دستور ویژه رییس جمهور برای تنظیم بازار شب عید

۱۳۹۶/۱۰/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۶۶۰
دستور ویژه رییس جمهور برای تنظیم بازار شب عید

سخنگوی دولت اعلام کرد

باز هم نشست هیات وزیران و باز هم درخواست رییس‌جمهوری و دولتمردان از صدا و سیما برای انعکاس درست واقعیات اجرایی کشور، این‌بار شخص اول قوه مجریه، رسانه ملی را مخاطب قرار داد و از مدیران و کارکنان این رسانه خواست در بازتاب اخبار و واقعیات جاری کشور جانب انصاف و عدالت را رعایت کنند و از انعکاس شایعات، اخبار غیرواقعی و سیاه‌نمایی خودداری کنند.

اما در کنار موضوع صدا و سیما، رییس‌جمهوری از دستور ویژه به وزیر کشور برای بررسی ماهوی و تحلیلی اعتراضات اخیر خبر داد و در مسیر پاسخگویی به مطابلات بحق مردم معترض اعلام کرد حل مشکلات اقتصادی و تامین حقوق شهروندان را به‌عنوان مطالبه اصلی مردم در دولت دنبال خواهد کرد. روحانی مشکلات اقتصادی را نه یک پدیده قریب‌الوقوع که موضوعی دانست که ریشه‌های آن در گذشته ایجاد شده و دولت دوازدهم میراث این مشکلات است.

بعد از پایان نشست هیات‌وزیران مطابق چهارشنبه‌ها برخی چهره‌های اعضای کابینه در حیاط دولت روبه‌روی رسانه‌های گروهی ایستادند و درباره مهم‌ترین موضوعات روز سخن گفتند. غایب بزرگ نشست روز گذشته که خبرنگاران انتظار داشتند باتوجه به پرسش‌های مردم درباره فیلترینگ فضای مجازی در میان خبرنگاران حضور پیدا کند، محمد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات دولت دوازدهم بود که بنا به دلایل اعلام نشده در جلسه روز گذشته غیبت داشت تا این زمزمه‌ها در میان خبرنگاران مطرح شود که احتمالا جهرمی خبر تازه‌یی درباره رفع فیلترینگ نداشته که به میان خبرنگاران نیامده است. برخی دیگر از خبرنگاران نیز این‌طور تحلیل می‌کردند که باتوجه به این واقعیت که دولت قصد دارد در آخرین روز هفته (پنج‌شنبه) فرآیند فیلترینگ را خاتمه دهد، جهرمی در جلسه حاضر نشده تا باب حاشیه‌سازی و فضاسازی‌های کاذب برای رسانه‌های مخالف دولت مسدود شود.

از میان چهره‌های اقتصادی دولت دوازدهم، افرادی چون اردکانیان و نوبخت به میان خبرنگاران آمدند و درباره تصمیم‌سازی‌های اقتصادی دولت با خبرنگاران صحبت کردند. نوبخت آخرین تصمیم‌سازی‌های دولت برای تنظیم بازار شب عید را برای خبرنگاران تشریح کرد و اردکانیان از راهبردهای اجرایی کشور برای مهار بحران آب سخن گفت. بحرانی که این روزها با توجه به کاهش بارش‌های فصلی دامان کشور را گرفته و به اعتقاد اردکانیان برای برون‌رفت از آن همه ارکان کشور و مردم باید مشارکت کنند تا کشور از این دوره خشکسالی عبور کند.

اما خبر مهم اقتصادی روز گذشته را ولی‌الله سیف با خبرنگاران در میان گذاشت، زمانی که درباره بیت‌کوین گفت که این پدیده هیچ‌گونه تضمینی ندارد و برای فعالیت‌های اقتصادی سالم توصیه نمی‌شود.

رسانه ملی از نشر شایعات

و سیاه‌نمایی خودداری کند

به گزارش پاد، روحانی در جلسه دیروز هیات دولت که ریاست آن را برعهده داشت، ضمن تشکر از بیانات روشنگرانه مقام معظم رهبری درباره حوادث اخیر، گفت: رویکرد اصلی دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ اشتغال‌زایی و حرکت به سمت ریشه‌کنی فقر مطلق است و پیرو تاکید رهبر معظم انقلاب، مردم انتظار دارند که همه قوا و تمامی دستگاه‌ها و نهادها با همدلی و همراهی به تحقق سریع‌تر این اهداف و تامین مطالبات بحق مردم کمک کنند.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی یک شبه پدید نیامده و عمدتا ناشی از مدیریت نادرست در گذشته است، اظهار داشت: وقتی رهبر معظم انقلاب متواضعانه خود را نیز مخاطب مطالبات بحق مردم معرفی می‌کنند، یعنی همه باید مسوولیت مشکلات را بپذیرند و با وحدت و همدلی ضمن مأیوس کردن دشمن از توطئه، مردم را به شرایط کشور و آینده امیدوار و دولت را نیز در اصلاح و پایداری اقتصاد به نفع مردم یاری نمایند.  وی ضمن تقدیر از حضور پرشور و آگاهانه مردم و همچنین نیروهای امنیتی و انتظامی در حوادث اخیر، حفظ وحدت و انسجام ملی، آرامش و امیدآفرینی را ضرورت پیشرفت کشور خواند و از رسانه ملی و سایر رسانه‌ها خواست با حفظ هوشیاری، از نشر شایعات، تخریب و سیاه‌نمایی که خواست بدخواهان نظام و مردم است، خودداری نمایند و به وظیفه ملی خود عمل کنند. رییس‌جمهور در ادامه، به وزیر کشور ماموریت داد ظرف یک هفته با هماهنگی شوراهای تامین، گزارش دقیقی از حوادث اخیر و افرادی که در اثر این حوادث دستگیر، مصدوم یا احیانا کشته شده‌اند، به تفکیک و بیان دقیق علت و چگونگی هر بخش را به وی ارائه کنند.

آیین‌نامه اجرایی فصل سوم قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران تصویب شد

هیات‌وزیران در ادامه، با هدف ارائه خدمات تکمیلی بهداشتی و درمانی به خانواده شهدا، مفقودالاثران، اسرا، جانبازان و آزادگان، آیین‌نامه اجرایی فصل سوم قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران را به تصویب رساند.

به موجب این آیین‌نامه، تامین 100درصد هزینه بهداشتی درمانی افراد مشمول شاغل و بازنشسته دستگاه‌های اجرایی و افراد تحت تکفل آنان در قالب بیمه‌های پایه و مکمل برعهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

همچنین دولت، بنیاد شهید و امور ایثارگران را موظف کرد ضمن تهیه و تامین امکانات بهداشتی، درمانی، تشخیصی، توانبخشی، آموزشی، پیشگیری، دارو و تجهیزات موردنیاز برای گروه‌های ویژه جانبازان شیمیایی، اعصاب و روان، نخاعی و اندام‌های مصنوعی داخلی و خارجی جانبازان، جهت ارائه امکانات مناسب‌تر، از ظرفیت بخش‌های دولتی و غیردولتی از طریق عقد قرارداد خرید خدمت از مراکز مذکور اقدام نماید.

دولت با تصویب آیین‌نامه اجرایی یکی از مواد قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران درخصوص ساماندهی خدمات بیمه بهداشتی، درمانی (همگانی، مکمل، خاص) به خانواده شاهد، جانبازان و آزادگان موافقت کرد.  افراد مشمول این آیین‌نامه شامل خانواده شاهد و مفقودالاثر و اسیر شامل والدین، همسر و فرزند شهید، مفقودالاثر و اسیر، جانبازان و افراد تحت تکفل آنان و آزادگان و افراد تحت تکفل آنان هستند.

اعضای دولت با تصویب لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری چک و ارسال آن به مجلس شورای اسلامی موافقت کردند.  تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری‌ها و افزایش ابتکارهای کسب و کار در سرمایه‌گذاری، توانمندی اقتصادی و توسعه پایدار هر دو دولت از جمله اهداف موافقتنامه مذکور است.  

هیات‌وزیران در ادامه جلسه، درخصوص پنج فقره از مصوبات شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی مربوط به تعیین یا تغییر سازمان مسوول مناطق ویژه اقتصادی شوش، جازموریان، دامغان و بروجرد و نیز طرح جامع مناطق آزاد تجاری-صنعتی تصمیم‌گیری کرد.  همچنین با تصویب هیات‌وزیران، موادی از اساسنامه شرکت سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران اصلاح شد.

از دیگر مصوبه‌های هیات‌وزیران تصویب پروتکل‌های مربوط به اصلاح موادی از کنوانسیون هواپیمایی کشوری بین‌المللی و موافقت دولت با تصویب پروتکل‌های مربوط به اصلاح موادی از کنوانسیون هواپیمایی کشوری بین‌المللی بود.

افزایش سرمایه دولت در شرکت‌های «هما» و «راه‌آهن»

همچنین بنا بر این گزارش هیات‌وزیران برای رفع بخشی از مشکلات شرکت‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، مصوب کرد مانده بدهی شامل اصل و سود تسهیلات پرداختی از حساب ذخیره ارزی به شرکت‌های مذکور براساس آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده پس از کسر سهم عاملیت بانک‌های عامل، به‌عنوان افزایش سرمایه دولت در این شرکت‌ها منظور شود. بنا بر این گزارش، هیات‌وزیران نیز باتوجه به تعدد دعاوی بین‌المللی له و علیه دولت در مراجع قضایی و داوری خارجی و بین‌المللی و لزوم به‌روز رسانی مبالغ مندرج در آیین‌نامه نحوه پرداخت به اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و خارجی در دعاوی بین‌المللی، با اصلاح این آیین‌نامه موافقت کرد. همچنین هیات‌وزیران باتوجه به تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت صنعتی و جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌های کشور در سال ۱۳۴۴ و لزوم به‌روز رسانی آن، آیین‌نامه مذکور را اصلاح کرد.

رییس‌جمهوری برای تنظیم بازار شب عید دستور ویژه داد

سخنگوی دولت از دستور ویژه رییس‌جمهوری به وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی دستور ویژه‌یی برای تنظیم بازار شب عید خبر داد.

نوبخت درمورد اقدامات دولت در ماه‌های پایانی سال برای نظارت بر بازار افزود: در گذشته تنظیم بازار یکی از وظایف مهم و موثر وزارت بازرگانی بود و بعد از ادغام وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن که در قالب وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می‌کند، این موضوع تا حدی مغفول مانده است.  وی ادامه داد: به همین دلیل دولت در آغاز دولت دوازدهم لایحه‌یی به مجلس ارائه کرد تا بتوان دوباره وزارت بازرگانی را احیا کرد.  وی تصریح کرد: با توجه به ضرورت تنظیم بازار به‌خصوص در شب عید، رییس‌جمهوری ماموریت ویژه‌یی به وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر جهاد کشاورزی داد تا نسبت به ذخیره‌سازی میوه به حد کفایت احتیاجات مردم در ایام نوروز اقدام کند.  وی تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه نیز موظف به حمایت‌های مالی از این اقدام شد و امیدواریم روزهای خوبی را برای تولید‌کننده و هم مردم شاهد باشیم و هر دو از قیمت‌ها راضی باشند.  

سخنگوی دولت همچنین به تشریح مهم‌ترین مصوبات جلسه هیات دولت پرداخت و گفت: در این جلسه درمورد خدماتی که برای بیمه ایثارگران درنظر گرفته شده بود، گفت‌وگو شد.  نوبخت یادآور شد: باتوجه به اینکه بیمه پایه و بیمه تکمیلی ایثارگران در بنیاد شهید و امور ایثارگران تجمیع شده، قرار شد که به نحو شایسته‌یی همه دستگاه‌ها نسبت به بیمه پایه و تکمیلی بازنشستگان و کارمندان ایثارگر در دستگاه‌های خود اقدام کنند تا از این زمینه رفاهی بتوانند، استفاده کنند.

 

رییس کل بانک مرکزی نیز درباره سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین گفت: به هیچ‌وجه به هموطنان توصیه نمی‌کنم چراکه سرمایه‌گذاری پرریسکی است و ‌کسی نمی‌تواند هیچ‌گونه تضمینی در این زمینه بدهد.  ولی‌الله سیف در جمع خبرنگاران افزود: بانک مرکزی به‌صورت عمیق روی این زمینه فعال است و در آینده اظهارنظرهای صریح‌تری را ارائه می‌دهد.  وی ادامه داد: باتوجه به بالا بودن ریسک این موضوع توصیه این است که برای سرمایه‌گذاری موارد امن‌تر وجود دارد و قمار و ریسک غیرمنطقی به هیچ‌وجه به مصلحت نیست.  رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: مردم تجربیات مختلفی را مثل سپرده‌گذاری در موسسات غیرمجاز دارند که به همین ترتیب درصدهای سود بالا وعده داده می‌شد که دیدیم نتوانست استمرار پیدا کند و منابع مردم در معرض خطر قرار گرفت.  سیف گفت: البته در حال پیگیری این موضوع هم هستیم و در مواردی با تصمیم‌گیری نمایندگان هیات سه نفره سران قوا مشکلاتی را حل کرده‌اند ولی در آینده قوه قضاییه هم همراهی می‌کند تا دارایی‌هایی را که وجود دارد، شناسایی کنیم و تکلیف 2درصد باقی‌مانده هم مشخص شود.  وی ادامه داد: در دنیا هیچ بانک مرکزی بیت‌کوین را ضمانت نمی‌کند و به همکارانم دستور دادم مواضع بانک‌های مرکزی را بررسی کنند و تاکنون هیچ بانک مرکزی نتوانسته این را ضمانت کند.  رییس کل بانک مرکزی افزود: البته روی پول‌های دیجیتال کار می‌شود و برخی بانک‌های مرکزی ذهنیت دارند که در آینده تصمیم‌گیری کنند ولی اینکه بیت‌کوین را بانک مرکزی تضمین کند به هیچ‌وجه چنین سابقه‌یی وجود ندارد.  سیف در پاسخ به اینکه پیش‌تر اظهار کرده بودید موسسات مالی غیرمجاز در حال رشد هستند، چه مرجعی باید از این موضوع جلوگیری کند، گفت: بانک مرکزی وظیفه خود را انجام داده و ادامه می‌دهد. وی افزود: باید ریسک سرمایه‌گذاری موردتوجه سرمایه‌گذاران قرار گیرد و تبعات آن را بپذیرند و اگر موسسه‌یی بی‌نام و نشان وعده‌هایی می‌دهد که محقق نخواهد شد نباید مبنای سرمایه‌گذاری سپرده‌گذار باشد.  سیف ادامه داد: در رابطه با این موسسات مکاتباتی را با نیروی انتظامی و استانداران داشته‌ایم که باید هرگونه شروع فعالیت جدید با حساسیت کامل مورددقت قرار گیرد تا بدون مجوز فعالیت نداشته باشند و از طرفی هم مردم حساسیت‌های لازم را داشته باشند و موسسات مجاز را از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی چک کنند.

 خشک‌ترین تجربه 47 سال اخیر

یکی از مهم‌ترین اخبار نشست روز گذشته را اردکانیان مطرح کرد. وزیر نیرو، امسال را به‌دلیل کمبود بارش‌ها، سال سختی توصیف کرد و گفت: در کل کشور باتوجه به شرایط فعلی در 47 سال گذشته خشک‌ترین سال را تجربه می‌کنیم.  رضا اردکانیان درباره وضعیت بارش‌ها در کشور افزود: در سه ماه و نیم گذشته فصل پاییز و زمستان در سال آبی 97-96 میزان بارش‌ها در کشور به‌طور متوسط 34 میلی‌متر است که نسبت به سال قبل که سال نسبتا خشکی بود حدود 37درصد بارش‌ها کمتر و نسبت به متوسط درازمدت حدود 58درصد کمتر است.  وی ادامه داد: امیدواریم تا پایان زمستان برابر پیش‌بینی‌ها وضعیت بارندگی بهتر شود. در کل کشور در شرایط فعلی در 47 سال گذشته خشک‌ترین سال را تجربه می‌کنیم و از نظر میزان بارندگی در بعضی استان‌ها میزان بارندگی تاکنون نسبت به 50سال گذشته در خشک‌ترین حالت قرار دارد. وزیر نیرو ابراز امیدواری کرد که مصرف‌کنندگان توجه داشته باشند که باتوجه به قرار داشتن در منطقه خشک و نیمه‌خشک باید متناسب با میزان نزولات آسمانی، زندگی و توسعه کشور را سامان دهند و باید در مصرف آب صرفه‌جویی لازم را رعایت کنند.  اردکانیان گفت: صرفه‌جویی یعنی در بخش شرب و بهداشت که درصد کمی از مصارف کلی کشور را به خود اختصاص می‌دهد و سایر بخش‌ها اسراف نکنند.  وی افزود: به لحاظ محدودیت در شهرهای بزرگ برای تامین آب شرب اهمیت جلوگیری از اسراف و صرفه‌جویی مهم است و چه در بخش کشاورزی، کشاورزان زحمتکش که با واقعیت در تماس هستند، بدانند امسال سال سختی را خواهیم داشت. امیدواریم تا پایان زمستان برابر پیش‌بینی‌ها وضعیت بهتر شود.  وزیر نیرو تصریح کرد: در کل تا پایان اسفند ماه سال جاری حدود 15درصد نسبت به متوسط درازمدت بارش‌ها کمتر خواهد بود.  اردکانیان افزود: روز گذشته در شورای عالی آب تصمیمات خوبی گرفته شد به‌ویژه بر همکاری سازمان برنامه و بودجه برای تامین منابع درخصوص شهرهایی که در تنش آبی قرار دارند، تاکید شد.

 دانشجویان بازداشتی به‌زودی آزاد می‌شوند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از آزاد شدن بیشتر دانشجویان بازداشتی اتفاقات اخیر خبر داد و گفت: دانشجویانی که هنوز در بازداشت هستند به‌زودی آزاد می‌شوند.  منصور غلامی درمورد دانشجویان بازداشت شده در اتفاقات اخیر افزود: دانشجویان بازداشتی به‌تدریج آزاد شده‌اند و باتوجه به تغییری که در آمارها وجود دارد، آمار دقیقی امروز در دست نیست ولی تعداد کمی هنوز در بازداشت هستند.  وی یادآور شد: با صحبت‌هایی که با وزیر اطلاعات و وزیر کشور داشته‌ایم براساس دستور رییس‌جمهوری این دانشجویان به‌زودی و در نخستین فرصت آزاد می‌شوند.  غلامی با تایید اینکه قرار است تا امتحانات پایان ترم، دانشجویان بازداشتی آزاد شوند، اظهار داشت: این درست است و دیروز و امروز به من قول دادند و امیدواریم این اتفاق رخ دهد.  وی در پاسخ به این سوال که آیا با این بازداشت‌ها، دانشجویان ستاره‌دار می‌شوند، گفت: خیر، موضوع ستاره‌دار به‌طور کلی برداشته شده است. مفهوم ستاره برای زمانی بود که در آن شرایط دانشجویان را به شکلی زیرنظر می‌گرفتند، اما کسی که فارغ‌التحصیل می‌شود دیگر ستاره‌دار شدن برای وی معنی ندارد. وزیر علوم همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در بازداشت دانشجویان برای آنها پرونده می‌شود، گفت: کسی که جرمی مرتکب نشده باشد، خیر. به‌خصوص رییس‌جمهوری تاکید دارند که صرف بازداشت برای هیچ‌کس پرونده نشود و قرار شد فردی که توان وثیقه ندارد با قرار کفالت آزاد شود.

 طرح جامع توسعه سواحل مکران آماده شده است

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با دعوت از بخش خصوصی داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در سواحل مکران گفت: طرح توسعه سواحل مکران آماده شده است.  امیر سرتیپ امیر حاتمی درباره توسعه و سرمایه‌گذاری در سواحل مکران افزود: سواحل مکران یکی از بخش‌های مهم و پرظرفیتی است که در کشور وجود دارد، به‌دلیل حضور نیروهای مسلح در این منطقه، دبیری کارگروه عمران مکران به‌عهده وزارت دفاع گذاشته شده است.  وی با بیان اینکه کارهای بسیار خوبی در دو، سه سال گذشته ازجمله افزایش ظرفیت بندر شهید بهشتی از 2.5 به 8.5 میلیون تن اجرا شده است، ادامه داد: در سال گذشته همایشی را برای معرفی ظرفیت‌های سواحل مکران برای بخش خصوصی داخلی برگزار کردیم و امیدواریم در 7 و 8 اسفندماه آینده همایش دیگری را نیز برگزار کنیم تا با معرفی ظرفیت‌ها به بخش خصوصی داخلی و خارجی، آنها از این امکان بسیار مهم برای سرمایه‌گذاری استفاده کنند. وی این منطقه را ازجمله بخش‌های مهم کشور دانست و افزود: سرمایه‌گذاری در این منطقه موردحمایت جدی دولت است که در این زمینه طرح جامع سواحل مکران آماده شده است. به‌خصوص در بخش نفت و گاز و پتروشیمی در حال انجام کارهای خوبی هستیم و در بخش بندری نیز امیدواریم در این همایش معرفی بیشتری از ظرفیت‌ها داشته باشیم.  وزیر دفاع همچنین درباره سخنان رهبر معظم انقلاب درباره اینکه امریکا تقاص خساراتی که به ما وارد کرده است را می‌دهد، یادآور شد: ایران به عنوان یک کشور مستقل نشان داده است که تحمل این خسارات را ندارد. آنچه رهبر معظم انقلاب در روز سه‌شنبه فرمودند همان تجربه‌یی است که امریکایی‌ها به دست آورده‌اند و آن اینکه هر جا به ما لطمه وارد کردند پاسخ خود را گرفته‌اند.

 

 

 

ارسال نظر