سخنگوی دولت: حباب ارزی باید بترکد

۱۳۹۶/۱۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۸۵۴

  

«حباب نوسان ارزی باید بترکد.» این جمله شاه‌بیت تحلیل‌هایی است که سخنگوی دولت بعد از غیبت یک ماهه در جلسات سخنگویی در واکنش به رشد فزاینده قیمت دلار طی هفته‌های اخیر مطرح می‌کند. رشد فزاینده‌یی که این روزها به مهم‌ترین موضوع مورد توجه مردم کوچه و بازار و رسانه‌ها بدل شده است و همه جا درباره آن صحبت می‌شود و هر چند آقای سخنگو مدام و طی جلسات متعدد خبری درباره آن می‌گوید که به‌زودی به نقطه تعادل بازمی‌گردد، اما واقعیت بازار پول و سرمایه ایران فاصله معناداری با اظهارات سخنگوی دولت از خود نشان می‌دهد تا این پرسش در سطح افکار عمومی و رسانه‌ها همچنان وجود داشته باشد که چشم‌انداز بازار ارز در آینده به چه سمت و سویی سوق پیدا می‌کند.  نوبخت اما زمانی که با این پرسش مواجه می‌شود که از نظر شما نرخ واقعی برای دلار در شرایط امروز چه نرخی است، از اعداد و ارقامی زیر 4 هزار تومان به‌عنوان رقم ایده‌آل برای قیمت دلار یاد می‌کند که از منظر آقای سخنگو بعد از برنامه‌ریزی‌های دولت به‌زودی مردم شاهد آن خواهند بود. موضوعی که برای آگاهی از آن باید همچنان صبر کرد تا موعد به بار نشستن طرح‌های اقتصادی بنیادین دولت از راه برسد.  سخنگوی دولت در ادامه تصریح کرد: افزایش نرخ تسعیر ارز برای دولت قابل تحمل نخواهد بود و به نقطه واقعی و متعادل برخواهیم گشت.

محمدباقر نوبخت درباره اقدام دولت برای ساماندهی بازار ارز گفت: مگر در عرضه و تقاضای واقعی ارز چه اتفاقی افتاده که ارز کالای پرسود تلقی شود؛ این زیانی است که پول ملی می‌بیند و دولت با کاهش ارزش پول ملی موافق نیست و امیدواریم اقداماتی را که بانک مرکزی درنظر دارد در آینده نزدیک اجرایی شود. وی افزود: ثبات اقتصادی برای کشور لازم است و در چنین مواقعی اگر فردی ارزی هم دارد باید ارائه کند تا بازار کنترل شود. سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که بدون درنظر گرفتن بازار عرضه و تقاضای ارز، ارزیابی شما از میزان ارزش پول ملی و ارز چیست؟ گفت: معتقدم باتوجه به محاسبات موجود باید قیمت ارز زیر 4هزار تومان باشد. نوبخت افزود: مگر از ابتدای سال تاکنون چه اتفاقی افتاده که نرخ ارز به بالای 4 هزار تومان رسیده است جز اینکه تقاضای کاذب این نظام پولی را برهم می‌ریزد.

 سخنگوی دولت ادامه داد: فرض کنیم بانک مرکزی به موضوع ورود نکند؛ میزان ارز ناشی از صادرات نفتی و غیرنفتی مشخص است بنابراین بانک مرکزی باید با قوت به موضوع ورود کند و باید بپذیریم هرجا ثبات اقتصادی مورد نیاز باشد دولت ورود خواهد کرد و اینها همه حباب است که باید بترکد. معاون رییس‌جمهوری در پاسخ به اینکه چرا باید برای تعادل بازار ارز، بانک مرکزی ارز تزریق کند درحالی که قبلا گفته شده بانک مرکزی مشکل تامین ارزی دارد؟ گفت: از نظر دخل و خرج ارزی و کمبود منابع ارزی مشکل نداریم، اما شرایطی به وجود می‌آید مانند الان به‌طوری که آنچه بر بازار عرضه به‌صورت تقاضا تحمیل می‌شود بیش از میزان تقاضای موثر است.  نوبخت گفت: امروز با یک تقاضای غیرموثر و غیرضروری مواجه هستیم؛ به صرف اینکه برخی فکر می‌کنند این بازار نسبت به سایر بازارها بازدهی بهتری دارد.  او خاطرنشان کرد: در برخی سال‌ها در دولت یازدهم بانک مرکزی حتی یک سنت هم به بازار، ارز تزریق نکرد اما بانک مرکزی نه تنها خزانه خود بلکه اگر خزانه بانک مرکزی امریکا را هم داشته باشد قطعا با این میزان تقاضا، کم می‌آورد؛ بنابراین نباید اجازه دهیم ذخایر ارزی به بازار عرضه شود.  نوبخت افزود: گاهی در دولت‌های قبل تا 22میلیارد دلار ارز به بازار وارد شد ولی باید حواس‌مان باشد که نباید دنبال افرادی همچون بسم‌الله‌ها هم بگردیم بلکه باید اقدامات دیگری صورت گیرد که بانک مرکزی در حال انجام آن است.

اصلاحات اقتصادی در زمینه اشتغال و مالیات

او در پاسخ به اینکه دولت برای اصلاحات اقتصادی در زمینه اشتغال در بودجه چه اقداماتی را انجام داده است، گفت: نخستین اقدام ساختاری در روش بودجه‌ریزی است و 340 ردیف بودجه دستگاه‌ها را براساس قیمت تمام شده محاسبه کردیم و عمده بودجه‌ها به استان‌ها ارجاع شد. سخنگوی دولت و رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: بیش از 800 طرح و پروژه ملی را استانی کردیم و بسیاری از ردیف‌های غیرشفاف را حذف نمودیم و سیاست دولت کاهش فقر مطلق و پایین آوردن نرخ بیکاری در سال 97 است.

ادامه در صفحه 2

 

ارسال نظر