ارزش پول ملی چقدر کاهش یافته است؟

۱۳۹۶/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۰۱۸

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از کاهش ارزش پول ملی انتقاد کرد. شهاب نادری در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره روند صعودی قیمت دلار در روزهای گذشته گفت: متاسفانه در سال جاری ثبات نسبی ایجاد شده در بازار ارز در چند سال گذشته، با چالش روبه‌رو شده به نحوی که بازار با تلاطم شدیدی روبه‌رو شده است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مدیریت بازار ارز یکی از وظایف بانک مرکزی محسوب می‌شود بنابراین باید این بانک با به‌کارگیری سیاست‌های صحیح اقتصادی آرامش را به بازار ارز بازگرداند.

ارزش پول ملی در مدت چند ماه

حدود 25درصد کاهش یافت

نماینده اورامانات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینکه ارزش پول ملی در مدت چند ماه حدود 25درصد کاهش یابد غیرقابل قبول است، چراکه فعالیت اقتصادی در صورت عدم ثبات در بازار ارز با مساله روبه‌رو می‌شود.  نادری تصریح کرد: در حالی قیمت دلار در مدت اخیر، با رشد بیش از 20درصدی روبه‌رو شده که نرخ تورم رسمی کشور، تک‌رقمی اعلام می‌شود بنابراین باید این عدم تناسب مورد تامل کارشناسی قرار بگیرد.

قیمت دلار براساس مولفه‌های اقتصادی

حدود 4000 تومان است

وی ادامه داد: قیمت دلار براساس مولفه‌های اقتصادی باید در محدوده قیمتی 4000 تومان باشد چراکه تقاضای غیرمتعارفی برای ارز در اقتصاد کشور وجود ندارد و اگر تعادل در عرضه و تقاضا با مشکل روبه‌رو شده، این موضوع ناشی از فعالیت سوداگران است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بانک مرکزی باید به تلاطم ارزی پایان دهد تا شرایط برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی در کشور فراهم شود.

در همین حال رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام این خبر که ردپای امریکا در کاهش ارزش پول ملی معلوم است، گفت: پیرو دستور دکتر لاریجانی به کمیسیون اقتصادی، این هفته کمیسیون با حضور وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی نوسانات بازار ارز را بررسی می‌کند.  محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به وضعیت نابسامان ارز، گفت: پیرو دستور دکتر لاریجانی به کمیسیون اقتصادی، این هفته کمیسیون با حضور وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی نوسانات بازار ارز را بررسی می‌کند.  رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در هفته گذشته جلساتی نیز با حضور مسوولان برای بررسی بازار ارز برگزار شد، افزود: به نظر می‌رسد بانک مرکزی نیازمند تدوین برنامه است، لذا امروز یا فردا نشست مشترکی با حضور وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی و اگر نیاز بود افراد دیگری از مجموعه دولت برای بررسی بازار ارز برگزار می‌شود.

نرخ ارز براساس تقاضای کاذب

 افزایش یافته است

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه کمیسیون اقتصادی گزارشی را برای ارائه به صحن علنی تهیه می‌کند و در آن گزارش وضعیت بازار ارز تشریح می‌شود، ادامه داد: اقداماتی که بانک مرکزی انجام داده و اقداماتی که انجام نداده است، در این جلسه مورد بررسی قرار می‌گیرد و در پایان برنامه پیشنهادی کمیسیون اقتصادی برای حل مشکل نوسانات بازار به هیات‌رییسه ارائه می‌شود و به تشخیص رییس مجلس گزارش در صحن علنی قرائت می‌شود.  وی یادآور شد: معتقد هستم نرخ ارز متناسب با شرایط اقتصادی کشور نیست و براساس تقاضای کاذب افزایش یافته و دلیل اصلی نیز این است که بانک مرکزی در این حوزه منفعل است در حالی که بازار ارز قابل مدیریت شدن است.

امریکایی‌ها از هر روزنه‌ای برای برهم زدن

نظم اجتماعی کشور ورود می‌کنند

نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در این موضوع که امریکایی‌ها در امور اقتصادی کشور مداخله کرده و مشکل ایجاد می‌کنند شکی نیست، افزود: در این موضوع که ما باید چه کارهایی انجام دهیم که مداخله امریکایی‌ها را به پایین‌ترین حد برسانیم حتما نیاز به برنامه داریم.  وی ادامه داد: امریکایی‌ها از هر روزنه‌یی اعم از حوزه سیاسی، امنیتی و اقتصادی می‌خواهند برای برهم زدن نظم اجتماعی کشور ورود کنند که در هر حال یکی از این روزنه‌ها را بازار ارز می‌دانند و در حال حاضر آنها فعالیت‌های اقتصادی را رصد می‌کنند و دست به کار هستند.

امریکایی‌ها به دنبال اخلال در بازار ارز هستند

پورابراهیمی اظهار داشت: نقش امریکایی‌ها در افزایش نرخ ارز وجود دارد اما اینکه آنها بخواهند تاثیر بگذارند و ما نتوانیم جلوی آنها را بگیریم به هیچ‌وجه درست نیست، چراکه ما می‌توانیم جلوی آنها را بگیریم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اگر سستی کنیم و منفعل باشیم اثر منفی سیاست‌گذاری‌هایی که دشمن می‌خواهد اخلال کند در بازار ارز بیشتر خود را نشان می‌دهد، تصریح کرد: امریکایی‌ها به دنبال اخلال در بازار ارز هستند اما ما باید برای مدیریت آن برنامه‌ریزی ‌کنیم.

 

 

ارسال نظر