گام بلند دولت برای مشارکت بخش خصوصی در طرح‌ها

۱۳۹۶/۰۷/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۳۲۷

واگذاری ۱۰درصد از فعالیت‌های وزارت بهداشت به بخش غیردولتی       

 سرپرست وزارت نیرو: اردکانیان گزینه احتمالی وزارت نیرو است

گروه ایران| بعد از چند هفته کم رمق و بدون ماجرا در حیاط دولت، روز گذشته نسیم رونق دوباره در نشست‌های هفتگی خبرنگاران با اعضای کابینه وزیدن گرفت تا خبرنگاران در روزهایی که «برجام» و حاشیه‌هایش در معرض آزمون جدی امریکا، اروپا و نظام بین‌الملل قرار گرفته، بتوانند رودرروی برخی چهره‌های کابینه دوازدهم مواضع رسمی آنها را جویا شوند.

قبل از حضور اعضای کابینه در حیاط دولت، نشست هیات وزیران به ریاست شخص رییس‌جمهوری برگزار شد؛ جلسه‌یی که در آن مجموعه‌یی از تصمیم‌سازی‌های اقتصادی با هدف استمرار ثبات اقتصادی موجود و مشارکت بیشتر بخش خصوصی در پروژه‌های اقتصادی اتخاذ شد.

در میان مصوبات دیروز، موضوع «واگذاری حداقل 10درصد از فعالیت‌های وزارت بهداشت به بخش خصوصی و غیردولتی» و «تهاتر مطالبات و بدهی‌های تعدادی از شرکت‌های خصوصی و دولتی با سازمان‌های خصوصی‌سازی و امور مالیاتی» بازتاب‌های وسیعی در رسانه‌های گروهی پیدا کرد؛ مصوباتی که طی سال‌های اخیر همواره در زمره مطالبات جدی فعالان بخش خصوصی و پیمانکاران از دولت قرار داشته و با تصمیم‌سازی‌های روز گذشته نقشه راه مشخصی برای آنها تدارک دیده شد. بر اساس اعلام دولتمردان بعد از تکالیفی که برای مشارکت بیشتر بخش خصوصی در ساختار درمانی کشور صورت گرفته در آینده سایر وزارتخانه‌های اقتصادی و غیراقتصادی نیز زیر پوشش این نوع مصوبات که در آنها برای مشارکت بیشتر بخش خصوصی در فضای اقتصادی کشورمان برنامه‌ریزی شده است، قرار خواهند گرفت.  بعد از پایان نشست هیات وزیران، رییس‌جمهوری برای دیدار با وزیر خارجه ازبکستان راهی ساختمان بهشتی شد و برخی چهره‌های کابینه پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران شدند. گفت‌وگوی کوتاه ظریف با خبرنگاران و اظهارنظرهای حجتی درباره فرآیند خرید تضمینی گندم و حاشیه‌هایی که برخی رسانه‌ها در این زمینه ایجاد کرده‌اند در کنار توضیحات وزرای ورزش و ارشاد در خصوص موضوعات روز جامعه از موضوعاتی بودند که در جلسه روز گذشته بیشتر مورد توجه خبرنگاران قرار گرفتند.

 ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی هم که مشتری دایم نشست‌های رسانه‌یی حیاط دولت محسوب می‌شود، درباره سرانجام مطالبات مردم از موسسات مالی غیرمجاز صحبت کرد و برنامه‌های دولت در این زمینه را تشریح کرد. سرپرست فعلی وزارت نیرو هم در اظهارنظری جالب از اردکانیان به عنوان محتمل‌ترین گزینه دولت برای پست وزارت در این بخش نام برد؛ اظهارنظرهایی که تجربه ثابت کرده در برخی موارد با واقعیت چندان نسبتی ندارند.

واگذاری ۱۰درصد از فعالیت‌های وزارت بهداشت به بخش غیردولتی

موضوع مشارکت بیشتر بخش خصوصی در پروژه‌های وزارتخانه‌های دولتی، یکی از برنامه‌هایی است که دولت دوازدهم تلاش می‌کند، ابعاد و زوایای گوناگون آن را تحقق بخشد. هیات وزیران در جلسه دیروز به ریاست روحانی رییس‌جمهوری، آیین‌نامه اجرایی مربوط به واگذاری تا سقف ۱۰درصد خدمات و فعالیت‌های تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بخش غیردولتی در سال ۱۳۹۶ را به تصویب رساند.

به گزارش پاد، دولت این تصمیم را با هدف توسعه مشارکت‌های مردمی و بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت بخش غیردولتی در امور تصدی‌گری درمان اتخاذ کرد.

به موجب آیین‌نامه مذکور، انتخاب بخش غیردولتی از بین اشخاص متقاضی به صورت شفاف و رقابتی و از طریق احراز صلاحیت‌ها و اهلیت فنی، علمی و مالی متقاضیان با تایید کارگروه واگذاری صورت می‌گیرد و اطلاعات واحد قابل واگذاری حداقل یک‌ماه قبل در سامانه واگذاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اطلاع‌رسانی و منتشر می‌شود.

دولت همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را موظف کرد برای تسهیل و افزایش توجیه‌پذیری خدمات قابل ارائه توسط بخش غیردولتی، مجوزهای لازم جهت حذف یا اضافه کردن خدمات یا فعالیت‌هایی که زمینه تکمیل ظرفیت و ارائه خدمات باکیفیت بهتر به بیماران را فراهم می‌کند، در قالب نظام سطح‌بندی خدمات ارائه کند.

این وزارتخانه همچنین موظف شد برای حمایت از تشکیل، گسترش و توسعه تعاونی‌های بخش سلامت، با اولویت دادن آنها در واگذاری تصدی‌ها و صدور مجوزهای تاسیس و بهره‌برداری خصوصا در طرح پزشک خانواده اقدام کند.

براساس آیین‌نامه مذکور، تغییر کاربری واحدهای واگذار شده در کلیه شیوه‌های واگذاری ممنوع است و بخش غیردولتی نمی‌تواند از آورده‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌ها جهت انجام فعالیت‌های مشخص شده در قرارداد واگذاری به نحوه دیگری استفاده کند.  هیات وزیران آیین‌نامه اجرایی تعیین سقف حق بیمه شخص ثالث و نحوه تخفیف، افزایش و تقسیط آن را به تصویب رساند.  

به موجب این آیین‌نامه، سقف نرخ‌های حق بیمه پایه بیمه شخص ثالث از حاصل جمع اقلام هزینه‌یی منهای درآمد سرمایه‌گذاری به علاوه حاشیه سود تعیین می‌شود.

همچنین مصادیق افزایش حق بیمه پایه وسایل نقلیه با کاربری‌های خاص از قبیل کاربری آژانس، تاکسی درون و برون‌شهری، ویژه حمل مواد سوختی مایع و گازی، حمل مواد منفجره و خطرناک، تعلیم و آزمون رانندگی تعیین شد.

براساس این آیین‌نامه، وسایل نقلیه‌یی که دارنده آن طبق اطلاعات مندرج در سامانه راهنمایی و رانندگی دارای نمره منفی باشد، به ازای هر نمره منفی در زمان خرید بیمه‌نامه یک‌درصد (حداکثر ۳۰درصد) و وسایل نقلیه‌یی که طبق اطلاعات مندرج در سامانه راهنمایی و رانندگی دارای تخلفات حادثه‌ساز ثبت شده باشند، اعتبار بیمه‌نامه قبلی آنها مشمول نیم‌درصد (حداکثر تا ۳درصد) افزایش حق بیمه می‌شوند.

همچنین به موجب آیین‌نامه یاد شده، وسایل نقلیه‌یی که برای نخستین بار شماره‌گذاری می‌شوند، شامل تخفیف ۵درصدی حق بیمه پایه، وسایل نقلیه عمومی شهری حمل مسافر با ظرفیت بیش از 6 نفر شامل اتوبوس، مینی‌بوس، ون و استیشن شامل تخفیف ۵۰درصدی و وسایل نقلیه‌یی که دارنده آن دارای گواهینامه معتبر طی دوره‌های آموزشی رانندگی ایمن و کم خطر باشد، شامل تخفیف ۱۰درصدی حق بیمه پایه خواهد بود.

در صورتی که خسارتی از محل بیمه‌نامه پرداخت نشود، بیمه‌گر موظف است پس از اعمال تخفیفات مذکور از سال دوم به بعد هنگام تجدید بیمه‌نامه به ازای هر سال ۵درصد و حداکثر ۷۰درصد تخفیف عدم خسارت در حق بیمه پایه اعمال کند. همچنین بیمه‌گر مجاز است، حق بیمه شخص ثالث بیمه‌نامه‌های یک‌ساله را به صورت اقساطی دریافت کند.

تهاتر مطالبات و بدهی‌های تعدادی از شرکت‌های خصوصی

با تصویب هیات وزیران، مطالبات شرکت‌های موننکو ایران، گهر انرژی سیرجان، ساخت و بهره‌برداری انرژی نوین سبا نوین و تولید برق عسلویه مپنا از شرکت‌های دولتی با بدهی همان شرکت‌ها‌ به سازمان‌های امور مالیاتی کشور و خصوصی‌سازی تهاتر شد.

دولت با پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور مبنی بر ایجاد نمایندگی سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در دوحه پایتخت قطر موافقت کرد.

هیات وزیران برای توانمند‌سازی و استقلال صندوق بازنشستگی صنایع ملی مس ایران و در راستای کاهش بارمالی دولت مصوب کرد، وجوهی که با تصویب مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت ملی صنایع مس ایران برای جبران نقدینگی صندوق بازنشستگی صنایع ملی مس ایران پرداخت می‌شود‌، به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی تلقی شود.

دولت در ادامه ضمن اعلام نظر در خصوص تعدادی از طرح‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نماینده خود را برای پیگیری موضوع تعیین کرد.

 در دولت صمیمیت وجود دارد

 در شرایطی که طی روزهای اخیر برخی رسانه‌ها تلاش می‌کردند از وجود اختلاف در میان اعضای کابینه صحبت کنند، رییس دفتر رییس‌جمهوری با تکذیب هر نوع اختلافی در پیکره دولت از رسانه‌ها خواست در این زمینه منصفانه برخورد کنند. واعظی زمانی که با پرسش‌های نمایندگان رسانه‌های اصولگرا درباره وجود اختلافات شدید در دولت دوازدهم مواجه شد ضمن تکذیب موضوع مناسبات ارتباطی اعضای کابینه را صمیمانه ارزیابی کرد.

رییس دفتر رییس‌جمهوری پیرامون شایعات درباره اختلاف معاون اول با اعضای هیات دولت گفت: آقای جهانگیری هیچ اختلافی با دولت ندارد و در دولت صمیمیت وجود دارد.

واعظی درباره اثر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور افزود: امروز تحریم جدید ایجاد نشده است و سخنان ترامپ، محتوا نداشت و بیشتر شعار و تکراری بود و خوشبختانه هم کارآفرینان و اقتصاددانان در داخل کشور خوب تجزیه و تحلیل کردند و آنچه در بازار ارز و پول و اقتصاد بعد از سخنرانی ترامپ دیدم، این بود که اتفاقی در بازار رخ نداده است و حتی در برخی موارد بازار علامت‌های مثبت هم نشان داده است.

رییس دفتر رییس‌جمهوری درباره همصدایی برخی با ترامپ در داخل کشور اظهار کرد: باید این اختلافات کنار گذاشته شود و در مقابل فشارهای خارجی یک‌صدا شویم تا بتوان هم توطئه‌ها را خنثی کرد و هم روش‌هایی برای انزوای طرف مقابل در پیش گرفت. حاشیه‌هایی که طی روزهای اخیر از سوی برخی برنامه‌های صدا و سیما درباره فرآیند خرید تضمینی گندم ایجاد شده، وزیر جهاد کشاورزی را بر آن داشت تا درباره این موضوع توضیح دهد.

محمود حجتی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره قیمت پایین محصولات کشاورزان و بی‌اقبالی آنها نسبت به چیدن و فروش، گفت: طبق مقرر قانون و دولت، قیمت تضمینی برای میوه‌هاست که این قیمت ابلاغ و اعلام شده و مسوولان مربوطه نیز در زمان مشخص شده برای خرید حضور پیدا می‌کنند.  وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: برای صادرات محصولات نیز تمهیداتی پیش‌بینی کردیم و دولت این اجازه را داده که هر کس سیب صادر می‌کند به‌ازای‌ آن می‌تواند موز و تعرفه ترجیحی وارد کند، یعنی به نوعی یارانه صادراتی در رابطه با سیب و کشمش داده می‌شود. در عین حال تمهیداتی نیز برای تسهیل کار صادر‌کنندگان پیش‌بینی شده است.

 

ادامه از صفحه اول:

حجتی در رابطه با مقابله با دلال‌بازی‌هایی که به ضرر باغداران است، گفت: دولت نمی‌تواند خرید و فروش انجام دهد و در هیچ جای دنیا این اتفاق نمی‌افتد و بحثی که من همیشه داشتم، بحث زنجیره تولید در شاخه‌های مختلف تولید از مزرعه تا سفره است که توسط تولید‌کنندگان انجام شود.  وی همچنین درباره خرید تضمین گندم و تعویق در پرداخت پول آن که باعث کاهش تولید شده است، اظهار کرد: ما امیدواریم هیچ‌وقت این کاهش تولید به‌وجود نیاید و امیدواریم تولید‌کنندگان نیز عذر را به بزرگواری خود بپذیرند. ما و سازمان برنامه و بودجه و دولت درصدد هستیم تا پول گندم را هر چه سریع‌تر پرداخت کنیم.

 پیگیری منطقی حضور بانوان در ورزشگاه‌ها

معادله حضور بانوان در ورزشگاه‌ها که طی سال‌های اخیر به یک مطالبه جدی نسل جوان از ساختار اجرایی کشور بدل شده مهم‌ترین موضوعی بود که در جریان گفت‌وگوی خبرنگاران با وزیر ورزش و جوانان به آن پرداخته شد. سلطانی‌فر، اما در واکنش به این مطالبات تاکید کرد که پیگیر هماهنگی‌های فرهنگی و اجتماعی برای حضور بانوان در ورزشگاه‌هاست.  وزیر ورزش و جوانان درخصوص فضاها و زیرساخت‌های مناسب برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها گفت: باید هماهنگی‌های فرهنگی و اجتماعی برای این کار انجام شود که ما در حال انجام و پیگیری هستیم.  وی همچنین از پیگیری فدراسیون فوتبال برای وادار کردن تیم‌های عربستانی به تمکین برای بازی در ایران خبر داد.

 موسسه غیرمجاز فعال در کشور نداریم

موضوع سپرده‌های مردم در موسسات مالی غیرمجاز، ازجمله سوژه‌هایی است که خبرنگاران هنگام مواجهه با سیف پیگیر آخرین اخبار آن می‌شوند و رییس کل بانک مرکزی هم مطابق معمول تاکید می‌کند که در حال حاضر موسسه غیرمجاز فعالی در کشور وجود ندارد.  ولی‌الله سیف ابتدا درباره مصوبات دیروز هیات دولت گفت: من گزارشی درباره مبحث تصمیم‌گیری راجع به موسسات غیرمجاز و آخرین اقدامات انجام شده به هیات دولت ارائه کردم.  وی ادامه داد: ما در حال حاضر خوشبختانه موسسه غیرمجاز فعالی در کشور نداریم، البته اقدامات نهایی قضیه برای تعیین‌تکلیف سپرده‌گذاران انجام می‌شود و باید از مرجع قضایی و مجلس تشکر کنم که در این رابطه هماهنگی و همکاری مثبتی دارند و کار با روش پیش‌بینی شده، پیش می‌رود تا نهایتا تبدیل به شرایط مناسبی شود.  رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: موضوعات دیگری نیز در رابطه با تصمیم‌گیری درخصوص وضعیت برخی بانک‌ها نیز مطرح و گزارشاتی ارائه شد. خوشبختانه شرایط در مجموع مثبت است و می‌توانیم وضعیت مناسب‌تری برای آینده پیش‌بینی کنیم و امیدواریم در سال ۱۳۹۶ هرگونه فعالیت زیرنظر نظارتی بانک مرکزی باشد، به‌خصوص در رابطه با بانک‌های نظامی و انتظامی.  سیف همچنین درباره دریافت پول از طرح کارتخوان‌ها تصریح کرد: در این رابطه مطلب جدیدی وجود ندارد. بانک مرکزی سندی را منتشر کرده، ناظر بر اینکه کسانی که در زمینه پرداخت الکترونیک ایفای نقش می‌کنند که این اقداماتی است که بانک مرکزی برای نظام‌بخشی انجام می‌دهد تا همه نهادها در شرایط مجاز بانک مرکزی فعالیت داشته باشند.  وی تاکید کرد: در رابطه با پول مجازی نیز مطالعاتی انجام دادیم، پدیده‌یی است که بانک‌های مرکزی به‌تدریج بر آن ورود پیدا کردند، اما هنوز نظر واحدی نسبت به آن ایجاد نشده و در حال حاضر در حال بررسی آن هستیم.

 اکران فیلم‌های خارجی

برای کمک به اقتصاد سینما

سیدعباس صالحی وزیر ارشاد دولت دوازدهم از جمله دولتمردانی است که هر زمان که با اصرار خبرنگاران برای گفت‌وگو مواجه می‌شد، وعده یک گفت‌وگوی مشروح در آینده‌یی نزدیک را می‌داد. آینده نزدیک آقای وزیر دیروز از راه رسید و خبرنگاران در حیاط دولت توانستند مهم‌ترین موضوعات فرهنگی و هنری در گفت‌وگو با وزیر ارشاد را جویا شوند.  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص احتمال پخش فیلم‌های خارجی در سینماهای کشور توضیحاتی ارائه داد و گفت که این موضوع در حال بررسی است.

صالحی گفت: این موضوع در دهه‌های مختلف محل بحث و گفت‌وگو بوده است. برخی با این نگاه که ما فیلم‌های خارجی خوبی در سطح جهانی داریم و این کار می‎تواند به اقتصاد سینما کمک کند، موافق این موضوع هستند. در عین حال کسانی که تمایل دارند در اوقات فراغت خود از سینما استفاده کنند، می‌توانند با تنوع فیلم‌ها این کار را انجام دهند.  صالحی یادآور شد: منتقدان معتقدند که در این صورت به تولید داخلی صدمه زده می‌شود و قطعا صدمه زدن به تولید داخلی، فرصت را برای عرصه داخلی کاهش می‌دهد، اما نهایتا تلاش می‌کنیم آنچه اتفاق می‌افتد منافع بیشتر و هزینه‌های کمتری داشته باشد و هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است.

 

 

 

 

ارسال نظر