فاصله قیمت تولیدی و فروش برق غیرمنصفانه است

۱۳۹۶/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۶۹۵

  گروه انرژی| مهدی نیکوئی|

رضا اردکانیان، در اختتامیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق، از اصلاحات مهمی خبر داد که به معنای اعمال تغییرات بی‌شمار در ماه‌ها و سال‌های آینده خواهد بود.

به گزارش «تعادل» از نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، وزیر نیرو که تنها یک هفته از کسب رای اعتمادش به عنوان وزیر نیروی دولت دوازدهم می‌گذرد، حضور «شوق‌‌آمیز» و پرانرژی مجموعه‌های تولیدکننده تجهیزات و فعالان صنعت برق را بسیار تحسین‌کننده خواند.

وی پس از آن، به دلیل مشارکت گسترده شرکت‌ها و فعالان خارجی شرکت‌کننده در نمایشگاه، از هموطنان خود اجازه گرفت و چند کلامی را با انگلیسی فصیح به صحبت با آنها پرداخت.

وزیر نیرو، خطاب به حاضران خارجی در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی عنوان کرد: «من به عنوان وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران ابتدا از حضور شما و البته از نقش و علاقه شما در این نمایشگاه تشکر کرده و از شما دعوت می‌کنم تا حضور فعال‌تری در کشور داشته باشید.»

اردکانیان ادامه داد: در ایران فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیاری وجود دارد و ما از همه انواع سرمایه‌گذاری‌ها استقبال کرده و شما را تشویق به تزریق منابع مالی‌تان به صنعت برق کشور می‌کنیم. همچنین در کشور، دانشمندان جوان و فعالان و مشاوران آگاهی وجود دارند که آماده هستند برای ورود به بازارهای منطقه‌یی و حتی بازارهای فراتر از منطقه مانند آفریقا و امریکای لاتین با شما همکاری کنند.

وزیر نیرو در ادامه صحبت‌های خود با حاضران خارجی عنوان کرد: صنعت برق ایران تاکنون توانسته دستاوردهای مهمی در زمینه عرضه و تولید برق به دست آورد. اما اکنون زمان آن است که به طرف دیگر معادله هم توجه کنیم. از این‌رو، یکی از مهم‌ترین اهداف ما مدیریت تقاضا است و از تمام دانش و تخصص شما در این زمینه استقبال خواهیم کرد.

اردکانیان که در این رویداد رسمی و بین‌المللی «مدیریت تقاضا» را به عنوان مهم‌ترین پیام صنعت برق به گوش خارجی‌ها رسانده بود، باز هم روی سخن خود به مخاطبان و فعالان صنعت برق در ایران کرد. وی گفت: توانمندی‌های بسیاری در صنعت برق کشور داریم. ظرفیت تولید برق 77هزار مگاواتی و دارا بودن رتبه 14 از این نظر، بسیار افتخارآمیز است. 600 عضو سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق در کنار ده‌ها تولیدکننده خصوصی این حوزه نوید روزهای روشنی را می‌دهد.

وزیر نیرو افزود: با وجود این، با چالش‌هایی هم مواجه هستیم که با اتکا به توانمندی نیروی انسانی و همچنین دانش و فناوری می‌توانیم بر آنها غلبه کنیم. وی مهم‌ترین چالش‌های صنعت برق را مصرف بیش از حد، شدت مصرف برق، راندمان پایین و تلفات شبکه دانست و مهم‌ترین راهکار غلبه بر بسیاری از آنها را مدیریت تقاضا معرفی کرد.

اردکانیان تاکید کرد: برای حرکت در این راستا، نیاز است که در نمایشگاه سالانه صنعت برق به بررسی روش‌ها و ارائه تجهیزات و دستاوردهای مدیریت تقاضا و مصرف در کشورهای مختلف پرداخته و حتی بخش‌ها و غرفه‌هایی به این منظور اختصاص یابد.

وی در ادامه از چالش دیگری که صنعت برق با آن مواجه است، سخن گفت: متاسفانه ما متناسب با رشد فناوری و بهبود تجهیزات تولیدی، در بازارهای منطقه حضور فعالی نداشته‌ایم. توانمندی‌های ما در کنار فرصت‌های بازسازی زیرساخت‌های برقی در کشورهای منطقه، می‌توانست موجب سرعت بیشتری در افزایش صادرات برق ایجاد کند. از این‌رو، شایسته است تا مجالی برای آسیب‌شناسی در این اختصاص دهیم.

وزیر نیرو، فعالان خصوصی را برای آسیب‌شناسی مورد نیاز به همکاری دعوت کرد و بیان کرد: سندیکای تولیدکنندگان صنعت برق می‌تواند در این زمینه یک آسیب‌شناسی شفاف و بدون تعارف درباره ناکامی‌های صنعت برق با وجود توانمندی‌های بالای آن به وزارتخانه نیرو ارائه داد و با کمک آنها به فکر راه‌چاره‌یی باشیم. باید به این پرسش پرداخت که چگونه کشورهای دیگر از گوشه‌وکنار جهان توانسته‌اند در کشورهای همسایه حضور یافته و جای خالی ما را پر کنند؟

اردکانیان ادامه داد: در هر صورت، با توجه به آنکه مدیریت تقاضا در راس برنامه‌های وزارت نیرو دولت دوازدهم است، تولیدکنندگان داخلی و فعالان خصوصی حوزه باید به دنبال بازارهای بین‌المللی باشد. در همین زمان، ایجاد ظرفیت 20هزار مگاوات تولید برق دیگر، به همراه 4هزار مگاوات ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر، رساندن راندمان نیروگاه‌ها به 40 درصد و تک‌رقمی کردن تلفات تولید از اهدافی است که در برنامه ششم توسعه باید به آنها برسیم.

وزیر نیرو، البته به مهم‌ترین معضل این روزهای وزارت نیرو یعنی بدهی‌های انباشته هم اشاره کرد و گفت: ساماندهی اقتصاد برق برای بهبود فضای کسب‌وکار، ضروری است.

اردکانیان در آخرین بخش سخنان خود، محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور را مخاطب قرار داد و گفت: دولت در قالب وزارت نیرو به دنبال آن است که بتواند پرداخت بدهی‌ها به فعالان خصوصی مختلف صنعت برق را به شکل مناسب‌تری پیگیری کند. البته راهکارهای قانونی بسیاری برای آن وجود دارد که در حال بررسی آنها هستیم.

در ادامه برنامه اختتامیه نمایشگاه صنعت برق، محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت به صحبت پرداخت. وی برگزاری نمایشگاه کنونی را برای توسعه زیرساخت‌های کشور بسیار امیدوارکننده دانست و گفت: در سال‌هایی که توسعه اقتصادی، روند تندتری به خود گرفته و رشد مصرف به میانگین 6 درصد رسیده، تامین نیاز مردم و بخش‌های اقتصادی یکی از الزامات است.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به این موضوع اشاره کرد که هم‌اکنون لایحه بودجه سال 97 مشتمل بر 22 تبصره در حال بررسی است و تقدیم هیات وزیران شده است. نوبخت، روند پیشرفت این لایحه را مثبت ارزیابی کرد و خبر داد که لایحه بودجه تا 15 آذر به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد. وی بیان کرد: در این بودجه که بودجه دومین سال برنامه ششم توسعه خواهد بود، جایگاه ویژه و ممتازی برای رشد تولید انرژی و به ویژه برق در نظر گرفته شده است.

نوبخت افزود: ظرفیت تولید انرژی الکتریکی کشور باید افزایش یابد. به گفته وی، افزایش ظرفیت تولید برق برنامه‌ریزی شده در برنامه پنجم، 5هزار مگاوات بود که اکنون بنابر اظهارات وزیر نیرو به 20هزار مگاوات رسیده است.

وی در خصوص تامین سرمایه مورد نیاز برای توسعه صنعت برق کشور و افزایش تولیدات گفت: قرار است 600 تا 700 میلیارد تومان از بودجه عمومی کشور در افزایش ظرفیت تولید برق سرمایه‌گذاری شود. این رقم حتی اگر به هزار میلیارد تومان هم برسد، ناکافی است و نیاز به منابع سرمایه‌یی بیشتر و متنوع‌تر احساس می‌شود.

نوبخت در مورد این منابع توضیح داد: براساس مصوبه شورای اقتصاد، این مجوز را داریم که برای ایجاد 8هزار مگاوات ظرفیت جدید در شبکه برق، 6.3میلیارد یورو سرمایه خارجی جذب کنیم. وی بیان کرد: علاوه بر افزایش ظرفیت تولید، برای نوسازی و بازسازی تاسیسات و شبکه هم نیاز به سرمایه است.

رییس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: در کنار سرمایه‌های خارجی نیاز است که وضعیت اقتصاد برق هم اصلاح شود. هزینه تولید 92 تومانی برق و فروش 67 تومانی آن برای هر کیلووات برق به تنهایی غیرمنصفانه است و در این بین، منابعی هم باید به سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت کند.

نوبخت در پایان افزود: با توجه به این شرایط، ما آمادگی داریم تا مشکلات بین وزارت نیرو و سازمان‌ هدفمندی یارانه را حل کرده و براساس تکلیف قانون برنامه ششم هم قیمت حامل‌های انرژی و به ویژه برق را اصلاح کنیم تا بدهی‌های صنعت برق پرداخت شود.

 

 

ارسال نظر