تفاهمنامه سوآپ ریال ایران و لیر ترکیه

۱۳۹۶/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۶۹۶

گروه بانک و بیمه | به‌دنبال سفر رییس‌جمهور ترکیه به ایران و با هدف ایجاد زمینه‌های لازم برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی دو کشور، بررسی حذف دلار و استفاده از ارزهای غیردلاری ازجمله لیر و ریال، دیروز پیش‌نویس تفاهم سوآپ دوجانبه ریال ایران-لیر ترکیه به توافق و تایید روسای کل بانک‌های مرکزی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه رسید.  به گزارش «تعادل»، این تفاهم با هدف تسهیل تجارت با استفاده از ارزهای ملی دو کشور برای «تامین مالی تجارت» و «سرمایه‌گذاری مستقیم» بین دو کشور انجام شده است.

طبق توافق پیش‌بینی شده در این تفاهمنامه، ریال ایران و لیر ترکیه به‌راحتی قابلیت تبدیل به یکدیگر را خواهند داشت و این امر به کاهش هزینه‌های تبدیل و نقل و انتقالات وجوه ارزی برای تجار هر دو طرف، بدون نیاز به استفاده از ارزهای واسط منجر خواهد شد. به عبارت دیگر بانک‌های عامل دو کشور می‌توانند براساس توافق انجام شده از ابزارهای پرداخت بین‌المللی شامل اعتبارات و بروات اسنادی برای تامین مالی تجارت به ارزهای ملی و محلی استفاده کنند.  همچنین در جریان سفر یک روزه رییس کل بانک مرکزی به آنکارا، صبح دیروز موافقتنامه همکاری میان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از دولت و بانک توسعه و تجارت سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو با حضور مقامات ارشد بانکی دو کشور امضا شد.  براساس این موافقتنامه شرایط و ضوابط فعالیت دفتر نمایندگی بانک اکو در قلمرو جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌شود. پیش از این موافقتنامه‌های مشابهی بین بانک اکو و دولت ترکیه به‌عنوان میزبان دفتر مرکزی بانک و دولت پاکستان به‌عنوان میزبان دفتر نمایندگی بانک اکو در کراچی منعقد شده بود.  لازم به ذکر است اجازه امضای این موافقتنامه به موجب مصوبه هیات دولت به بانک مرکزی داده شده بود که به موجب این مصوبه، لازم است مراحل تصویب و اجرای موافقتنامه ظرف حداکثر سه سال طی شود. همچنین موافقتنامه مذکور پس از طی مراحل قانونی و تصویب آن توسط مجلس شورای اسلامی لازم‌الاجرا خواهد بود.

امضای موافقتنامه همکاری، امکان گسترش فعالیت‌های بانک اکو در ایران را به‌دنبال خواهد داشت و با اجرای آن حضور موثرتر بانک اکو در اعطای تسهیلات مالی به بانک‌های ایرانی و اعطای فاینانس به پروژه‌های توسعه‌یی در ایران امکان‌پذیر خواهد شد. بانک اکو همچنین می‌تواند با فراهم آوردن زیرساخت‌های مالی ضروری، نقش موثری در گسترش بازرگانی بین اعضای سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو داشته باشد.  این موافقتنامه با حضور رییس کل بانک مرکزی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه، مدیرکل امور بین‌الملل بانک مرکزی و برهان‌الدین آکتاش معاون بانک توسعه و تجارت سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو ‌۱۷ مهرماه ۱۳۹۶در آنکارا پایتخت ترکیه به امضا رسید.

 

 

ارسال نظر