پذیرش بیش از ۱۲هزار مصدوم زلزله غرب کشور

۱۳۹۶/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۳۴۳

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون ١٢هزار و ٣٨٦ مصدوم مورد پذیرش قرار گرفته‌اند که ٨٣٧٠ نفر به صورت سرپایی مداوا شده‌اند.

ایرج حریرچی افزود: از مصدومان بستری شده داخل استان کرمانشاه ٢١٨٨ نفر ترخیص شدند و ٣٧٢ نفر هنوز بستری هستند. ۳۹۱ مصدوم نیز به خارج از این استان اعزام شدند و ١٣٧٢ مورد عمل جراحی در داخل استان کرمانشاه و در مجموع ١٥٥٠ جراحی انجام شد که نتایج خوبی داشت.

او در ادامه گفت: تعداد فوتی‌ها در صحنه حادثه بیش از ٤٠٠ نفر گزارش و تعداد فوتی‌ها در بیمارستان‌ها و حین اعزام دونفر اعلام شده است. تعداد قطع نخاع و قطع عضو اندک و انگشت شمار است و جراحی‌های پیوند اعضا با موفقیت همراه بوده است. حریرچی با بیان اینکه خبررسانی درباره بلایا و حوادث باید به‌طور صحیح مدیریت شود، اظهارکرد: اخبار اغراق شده و غیرواقعی موجب تشویش اذهان عمومی و تحریک احساسات و متشنج شدن جامعه می‌شود، لذا رسانه‌ها باید همگرایی داشته باشند. فضای مجازی می‌تواند فرصت خوبی برای انتشار اخبار صحیح و امیدبخش باشد اما چنانچه مدیریت نشود، تبدیل به تهدید می‌شود. او افزود: در کشورهای دیگر، رسانه‌ها اجازه انتشار عکس مصدومان و فوت‌شدگان حادثه را ندارند بنابراین زمانی‌که حادثه‌یی رخ می‌دهد، نیازی به پمپاژ اخبار منفی نیست.

حریرچی در ادامه با اشاره به اطلاع‌رسانی نادرست در زلزله کرمانشاه تاکید کرد: ما باید در مدیریت اخبار بحران صحیح عمل کنیم. در زمان بحران اخبار، غم‌انگیز هستند و نباید صحنه‌های دلخراشی را پخش و توصیف کنیم. برای مثال روز اول حادثه خبری مبنی بر فوت پدر و مادر دختری به نام مروه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. من بالای سر این بیمار در بیمارستان بیستون رفتم اما هم مددکار و هم پدر این دختر آنجا بودند. او ادامه داد: خبرهای تایید نشده در فضای مجازی می‌تواند آفت شبکه‌های اجتماعی باشد. ما باید به نیازهای روانی و اجتماعی مردم پاسخ دهیم و حتما از مشاوره کارشناسان سلامت روان در این زمینه استفاده کنیم. حریرچی همچنین اعلام کرد که طبق دستور وزیر بهداشت در حال حاضر فاز حاد رسیدگی به بیماران زلزله کرمانشاه به اتمام رسیده است اما گاهی بیماران تا سال‌ها نیاز به کمک دارند. ما حتما کنار آنان خواهیم بود. وی ادامه داد: وزارت بهداشت با استفاده از سامانه سیب بلافاصله آمار مادران باردار و بیماران خاص منطقه را پیدا کرد و بر اساس این سامانه رسیدگی‌های لازم به آنان را انجام می‌دهد همچنین واکسیناسیون کزاز و دیفتری نیز در حال انجام است. سیستم بهورزی در روستاها و مراقبان سلامت در شهرها نیز در حال استقرار هستند. اقدامات روانپزشکی نیز توسط وزارت بهداشت و هلال‌احمر در حال انجام است.

کسی در بیمارستان‌های تخریب شده کرمانشاه آسیب ندید

حریرچی با اشاره به آسیب قابل توجه دو بیمارستان در زلزله کرمانشاه اظهار کرد: در هیچ یک از بیمارستان‌ها به بیماران و کادر پزشکی و پرستاری آسیبی نرسیده است. ما از این بیمارستان‌ها بازدید و با برجسته‌ترین مشاوران برای ساخت و بازسازی بیمارستان‌ها صحبت کرده‌ایم. او ادامه داد: طبق مواد ۳۲ و ۳۳ شرایط عمومی پیمان مسوولیت ایمنی ساختمان‌ها بر عهده پیمانکار است. عملیات اجرایی پیمانکار نیز باید تحت نظر مهندسان مشاور انجام شود. اگر مشاور نیز این عملیات را تایید کند از مسوولیت پیمانکار کم نمی‌شود. پیمانکاران و مهندسان مشاور نیز مورد تایید سازمان‌های مسوول هستند. در ساخت بعضی از بیمارستان‌ها وزارت بهداشت خود مجری است اما در بیمارستان اسلام‌آباد مجری، وزارت مسکن بود. حریرچی با بیان اینکه ساختمان این بیمارستان ۱۰ سال در حال ساخت بود، اظهار کرد: طبق مواد ۱۷، ۱۸، ۲۲ و ۳۲ شرایط عمومی پیمان مسوولیت کامل اجرای کار با پیمانکار و اطلاع مهندس مشاور است و وزارت بهداشت نیز از پیمانکار این بیمارستان شکایت کرده است.

 

ارسال نظر