه دچار مشکل نشود، مجلس امکان جابه‌جایی از ردیف‌های هزینه‌یی غیرعمرانی را به دولت دهد.

وی افزود: دولت خود را موظف می‌داند که تمام قوانین موضوعه که برای قوه مجریه تعیین می‌شود را اجرا کند، اما گاهی مکانیسم اجرا به گونه‌یی است که قابلیت اجرای آن ضعیف است و آنچه در کاغذ متن انشا می‌شود، امکان اجرا ندارد.

سخنگوی دولت دوازدهم با بیان اینکه چگونه می‌شود حساب و تراکنش مالی 80میلیون نفر را بررسی کرد، افزود: این اقدام می‌تواند آثار اقتصادی داشته باشد و امنیت اقتصادی را مخدوش کند.

دریافت سود از حساب‌های بانکی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها ممنوع شد

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به بودجه سال 97، دریافت سود ازحساب‌های بانکی دستگاه‌های اجرایی شامل حساب‌های جاری پشتیبان، سپرده‌گذاری کوتاه‌مدت و بلندمدت را ممنوع کردند.

به گزارش «ایرنا»، نمایندگان در ادامه جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی بندالحاقی1 تبصره 12 بخش هزینه‌یی بودجه سال 97 کل کشور را تصویب کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند پرداخت اعتبار تمام موسسات و نهادهای غیردولتی مندرج در جدول شماره (9) این قانون، منوط به نظارت دیوان محاسبات کشور است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دیوان محاسبات را مکلف کردند عملکرد این بند را هر سه ماه یک‌بار به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات ارائه کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بندالحاقی2 تبصره 12 بخش هزینه‌یی بودجه 97 تصویب کردند تمام دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (29) قانون برنامه ششم و ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری که در قانون بودجه سال 1397 اختیار «کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی» دارند و نیز براساس مقررات، مجوز کمک‌های بلاعوض به اشخاص حقیقی و حقوقی را دارند موظفند گزارش عملکرد خود را به تفصیل همراه با مدارک مربوط تا پایان دی‌ماه هرسال به کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون‌های تخصصی ذی‌ربط مجلس شورای اسلامی ارائه کنند.

 

ارسال نظر