اخبار

۱۳۹۶/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۰۹۵

  تمایل اروپا برای پیوستن ایران به کریدور گاز جنوب

  معاون کمیسیون اروپایی در حوزه انرژی از آمادگی اتحادیه اروپا برای مذاکره درباره پیوستن ایران به خط لوله کریدور گاز جنوب خبر داد.

به گزارش تارنمای وزارت نفت از خبرگزاری «آ.پی.آ» جمهوری آذربایجان «ماروس سفکویچ» در نشست خبری مربوط به چهارمین نشست وزارتی شورای مشاوره‌یی کریدور گاز جنوب اعلام کرد: اتحادیه اروپا خواهان پیوستن کشورهای دارای ذخایر غنی گاز به این طرح است.

وی افزود: همه گزینه‌ها در این زمینه در نظر گرفته شده‌اند و ما آماده مذاکره با همه شریکان کریدور گاز جنوب درباره پیوستن ایران به این طرح هستیم.

معاون کمیسیون اروپایی در حوزه انرژی گفت: مهم است که کریدور گاز جنوب، اروپا را به کشورهای دارای منابع غنی گاز متصل کند و ما خواهان مشارکت خریداران و عرضه‌کنندگان جدید در این طرح هستیم.

سفکویچ گفت: در این نشست‌ها مذاکراتی با ترکمنستان و ایران انجام شده است. وی یادآوری کرد: ایران خواهان انتقال نفت خام است و برای این هدف، خطوط لوله و زیرساخت‌ها باید در ایران ایجاد شود.

به گزارش ایرنا، طرح «کریدور گاز جنوب» قرار است با هموار کردن موانع ترانزیتی و جلب همکاری کشورهای منطقه، گاز جمهوری آذربایجان را از مسیر گرجستان و ترکیه به اتحادیه اروپا برساند.

ایران اکنون با تولید روزانه بیش از 800 میلیون مترمکعب گاز با مازاد تولید گاز روبه‌روست و تمایل دارد در صورت فراهم شدن شرایط مناسب مانند قیمت به اروپا نیز گاز صادر کند.

متنوع‌سازی مقصدها و شریکان صادراتی از بندهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که در سال 1392 ابلاغ شد.

  اعطای تسهیلات به بخش خصوصی در طرح‌های نفت و گاز

نمایندگان مردم در خانه ملت با اعطای تسهیلات ارزی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای اجرای طرح‌های توسعه‌یی نفت با اولویت میادین مشترک موافقت کردند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات بخش هزینه‌یی لایحه بودجه سال 97 با بند (2) تبصره 4 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.  بر اساس این گزارش در بند (2) تبصره 4 این لایحه آمده است: به بانک‌های عامل اجازه داده می‌شود در سال 1397 از محل منابع در اختیار از جمله منابعی که با تصویب هیات امنای صندوق توسعه ملی و در چارچوب اساسنامه صندوق توسعه ملی با آن بانک قرارداد عاملیت منعقد یا در آن بانک سپرده‌گذاری کرده، نسبت به اعطای تسهیلات ارزی به موارد زیر اقدام کنند:

1- سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی، تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی برای طرح‌های توسعه‌یی بالادستی نفت و گاز با اولویت میادین‌ مشترک و جمع‌آوری گازهای همراه در راستای افزایش ضریب بازیافت مخازن و احیای چاه‌های قدیمی با داشتن ذخایر نفتی درجا و بدون انتقال مالکیت نفت و گاز موجود در مخازن و تولیدی از آنها.

2- طرح‌های توسعه‌یی و زیربنایی سازمان‌های توسعه‌یی بخش صنعت و معدن با مشارکت حداقل پنجاه‌ویک‌درصدی (51%) بخش خصوصی و تعاونی با اولویت مناطق محروم و کمتر توسعه یافته براساس مزیت‌های منطقه‌یی.

 

 

ارسال نظر