ممنوعیت افزایش حقوق مقامات در سال ۹۷

۱۳۹۶/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۸۲۲

 سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۷ از احتمال اتمام کار این کمیسیون و بررسی مصوبات لایحه بودجه سال آینده در صحن علنی خبر داد. به گزارش خانه ملت، علی‌اصغر یوسف‌نژاد با حضور در نشست خبری کمیسیون تلفیق لایحه بودجه و با اشاره به آخرین موضوعات مصوب در این کمیسیون اظهار کرد: تمام تلاش کمیسیون تلفیق این است که تا پایان هفته پیشنهادات مصوب کمیسیون‌ها و افراد را به جمع‌بندی برساند و گزارش خود را تا آخر هفته تقدیم صحن علنی مجلس کند. سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 ادامه داد: صحن علنی مجلس شورای اسلامی آماده است که از هفته آینده به مصوبات کمیسیون تلفیق درخصوص لایحه بودجه سال 97 ورود کند.

اختصاص اعتبار برای احداث خوابگاه‌های متاهلین

وی گفت: طبق تبصره 9 لایحه بودجه سال 97 به دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی و پارک‌های علمی و فناوری اجازه داده شد تا سقف عملکرد درآمدهای اختصاصی سال 96 نسبت به اخذ تسهیلات از بانک‌ها اقدام کنند. این تسهیلات جهت تکمیل پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌یی و احداث خوابگاه‌های متاهلین استفاده می‌شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه درآمدهای وزارت آموزش و پرورش و ادارات آن اختصاصی محسوب می‌شود، بیان کرد: درآمد اختصاصی یعنی حساب مشخص و خزانه کشور در نظر گرفته می‌شود به عبارتی 100درصد اعتبارات تخصیص یافته، محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی افزود: وجوه اداره شده پرداختی به صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه آزاد به عنوان کمک جهت افزایش منابع مالی صندوق رفاه دانشجویی تلقی می‌شود.

یوسف‌نژاد گفت: وجوه حاصل از پرداخت وام‌های مذکور همچنین سایر منابع ناشی از فعالیت صندوق دانشجویی تا سقف یک هزار و 130میلیارد تومان برای پرداخت صندوق رفاه دانشجویان به مصرف می‌رسد.

وی اظهار کرد: همچنین به آموزش و پرورش اجازه داده شد برای ساماندهی و بهینه‌سازی بخشی از املاک و فضاهای آموزشی، ورزشی و تربیتی نسبت به احداث، بازسازی و بهره‌برداری آنها اقدام کند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: تغییر کاربری این املاک از پرداخت عوارض شامل تغییر کاربری، نقل و انتقال املاک و عوارض شهرداری معاف است.

800 میلیارد تومان به امور پژوهشی و توسعه فناوری اختصاص یافت

عضو هیات رییسه کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 گفت: کاهش اعتبارات برنامه‌های پژوهشی توسط دستگاه‌های اجرایی ممنوع شد همچنین اختصاص حداقل یک درصد از اعتبارات هزینه‌یی تخصیص یافته جز فصل یک و 6 به امور پژوهشی و توسعه فناوری اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مجاز است، اعتبار مورد نیاز این تبصره را از سرجمع اعتبارات هزینه‌یی استان به استثنای ادارات کل آموزش و پرورش استان کسر و با هماهنگی دستگاه اجرایی استان و براساس اولویت‌ها و سیاست‌های پژوهشی مصوب و نیاز استان با هماهنگی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت و درمان برای امور پژوهشی و توسعه فناوری به دستگاه‌های اجرایی مشخص کند در واقع 800 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته می‌شود.  یوسف‌نژاد در ادامه نشست خبری خود عنوان کرد: شرکت‌های بیمه‌یی مکلف هستند 275میلیارد تومان اصل حق بیمه شخص ثالث دریافتی را در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی کشور، نیروی انتظامی و سازمان اورژانس قرار دهند تا در امور منجر به کاهش تصادفات هزینه شود.

210 میلیارد تومان برای پرداخت حق بیمه زنان سرپرست خانوار

این نماینده مجلس بیان کرد: برای تهیه و اجرایی کردن طرح جامع کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی با اولویت اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، کودکان کار، مفاسد اخلاقی و حمایت از زنان سرپرست خانوار حدود 450میلیارد تومان هزینه کنند تا به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه و شورای اجتماعی کشور صرف اقدامات اجرایی موارد مذکور شود. وی گفت: 210میلیارد تومان از این اعتبار برای پرداخت حق بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار شهری در اختیار کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار می‌گیرد.

نحوه تهاتر تعهدات صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد

یوسف‌نژاد با اشاره به مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 ادامه داد: وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است از طریق سازمان خصوصی آن قسمت از سهام دارایی‌های متعلق به موسسه صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد که کنترلی، زیان ده و کم بازده است را مطابق مقررات به فروش برسانند، منابع حاصله را در اختیار صندوق مذکور قرار دهد و دولت موظف است از این درآمد تعهدات مالی صندوق مذکور را تسویه و تهاتر کند.

 حمایت کمیسیون تلفیق

از دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها

این نماینده مجلس با اشاره به مصوبه‌یی درخصوص دانشگاه‌ها گفت: برای ارتباط دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی با بخش‌های اقتصادی، اشتغال و به کارگیری دانش‌آموختگان دوره‌های کارشناسی ارشد، دکتری و پژوهشگران پسا دکتری و جهت‌دهی پایان‌نامه‌های تسهیلات تکمیلی به سمت نیاز آن بخش‌ها؛ شرکت‌های سودده، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت موظف هستند علاوه بر درصدهای قانونی مربوط حداقل 40درصد دیگر از هزینه‌های امور پژوهشی را در مقاطع 3ماهه به میزان 25درصد به خزانه‌داری کل واریز کنند.  یوسف‌نژاد گفت: این کار در راستای حل مسائل و مشکلات از طریق توافقنامه با دانشگاه‌ها و موسسات علمی- پژوهشی در قالب پروژه‌های کاربردی، عناوین پایان‌نامه‌های تسهیلات تکمیلی و پروژه‌های تحقیقاتی دانش‌آموختگان غیرشاغل تسهیلات تکمیلی به مصرف می‌رسند. این نماینده مجلس اظهار کرد: حداقل سهم قابل پرداخت به دانشجویان، پژوهشگران و دانش‌آموختگان پژوهش از مبلغ هر پروژه 60 درصد خواهد بود. آیین‌نامه اجرایی این تبصره به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه و همکاری وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، علوم تحقیقات، بهداشت و درمان و صنعت معدن تجارت به تصویب می‌رسد.

نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی مصوبات روز چهارشنبه هفته گذشته را یادآور شد: برای جذب سرمایه‌گذار و ایجاد اشتغال در مناطق محروم، شرکت شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک مکلف است، هزینه واگذاری زمین و سایر زیرساخت‌ها را به صورت حداکثر 10درصد نقد و مابقی به صورت اقساط از زمان بهره‌برداری از واحد تولیدی دریافت کند.

وی با اشاره به مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق ادامه داد: دولت مکلف شد 0.27درصد از 9درصد مالیات بر ارزش افزوده را براساس قانون در اختیار وزارت آموزش و پرورش به نسبت 30 به 70 نقدی و غیرنقدی قرار دهد.

یوسف‌نژاد اظهار کرد: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق، اسناد رسمی منازل مسکونی و املاک اداری و تجاری در شهرها و روستاهایی که وقف هستند و زیر نظر سازمان اوقاف و امور کل خیریه کشور هستند همانند سندهای معمولی مورد پذیرش بانک‌ها و موسسات و شرکت‌ها جهت اعطای تسهیلات و به عنوان ضمانت بانکی و ضمانت محاکم دادگستری مورد قبول واقع می‌شوند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به دولت اجازه داده شد برای اجرای عملیات تکمیل و احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی و اجرای عملیات آب و خاک کشاورزی، احداث آب بندها و مرمت و بازسازی قنوات که توسط بخش‌های غیردولتی و تعاونی‌های تولیدی انجام می‌شود تا 85 درصد اعتبارات مورد نیاز به عنوان سهم کمک بلاعوض دولت هزینه کند و سهم باقیمانده به عنوان سهم بهره‌برداران به صورت نقدی یا تامین کارگر یا نصب کنتورهای هوشمند روی چاه‌های مجاز قابل پذیرش است. یوسف‌نژاد با اشاره به مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 افزود: شهرداری تهران و سایر شهرهای آلوده مکلف به اجرای طرح ناحیه کاهش آلودگی هوا(LEZ) هستند و نیروی انتظامی موظف است، خودروهای فاقد معاینه فنی را از طریق متوقف کردن و صدور قبض جریمه کند و درآمدهای حاصله جهت کاهش آلودگی هوا و توسعه و بهره‌برداری ناوگان حمل و نقل عمومی به شهرداری آن شهر اختصاص می‌یابد.

همچنین سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۷ از مصوبه دیروز این کمیسیون در مورد ممنوعیت افزایش حقوق مقامات در سال ۹۷ خبر داد.  علی‌اصغر یوسف‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق دولت مکلف است حقوق و مزایای مستمر گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه و اعضای هیات علمی و قضات را به گونه‌یی افزایش دهد که متوسط رشد حقوق و مزایای مستمر کارکنانی که در سال ۹۶ کمتر از ۵۰میلیون ریال است، به صورت پلکانی نزولی به میزان ۱۰درصد باشد. حداکثر میزان افزایش ۱۸درصد خواهد بود.  به گفته وی، به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق حقوق و مزایای مستمر کارکنانی که در سال ۹۶ بیش از ۵۰میلیون ریال است و حقوق و مزایای مستمر مقامات موضوع ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری و مدیران عامل و اعضای هیات‌مدیره، روسای دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه و شهرداران مراکز استان‌ها و دریافتی اعضای شوراهای اسلامی شهر مراکز استان‌ها در سال ۹۶ افزایش نمی‌یابد و هرگونه افزایش حقوق و مزایا، فوق‌العاده‌ها و کمک هزینه‌ها و ایجاد کمک هزینه جدید تحت هر عنوان و از هر محل ممنوع و تصرف غیرقانونی در اموال محسوب و مرتکبان مشمول مجازات مقرر در ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) خواهند بود.  روسای سه قوه، معاون اول رییس‌جمهور، نواب رییس مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونان رییس‌جمهور، استانداران و سفرا، معاونان وزرا مشمول این مصوبه می‌شوند.

 

 

ارسال نظر