تاکید اتحادیه اروپا بر حفظ برجام

۱۳۹۶/۰۸/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۰۰۶

 در پایان نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل، وزرای خارجه انگلیس، آلمان و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر لزوم حفظ برجام تاکید کردند.   به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک از بروکسل، زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان در پایان نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که دیروز در بروکسل برگزار شد بر لزوم حفظ توافق هسته‌یی وین تاکید کرد.

گابریل گفت: در این نشست من به همراه همتای انگلیسی خود و همچنین فدریگا موگرینی بر لزوم حفظ توافق هسته‌یی با ایران تاکید کردیم.

حمایت اتحادیه اروپا از توافق هسته‌یی با ایران در حالی صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا از بدو ورود به کاخ سفید همواره بر ناکارآمد بودن آن تاکید کرده و ماه گذشته نیز عدم پایبندی ایران به این توافق را اعلام کرد و تصمیم‌گیری درباره این موضوع را به کنگره امریکا سپرد.

هفته گذشته نیز فدریکا موگرینی در واشنگتن تاکید کرد که اتحادیه اروپا بر اجرای کامل توافق هسته‌یی با ایران از جمله از جانب امریکا تاکید دارد.  در همین ارتباط، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز گذشته در گزارش جدید خود بار دیگر تعهد ایران به توافق هسته‌یی وین را تایید کرد.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه از وین، یک ماه بعد از اقدام دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا مبنی بر تایید نکردن پایبندی ایران به توافق هسته‌یی وین، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: تهران به همه تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌یی وین پایبند بوده است.  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس ماموریت خود وظیفه دارد که این مطلب را تایید کند که تهران غنی‌سازی اورانیوم با غنای زیاد ندارد و ذخایر اورانیوم با غنای کم یا آب سنگین این کشور در حد معمول است.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است که ذخیره آب سنگین ایران در تاریخ ششم نوامبر یکصدو‌چهارده ممیز چهار دهم تن بوده که این میزان در ماه آگوست به یکصد و یازده تن رسیده است.  در توافق هسته‌یی 2015 مقدار ذخیره آب سنگین ایران کمتر از یکصد و سی تن تاکید شده است.  کاهش این مقدار آب سنگین در توافق هسته‌یی سال 2015 به آن اشاره شده است.  این اقدام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی است که ماه گذشته رییس‌جمهوری امریکا پایبندی ایران به توافق هسته‌یی وین را تایید نکرد و تصمیم‌گیری در این باره را به کنگره این کشور سپرد.  تصمیم دونالد ترامپ در حالی است که سایر کشورهای حاضر در روند مذاکره هسته‌یی با ایران، ضمن تایید پایبندی ایران به این توافق بر احترام گذاشتن و حفظ آن تاکید کرده‌اند.

نماینده ایران در آژانس: گزارش آژانس تایید می‌کند فعالیت ایران منطبق با برجام است

رضا نجفی اظهار داشت: گزارش جدید آژانس که نهمین گزارش از روز اجرای برجام و هشتمین گزارش فصلی به شورای حکام در مورد راستی‌آزمایی اجرای برجام به شمار می‌رود، برخلاف ادعاهای امریکا بار دیگر تایید می‌کند که اقدامات و فعالیت‌های هسته‌یی ایران کاملا منطبق با برجام است.

به گزارش فارس، رضا نجفی سفیر و نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به گزارش جدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی واکنش نشان داد.

در بیانیه نجفی آمده است: «گزارش جدید آژانس که نهمین گزارش از روز اجرای برجام و هشتمین گزارش فصلی به شورای حکام در مورد راستی‌آزمایی اجرای برجام به شمار می‌رود، برخلاف ادعاهای امریکا بار دیگر تایید می‌کند که اقدامات و فعالیت‌های هسته‌یی ایران کاملا منطبق با برجام است.

تداوم تمامی فعالیت‌های هسته‌یی ایران اعم از ادامه غنی‌سازی 3.67درصدی با 30 آبشار و تعداد 5060 سانتریفیوژهای نسل اول در سایت نطنز، تداوم استقرار 6 آبشار سانتریفیوژ IR-1 (به تعداد 1034 سانتریفیوژ) در یک سالن سایت فردو که کاملا آماده کار هستند و 10 سانتریفیوژ جداگانه مستقر شده در این سایت به هدف استفاده در تحقیق و توسعه برای تولید رادیوایزتوپ‌های پایدار، تداوم انجام فعالیت‌های تحقیق و توسعه با سانتریفیوژهای پیشرفته و نسل جدید (مطابق بندهای 32 تا 42 ضمیمه یک برجام یعنی ادامه کار با سانتریفیوژهای IR-2m, IR-4, IR-5, IR-6, IR-6s, IR-7 and IR-8) و همچنین ادامه تولید قطعات سانتریفیوژهای نسل جدید با فیبرکربن، استمرار تولید آب سنگین در کارخانه تولید آب سنگین اراک (رسیدن ذخیره آب سنگین به 114 تُن)، ادامه انجام تمهیدات برای مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین تحقیقاتی خنداب (که البته با طرف‌های دیگر پیگیری می‌شود)، فعالیت رآکتور تحقیقاتی تهران و سایر بخش‌ها براساس برنامه درازمدت اعلام شده ایران از جمله مواردی است که در گزارش به آنها اشاره شده است.

در این زمینه اشاره‌یی هم به نامه جدید سازمان انرژی اتمی ایران شده که براساس آن جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته یک رآکتور آب سبک کوچک جدید (یک کیلووات) به هدف تحقیقات در محل فعلی سازمان طراحی کرده و بسازد.

مدیر کل در این گزارش همچنین به سفر اخیر خود به ایران و ملاقات با مقامات جمهوری اسلامی ایران اشاره کرده است.

متن گزارش بسیار شبیه گزارش‌های گذشته است و تغییرات آن شامل درج تحولات فنی از جمله بالا رفتن میزان ذخیره آب سنگین، میزان افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده 3.67درصدی، جایگزینی برخی سانتریفیوژها و مواردی شبیه آن است.

همچنان انتظار ایران و همه کشورهای عضو آژانس این است که دبیرخانه آژانس به کار حرفه‌یی و بیطرفانه خود براساس استانداردهای پادمانی به راستی‌آزمایی اجرای برجام ادامه داده و همانطور که تاکنون نظارت بر اجرای پروتکل الحاقی در ایران را همانند بقیه 120 کشوری که آن را اجرا می‌کنند دنبال می‌کرده، به کار خود ادامه دهد.»

شورای حکام آژانس در جلسه دو روزه ماه نوامبر خود در روزهای 2 و 3 آذر موضوعات مختلف از جمله این گزارش را بررسی خواهد کرد.

 

ارسال نظر