لغو برجام در اختیار هیچ رییس‌جمهوری نیست

۱۳۹۶/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۹۹۲
لغو برجام در اختیار هیچ رییس‌جمهوری نیست

   بیانیه مشترک تروئیکای اروپا در حمایت از برجام

آلمان، بریتانیا و فرانسه در بیانیه‌یی تاکید کردند که حفظ توافق هسته‌ای ایران منافع ملی آنها را تامین می‌کند

در حالی که ترامپ برای برجام شروطی را تعیین کرد و بررسی آن را در اختیار کنگره قرار داد، ‌فدریکا موگرینی در پاسخی تند و دقایقی پس از سخنرانی ترامپ اظهار داشت که برجام مساله داخلی امریکا نیست که بخواهد آن را لغو کند و لغو آن در اختیار هیچ رییس‌جمهوری نیست.

دقایقی پس از سخنان ترامپ، ‌فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به سخنان ترامپ گفت که برجام در اختیار یک رییس‌جمهور نیست که بخواهد آن را لغو کند. برجام یک مساله داخلی امریکا نیست. این یک توافق جهانی است و در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسیده است.  وی با اشاره به حمایت کامل اتحادیه اروپا گفت که آژانس انرژی اتمی 8 بار پایبندی ایران را به توافق هسته‌یی اعلام کرده است.

بیانیه مشترک تروئیکای اروپا

آلمان، بریتانیا و فرانسه در بیانیه‌یی تاکید کردند که حفظ توافق هسته‌ای ایران منافع ملی آنها را تامین می‌کند.

سخنرانی ترامپ درمورد برجام

دونالد ترامپ روز گذشته در یک سخنرانی 15 دقیقه‌یی در کاخ سفید در سخنانی تکراری بار دیگر با بیان اینکه سیاست امریکا براساس یک برآورد روشن در قبال ایران است، تاکید کرد که از همان ابتدای ریاستش بر کاخ سفید، فرمان دستور بازنگری در سیاست امریکا را در برابر ایران داده است.

او با انتقاد از ایران و یادآوری اشغال سفارت امریکا، ایران را به حمله سایبری به زیرساخت‌های امریکا محکوم کرد و گفت: برجام یکی از بدترین توافق‌های تاریخی امریکا است. ما در امریکا نیاز به مذاکره‌کنندگانی قوی داریم. ترامپ گفت: برجام به ایران اجازه می‌دهد که برخی برنامه‌های هسته‌یی خود را ادامه بدهد. ما در خصوص برنامه‌های هسته‌یی ایران بازرسی‌های بسیار ضعیفی داریم.  رییس‌جمهوری امریکا با تاکید براین نکته که من این توافق را نمی‌پذیرم، بیان داشت: ایران در خصوص برجام تخلف کرده است. وی با انتقاد از دولت اوباما گفت: دولت قبلی امریکا تحریم‌ها علیه ایران را لغو کرد.  ترامپ همچنین ادامه داد: امروز من با توجه به خطر ایران و مشورت مشاوران خود، استراتژی جدید علیه ایران را اعلام می‌کنم. وی گفت: ما با شریکان خود کار می‌کنیم. ما تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال خواهیم کرد.  وی درباره سپاه پاسداران گفت که ما تحریم‌های سرسختانه‌یی علیه سپاه پاسداران اعمال می‌کنیم. من از خزانه‌داری امریکا می‌خواهم که تمام سپاه را تحت تحریم قرار دهد.  ترامپ همچنین با اشاره براین نکته که من برجام را تایید نمی‌کنم و نخواهم کرد، ‌افزود: من به دولت گفته‌ام که با کنگره در خصوص برطرف کردن نواقص برجام همکاری کند.  اگر نتوانیم با کنگره به توافق برسیم و با شرکا به توافق برسیم، برجام لغو خواهد شد.

رکس تیلرسون:  متممی به قوانین داخلی امریکا درباره برجام اضافه می‌شود

وزیر خارجه امریکا می‌گوید در متمم جدیدی که دولت ترامپ می‌خواهد به قانون بررسی توافق هسته‌یی اضافه کند، مکانیسم ماشه همیشگی می‌شود و برنامه موشکی هم به محدودیت‌های برجامی ایران اضافه می‌شود.  به گزارش فارس، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه امریکا ساعاتی پیش از اعلام راهبرد جدید دولت این کشور در قبال برجام، در خصوص جزئیات آن با خبرنگاران سخن گفت.  تیلرسون گفته که کنگره امریکا پس از اعلام عدم پایبندی ایران به برجام، تحریم‌ها را بازنخواهد گرداند زیرا «این یعنی خروج از توافق.» وزیر خارجه امریکا گفته: «ما تلاش می‌کنیم که کاستی‌های آن (برجام) را اصلاح کنیم و به همین خاطر است که توصیه نمی‌کنیم که کنگره، تحریم‌های ایران را بازگرداند زیرا این یعنی خروج از توافق.»

آنطور که وزیر خارجه امریکا گفته، دولت ترامپ از کنگره خواهد خواست که یک متمم به قانون «بررسی توافق هسته‌یی ایران» اضافه کند؛ متممی که «آستانه‌های ماشه‌یی خیلی سفت و سخت» برای بازگرداندن یکجای همه تحریم‌های هسته‌یی ایران تعریف می‌کند.

آستانه‌های ماشه‌یی مدنظر دولت ترامپ می‌تواند همه تحریم‌های هسته‌یی ایران را به صورت یکجانبه و با بهانه قرار دادن مساله‌یی غیرهسته‌یی یعنی برنامه موشکی بالستیکی ایران، بازگرداند.  تیلرسون گفته که در خصوص این مساله با وزرای خارجه اروپایی و همچنین همتای ایرانی آنها «محمدجواد ظریف» سخن گفته است.

این آستانه‌های ماشه‌یی جدید امریکا، مانند برخی بندهای نظارتی برجام، زوال‌پذیر نیست و برای همیشه اجرایی خواهد ماند؛ علاوه بر دولت جدید امریکا که توافق هسته‌یی را بدترین توافق تاریخ امریکا می‌داند، فرانسوی‌ها هم پیش از این از زوال‌پذیر بودن محدودیت‌های هسته‌یی ایران انتقاد کرده بودند و خواستار شروع مذاکره‌یی جدید برای روشن کردن تکلیف محدودیت‌های ایران در سال‌های پس از 2025 شده بودند.  در متمم جدید همچنین دیگر کنگره نمی‌تواند با رأی نصف بعلاوه یک قانون‌گذاران، تحریم‌های ایران را بازگرداند بلکه باید حداقل 60 نفر از اعضای کنگره به آن رأی مثبت بدهند و این یعنی لزوم همراهی نمایندگان دموکرات با بازگشت تحریم‌های ایران.

وزیر خارجه امریکا گفته که دیگر طرف‌های برجام نسبت به گزینه انعقاد موافقتنامه‌یی جدید با موضوعیت برنامه موشکی بالستیکی ایران، از خود انعطاف نشان داده‌اند.

وزیر خارجه امریکا گفته که رییس‌جمهور امریکا در راستای راهبرد جدید خود در قبال ایران، از وزارت خزانه‌داری خواهد خواست که تحریم‌های جدید علیه سپاه پاسداران اعمال کند ولی آنطور که پیش از این شایعه شده بود، این نهاد را به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی اعلام نخواهد کرد.  تیلرسون در خصوص علت اتخاذ چنین تصمیمی گفته: «مخاطرات و پیچیدگی‌های مشخصی برای تروریستی اعلام کردن کل نظامیان یک کشور، وجود دارد. چنین تصمیمی، ملزوماتی دارد که ما را در یک جبهه نبرد جدید وارد می‌کند و اقداماتی را کلید می‌زند که لزوماً در راستای منافع نظامی ما نیست.»

 

 

ارسال نظر