رشد تک رقمی تا 1400

۱۳۹۶/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۷۸۱

گروه جهان|

صندوق بین‌المللی پول(IMF) در جدیدترین گزارش خود پیش‌بینی کرد که نرخ رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی به 3.5‌درصد برسد. بنا بر پیش‌بینی این نهاد بین‌المللی اقتصادی که دیروز در قالب «دورنمای اقتصادی جهان» منتشر شد، نرخ رشد اقتصادی ایران احتمالا تا 5 سال دیگر تک‌رقمی خواهد ماند. بنا بر برآورد این صندوق نرخ رشد اقتصادی ایران در سال آینده 3.8‌درصد و در سال 2022– یعنی 1400شمسی– 4.1‌درصد خواهد بود. همچنین بنا بر پیش‌بینی این نهاد، ‌نرخ بیکاری ایران در سال جاری میلادی به 12.417‌درصد می‌رسد که نسبت به سال گذشته برابر با 12.450‌درصد اندکی کمتر خواهد شد. گفته شده، نرخ بیکاری 2016 نسبت به سال 2015 افزایش داشته است. همچنین نرخ تورم ایران برای 2017 معادل 10.1‌درصد پیش‌بینی شده و برآورد این نهاد بین‌المللی از نرخ تورم سال 2018 نیز به 9.7‌درصد تصحیح شده است. در گزارش پیشین صندوق، نرخ تورم ایران در سال 2016 برابر 8.9‌درصد برآورد شده بود. همچنین تراز حساب جاری ایران نیز از 2.4‌درصد تولید ناخالص ملی در سال 2015 به 4.05‌درصد تولید ناخالص ملی در سال 2016 رسیده و در سال 2017 به 5.05‌ درصد کاهش خواهد یافته است.  همچنین بنا بر برآورد صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی جهان از 3.6‌درصد در سال 2017میلادی به 3.7‌درصد در سال 2018 افزایش خواهد یافت. این نهاد مالی با مثبت ارزیابی کردن رشد اقتصادی بازارهای نوظهور پیش‌بینی کرده که شتاب رشد این بازارها در سال 2017میلادی 4.6‌درصد و در سال 2018میلادی 4.9‌درصد خواهد بود. در این پیش‌بینی به طور مشخص به رشد اقتصادی چین اشاره شده است.  در همین حال بنا بر گزارش گاردین، صندوق بین‌المللی پول همچنین به مناسبت دهمین سالگرد بحران بزرگ مالی به دولت‌ها توصیه کرده که نباید به چشم‌انداز رشد اقتصادی جهان بسنده کنند. «آی‌ام‌اف» هشدار داده، روند بهبود اقتصادی اخیر جهان با وجود تلاش‌های کشورهای غربی(جز بریتانیا) ممکن است که به آخر نرسد. همچنین گفته شده این خطر وجود دارد که دولت‌ها به واسطه شکوفایی بازارها و چشم‌انداز امنیت به اشتباه بیفتند.  موریس اوستفلد، مشاور اقتصادی صندوق بین‌المللی پول گفته شرایط اقتصاد جهانی کاملا با 18ماه پیش متفاوت شده است، زمانی که چشم‌انداز روشنی برای رشد اقتصادی وجود نداشت. اوستفلد با اشاره به اینکه بازارهای مالی انتظار افزایش نرخ بهره در امریکا را ندارند یا مساله کاهش محرک‌های بانک مرکزی اروپایی که می‌توانست مشکل‌ساز باشد، مطرح نیست، گفته است:«با افزایش رشد اقتصادی در اروپا، ژاپن، چین و ایالات متحده تصویر پیش روی امروز بسیار متفاوت است. این تحولات مثبت باعث ایجاد اعتماد به نفس بیشتری شده اما نه سیاستمداران و نه بازارها نباید دچار توهم شوند. زیرا بررسی دقیق‌تر نشان می‌دهد که بهبود جهانی ممکن است پایدار نباشد به ‌وی‍ژه اینکه چشم‌انداز رشد اقتصادی هنوز در بسیاری از نقاط جهان ناامیدکننده است».

مشاور اقتصادی صندوق بین‌المللی پول در ادامه گفته:«روند بهبود اقتصادی همچنین با تهدیدهای جدی روبه‌روست. بازارهای مالی که این تهدیدها را نادیده می‌گیرند، پیام‌های گمراه‌کننده‌یی به سیاستمداران ارسال می‌کنند. سیاستمداران نیز باید به نوبه خود نگاهی بلندمدت داشته باشند و فرصت فعلی را برای اجرای اصلاحات ساختاری و مالی مورد نیاز برای انعطاف‌پذیری، بهره‌وری و سرمایه‌گذاری بیشتر مغتنم بشمارند.»

در گزارش اخیر «آی‌ام‌اف» ظهور و قدرت‌گیری جنبش‌های «ضد جهانی شدن» یکی از مهم‌ترین تهدیدها علیه بهبود رشد اقتصادی عنوان شده است. در این گزارش آمده که کانادا با 3‌درصد رشد سریع‌ترین رشد را در میان کشورهای گروه 7 خواهد داشت. پس از آن ایالات متحده با 2.2‌درصد و آلمان با 2‌درصد قوی‌ترین رشد اقتصادی را در سال جاری خواهند داشت. صندوق بین‌المللی پول همچنین رشد اقتصادی ایران در 2017میلادی را 3.5‌درصد پیش‌بینی کرده است. در گزارش پیشین صندوق، این رقم برای سال جاری میلادی 3.3‌درصد اعلام شده بود. صندوق بین‌المللی پول در گزارشی ‏درباره چشم‌انداز بازار نفت هم‏ اعلام کرده که قیمت نفت ‏در بازار جهانی امسال به طور ‏میانگین به 50 دلار و 3سنت ‏در هر بشکه خواهد رسید که ‏بالاتر از میانگین قیمت آن در ‏سال 2016 است. اما تا سال ‏‏2022 قیمت نفت در بازار ‏جهانی در همین حدود 50 دلار ‏در هر بشکه باقی خواهد ‏ماند. ‏

 

 

ارسال نظر