موادی از لایحه سازمان نظام رسانه‌ای

۱۳۹۶/۰۸/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۸۱۵
موادی از لایحه سازمان نظام رسانه‌ای

ایران| هیات وزیران دیروز درحالی نشست هفتگی خود را در پاستور برگزار کرد که موضوع «لایحه سازمان نظام رسانه‌یی» ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین مطالبات رسانه‌های بخش خصوصی از دولت، روی میز ارزیابی‌های اعضای کابینه دوازدهم قرار گرفت؛ مطالباتی که طی سالیان اخیر بارها از سوی مدیران مسوول رسانه‌های مستقل از ساختار اجرایی و برنامه‌ریزی کشور مطرح شده اما همچنان پاسخ مناسبی به این مطالبات به حق داده نشده تا سرانجام در اثر عدم توجه به این مطالبات به حق، برخی رسانه‌های مستقل با غیبت در نمایشگاه امسال مطبوعات، مسوولان تصمیم‌ساز در این زمینه را متوجه مصایب فعالیت‌های رسانه‌یی در کشورمان کنند.

هر چند هیات دولت در جلسه دیروز خود به ریاست رییس‌جمهوری، لایحه سازمان نظام رسانه‌یی ایران را با هدف حمایت از حقوق و آزادی‌های مشروع فعالان رسانه‌یی و رسانه‌های همگانی بررسی و تعدادی از مواد آن را تصویب کرد اما فضای رسانه‌یی کشورمان همچنان تا رسیدن به نقطه تعادل فاصله بسیار زیادی دارد که باید با برنامه‌ریزی‌های منسجم قانونی این فاصله بعید را جبران کرد.

در کنار این موضوع اعضای کابینه دوازدهم در نشست روز گذشته با ارجاع اختلافات مربوط به قرارداد طرح‌های عمرانی دستگاه‌های اجرایی با پیمانکاران به سازمان برنامه و بودجه تلاش کردند تا راهکاری معقول برای این چالش‌های متعدد بیابند، چالش‌هایی که در برخی موارد فرآیند اجرای طرح‌های عمرانی در کشورمان را با مشکلات عدیده‌یی مواجه کرده است.

با پایان گرفتن جلسه هیات وزیران مطابق هفته‌های گذشته، برخی از اعضای کابینه بلافاصله با حضور در حیاط دولت رو به روی خبرنگاران رسانه‌های گروهی ایستادند تا درباره مهم‌ترین موضوعات روز کشور به پرسش‌های مطرح شده، پاسخ دهند.  چهره‌هایی چون، محمد بطحایی(وزیر آموزش و پرورش)، حسینعلی امیری(معاون پارلمانی رییس‌جمهوری)، ستار محمودی(سرپرست وزارت نیرو)، معصومه ابتکار (معاون رییس‌جمهوری) و... ازجمله افرادی بودند که با حضور در نشست هیات دولت به پرسش‌های مطرح شده از سوی خبرنگاران پاسخ دادند.

اما سورپرایز نشست دیروز حیاط دولت مربوط به حضور چند ثانیه‌یی علی عسکری، رییس سازمان صدا و سیما در میان خبرنگاران بود که با وجود درخواست‌های مکرر خبرنگاران برای نخستین بار اتفاق می‌افتاد. رییس رسانه ملی که با انتقادات دامنه‌دار خبرنگاران درباره ممنوع‌التصویری نجفی شهردار تهران مواجه شده بود در اظهاراتی کوتاه اعلام کرد که این خبر صحت ندارد و رسانه ملی هرگز لیستی تحت عنوان ممنوع‌التصویرها نداشته است.

حمایت از آزادی مسوولانه فعالان رسانه‌‌ای، آزادی اطلاعات، حق دسترسی همگانی به اطلاعات، ارتقای رعایت موازین اخلاق حرفه‌یی در فعالیت‌‌های رسانه‌یی، تمهیدات لازم برای حمایت از ارزش‌های دینی و ملی، حمایت از حرفه‌‌یی شدن فعالیت رسانه‌ها در کشور، ارتقای سطح سواد و مهارت‌‌های رسانه‌‌یی، حمایت از حقوق مخاطبان رسانه‌‌ها، حمایت از حقوق و منافع صنفی، استقلال و امنیت حرفه‌یی روزنامه‌نگاران و نظارت حرفه‌یی بر عملکرد آنها ازجمله اهداف تشکیل سازمان نظام رسانه‌یی است.  در ادامه جلسه، هیات وزیران تعرفه‌های خدمات سرپایی درمان اعتیاد و مواد روانگردان بخش دولتی، بخش عمومی غیردولتی و بخش خصوصی در سال 1396 را تعیین کرد.  همچنین با تصویب دولت، تعرفه بخش دولتی و خصوصی و اقامتی بهبود و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد(کمپ یا مراکز اقامتی میان‌مدت) در بخش خصوصی در سال 1396 تعیین شد.  هیات وزیران در ادامه مصوب کرد، یک پنجم نرخ سرانه حق بیمه خدمات درمانی کارکنان وظیفه و عائله درجه یک آنها مشروط به آنکه در عضویت هیچ‌ یک از بیمه‌‌ها نباشند توسط فرد مشمول و مابقی آن توسط دولت تامین شود.

اختلافات مربوط به قرارداد طرح‌های عمرانی دستگاه ‌های اجرایی با پیمانکاران به سازمان برنامه و بودجه کشور ارجاع شد.

در پایان با تصویب هیات وزیران، اختلاف‌های ناشی از اجرا یا تفسیر تعدادی از قراردادهای مربوط به طرح‌های عمرانی دستگاه‌های اجرایی با پیمانکاران و مشاوران برای داوری به شورای عالی فنی سازمان برنامه و بودجه کشور ارجاع شد.

 

 افزایش ظرفیت تولید برق در سال آینده

 موضوع سرمایه‌گذاری‌های مولد در بخش برق کشور و افزایش ظرفیت‌های تولیدی برقی ازجمله پرسش‌هایی بود که ستار محمودی به آنها پاسخ داد. سرپرست وزارت نیرو گفت: با احداث نیروگاه‌های جدید در کشور ظرفیت تولید برق در تیر ماه سال 97 از مرز 80 هزار مگاوات خواهد گذشت.

ستار محمودی در پاسخ به سوالی درباره بازسازی نیروگاه‌های برق فرسوده و بازگشت آنها به مدار تولید افزود: ما با گذر از فصل گرمای تابستان، فرصت تعمیر و نگهداری تاسیسات خود اعم از نیروگاه‌ها و خطوطی که سه ماه و نیم به طور کامل زیر بار سنگین تامین و انتقال انرژی بودند را پیدا می‌کنیم تا بار دیگر برای فصول گرما و پرمصرف آماده شوند.

وی تصریح کرد: طبق برنامه زمان‌بندی کار تعمیر و نگهداری تاسیسات انتقال نیرو از اواخر شهریور ماه امسال آغاز شده و تا اردیبهشت ماه سال آینده ادامه دارد.

محمودی گفت که تاکنون حدود 18هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاهی کشور به مرحله تعمیرات فرستاده شده و بخشی از این تجهیزات برگشته است. سرپرست وزارت نیرو گفت: برای افزایش ظرفیت تولید برق حدود 3هزار و 500 مگاوات نیروگاه‌های جدید اعم از نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر درحال احداث است که مرحله به مرحله تا قبل از تیر ماه سال آینده وارد مدار بهره‌برداری می‌شوند. وی ظرفیت اسمی فعلی نیروگاهی کشور را 77هزار مگاوات اعلام کرد و گفت: با ورود نیروگاه‌های جدید ظرفیت تولید برق در تیر ماه 1397 از مرز 80 هزار مگاوات خواهد گذشت.

وی درباره برنامه‌های این وزارتخانه در موضوع آب نیز با یادآوری مشکل خشکسالی و کم آبی در ایران گفت: هنوز در ماه اول سال آبی جدید هستیم و قضاوت درباره میزان بارندگی‌ها زود است اما به نظر می‌رسد، حجم بارش‌ها با سال گذشته تفاوتی نکند.

سرپرست وزارت نیرو ادامه داد: در مناطقی همچون حوضه دریاچه ارومیه میزان نزولات بسیار است اما در کل، تامین آب در کشور نیازمند رعایت اصول مدیریت مصرف است. محمودی تصریح کرد: اکنون تامین آب شهرها و روستاها متعادل است اما مفهوم آن این نیست که شرایط آبی در تابستان سال آینده نیز به همین شکل خواهد بود زیرا در تابستان هر سال فشارهای جدیدی از نظر افزایش مصرف به منابع آبی وارد می‌شود. وی گفت: هم کشش سامانه‌های انتقال‌دهنده و توزیع‌کننده و هم میزان تامین آب مهم است و ما روی این میزان تامین درحال کار هستیم و تعمیر و نگهداری در داخل شبکه‌های شهری درحال کار است.

 فضای مثبت مجلس نسبت به دو وزیر پیشنهادی

طبیعی بود که موضوع رای اعتماد مجلس دهم به دو وزیر پیشنهادی از سوی رییس‌جمهوری در راس پرسش‌های خبرنگاران از امیری قرار داشته باشد. معاون پارلمانی رییس‌جمهوری، شرایط مجلس دهم درباره دو وزیر پیشنهادی را بسیار مثبت ارزیابی کرد و با رد برخی خبرسازی‌ها درباره دولت گفت: در هیات دولت فضای صمیمی و همدلی وجود دارد.

امیری درباره معرفی وزیران نیرو و علوم، تحقیقات و فناوری افزود: از روز معرفی تا روز رسیدگی در مجلس نیز با همکاری و همراهی رییس و هیات رییسه مجلس شورای اسلامی برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته تا دو وزیر پیشنهادی در فراکسیون‌ها، کمیسیون‌های سیاسی، تخصصی، محلی و منطقه‌یی حضور پیدا کنند که این کار درحال انجام و اجرا است.

معاون رییس‌جمهوری تصریح کرد: خوشبختانه شرایط مجلس نسبت به دو وزیر پیشنهادی بسیار مثبت ارزیابی و پیش‌بینی می‌شود که جلسه روز یک‌شنبه مجلس در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی یکی از جلوه‌های دیگر همراهی دولت با مجلس باشد. امیری درباره شایعه اختلافات در دولت افزود: اعضای دولت همه با هم همدل و همراه هستند و کاملا فضای صمیمی و برادرانه در هیات دولت وجود دارد و هیچگونه اختلاف بین اعضای دولت نیست و همه با مدیریت رییس‌جمهوری، دغدغه خدمت و حل مشکلات مردم و نظام جمهوری اسلامی را دارند.

 نجفی ممنوع‌التصویر نیست

رییس سازمان صدا و سیما ممنوع‌التصویری شهردار تهران را تکذیب کرد.

علی عسگری، رییس سازمان و صدا و سیما در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا محمدعلی نجفی، شهردار تهران ممنوع‌التصویر شده است ‌با رد این موضوع گفت: نه؛ برای چه ایشان باید ممنوع‌التصویر باشند؟ اخیرا اخباری مبنی بر ممنوع‌التصویری شهردار تهران از سوی برخی رسانه‌ها منتشر شده بود اما تاکنون هیچ کدام از مدیران رسانه ملی در این باره اظهارنظری مطرح نکرده بودند.

 

 

ارسال نظر