سبقت هزینه‌ها از درآمدهای شهری

۱۳۹۶/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۳۱۴

 گروه راه و شهرسازی| محمدعلی نجفی شهردار پایتخت عملکرد درآمد و هزینه شهرداری در ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۶ را به شورا ارائه کرد. براساس این گزارش، ‌کل هزینه‌های شهرداری تهران در دوره مورد نظر، ‌معادل 7هزار و 926میلیارد تومان بوده که نسبت به میزان درآمدهای وصولی یک‌هزار و 358 میلیارد تومان بیشتر است. این اختلاف، مربوط به وام‌های دریافتی به میزان 973 میلیارد تومان و درآمدهای استردادی واحدهای شهرداری به میزان 298میلیارد تومان بوده که در سیستم درآمدی ثبت نشده است.  شهردار تهران در نامه‌یی خطاب به محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران نوشته است: در اجرای بند ۱۰ ماده ۷۱ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مبنی بر اعلام صورت جامع درآمد و هزینه‌های شهرداری برای اطلاع عموم، به پیوست گزارش درآمد و هزینه 6ماهه اول سال جاری برای استحضار ارسال می‌شود. ضمنا ریز کامل درآمد و هزینه‌های شهرداری تهران براساس فرمت‌های قبلی متعاقبا ارسال خواهد شد.  براین اساس دکتر محمدعلی نجفی گزارش عملکرد درآمدها و هزینه‌های شهرداری پایتخت در ۶ ماهه نخست امسال را ارائه داده است که شرح مختصر آن در ادامه می‌آید.

بودجه مصوب شهرداری تهران در سال ۱۳۹۶ در حالی با 17هزار و 900میلیارد تومان به تصویب رسید که بودجه مصـوب هزینه‌یی آن 7هزار و 19میلیارد تومان معادل ۳۹درصد، بودجه تملک دارایی سرمایه‌یی مبلغ 7هزار و 842میلیارد تومان معادل ۴۴‌درصد و تملک دارایی‌های مالی مبلغ 3هزار و 38میلیارد تومان معـادل ۱۷درصد اعلام شد.

همچنین درآمد مصوب شهرداری تهران از محل درآمدهای پایدار و ناپایدار، در بخش نقدی 11هزار و 511میلیارد تومان معادل ۶۴‌درصد و در بخش غیرنقدی مبلغ 8هزار و 856میلیارد تومان معادل ۳۶‌درصد به تصویب رسید که در مجموع 17هزار و 900میلیارد تومان بود.

از محل درآمد مصوب یادشده، مبلغ 3هزار و 701میلیارد تومان، حدود ۲۱‌درصد مربوط به درآمدهای پایدار اعم از عوارض ارزش افزوده و عوارض مستمر (نوسازی، کسب و پیشه، خودرو و...) و مبلغ 13هزار و 943میلیارد تومان، حدود ۷۹‌درصد مربوط به درآمدهای ناپایدار بود که تفکیک آن به شرح زیر است:

 مبلغ 8هزار و 792میلیارد تومان یعنی حدود ۵۰‌درصد مربوط به درآمدهای ناشی از عوارض نوسازی و ساختمانی، مبلغ 2هزار و 655میلیارد تومان معادل حدود ۱۵‌درصد مربوط به فروش ملک و پروژه‌های مشارکتی، مبلغ یک‌هزار و 200میلیارد تومان معادل ۷‌درصد مربوط به وام‌ها، مبلغ ۹۹۰میلیارد تومان معادل ۶‌درصد آن مربوط به مطالبات از محل اسناد و مبلغ ۵۶۰میلیارد تومان یعنی حدود ۳‌درصد مربوط به سایر موارد است.

عملکرد درآمدها در 6 ماهه اول سال

عملکرد درآمدی شهرداری تهران در 6ماهه اول سال جاری در بخش نقدی با وصول مبلغ 4هزار و 559میلیارد تومان به میزان ۷۸‌درصد تاکنون تحقق یافته و در بخش غیرنقد با تحقق 2008 میلیارد تومان به میزان ۶۲‌درصد از درآمد غیرنقدی تاکنون محقق شده است. در مجموع با تحقق 6هزار و 767میلیارد تومان، درآمدهای شهرداری تهران در 6ماهه نخست امسال به میزان ۷۲‌درصد از درآمدهای مصوب برای 6ماهه نخست سال تاکنون تحقق یافته است.

عملکرد هزینه‌ها در 6 ماهه اول امسال

 از درآمدهای محقق شده مبلغ 2هزار و 973میلیارد تومان در بخش هزینه‌یی (عمدتا مربوط به حقوق و مزایا و نگهداشت)، مبلغ 2هزار و 281میلیارد تومان در بخش دارایی‌های سرمایه‌یی و مبلغ 2هزار و 670میلیارد تومان نیز در بخش تملک دارایی‌های مالی هزینه شده است.

 هزینه‌ها از درآمدها پیشی گرفت

در بررسی گزارش عملکرد درآمدها و هزینه‌های شهرداری پایتخت در۶ماهه نخست امسال می‌توان نتیجه گرفت که کل هزینه‌های شهرداری تهران در ۶ماهه اول سال جاری معادل 7هزار و 926میلیارد تومان بوده که نسبت به میزان درآمدهای وصولی یک‌هزار و 358میلیارد تومان بیشتر است.

این اختلاف، مربوط به وام‌های دریافتی به میزان 973میلیارد تومان و درآمدهای استردادی واحدهای شهرداری به میزان 298میلیارد تومان بوده که در سیستم درآمدی ثبت نشده است.

همچنین از کل هزینه‌های شهرداری تهران، مبلغ 5هزار و 879میلیارد تومان (با احتساب وام‌های دریافتی، واریزها و برداشت ها)، معادل ۷۴‌درصد کل هزینه‌ها، به صورت نقدی بوده است.

همچنین مبلغ 2هزار و 47میلیارد تومان از پرداختی‌های شهرداری - معادل ۲۶‌درصد کل هزینه‌ها- به صورت غیرنقدی ثبت شده است.

کل درآمدهای در اختیار خزانه شهرداری تهران پس از کسر مواردی که فقط برای کارهای خاص از آن استفاده شده است (مانند واریز و برداشت‌ها، برداشت‌های قضایی، وام‌ها) معادل 3هزار و 128میلیارد تومان بوده است. به عبارت دیگر فقط ۶۸‌درصد از درآمدهای نقدی شهرداری قابلیت تصمیم‌گیری و هزینه کردن برای تمام فعالیت‌های شهرداری را داشته است.  از کل پرداختی‌های نقدی شهرداری در ۶ماهه اول امسال 2هزار و 973میلیارد تومان بابت هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر (حقوق، مزایا، رفت‌وروب، فضای سبز، کمک هزینه‌یی و سازمان‌ها و شرکت‌ها) هزینه شده است که معادل ۹۵‌درصد کل واریزی‌های در اختیار خزانه بوده است.  تسهیلات دریافتی شهرداری تهران بابت پروژه‌های عمرانی با اولویت مترو و پرداخت دیون استفاده شده است.

با عنایت به روندهای سنوات گذشته برخی پرداخت‌ها در 6ماهه دوم اتفاق می‌افتد که هر ساله باید مدنظر قرار گیرد مانند هزینه‌های ناشی از مسائل جوی و پیش‌بینی نشده سیل، برف‌روبی، یخبندان‌ها و... که باید آمادگی لازم وجود داشته باشد و نقدینگی‌ای برای آن پیش‌بینی شود. همچنین هزینه‌های طرح‌هایی همچون استقبال از بهار و هزینه‌های مربوط به ایام پایان سال موضوعی است که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

 

 

ارسال نظر