حذف بودجه نهادهای خاص

۱۳۹۶/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۰۲۰

 

  گروه اقتصاد کلان| در پی شدت یافتن بحث ضرورت کاهش هزینه‌های بودجه، این‌بار سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه از قطع شدن بودجه نهادهای خاص در سال 97 خبر داد. علی‌اصغر یوسف‌نژاد روز گذشته در تشریح نشست کمیسیون تلفیق بودجه اینگونه اعلام کرد که کمیسیون تلفیق، بودجه نهادهای خاص را که در سنوات گذشته حدود 200میلیارد تومان منظور می‌شد حذف کرده و در نظر دارد بودجه نهادهای خاص را به سمت یارانه سود وام مسکن رزمندگان و معلولان هدایت کند.

وی ادامه داد: کمیسیون تلفیق براساس بررسی‌های صورت گرفته تشخیص داد که کمک به نهادهای خاص و موسسات غیردولتی فرهنگی و آموزشی در شرایط کنونی که حاکم بر بودجه است به صلاح نیست؛ بنابراین با پیشنهاد نمایندگان و تصویب کمیسیون تلفیق، این بودجه حذف شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 مجلس در این رابطه، اینگونه توضیح داده است که براساس آنچه در کمیسیون تلفیق مصوب شده، بودجه نهادهای خاص برای سود وام مسکن رزمندگان و معلولان به صورت یارانه اختصاص یافت به‌گونه‌یی که 80 درصد به عنوان یارانه سود مسکن به رزمندگان و 20 درصد به عنوان یارانه سود مسکن معلولان اختصاص یافت.

طبق گفته یوسف‌نژاد، در شرایط فعلی با توجه به مصوبه کمیسیون تلفیق چیزی به عنوان کمک به نهادهای خاص و موسسات غیردولتی آموزش فرهنگی وجود ندارد و بودجه عمرانی آنها در جای خود باقی است. این اظهارات یوسف‌نژاد در حالی است که در لایحه بودجه سال 97، ردیف‌های بودجه‌یی برای برخی نهادها همچون دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شورای عالی حوزه‌های علمیه، شورای برنامه‌ریزی مدیریت حوزه‌های علمیه خراسان، مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌المصطفی در نظر گرفته شده است. براساس لایحه بودجه، بودجه در نظر گرفته شده برای این نهادها در مجموع بالغ‌بر 2هزار میلیارد تومان است که رقمی بسیار بیشتر از 200میلیارد تومانی است که یوسف‌نژاد از حذف آن خبر داده است.

ارقام مندرج در لایحه بودجه حاکی از آن است که بودجه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 134 میلیارد تومان، شورای عالی حوزه‌های علمیه 446 میلیارد تومان، مرکز خدمات حوزه‌های علمیه 896 میلیارد تومان، شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران 271 میلیارد تومان و جامعه‌المصطفی 305 میلیارد تومان است. اگر این نهادها را جزو نهادهای خاص مدنظر رییس کمیسیون تلفیق بودجه در نظر بگیریم، بودجه آنها در سال آینده از 2هزار میلیارد تومان فراتر خواهد رفت که با رقم 200 میلیارد تومان اعلام‌شده از سوی یوسف‌نژاد فرق دارد. بنابراین باید دید طبق بررسی‌های کمیسیون تلفیق کدام‌یک از این نهادها جزو نهادهای خاص طبقه‌بندی و بودجه آنها قطع شده است.  یوسف‌نژاد در این رابطه به حذف جدول 17 از بودجه سال 97 هم گریزی زده و گفته است که در سال‌های گذشته دولت مواردی را به عنوان کمک به نهادهای خاص و موسسات غیردولتی آموزشی و فرهنگی ذیل عنوان جدول شماره 17 اختصاص می‌داد که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شد.  سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 مجلس شورای اسلامی افزود: در بودجه سال 97 دولت جدولی را که براساس آن به نهادهای خاص و موسسات غیردولتی کمک می‌کرد حذف کرد اما بودجه آنها را در زیرفصل‌های برخی وزارتخانه‌ها قرار داد که پیش از این حدود 200 میلیارد تومان برای کمک به این نهادها در بودجه‌های سالانه در نظر گرفته می‌شد.  گرچه اقدام کمیسیون تلفیق در حذف احتمالا بخشی از بودجه نهادهای خاص قابل توجه است اما تعیین نهادهای خاص و میزان تقلیل بودجه آنها قضاوت بهتر از این موضوع را امکان‌پذیر خواهد کرد. در شرایطی که صحبت از صرفه‌جویی‌های بودجه‌یی در قالب صرفه‌جویی هزینه‌های رفاهی، اجتماعی و سلامت است، شاید بهتر باشد که مجموعه دولت و مجلس با نگاه سخت‌گیرانه‌تری به همه ارقام مندرج در بودجه بپردازند. شاید ارقامی همچون بودجه نهادهای خاص در برابر بودجه خدمات اجتماعی و رفاهی ناچیز باشد اما تعدد چنین ردیف‌های بودجه‌یی می‌تواند در مجموع ارقام بزرگ‌تری را رقم بزند.  البته در این زمینه باید دید در صحن علنی چه تصمیمی در خصوص مصوبات کمیسیون تلفیق گرفته خواهد شد.

 

ارسال نظر