رییس قوه قضاییه: مذاکره با گزارشگر ویژه حقوق بشر مشروط است

۱۳۹۶/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۰۹۰

 رییس قوه قضاییه با بیان اینکه مخالف حضور گزارشگر ویژه در ایران هستیم، گفت: مذاکره با این شخص در خارج از کشور نیز باید مقید به اثرگذاری باشد.

به گزارش مهر و به نقل از اداره کل روابط‌عمومی قوه قضاییه، آیت‌الله آملی‌لاریجانی در نشست اعضای ستاد حقوق بشر با تاکید بر لزوم در نظر گرفتن مباحث حقوق بشری از جنبه‌های مختلف و رعایت ابعاد گوناگون موضوع حقوق بشر در مواجهه با غرب تصریح کرد: یکی از جنبه‌های مهم این موضوع ابعاد نظری حقوق بشر و به ویژه مبانی آن است که متضمن بحث‌های دقیق نظری و فلسفی است. رییس قوه قضاییه با بیان اینکه در برابر ادعاهایی نظیر ارتکاب شکنجه توسط پلیس کشورمان باید اولا توضیح داده شود که بسیاری از این موارد صرفا اتهاماتی است که مخالفان جمهوری اسلامی و منافقان که خود از بزرگ‌ترین گروه‌های تروریستی جهان بوده‌اند، مطرح می‌کنند و اعتبار حقوقی و قضایی ندارد و ثانیا باید پرسید قتل افراد عادی به ضرب گلوله پلیس در بسیاری از کشورهای غربی از جمله امریکا چه توجیهی دارد، خاطرنشان کرد: در زمینه بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها تحولات بسیار مثبتی از نظر حقوق شهروندی صورت گرفته که باید به خوبی توضیح داده شود. علاوه بر این مواردی نظیر حقوق زنان را مطرح می‌کنند که باید از آنها پرسید آیا در زمان حکومت طاغوت که مورد تایید و حمایت شما بود، زنان کشور ما بیشتر در جامعه حضور داشتند یا در حال حاضر؟ از سوی دیگر می‌بینیم که در بسیاری از کشورهای غربی حجاب را به ویژه در دانشگاه‌ها و مدارس ممنوع کرده‌اند، این چه توجیه حقوق بشری دارد؟

آیت‌الله آملی‌لاریجانی با بیان اینکه مجموعه کارهای جمهوری اسلامی در زمینه حقوق بشر به لحاظ تقنینی و نظارتی باید تبیین شود، تصریح کرد: یکی دیگر از مسائل مورد بحث ما، مساله گزارشگر ویژه حقوق بشر است که ما اصل و مبنای انتصاب چنین شخصی را قبول نداریم. علاوه بر این گزارش‌های گزارشگر ویژه فاقد استنادات لازم و بدون متدولوژی است. هر آنچه از سوی ضدانقلاب، منافقان و افراد فراری به عنوان ادعا مطرح شده به شکل یک سند در این گزارش‌ها مشاهده می‌شود که هر یک از گزارش‌ها نیز از گزارش قبلی شدیدتر و تندتر است. بر همین مبنا اولا به‌طور کلی مخالف حضور گزارشگر ویژه در ایران هستیم و ثانیا مذاکره با این شخص در خارج از کشور نیز باید مقید به اثرگذاری باشد و ببینیم که چنین مذاکره‌یی تاثیری در رویه‌ نادرست آنها دارد یا خیر؟

آیت‌الله آملی‌لاریجانی با بیان اینکه به هر حال در معرض هجوم‌های بی‌پایان حقوق بشری از سوی دشمنان هستیم بر لزوم طراحی برنامه‌های جدید برای مقابله با این هجمه‌ها تاکید کرد و گفت: مذاکرات حقوق بشری با کشورهای دیگر نیز باید همراه طرح مسائل دوجانبه باشد یعنی به این شکل که اگر ایرادات حقوق بشری نسبت به ما دارند، باید در زمینه مسائل مختلف حقوق بشری خودشان نیز پاسخگو باشند. علاوه بر این باید توجه داشت که در مباحث مطروحه از موضع یکسانی مذاکره شود و از حرمت جمهوری اسلامی و نظام اسلامی صیانت شود.

 

ارسال نظر