موفقیت‌های اقتصادی دولت غیر قابل بازگشت است

۱۳۹۶/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۵۳۰
موفقیت‌های اقتصادی دولت غیر قابل بازگشت است

 ایران |

در روزهایی که برخی افراد و جریانات افراطی تلاش می‌کنند تا از طریق فضاسازی‌های مخرب و وارونه‌نمایی، بر سر راه فعالیت‌های قانونی یکی از جناح‌های شاخص کشور سنگ‌اندازی کنند، رییس‌جمهوری راهی دانشگاه تهران شد تا در جریان دیدار رو در رو با دانشجویان و اساتید درباره مهم‌ترین موضوعات کشور و نقش دانشگاه‌ها در فرآیند توسعه پایدار گفت‌وگو کند.

 اما مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی با حضور رییس‌جمهور دیروز در شرایطی در دانشگاه‌ تهران برگزار شد که روحانی صحبت‌هایش در جمع اساتید و دانشجویان را با چند پرسش کلیدی همراه کرد؛ پرسش‌هایی که پاسخگویی به آنها می‌تواند نوری به ابعاد پنهان برخی مشکلات ریشه‌یی در کشور بتاباند. مشکلاتی که از منظر رییس‌جمهوری حرکت کشور را در مسیر توسعه پایدار با مشکل مواجه کرده و برای طی کردن پله‌های پیشرفت باید برای برون‌رفت از آنها برنامه‌ریزی کرد.

روحانی در جریان گفت‌وگو با دانشجویان با طرح این پرسش که چرا همواره در کشور دیوار یک جناح کوتاه است؟ تلاش کرد تا افکارعمومی و رسانه‌ها را متوجه خسارت‌های برخوردهای سیاسی و جناحی با موضوعات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... کند؛ برخوردهایی که در اغلب موارد به جای «منافع ملی»، «منافع جناحی و گروهی» را مورد توجه قرار می‌دهند و تبعات فراوانی برای کشور می‌آفرینند.

رییس دولت دوازدهم در بخش دیگری از اظهاراتش با بازخوانی دوباره انتخابات 96، حضور و مشارکت بالای مردم در این انتخابات را معنادار ارزیابی کرد و در ادامه روی این مطلب تاکید کرد که نباید با پایان گرفتن انتخابات یک جناح را تنبیه و یک جناح دیگر را تشویق کرد. اشاره رییس‌جمهوری متوجه برخی نهادهای خاص است که بعد از پایان گرفتن انتخابات هنوز در حال و هوای رقابت‌های انتخاباتی به سر می‌برند و با این دیدگاه با مسائل برخورد می‌کنند. روحانی در همین خصوص گفت: «در همه انتخابات‌ جناح‌های سیاسی مشارکت می‌کنند اما در آخر به جای آنکه همه به خاطر مشارکتشان تشویق شوند و جایزه بگیرند، یکی جایزه می‌گیرد و جناح دیگر تنبیه می‌شود.»

موضوع برجام و دستاوردهای اقتصادی دولت از دیگر محورهایی بودند که روحانی در نشست روز گذشته درباره آنها صحبت کرد. رییس‌جمهوری برجام را پیروزی اخلاقی ایران در مواجهه با فضای بین‌المللی توصیف کرد که نه ترامپ و نه هیچ قدرت دیگری قادر به نفی آن نیست و به این واقعیت اشاره کرد که «هیچ‌کس نمی‌تواند برجام را برگرداند، نه آقای ترامپ و نه هیچ کس دیگری، اگر 10 تا ترامپ دیگر هم در دنیا درست شود آنها غیر قابل بازگشتند.»

 روحانی با بیان اینکه ممکن است برخی دستگاه‌ها بیکار باشند و برای ایجاد شغل برای خود عده‌یی را احضار کنند، اظهار کرد: اگر در جناحی که از ابتدا ساختمان دیوارش کوتاه ساخته شده است، کسی خیلی هم تاثیرگذار باشد و مردم را برای مشارکت تشویق و تکرار کند که مردم پای صندوق بیایند، باز هم آنها نباید تشویق شوند.

رییس دولت دوازدهم درباره دستاوردهای اقتصادی دولت در رونق تولید، کاهش بیکاری و افزایش دامنه‌های صادرات و جذب سرمایه هم صحبت کرد و نقش دانشگاه‌ها به عنوان رکن علمی و تحقیقاتی کشور را برجسته توصیف کرد.

خطر انحصار برای توسعه پایدار

حضور روسای جمهور ایران در دانشگاه‌ها، سنت حسنه‌یی است که از زمان دولت اصلاحات در ساختار سیاسی و آموزشی کشور نهادینه شد تا از دل مناسبات ارتباطی روسای دولت‌های مستقر با دانشگاه‌ها، از یک طرف مطالبات دانشجویان و اساتید به رییس‌جمهوری منتقل شود و از سوی دیگر، دیدگاه‌های رییس ساختار اجرایی کشور برای پویایی و نشاط بیشتر دانشگاه‌ها به عنوان رکن اصلی توسعه مطرح شود. قرعه میزبانی امسال دانشگاه‌ها از رییس‌جمهوری به نام دانشگاه تهران افتاد تا رییس دولت دوازدهم در قدیمی‌ترین دانشگاه کشورمان به دیدار دانشجویان و اساتید برود.

روحانی در جمع دانشجویان در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری در دانشگاه تهران با اشاره به برخی رویکردهای جناحی در موضوعات مختلف گفت: ما یک رقابت آن هم ناسالم تحت عنوان جناح‌های سیاسی درست کردیم و معلوم نیست خیلی درست و درمان باشد، همه ما در انتخابات شرکت می‌کنیم، آخر انتخابات همه باید تشویق شوند، هر کس در انتخابات تلاش کرده از این جناح و آن جناح همه باید به خاطر مشارکت جایزه بگیرند اما یک جناح جایزه می‌گیرد و یک جناح تنبیه می‌شود آیا این انتخابات و مشارکت عمومی و اعتماد عمومی، سرمایه اجتماعی می‌شود؟ وی ادامه داد: البته شاید بعضی دستگاه‌ها بیکارند باید شغلی داشته باشند ناچارند عده‌یی را دم ساعت احضار کنند.

وی ادامه داد: یک جناحی از یک جناح از اول ساختمان، دیوارش کوتاه ساخته شده نمی‌دانم چطوری بوده است، اگر کسی خیلی تاثیرگذار باشد مثلا برای تشویق جامعه مردم را تکرار کند که پای صندوق بیاید، آنها نباید تشویق شوند یک عده باید تشویق شوند و یک عده باید تنبیه شوند و تنبیه و تشویق برای همین است که یک جناح همیشه تشویق شود و یک جناح همیشه تنبیه شود.

وی اضافه کرد: باید این مسیر را رها کنیم، چندبار تجربه کنیم، یک‌بار در سال 92 تجربه کردیم، بار دیگر در سال 94 تجربه کردید و دومرتبه در 96 تجربه کردید، از تجربه باید استفاده کنیم، بگذاریم یک رقابت آزاد در جامعه باشد.

وی ادامه داد: در اقتصاد، علم و مدیریت انحصار خطرناک است، رقابت آزاد بگذاریم و برای نقد و مشارکت همه را تشویق کنیم، هرکس نقد می‌کند را باید تشویق کنیم. در 92 تجربه کردید در 94 تجربه کردید از تجربه استفاده کنید، در اقتصاد انحصار خطرناک است.

روحانی از اینکه عده‌یی خوشحال می‌شوند که کشور با بحران روبه‌رو می‌شود، ابراز تعجب کرد و دستاوردهای پیروزی در مذاکرات هسته‌یی را برشمرد.

وی گفت: دیپلمات‌های ما آن‌قدر قوی و قدرتمند هستند که با 6 قدرت بزرگ جهانی حرف بزنند و مذاکره و توافق کنند؛ توافقی که الان آن طرف می‌گوید من فریب خورده‌ام و سرم کلاه گذاشته‌اند که البته این حرف هم نادرست است. مبنای ما برد- برد بود.

رییس شورای عالی امنیت ملی افزود: آیا این قدرت سیاسی ما از بین می‌رود؟ ما به عنوان کشوری با توانمندی سیاسی در صحنه مذاکرات سیاسی با قدرت ظاهر شدیم. نشان دادیم تنها در جنگ قوی نیستیم؛ در صلح هم قوی هستیم. این غیرقابل بازگشت است.

روحانی تاکید کرد: ما اتحاد جهانی را علیه ایران شکستیم. همه علیه ما متحد شده بودند. زمانی در سازمان ملل از نخستین و آخرین ناطق، علیه ما حرف می‌زدند، حتی کشورهایی که به ظاهر دوست ما بودند هم از ما دفاع نمی‌کردند اگر علیه ما چیزی نمی‌گفتند به نفع ما هم چیزی نمی‌گفتند.

وی ادامه داد: امسال در سازمان ملل آنچه ایران می‌گفت بیش از 190 کشور جهان همان را می‌گفتند؛ یک کشور به نام امریکا و یک رژیم اشغالگر فقط علیه ما حرف می‌زدند. این پیروزی ما نیست؟

فرهنگ مذاکره به جای جنگ

رییس‌جمهوری با بازخوانی فرهنگ عاشورا خاطرنشان کرد: قبل از اینکه امام حسین(ع) قیامی را آغاز کند اول با حاکم مدینه سخن گفت و استدلال کرد، اگر اسمش را مذاکره بگذاریم، بعضی بدشان می‌آید حالا نمی‌گوییم مذاکره، حرف زدند مذاکره نکردند.

روحانی یادآور شد: امام حسین(ع) با حاکم مدینه صحبت و استدلال کرد و گفت چرا بیعت نمی‌کنم و دلایلش را برشمرد. حاکم مدینه نپذیرفت همانجا می‌توانست جنگ شروع شود، امام حسین (ع) اجازه نداد این جنگ آغاز شود به چه دلیل بحث جای خودش هست.  وی اضافه کرد: امام حسین (ع) مهلت خواست برای اینکه در این زمینه فکر کند و در نهایت پاسخ دهد و در این فرصت از مدینه خارج شد و «خرج منها خائفا» اگر توضیح دهیم امام حسین (ع) مخفیانه از مدینه خارج شد. باز ممکن است بعضی بدشان بیاید و بگویند امام مرد شجاعت بود، مخفیانه خارج نمی‌شد.  رییس قوه مجریه افزود: امام حسین(ع) ماه‌ها در مکه ماند، سخن گفت، حرف زد و با گروه‌های مختلف ملاقات کرد و نامه‌هایی متعدد از مردم کوفه دریافت کرد و سپس در یک مقطعی عجله کرد تا از مکه خارج شود، گفت برای آنکه حرمت حرم شکسته نشود.

 

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: خیلی حرمت حرم، مهم است شما نگاه کنید به روایاتی که می‌گوید حرمت آبروی مومن همانند حرمت کعبه است. امام حسین(ع) برای اینکه حرمت کعبه شکسته نشود از مکه به سوی کوفه خارج می‌شود. وی اضافه کرد: چقدر آسان در جامعه ما حرمت، حیثیت، جایگاه و شخصیت افراد خدوم، خدمتگزار و محبوب مردم توسط برخی قلم‌ها و زبان‌ها شکسته می‌شود. روحانی در ادامه اظهاراتش اضافه کرد: دانشگاه همیشه گذار بوده است؛ گذار از یک جامعه با شرایط استبدادی به سمت یک جامعه آزاد و مستقل، گذار از یک جامعه استثمار شده به سمت استقلال جامعه، گذار از شرایط انحصار قدرت تا رسیدن به شایستگی‌ها و برجستگی‌های علمی و اخلاقی افراد جامعه. وی یادآور شد: مگر نبود در جامعه ما حداقل قبل از مشروطه، سال‌ها بعد از مشروطه چه کسانی حاکم بودند؛ آیا یک روستایی‌زاده و روستایی کارگر‌زاده می‌توانست حاکم، وزیر، رییس‌جمهوری یا نماینده مجلس شود. مقامات عالیه یا از شاهزادگان و خاندان آنها بودند یا از آن ارباب‌ها و ملاکین بود و هر کسی نمی‌توانست به مقام و مرتبه مدیریتی جامعه برسد، این انحصاری بود.

وی اضافه کرد: این انحصار را چه کسی شکست، حوزه و دانشگاه؛ دانشگاه و حوزه در کنار یکدیگر این انحصار را شکستند، مدیران عالی و ارشد جامعه اکثریت قریب به اتفاق تحصیلکرده دانشگاه تعدادی هم تحصیلکرده حوزه هستند. وی یادآور شد: شایستگی‌های فرد مهم است. در کشور این‌گونه نبود و حوزه و دانشگاه این کار را کردند، دانشگاه امروز متولی تربیت مدیران جامعه است و البته خیلی مهم است که اساتید برجسته هم از لحاظ علمی و هم اخلاقی و رفتاری با شاگرد چگونه برخورد می‌کند.

 در مذاکرات هسته‌ای ما قدرت سیاسی‌مان را ثابت کردیم

روحانی همچنین گفت: نگذاریم عده‌یی جامعه را نسبت به آینده مأیوس کنند و کار ارزشمند ملت را زیر علامت سوال قرار دهند. وی افزود: ممکن است در یک کشوری در یک مبانی آقایی رییس‌جمهوری شود، همه دنیا را هم نگران کند کارهای عجیب و غریب هم انجام دهد، اگر معضلی در کشوری ایجاد شد و این معضل هم به کشورهای مختلف دنیا سرایت کرد، ممکن است به ما هم فشار وارد شود.

رییس دولت دوازدهم تصریح کرد: چرا عده‌یی خوشحال می‌شوند؟ برخی از اینکه کشور دچار مشکل شود خوشحال می‌شوند. برخی‌ها نان‌شان را در دعوا می‌بینند، چرا نزاع و دعوا کنیم؟ جناح‌ها و تفکرات مختلف اشکالی ندارد، نظرات مختلف داشته باشند، بحث کنیم ولی در منافع ملی هم‌صدا و هم‌نظر باشیم.

وی یادآور شد: ما در مذاکرات هسته‌یی و توافق برجام به موارد و منافعی رسیدیم که غیرقابل بازگشت است. هیچ‌کس نمی‌تواند آن را برگرداند، نه آقای ترامپ و نه هیچ‌کس دیگری، اگر 10 تا ترامپ دیگر هم در دنیا درست شود آنها غیرقابل بازگشت است.

رییس‌جمهوری اضافه کرد: در مذاکرات هسته‌یی قدرت سیاسی‌مان را برای جهانیان روشن کردیم و نشان دادیم که دیپلمات‌های ما آن‌قدر قوی و قدرتمند هستند که با 6 قدرت بزرگ جهانی حرف می‌زنند و مذاکره می‌کنند.

 کاهش آمار بیکاری

روحانی با بیان اینکه ما در زمینه اقتصادی موفقیت‌های غیرقابل بازگشت به دست آورده‌ایم، اظهار کرد: در طول یک سال و نیم نفت و میعانات را دو برابر گذشته فروختیم، پولش را گرفتیم. اینها که قابل بازگشت نیست، ما سرمایه‌گذاری‌های متعددی را با خارجی‌ها انجام دادیم که قابل بازگشت نیست.

وی خاطرنشان کرد: ما اعتبارات مهمی را از بانک‌های بزرگ دنیا گرفته‌ایم اینها که قابل بازگشت نیست، ما فناوری‌های مهمی را از دنیا گرفتیم اینها که قابل بازگشت نیست. تا قبل از برجام دنیا می‌گفت ایران فعالیت هسته‌یی‌اش غیرقانونی است و ایران حق ندارد غنی‌سازی کند، الان این فناوری از نظر حقوق و سازمان ملل یک فناوری مشروع است، البته از نظر ما آن وقت هم حرف‌شان نادرست بود ولی ادعا می‌کردند.

رییس‌جمهوری تاکید کرد: امروز ما حقوق هسته‌یی را تثبیت کردیم، حق مسلم که مردم می‌گفتند ما در سازمان ملل و دنیای دیپلماسی اثبات کردیم که حق مسلم ماست. ما حق مسلم را از کف خیابان به نیویورک و وین بردیم. این قابل بازگشت نیست، چرا عده‌یی نادرست با مردم صحبت می‌کنند؟ اگر امروز امریکا تخلفی کند، همه دنیا امریکا را محکوم می‌کنند، ایران را محکوم نمی‌کنند آن وقت می‌گویند چرا به امریکا اعتماد کردید و قرارداد بستید.

رییس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: رقابت را آزاد بگذاریم و برای نقد و مشارکت همه را تشویق کنیم، هر کسی که نقد می‌کند را تشویق کنیم زیرا نقد باید آزاد باشد.

وی ادامه داد: ما باید ببینیم برای چه شغلی به دانشگاه و کلاس دانشگاه نیاز داریم یا نه ما همین جوری دانشجو را بگیریم و در رشته‌های مختلف تربیت کنیم و بگوییم حالا شما به آنان شغل دهید، مگر هر شغلی نیازمند به دانشگاه است، آیا تمام مشاغل نیاز به تحصیلات دانشگاهی یا تکمیلی دارد؟

وی ادامه داد: کشورهای مختلف بررسی کردند که چند‌درصد مشاغل نیاز به تحصیلات دانشگاهی دارد و چند‌درصد ندارد، 45‌درصد مشاغل در جامعه ما نیاز به تحصیلات دانشگاهی ندارد، ممکن است 50 یا 55‌درصد هم نیاز به تحصیلات دانشگاهی داشته باشد آنها همه نیاز به تحصیلات تکمیلی ندارند.

وی گفت: ما به تخصص تا حدی نیاز داریم، خیلی مهم است که ما دانشگاه را بر مبنای نیاز جامعه، نیاز مدیریتی و رفع مشکلات جامعه تنظیم کنیم، البته این به آن معنا نیست که اگر همه اینها تنظیم شود ما امروز مشکلی برای اشتغال نداریم، ما مشکل داریم و باید حل و فصل کنیم.

رییس قوه مجریه ادامه داد: من خوشحالم که از پارسال تا امسال بیش از یک‌درصد بیکاری کم شده است، از 12.5 به 11.5رسیده‌ایم، این معنایش این نیست که به وضع مطلوب رسیدیم ولی معنای آن این است که مسیر درست انتخاب شده و باید سرعت بیشتری بگیریم تا به نتیجه برسیم.

روحانی با تاکید بر امید دادن به نسل جوان ما برای آینده کشور، اظهار کرد: کشور ما ممکن است مشکلاتی داشته باشد، کشورهای دیگر هم مشکلاتی دارند. ما ملت بزرگی هستیم؛ دارای فرهنگ بسیار غنی هستیم، سوابق علمی بزرگی را در طول تاریخ داشته‌ایم.

وی همچنین گفت: امروز دانشگاهیان و دانشجویان در مسائل روز باید پیشرو باشند، نمی‌خواهم بگویم یک دانشجو، یک دیپلمات است اما باید مسائل سیاسی جامعه را خوب بداند، خوب نقد و انتقاد کند، سن جوانی و دانشجویی سن انتقاد و خلاقیت است.

 

 

 

ارسال نظر