نگران نیستیم

۱۳۹۶/۰۷/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۸۵۸

  فضای روز گذشته جلسه هیات وزیران متاثر از شرایط عمومی کشور حول محور «برجام» و «برنامه‌های اقتصادی» دولت می‌چرخید؛ جلسه‌یی که در آن از یک طرف رییس‌جمهوری با دفاع تمام قد از سپاه و نقش این نهاد مردمی در امنیت کشور به هیات حاکمه امریکا این پیام را منتقل کرد که مردم، دولت و تمام ارکان کشور پشت سر فرزندان خود در سپاه ایستاده‌اند و از سوی دیگر با اشاره به دستاوردهای برجام در بخش‌های گوناگون اقتصادی، دیپلماسی، ارتباطی و... ایران را پیروز نهایی هر تصمیمی که از سوی ترامپ گرفته شود، دانست.   روحانی با اشاره به این نکته که از احتمال خروج امریکا از برجان «نگران» نیست بر این واقعیت تاکید کرد که «خروج از برجام بیشتر به ضرر امریکاست تا ایران.» رییس‌جمهور کشورمان گفت:«برجام آزمون بزرگی برای همه دولت‌های جهان است و تعهد به آن اساس اطمینان‌بخشی در جهان به حساب می‌آید.»

دفاع تمام‌قد رییس‌جمهوری از سپاه پاسداران به عنوان یک نیروی امنیت‌بخش در کشور و منطقه از دیگر بخش‌های صحبت‌های دیروز روحانی بود. رییس‌جمهوری، سپاه را محبوب قلب‌های ایرانیان و سایر مردم منطقه دانست که در برابر طرح‌های تشنج‌آفرین دشمنان ایستادگی می‌کند و همین ایستادگی را دلیل خشم و دشمنی مقامات امریکایی و رژیم صهیونیستی دانست.  بعد از پایان نشست هیات وزیران برخی از اعضای کابینه دوازدهم روبه‌روی خبرنگاران ایستادند و به مهم‌ترین پرسش‌های مطرح شده، پاسخ دادند. نهاوندیان(معاون اقتصادی) در صحبت‌های مهمی درباره آمادگی اقتصادی کشور در برابر هر نوع ماجراجویی ترامپ صحبت کرد و جهرمی(وزیر ارتباطات) رویکرد تازه دولت درخصوص بسته‌های اینترنتی را تشریح کرد. وزیر آموزش و پرورش درباره استخدام‌های جدید حق‌التدریسی‌ها گفت و در نهایت هم کلانتری(رییس سازمان حفاظت از محیط زیست) درباره لایحه حمایت از محیط‌بانان به اظهارنظر پرداخت.

 اتحاد عمومی در برابر دشمنان

رییس‌جمهوری دیروز در جلسه هیات دولت با بیان اینکه«هر گاه بدخواهان به دنبال تحمیل فشار به کشور بوده‌اند، مردم با حضور، هوشیاری و تلاش بیشتر قاطعانه به آنها پاسخ دادند» گفت: آن زمانی که رییس‌جمهور امریکا برای ایجاد نمایش قدرت در عربستان علیه ایران به منطقه آمده بود، ملت ایران به زیبایی و با حضور پر شور خود در انتخابات 29 اردیبهشت پاسخ قاطعی به امریکا و حامیانش دادند.

روحانی ادامه داد: دیپلمات‌های کشور به عنوان نمایندگان ملت ایران در یک مذاکرات چند جانبه و به یک معنا بین‌المللی حضور پیدا کردند که در نتیجه آن توافقی به نام برجام تحقق پیدا کرد و بعد از حدود 6 ماه اجرایی و عملیاتی شد.  رییس‌جمهور با بیان اینکه«برجام یک آزمون بسیار بزرگ برای همه دولت‌های شرکت‌کننده در مذاکرات و سایر دولت‌های جهان است» خاطرنشان کرد: تعهد و وفای به عهد، اساس اطمینان جهان به یک دولت است؛ ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران، دقت کردیم و حواسمان جمع بوده است، وقتی تعهد دادیم تا آخر پای آن ایستادگی کردیم و این افتخاری برای ماست.  وی با اشاره به اینکه«اگر طرف دیگر مذاکره، بدخواه، رقیب یا دشمن ما از تعهد خارج شود، این برای ما شکست نیست بلکه شکست برای طرف مقابل است» گفت: ما در زمان و مقطع لازم راه درست را انتخاب کردیم و به خوبی وارد مذاکره شدیم و در مذاکره با همه توان و دقت پیش رفتیم و آنچه به دست آوردیم، بهترین ممکن بود.

وی تاکید کرد: اگر همه طرف‌های مذاکره پای این توافق بایستند به معنای این است که حیثیت خودشان را حفظ کردند و اگر کسی پای توافق نایستد در حقیقت حیثیت خودش را خدشه‌دار کرده است.  رییس‌جمهور با بیان اینکه رییس‌جمهور امریکا با این استدلال که هر اقدامی رییس‌جمهور قبلی انجام داده با آن مخالفت می‌کند، دست به این اقدامات زده و این بی‌منطقی آشکار است، گفت: واقعا برای دولت امریکا شرم‌آور است که استدلالش این باشد که با هر کاری که دولت قانونی قبل انجام داده مخالفت کنند.

وی افزود: ملت بزرگ ایران، کار بسیار بزرگی را انجام داد و ما سندی را امضا کردیم که امروز جهان از آن حمایت کرده و در برابر اقداماتی که دشمن ما می‌خواهد انجام دهد با زبان، بیان و استدلالشان ایستاده‌اند.

رییس‌جمهور تصریح کرد: امریکا اگر بخواهد علیه یک معاهده و قرارداد بین‌المللی که مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل و بخشی از قطعنامه 2231 است، موضع‌گیری خصمانه کند تنها با ایران مخالفت نمی‌کند بلکه با کشورهای جهان مخالفت کرده و در برابر سازمان ملل ایستاده است؛ که البته این را گاهی به صراحت هم می‌گوید که این سازمان ملل به درد ما نمی‌خورد.

روحانی با بیان اینکه نباید هیچ‌گونه نگرانی در داخل کشور نسبت به این اقدامات داشته باشیم، گفت: تا زمانی که ملت ما متحد، منسجم و یکصدا بوده و مطیع رهبری شجاع هستیم هیچ مشکلی برای کشور ما پیش نمی‌آید. فراز و نشیب وجود دارد اما به خوبی از آن عبور می‌کنیم.

اهمیت سپاه برای امنیت منطقه

رییس دولت دوازدهم در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اهمیت سپاه برای کشور و منطقه تصریح کرد: سپاه نه تنها محبوب ملت ایران بلکه محبوب مردم عراق هم است چون بغداد را نجات داده؛ محبوب کردهای عراق هم است چون اربیل را نجات داده؛ محبوب مردم دمشق و سوریه هم است چون دمشق را نجات داده؛ محبوب مردم لبنان هم است چون طرفدار حیثیت و استقلال لبنان بوده است؛ سپاه همیشه کمک مظلومان بوده و در برابر تروریست‌ها ایستاده است.

رییس‌جمهور اظهار کرد: امریکایی‌ها به دلیل آنکه می‌خواستند، داعش را 20سال در این منطقه نگه دارند و از این ابزار استفاده کنند، حق دارند از سپاه عصبانی باشند چراکه سپاه با برنامه‌ریزی و حمایت خودش از ملت عراق، سوریه و لبنان، داعش را ذلیل کرده است.  وی افزود: امریکایی‌ها حق دارند از برجام ناراحت باشند چراکه جمهوری اسلامی ایران در یک شرایط حساسی که آنها می‌خواستند اعلام کنند که ایران دروغگوست و پشت پرده بمب هسته‌یی درست می‌کند با حضور در مذاکرات ثابت کرد که دروغگو آنها هستند.  وی با تاکید بر اینکه ارتش، سپاه و بسیج جدا از ملت نبوده و همواره در کنار ملت هستند، گفت: هیچگونه اختلافی بین جناح‌های ما برای مقابله با توطئه دشمنان وجود ندارد و همه یکپارچه و در صف واحد هستیم؛ هیچگونه تزلزلی در کشور ما به وجود نخواهد آمد و مردم مقاوم ایران در برابر توطئه‌ها ایستادگی خواهند کرد.

 کردها بخشی مهمی از مردم ایران هستند

رییس‌جمهور خطاب به هم‌میهنان کرد ایران نیز گفت: ما به شما 100درصد اعتماد داریم و به هیچ ‌وجه خطای سیاسی عده‌یی در اقلیم کردستان عراق را به هیچ عنوان پای شما نمی‌نویسیم چراکه شما بخشی از مردم بزرگ ایران و قومی وفادار و ریشه‌دارترین قوم ایرانی در این منطقه هستید و همیشه کنار انقلاب بودید؛ در جنگ تحمیلی، کنار ملت ایران بودید.

وی با بیان اینکه به همه مردم کرد در ایران، عراق، سوریه و ترکیه علاقه‌مند هستیم و نمی‌خواهیم هیچ فشاری به کردها وارد شود، افزود: اگر مسوولان آنها خطا و اشتباه کردند باید بهای خطایی که انجام دادند را پرداخت کنند ولی مردم کرد به عنوان مردمی صلح‌جو در منطقه دنبال پیشرفت و مورد احترام هستند.  وی تاکید کرد: تمام اقوام ایرانی متحد، یکپارچه و در کنار هم هستند و امروز وحدت و اتحاد ما از هر روز دیگر بیشتر است.  روحانی با بیان اینکه دولت امسال براساس دستور رهبر معظم انقلاب به دنبال افزایش تولید و اشتغال بوده و خواهد بود، گفت: نباید هدف را از یاد ببریم؛ امسال هدف این است که رونق اقتصادی ایجاد کرده و میزان اشتغال را افزایش دهیم تا جوان‌های ما مشغول به‌کار شوند و کشورمان آرامش بیشتری داشته باشد.

چند توصیه مهم رییس‌جمهور

به استانداران

هیات وزیران همچنین در جلسه روز گذشته خود به استانداران پیشنهادی 4 استان کشور رای اعتماد داد تا تعداد استانداران دولت دوازدهم به 17نفر برسد. در این جلسه، آقایان محمدمهدی شهریاری، بهمن مرادنیا، سیدمناف هاشمی و سیدعلی آقازاده از سوی هیات وزیران به ترتیب به عنوان استاندار استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، گلستان و مرکزی منصوب شدند.  روحانی خطاب به استانداران منتخب اظهار کرد: هدف ما پیشرفت کشور، رونق اقتصادی و توسعه اشتغال در کشور و حرکت در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و استانداران باید با حفظ انسجام، وحدت، اعتدال و میانه‌روی، اجرای کامل سیاست‌های دولت را دنبال کنند.

 

 

 اقتصادمان بزرگ‌تر از آن است که صحبت یک مقام خارجی تاثیری در آن داشته باشد

محمد نهاوندیان که بسیاری از تحلیلگران اقتصادی او را ایده‌پرداز اصلی برنامه‌های اقتصادی دولت دوازدهم می‌دانند در جمع خبرنگاران درباره آمادگی اقتصادی ایران در برابر هر نوع تصمیمی از سوی هیات حاکمه امریکا صحبت کرد. معاون اقتصادی رییس‌جمهور اقتصاد ایران را در شرایطی برشمرد که اظهارنظر یک مقام خارجی نمی‌تواند، تاثیری بر آن داشته باشد.

محمد نهاوندیان در خصوص سیاست‌های امریکا در قبال برجام و ایران گفت: الحمدالله مناسبات ما به‌طور روزافزون با اقتصاد جهانی رو به افزایش بوده و اتفاقا این موضع‌گیری‌های نسنجیده و نابخردانه‌یی که دولت جدید امریکا اتخاذ و اظهار کرد، باعث شده که دیگران در جهان از جمله اتحادیه اروپا به همکاری نزدیک‌تر با ایران علاقه‌مند شوند و اظهاراتشان را می‌بینیم. نهاوندیان تصریح کرد: ذخیره کالاهای اساسی را می‌توان امروز با سال ۱۳۹۲ مقایسه کرد، شرایط فروش صادراتی ما را می‌توان نگاه کرد. تولیدات و نرخ رشد و پایین آمدن تورم، در مجموع با این مقایسه شرایط اقتصادی ایران را در شرایط بسیار بالاتری از گذشته خواهیم دید.

معاون اقتصادی رییس‌جمهور در ادامه بیان کرد: من تاثیرات این‌گونه لفاظی‌ها را خیلی جدی نمی‌بینم و این کاملا به انسجام و در صحنه بودن ملت ما بستگی دارد و هرکس در هر جا می‌تواند نقش‌آفرین باشد و ما یک بار دیگر از این امتحان سرافراز بیرون می‌آییم. نهاوندیان همچنین درخصوص نوسانات بازار ارز با توجه به اتفاقات اخیر گفت: یکی از توفیقاتی که در این چند سال اخیر به دست آمد، کاهش التهابات و نوسانات در بازار ارز در کنار آرامش عمومی در سطح قیمت‌ها و تورم بود، این رویکرد استراتژیک دولت بوده و ادامه پیدا خواهد کرد. وی ادامه داد: بعضی نوسانات از عوامل اقتصادی و روانی ایجاد می‌شود، اما همچنان که در سال 95 هم دیدیم، ما حرکت رو به بالایی داشتیم اما بعد این موضوع جبران شد و کسانی که سوداگرانه وارد بازار شده بودند، متحمل زیان‌هایی شدند.

نهاوندیان با بیان اینکه سیاست ارزی دولت تغییری نکرده است، افزود: این سیاست شناور مدیریت شده است و حفظ ثبات به صلاح اقتصاد کشور است. معاون اقتصادی رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: تبعا فعالان اقتصادی سابقه‌دار نیز به این موضوع بلندمدت نگاه می‌کنند. بعضی از شتابزدگی‌های کوتاه‌مدت ممکن است به ضرر سوداگران منجر شود و بانک مرکزی نیز با توجه به گشایش‌های بعد از برجام در شرایط بسیار خوبی قرار دارد لذا می‌توان با اطمینان پیش‌بینی کرد که آرامش بازار ارز ادامه پیدا می‌کند.

 تغییر فروش اینترنت حجمی

 موضوع شرایط تازه فروش بسته‌های اینترنتی از جمله مباحثی بود که آذری‌جهرمی درباره آن به اظهارنظر پرداخت. وزیر ارتباطات دولت دوازدهم با اشاره به در دست بررسی بودن تغییر در روش فروش حجمی اینترنت ثابت در کمیسیون تنظیم مقررات گفت: کاهش هزینه‌ها و خروج از حالت حجمی دو شاخص مهمی است که باید در تغییر روش ارائه اینترنت لحاظ شود.

محمدجواد آذری‌جهرمی افزود: تغییر در روش فروش اینترنت حجمی در بخش ثابت یکی از موضوع‌هایی بود که از نخستین روز آغاز به‌کار دولت دوازدهم برآن تاکید و وعده داده شد در یکصد روز نخست فعالیت نهایی شده و به مرحله اجرا درآید.

وزیر ارتباطات ادامه داد: بر این اساس اکنون بحث‌های کارشناسانه با اپراتورهای عرضه‌کننده و اعضای کمیسیون تنظیم مقررات که مرجع اصلی تصویب تعرفه‌هاست و متشکل از نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سه عضو صاحب‌نظر و ریاست وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است در جریان است. وی با اشاره به اختلاف‌نظرهایی که درباره این طرح در کمیسیون وجود دارد، خاطرنشان کرد: اصل بحث این است که یک وحدت‌نظر در این باره وجود دارد که در روش جدید هم باید کاهش هزینه‌ها مدنظر قرارگیرد و علاوه برآن روش فروش حجمی اینترنت ثابت تغییر کند.

 استخدام معلمان حق‌التدریس

 سید محمد بطحایی در حالی روبه‌روی خبرنگاران قرار گرفت که اخبار خوشی برای استخدام معلمان حق‌التدریسی داشت. وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تصویب کلیات طرح استخدام معلمان حق‌التدریس در مجلس ابراز امیدواری کرد با تصویب جزییات این طرح در کمیسیون آموزش و تحقیقات و صحن علنی، شاهد استخدام همکاران حق‌التدریس در سراسر کشور باشیم. سیدمحمد بطحایی در پاسخ به بلاتکلیف ماندن معلمان حق‌التدریسی در مناطق دوره افتاده کشور و استخدام نشدن آنها گفت: اخیرا مجلس شورای اسلامی طرحی را به تصویب رسانده که کلیات آن نیز به تصویب رسیده است و اکنون منتظر تصویب جزییات این طرح در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هستیم.

به گفته بطحایی تا زمان تصویب و ابلاغ این طرح در مجلس، کما فی‌السابق مناطق و رشته‌های مختلف با رعایت شرایط قانونی از نیروهای حق‌التدریس استفاده خواهد شد. وزیر آموزش و پرورش ابراز امیدواری کرد با عنایت به اهمیت و اولویت مجلس به این مهم، با لحاظ نظرات کارشناسان آموزش و پرورش نگرانی‌ها در خصوص رعایت و توجه به ترکیب نیروها لحاظ شود و در غیر این صورت به کیفیت ترکیب نیروها لطمه خواهد خورد.

 حمایت از محیط‌بانان در دستور کار

 رییس سازمان حفاظت محیط زیست از بررسی لایحه حمایت از محیط‌بانان در مجلس دهم خبر داد و ابراز امیدواری کرد با تصویب این لایحه محیط بانان بتوانند با قدرت بیشتری از حیطه وظایف خود دفاع کنند. عیسی کلانتری در جمع خبرنگاران گفت: لایحه حمایت از محیط‌بانان در مجلس دهم در حال بررسی است و ان‌شاءالله تصویب می‌شود.

وی یادآور شد: نقش محیط‌بانان تقریبا مثل نیروهای نظامی و انتظامی است ولی در شرایطی که مسائلی پیش می‌آید حتی قادر نیستند از خودشان دفاع کنند. معاون رییس‌جمهوری ابراز امیدواری کرد: با تصویب این لایحه در مجلس محیط‌بانان بتوانند به عنوان ضابطان دیگر مثل نیروی انتظامی عمل کرده و با قدرت بیشتری از حیطه وظایف خود دفاع کنند.

 تضمین حقوق مردم در سیستم ریاستی

یکی از چهره‌هایی که هنوز حکم معاونی‌اش در دولت دوازدهم توسط رییس‌جمهوری ابلاغ نشده، معاون پارلمانی رییس‌جمهور است که بنا به اظهارات امیری این حکم نیز در کنار احکام وزرای باقیمانده به زودی صادر می‌شود. معاون پارلمانی رییس‌جمهوری گفت: وزیران علوم تحقیقات و فناوری و نیرو در فرصت قانونی سه ماهه به مجلس معرفی می‌شوند. وی اضافه کرد: بر اساس قانون اساسی رییس‌جمهوری این اختیار را دارد، وزارتخانه‌هایی که وزیر ندارند را با سرپرست اداره کند و الان هم دو وزارتخانه (علوم، تحقیقات و فناوری و نیرو) با سرپرست اداره می‌شوند.

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص تغییر نظام سیاسی از سیستم ریاستی به پارلمانی هم گفت: در نظام ریاستی رییس‌جمهوری با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود و در سیستم نیمه‌ریاستی هم رییس‌جمهور با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود اما در مدل پارلمانی این پارلمان است که رییس دولت را انتخاب می‌کند. امیری یادآور شد: در کشور ما چون رییس‌جمهوری با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود مدل ما پارلمانی نیست. وی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم در شرایط فعلی چون رییس‌جمهوری با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود دموکراسی، رای مردم و دخالت مردم در سرنوشت سیاسی کشور بهتر و بیشتر تضمین شده است.

 

 

ارسال نظر