تغییر جهت پرداخت یارانه به سمت عدالت

۱۳۹۶/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۱۹۸

زنگنه: هنوز قیمت ریالی افزایش احتمالی بنزین مشخص نشده است

وزیر کشور: کوله‌بران ساماندهی می‌شوند

 

گروه ایران|

نشست روز گذشته هیات وزیران در ساختمان ریاست‌جمهوری درحالی برگزار شد که حال و هوای نشست تحت تاثیر حاشیه‌سازی‌های برخی رسانه‌های مخالف دولت درباره ردیف‌ها و جداول مالی بودجه 97 قرار داشت.

 حاشیه‌هایی که طی روزها و هفته‌های اخیر در رسانه‌های اصولگرا منتشر می‌شوند و بلافاصله به شبکه‌های اجتماعی راه پیدا می‌کنند. در واکنش به این حاشیه‌هاست که سخنگوی دولت دقایقی قبل از آغاز نشست خبرنگاران با اعضای کابینه رو به روی آنها می‌ایستد و تلاش می‌کند تا به بخشی از ابهاماتی که رسانه‌های اصولگرا درباره بودجه 97 مطرح می‌کنند، پاسخ دهد.

ابهاماتی که دولت دوازدهم را به عنوان عامل اصلی آلودگی هوا، گرانی بنزین؛ حذف یارانه‌های نقدی 30میلیون ایرانی، افزایش قیمت عوارض خروج از کشور، گسترش قاچاق کالا، افزایش قیمت ارز و... معرفی می‌کنند و مدام در برخی رسانه‌های خاص پردازش می‌شوند تا این جریان خبری را در افکار عمومی نهادینه کنند که عامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور، دولت و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی‌اش است.

 سخنگوی دولت در واکنش به برخی اخبار حاشیه‌یی درباره قطع یارانه‌های نقدی با تاکید بر اینکه در سال آینده به همه نیازمندان یارانه پرداخت می‌شود، گفت: شیوه پرداخت یارانه به سمت عدالت و افرادی که نیازمند هستند، تغییر می‌یابد. نوبخت در صحبت‌هایش گریزی هم به اظهارات اخیر دادستان کل کشور زد و به سخنان اخیر دادستان کل کشور درباره حضور برخی اعضای خانواده و وابستگان مسوولان در قاچاق اظهار کرد: انتظار می‌رود به جای گفتن این مساله حتی یک لحظه هم به کسی که خطا کار کرده و در ارتباط با قاچاق فعال است، امان ندهند و آنها را دستگیر کنند و به جای حرف عمل کنند. نوبخت همچنین درباره اخباری که در باره گرانی بنزین منتشر می‌شود، واکنش نشان داد. بعد از صحبت‌های نوبخت سایر چهره‌های کابینه نیز به میان خبرنگاران آمدند و درباره موضوعات روز کشور به اظهارنظر پرداختند. از میان این چهره‌ها محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی دولت با تکذیب خبر جایگزینی‌اش به سمت رییس کل بانک مرکزی از برنامه‌های اقتصادی دولت دفاع کرد.

 

ماجرای واکنش دولت به یارانه‌ها

محمدباقر نوبخت دیروز پس از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه به نیابت از دولت در وقت مقرر لایحه بودجه 97 کل کشور را آماده و رییس‌جمهوری نیز آن را هفته گذشته به مجلس ارائه کرد، افزود: سیاست عمومی بودجه که به مثابه برنامه یک ساله است، اهدافی را باید برای سال مالی آتی دنبال کند و آنچه در سال آینده دنبال می‌شود، مشابه آنچه در طول دولت یازدهم و سال‌های قبل بود، مهار تورم و کنار آن موضوع اشتغال، تولید و کاهش فقر مطلق است.

وی ادامه داد: در سال جاری و سال قبل دولت از دو مسیر موضوع اشتغال و تولید را دنبال می‌کردیم و یکی از مسیر تسهیلات غیردولتی که عموما بانکی بود برای واحدهای تولیدی بخش خصوصی پرداخت وام می‌شد که این ارقام را من هر هفته برای شما گزارش می‌دهم. نوبخت ادامه داد: برای بودجه سال آینده مصمم هستیم 17هزار و 900میلیارد تومان به 75هزار میلیارد تومان افزایش دهیم که بخش کوچکی از آن حدود 17هزارمیلیارد تومان از مسیر اصلاح حامل‌های انرژی به دست می‌آید و بقیه آن را از منابع مختلف برای اشتغال بزرگ تامین می‌کنیم و تصمیم داریم که انشاالله سال آینده سال اشتغال جوانان باشد و همانطور که در هدف مهار تورم موفق بودیم، امیدواریم خانوارها شاهد باشند که این کار را انجام خواهیم داد.

وی تصریح کرد: البته دولت همانطور که می‌دانید سیاست مهار تورم را دنبال می‌کند و حتی عده‌یی تاکید داشتند، دولت می‌تواند آنقدر به کاهش قیمت عمومی و یک رقمی شدن نرخ تورم تاکید نکند و نرخ تورم می‌تواند چند درصد بیشتر باشد ولی در ازای آن رونق به وجود‌ آید، دولت مقاومت می‌کند و اکنون هم مردم باید بدانند دولت تحت هیچ شرایطی آماده نیست که کالایی را گران کند یا اجازه گران‌فروشی به کسی را بدهد و باید این اعتماد را به دولت خدمتگزار داشته باشید برای تحقق خواسته‌هایی که شما دارید و آن افزایش اشتغال هست، این اقدام را انجام دهد.

سخنگوی دولت گفت: در کنار آن بحث مقابله با فقر است که البته ایجاد اشتغال در این مسیر از طریق کمک بخش غیردولتی برای طرح‌های عمرانی به جای 42هزارمیلیارد تومان در سال گذشته سال آینده بالغ 126هزارمیلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی خواهیم گذاشت.

سخنگوی دولت درباره کاهش فقر نیز تصریح کرد: دولت به هیچ ‌وجه ریالی از منابعی که برای اجرای پرداخت یارانه‌هاست، تصمیم ندارد آن را به خزانه واریز کند و همچنان تاکید می‌کنم و در هر محفلی باشد، این را اعلام و مستندات را ارائه می‌کنم که سال آینده هم ما همه یارانه‌هایی که دریافت می‌کنیم باز به جامعه برمی‌گردانیم ولی شکل آن عوض می‌شود و می‌خواهیم به نیازمندان بدهیم و حتی درباره کاهش فقر مطلق عمل کنیم.

به همه نیازمندان یارانه پرداخت می‌شود

نوبخت افزود: در سال آینده به همه نیازمندان یارانه خواهیم داد و همه کسانی که یارانه می‌گیرند ولی دریافت یارانه آنها کمتر از خط مستمری که امروز در آن به آنها پرداخت می‌شود، مجددا یک یارانه دیگر پرداخت خواهد شد و تصمیم داریم، شیوه پرداخت یارانه را به سمت عدالت و افرادی که نیازمند هستند، تغییر دهیم.

وی از مردم خواست که به خدمتگزاران خود اعتماد کنند و گفت: ما تحت هیچ شرایطی به ناراضی شدن مردم از خود نیستم و می‌فهمیم که شرافت، موفقیت و سرمایه اجتماعی ما در رضایت مردم است و آنان به ما اعتماد کنند و در راستای اینکه برای فرزندان آنها بتوانیم شغل ایجاد کنیم و در کنار آن کاهش تورم است و بتوانیم این افتخار را داشته باشیم که نرخ بیکاری را هم کاهش دهیم، این اقدامات را انجام می‌دهیم بنابراین هیچ اقدامی در جهت عدم رفاه مردم انجام نمی‌شود.

سخنگوی دولت همچنین به سخنان اخیر دادستان کل کشور درباره حضور برخی اعضای خانواده و وابستگان مسوولان در قاچاق اظهار کرد: انتظار می‌رود به جای گفتن این مساله حتی یک لحظه هم به کسی که خطا کار کرده و در ارتباط با قاچاق فعال است، امان ندهند و آنها را دستگیر کنند و اقدامات قضایی را در مورد وی انجام دهند و به این ترتیب همه مقامات و مسوولان قضاییه، مقننه و مجریه در مضان این اتهام قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: این سخن از سوی شخصیت محترمی که دادستانی کل کشور را برعهده دارد، زیبنده نیست و من از سوی دولت این اعلام را به قوه قضاییه می‌کنم برای اینکه همه مقامات و مسوولان کشور از این اتهامی که به همه روا شد، مبرا شوند و به سمت کسانی بروند که این جرم را انجام دادند و دادستان محترم کل نسبت به آنها این برخورد را داشته باشد.

رییس سازمان برنامه و بودجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره قیمت‌های حامل‌های انرژی در سال آینده گفت: اینکه دوباره تورم کشور 40درصدی شود درست نیست و حداکثر تورم در کشور 10.5تا 11درصد می‌شود و ما غیر از آن اجازه نمی‌دهیم، عده‌یی به این بهانه اقدام به گران فروشی کنند و این مساله‌یی است که در افزایش قیمت‌های انرژی مطرح است، گران فروشی است و عده‌یی به این بهانه انتظارات تورمی را بالا می‌برند و دولت قویا در این زمینه در عرصه حضور و نظارت خواهد داشت.

وی همچنین گفت: درباره قیمت حامل‌های انرژی هنوز عددی نهایی نشده و در صورت جمع‌بندی به اطلاع ملت خواهیم رساند. سخنگوی دولت درباره میزان منابع برای ایجاد اشتغال در کشور توسط دولت دوازدهم یادآور شد: ما یک مجوز کلی از مجلس داشتیم که بتوانیم حداکثر تا حدود 17هزارمیلیارد تومان از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی برای بحث اشتغال به‌ کار بگیریم و برای این کار همانطور گفتم حدود 75هزارمیلیارد تومان نیاز منابع مالی داریم که طی 4سال آینده که این دولت دوازدهم برای اشتغال صرف خواهد کرد حدود 300هزارمیلیارد تومان خواهد بود.

وی تصریح کرد: سیاست دولت نیست که هر سال اصلاح قیمت حامل‌های انرژی انجام شود و همانطور که از دو سال پیش این اقدام انجام نشد و مطمئنا این اقدام فقط یک ‌بار است و اجازه نخواهیم هر سال مثل گذشته بگوییم درصدی قیمت حامل‌های انرژی بالا رود و فقط یک ‌بار این کار صورت می‌گیرد. نوبخت تصریح کرد: قانون نیز پرداخت یارانه‌ها را منوط به اصلاح 95درصد کرده که به قیمت فوب خلیج فارس برسانیم و با همه این موارد این اقدام را در دولت گذشته یک بار انجام دادیم و امروز رقمی قطعی برای قیمت حامل‌های انرژی وجود ندارد.

شایعات مربوط به تغییر سیف صحت ندارد

معاون اقتصادی رییس‌جمهور گفت: الان در شرایط اصلاح سیستم بانکی و مقابله با بی‌نظمی‌ها‌ی قبلی هستیم و به بانک مرکزی قوی نیاز داریم و شایعات درباره تغییر آقای سیف صحت ندارد.

محمد نهاوندیان در پاسخ به پرسشی درباره صحت شایعه‌ها در زمینه تغییر مدیریت بانک مرکزی گفت: ایشان تشریف دارند، کارشان را ادامه می‌دهند و تمام بحث‌ها در این زمینه هیچ پایه‌یی ندارد.

ادامه در صفحه2

 

 

ارسال نظر