وام دادن به استارت‌آپ‌ها خیانت به آنهاست

۱۳۹۶/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۲۴۹

 معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در نشست صندوق‌های سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر گفت: یکی از بحث‌های مهمی که اکوسیستم کارآفرینی ایران در آن ضعف دارد، نبود سرمایه‌گذاری جسورانه (VC) است. ما باید به این برسیم که وام دادن به استارت‌آپ‌ها خیانت به آنهاست.  به گزارش ایسنا، سورنا ستاری در نشست صندوق‌های سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر که با حضور اعضا و نمایندگان شبکه انتقال و تبادل فناوری D8 در پارک فناوری پردیس برگزار شد، اظهار کرد: روزهای اولی که در نظر داشتیم استارت‌آپ‌ها را آغاز کنیم، مطالعه‌یی را به جوانان فعال در سیلیکون‌ولی سفارش دادیم، این مطالعه نتیجه نسبتا منسجمی داشت که چرا سیلیکون‌ولی تنها در کالیفرنیاست؟ چرا در اروپا نیست؟ حتی در دوبی چرا با وجودی که

 30 سال قبل بنا داشت سیلیکون‌ولی راه‌اندازی کند، هنوز این اتفاق نیفتاده است؟

وی بیان کرد: پاسخ تنها این بود که ما احتیاج به یک زیست‌بوم داریم و البته این به معنای سیستم دولتی داشتن نیست. همه باید در این بازی حضور داشته باشند. نیروی انسانی، جوان بودن، زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری، زیرساخت‌های علمی، خلاقیت، پارک‌ها، مراکز رشد، شتاب‌دهنده‌ها و غیره هر کدام یک فاکتور مهم هستند.  ستاری با بیان اینکه یکی از بحث‌های مهمی که اکوسیستم کارآفرینی ایران در آن ضعف دارد، نبود سرمایه‌گذاری جسورانه (VC) است، تصریح کرد: ما باید به این برسیم که وام دادن به استارت‌آپ‌ها خیانت به آنهاست. معاونت علمی پیش ‌از این از طریق صندوق‌های وابسته به بیش از دو هزار شرکت وام داده است، اما امروز اثرات آن را می‌بینیم. بسیاری از این شرکت‌ها شکست‌ خورده‌اند و امروز باید پول‌هایی را که به‌عنوان وام دریافت ‌کرده‌اند، پس بدهند.

وی ادامه داد: وام برای شرکتی است که از آب و گل درآمده و می‌تواند بازار، قیمت، رقبا و ریسک‌ها را پیش‌بینی کند. اما این دراختیار یک استارت‌آپ نیست. هیچ‌کس نمی‌داند یک ماه بعد چه اتفاقی برای یک استارت‌آپ و شرکت نوپا می‌افتد.  معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور رشد حوزه ICT را زمینه‌یی برای رشد قابل‌قبول استارت‌آپ‌های این حوزه در ایران دانست و گفت: این شرکت‌ها هفته‌یی 10 تا 15درصد رشد دارند. قطعا سرمایه‌گذاران هم خوشحال خواهند شد در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.  وی با اشاره به اینکه یک حرکت فرهنگی در استارت‌آپ‌های کشور در حال شکل‌گیری است، بیان کرد: گاهی دانشجویان دانشگاه شریف به من مراجعه می‌کنند و از روز اول درخواست پول دارند. اما وقتی در شتاب‌دهنده‌ها حضور می‌یابند و بزرگ می‌شوند، بعد از 3 تا 4 ماه حرف‌های‌شان با قبل قابل‌مقایسه نیست و رشد را می‌توان در آنها دید.

رییس بنیاد ملی نخبگان ایران ابراز خرسندی کرد که در دانشگاه‌ها دیگر کسی درخواست وام ندارد و افزود: ساختار تازه‌یی ایجاد کرده‌ایم که توسعه بدون تاثیر پول دولتی است. هر پولی که منشأ دولتی داشته باشد و حضور دولت، رانت می‌آورد. پس باید این بازار را از دولت جدا کرد و به بخش خصوصی سپرد.

 

 

ارسال نظر