اشتغال و فقر با شعار حل نمی‌شود

۱۳۹۶/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۵۰۳
اشتغال و فقر با شعار حل نمی‌شود

«مگر می‌شود آزادی و زندگی مردم را با پول خریداری کرد، چرا عده‌یی آدرس غلط می‌دهند و این توهین به مردم است.» این عبارتی است که رییس‌جمهوری تلاش می‌کند تا شرایط این روزهای کشور و تلاش مردم برای بیان مطالباتشان را تحلیل کند.

یک هفته پس از آغاز برخی اعتراضات در کشور و در شرایطی که بعضی افراد و جریانات سیاسی تلاش می‌کردند تا به بهانه این ناآرامی‌ها در آتش انتقاد از تصمیم‌سازی‌های اقتصادی دولت بدمند و ناآرامی‌های اخیر را شکل و شمایلی کاملا اقتصادی و معیشتی بپوشانند، رییس‌جمهوری در جمع مدیران و معاونان اقتصادی کشور تحلیل جامعی از این حوادث ارائه کرد؛ تحلیلی که نشان می‌دهد بر خلاف تصور برخی افراد و جریانات سیاسی، دولت نه تنها از وعده‌های بنیادینش عدول نخواهد کرد، بلکه این حوادث را نشانه‌یی ارزیابی می‌کند که بر اساس آن باید در روند تحقق مطالبات مردم سرعت بیشتری ایجاد کرد.

بر همین اساس است که روحانی از فاصله بعیدی صحبت می‌کند که متاسفانه میان مسوولان و مدیران ارشد کشور و نسل‌های جوان ایجاد شده، فاصله‌یی که چنانچه هرچه سریع‌تر برای برون‌رفت از آن چاره‌یی اندیشیده نشود در ادامه مشکلات عمیق‌تری را در کشور ایجاد خواهد کرد. نسلی که در جریان اعتراضات اخیر از مسوولان خواسته که صدایش را بشنوند، به درد دل‌هایشان گوش دهند و برای برون‌رفت از مشکلات دامنه‌دار که اقتصاد یک بخش آن را تشکیل می‌دهد، راهکار ارائه کنند.

روحانی در ادامه تاکید می‌کند که هرچند اقتصاد و معیشت یک رکن مهم مطالبات مردم و نسل جوان است اما همه آنها نیست؛ فضای آزاد و باز سیاسی و اجتماعی و ایجاد مناسبات ارتباطی مطلوب با جهان پیرامونی از دیگر مواردی است که به اعتقاد رییس‌جمهوری در زمره مطالبات نسل جوان قرار گرفته است و باید به آنها پاسخ داده شود.   رییس‌جمهوری گفت: دولت از انتقاد استقبال می‌کند و معتقد است که همه باید نقد شوند، هیچ استثنایی در کشور برای انتقاد کردن وجود ندارد و در کشور معصوم نداریم، ضمن اینکه پیامبر اسلام(ص) هم به مردم اجازه انتقاد می‌دادند و بالاتر از مقام پیامبر در تاریخ وجود ندارد.  روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به لایجه بودجه سال 1397 اشاره و خطاب به نمایندگان مجلس خاطرنشان کرد: در این بودجه تبصره‌هایی پیش‌بینی کردیم که فقر مطلق را از بین ببریم و اگر نمایندگان مجلس نخواهند پای آن بایستند و دست دولت را ببندند، یا باید راه‌حل جایگزین بهتری ارائه دهند یا خودشان پاسخگوی مردم باشند. دولت صدها ساعت جلسه و کار کارشناسی انجام داده و تبصره‌هایی برای رفع مشکلات کشور تنظیم کرده است.  رییس دولت دوازدهم با حمایت از تصمیم‌سازی‌های اقتصادی دولت از مدیران اقتصادی خواست که همچنان با تلاش مضاعف راهبردهای اقتصادی دولت را دنبال کنند.

تلاش همگانی برای رشد پایدار

روحانی دیروز در دیدار وزیر و معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: اگر با جان بپذیریم مردم همه کاره کشور هستند، مسائل حل می‌شود، همه جای دنیا برخی از خواسته‌ها و تجمع مردم سوءاستفاده می‌کنند اما مردم بحق می‌گویند ما را ببینید، به حرفمان گوش کنید و به خواست ما عمل کنید.

رییس‌جمهوری در ادامه این دیدار با بیان اینکه مدیران وزارت اقتصاد سختکوش و در مسیر درست حرکت می‌کنند، از زحمات علی طیب‌نیا وزیر پیشین امور اقتصادی و دارایی و همکاران وی تشکر کرد و گفت: دکتر کرباسیان دانش و تجربه را توام با هم دارد.  روحانی خاطرنشان کرد: امروز وظیفه همه ما این است که به کشور، فرهنگ، دین، آیین، انقلاب، تاریخ و نسل‌های آینده خدمت کنیم و می‌توان گفت که پایه‌گذار کشور برای نسل‌های آینده هستیم.  او در ادامه به حوادث روزهای اخیر در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در این حوادث یک موضوع اساسی وجود داشت که با کمال تاسف در رسانه ملی و سایر رسانه‌ها آن موضوع دیده نشده و بیشتر به دنبال مسائل جزیی و فرعی بودند و معتقدم توجه به آن موضوع اساسی می‌تواند، آرامش و امنیت بلندمدت باثبات و تاثیرگذاری در کشورمان به وجود آورد.

رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: مشکلی که امروز با آن مواجه هستیم، فاصله ما مسوولان با نسل جوان است. امروز آن‌طوری که ما فکر می‌کنیم با آنچه جوانان فکر می‌کنند، متفاوت است. امروز نگاه جوانان به دنیا و زندگی با نگاه ما فرق می‌کند و این اشکال اساسی است که باید آن را حل و فصل کنیم.  روحانی با بیان اینکه نمی‌توان سبک زندگی خود را به نسل‌های آینده تحمیل کرد، افزود: اشکال این است که ما می‌خواهیم دو نسل بعد از ما، آن‌طور که ما می‌پسندیم زندگی کنند، در حالی که نمی‌توان برای آنها تعیین تکلیف کرده و یک نوع سبک زندگی برایشان مشخص کرده و گفت که مسیر همین است که ما می‌گوییم.

او همچنین گفت: نسل جوان ما یک حرف بیشتر ندارد و آنکه می‌گوید من هم می‌فهمم و حرف دارم و باید به حرف من گوش کنید. مردم هم صراحتا اعلام می‌کنند که حرف دارند و باید به حرف مردم گوش داده و بالاتر از آن به آن عمل کنیم و اگر اکثریت کشور با نسل جوان است به معنای آن است که باید به نظر اکثریت عمل کنیم. البته در اینکه در یک اجتماع و تظاهراتی عده‌یی سوءاستفاده کنند یک موضوع طبیعی است و در همه جای دنیا وجود دارد که برخی از خواسته‌ها و تجمع مردم سوءاستفاده‌ می‌کنند.

شرایط حساس منطقه‌ای

رییس‌جمهوری به شرایط ویژه کشور در منطقه و جهان و اهداف دشمنان برای ایجاد ناامنی در ایران اشاره کرد و یادآور شد: کشورمان از جایگاه تاثیرگذاری در منطقه و جهان برخوردار بوده و با دشمنان سرسختی نیز مواجه هستیم. امروز عده‌یی در منطقه در کنار رژیم‌صهیونیستی و امریکا با کشورمان دشمنی می‌کنند. البته امریکا از قبل انقلاب با ملت ایران دشمنی داشته است و از رژیم دیکتاتور در آن دوران حمایت می‌کرد و همه بخش‌های ایران حتی صدا و سیما در اختیار امریکایی‌ها قرار داشت لذا طبیعی است که وقتی ملت ایران آنها را از مهم‌ترین و حساس‌ترین کشور دنیا بیرون راندند، ناراحت و عصبانی باشند و بخواهند که کشورمان آرامش نداشته باشد.  روحانی با یادآوری اشتباهات دولت جدید امریکا در مواجهه با ملت ایران اظهار داشت: دولت جدید امریکا در راه‌های اشتباهی که برای مقابله با ملت ایران انتخاب کرده مدام سرش به سنگ می‌خورد و در روزهای اخیر حیثیت سیاسی امریکا در شورای امنیت سازمان ملل از بین رفت. این کشور از عضویت دایم خود در شورای امنیت سوءاستفاده کرده و تقاضای تشکیل جلسه می‌دهد و در آن کشورهای جهان به امریکا تو دهنی زدند.  او تصریح کرد: ملت فهیم ایران با هوشیاری از مسیری که بعضی‌ها می‌خواستند برای کشور پیش بیاورند، عبور کردند.

 

رییس دولت دوازدهم در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه دولت از انتقاد استقبال می‌کند و معتقد است که همه باید نقد شوند، ادامه داد: هیچ استثنایی در کشور برای انتقاد کردن وجود ندارد و در کشور معصوم نداریم ضمن اینکه پیامبر اسلام(ص) هم به مردم اجازه انتقاد می‌دادند و بالاتر از مقام پیامبر در تاریخ وجود ندارد.

روحانی تصریح کرد: اگر نقد توأم با امید، اراده و راه‌حل درست باشد بسیار مفید و سازنده است.

وی با بیان اینکه فرهنگ انتظار به معنی اعتراض به بی‌عدالتی‌ها و امید به گشایش امور است، خاطرنشان کرد: مذهب شیعه همانطور که مرحوم شریعتی نیز به آن اشاره کرده است، مذهب نقد و اعتراض است. وقتی ما شیعیان می‌گوییم در انتظار نوری هستیم که عدالت را در سراسر گیتی بگستراند به معنای آن است که در عدالت و رسیدن به نقطه مطلوب اشکالی وجود دارد لذا در اینکه در روایات آمده، افضل اعمال انتظار فرج است بدین معناست که هم باید به فکر امید به آینده و هم گشایش در امور باشیم ضمن اینکه بدون انتظار به آینده بهتر، کار و تلاش معنا ندارد.

 ضرورت گسترش نقد سازنده

رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه مردم باید بتوانند از تمام مسوولان کشور انتقاد کنند، گفت: انتقاد حق مردم است چراکه صاحب کشور هستند و تمام افتخار ما مسوولان این است که نماینده مردم هستیم و امانتدار امور کشور از سوی مردم می‌باشیم لذا مردم حق دارند که در کارهای ما نظارت کرده و انتقاد کنند.

روحانی نقد را بسیار مفید و سازنده و نفی را بسیار بد و مخرب توصیف کرد و یادآور شد: نباید کسی را نفی کرد و باید توجه داشت که نفی وضع موجود خطرناک اما نقد وضع موجود سازنده است.

روحانی با بیان اینکه حوادث چند روز گذشته تجربه‌یی برای مردم و نسل جوان و کسانی بود که زندگی بهتر می‌خواهند، افزود: برخی تصور می‌کنند که مردم فقط پول و اقتصاد می‌خواهند اما آیا کسی حاضر است ماهانه پول قابل توجهی دریافت کند اما به طور مثال شبکه مجازی کاملا مسدود باشد یا در تردد با خودرو و رفت و آمد به بیرون از خانه با محدودیتی مواجه بوده و حتی حق حرف زدن نداشته باشد. مگر می‌شود آزادی و زندگی مردم را با پول خریداری کرد چرا عده‌یی آدرس غلط می‌دهند و این توهین به مردم است.

او افزود: مردم مطالباتی دارند که بخشی از آن اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی است و باید همه این مطالبات مورد توجه قرار بگیرد.

رییس‌جمهوری تصریح کرد: همه باید در یک جا به این تصمیم برسیم که مردم همه کاره کشور هستند و بی‌تردید اگر این موضوع را با جان و دل و عمل خود قبول کنیم تمام مسائل حل و فصل خواهد شد.

روحانی خاطرنشان کرد: در حوادثی که پیش می‌آید باید ضرر و نفع آن محاسبه شود. اینکه حوادث اخیر از نظر اقتصادی، کسب وکار، سرمایه‌گذاری و اشتغال در کشور چه تاثیری داشته باید مورد محاسبه قرار بگیرد و لازم است همه اینها به مردم توضیح داده شود. رییس‌جمهوری ضرورت ارائه گزارش از سوی مسوولان به مردم را مورد تاکید قرار داد و گفت: نمایندگان شورای شهر، نمایندگان مجلس و مسوولان دستگاه‌های اجرایی باید با مردم سخن گفته و حرف آنها را بشنوند و باید ساعات زیادی برای گوش دادن و حرف زدن با مردم اختصاص یافته و در مقابل حرف و انتقاد آنها را بشنوند اگر چنین باشد بی‌تردید پیشرفت زیادی در اداره امور ایجاد خواهد شد.

 

 شفاف‌سازی در اقدامات دولت

روحانی با بیان اینکه مردم باید با شفافیت کامل در جریان امور قرار بگیرند، گفت: باید کارهایی که در دولت یازدهم تا امروز در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده و اینکه امروز کشورهای جهان به ایران اعتماد دارند به مردم گفته شود.

وی ضرورت توجه به فرهنگ و فرهنگ‌سازی را در پیشبرد امور کشور حائز اهمیت توصیف کرد و ادامه داد: اگر به دنبال رفع مشکل بیمه بانک‌ها، بازار سرمایه و مالیات هستید ابتدا باید فرهنگ لازم در این زمینه شکل گیرد. اگر مردم متوجه باشند که مالیات جزو ضروریات زندگی است و با پرداخت آن مشکل جامعه و بخشی از مردم حل می‌شود بدون تردید راحت‌تر مالیات می‌پردازند و در چنین جامعه‌یی شاهد امنیت، رفاه و آرامش بیشتری خواهیم بود.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه مهم‌ترین رکن اقتصاد بازتوزیع درست درآمدهایی مثل مالیات و زکات است، افزود: معتقدم بخشی از مالیات باید در بودجه باشد و بخشی از آن در همان جامعه بازتوزیع شود.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به لایحه بودجه سال 1397 اشاره و خاطرنشان کرد: در این بودجه تبصره‌هایی پیش‌بینی کردیم که فقر مطلق را از بین ببریم و اگر نمایندگان مجلس نخواهند پای آن بایستند و دست دولت را ببندند، یا باید راه‌حل جایگزین بهتری ارائه دهند یا خودشان پاسخگوی مردم باشند. دولت صدها ساعت جلسه و کار کارشناسی انجام داده و تبصره‌هایی برای رفع مشکلات کشور تنظیم کرده است.

او تصریح کرد: دولت برای اشتغال جوانان و رفع بیکاری 300هزارمیلیارد تومان برای 5 سال پیش رو طراحی کرده است اما این تصمیم که حاصل کار کارشناسی است با یک رأی باید از بین برود؟

رییس‌جمهوری با اشاره به سابقه 20ساله نمایندگی خود در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به امور نمایندگی مجلس اشراف کامل دارم و رشته تخصصی‌ام نیز حقوق و قانون اساسی است. طبق قانون اساسی مسوول مستقیم برنامه و بودجه در کشور شخص رییس‌جمهوری است. البته قبول داریم که مجلس هم باید نظراتی در این حوزه داشته باشد اما نه اینکه اصل بودجه را زیر سوال ببرد. روحانی تصریح کرد: امروز برای آینده و رفع بیکاری، فقر و معضلات جامعه اهمیت دارد که به صحنه آمده و سخن بگوییم.

او خاطرنشان کرد: عده‌یی می‌گویند، اصلاح قیمت‌ها را انجام ندهید و مبلغ مالیات هم افزایش نیابد و در مقابل خواهان افزایش حقوق و رسیدگی به فقرا هستند، اگر روی حرف اولشان تاکید دارند پس بخش دوم ادعاها، شعار می‌شود. مشکلاتی مانند اشتغال و فقر با شعر و شعار حل نمی‌شود و ما خواهان راه‌حل هستیم.

وی با یادآوری اهمیت تبصره‌های 14، 18و 19 به عنوان تبصره‌های اصلی بودجه سال آتی گفت: اگر این تبصره‌ها مورد توجه قرار نگیرد، اهداف دولت اجرایی نخواهد شد و در واقع دیگر لایحه بودجه دولت نیست.

رییس‌جمهوری در ادامه لزوم شفافیت و نظارت مردم بر مسوولان را مورد تاکید قرار داد و گفت: همچنان که دولت باید در اتاق شیشه‌یی باشد، مجلس شورای اسلامی و دیگران هم باید در اتاق شیشه‌یی قرار بگیرند و تصمیماتی که اتخاذ می‌شود باید به طور شفاف به مردم توضیح داده شود و آنها باید قضاوت کنند.

 

 

ارسال نظر