مصوبات تنبیهی پارلمان علیه اقلیم کردستان عراق

۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۸۹۲

پارلمان عراق در جلسه دیروز (دوشنبه)، تعدادی از مصوبات تنبیهی را علیه اقلیم کردستان عراق به تصویب رساند.

به گزارش ایرنا، پارلمان عراق در جلسه‌یی که نمایندگان فراکسیون کرد در آن غایب بودند، مصوبات شب یک‌شنبه شورای امنیت ملی عراق را در قبال مقامات اقلیم کردستان عراق که دیروز (دوشنبه) همه‌پرسی غیرقانونی را به اجرا گذاشتند، مورد تایید قرار داد.

پارلمان در مصوبات تنبیهی مهم خود علیه اقلیم کردستان عراق، حیدر العبادی را به‌عنوان فرمانده کل قوای مسلح عراق ملزم به بازگرداندن نیروهای مسلح عراق به مناطق مورد اختلاف در شمال عراق به‌ویژه کرکوک کرد.  

پارلمان عراق همچنین با بستن تمام گذرگاه‌های مرزی با اقلیم کردستان عراق موافقت کرد و خواستار اجرایی شدن مصوبه قبلی درخصوص برکناری «نجم‌الدین کریم» استاندار کرکوک شد.

در مصوبات همچنین بر حفظ روابط ملی و اجتماعی با شهروندان کرد به‌عنوان یکی از بافت‌های مهم اجتماعی عراق تاکید شده است.

در این مصوبات، خواستار فراخوان تمام سفرای خارجی که دارای نمایندگی در اقلیم هستند برای بستن نمایندگی‌های خود در اقلیم و اعلام موضع صریح و روشن آنها در قبال همه‌پرسی اشاره شده است.

همچنین از همه کارکنان کرد که در همه‌پرسی روز دوشنبه شرکت نکرده‌اند، خواسته شده در مشاغل خود باقی بمانند و بر اجرای توافق آشتی ملی برمبنای هویت ملی عراق و تضمین بازگشت آوارگان به مناطق اصلی سکونت‌شان تاکید شده است.

در این مصوبه از دولت عراق خواسته شده که تمام چاه‌های نفت شمال عراق در کرکوک و مناطق مورداختلاف را به زیر پوشش وزارت نفت بیاورد و از استیلای نیروهای امنیتی وابسته به احزاب کرد عراق بر آنها جلوگیری کند.

پارلمان عراق به رهبران سیاسی کرد عراق هشدار داده در قبال تبعات منفی علیه شهروندان در اقلیم کردستان عراق مسوول هستند.

از وزارت دارایی عراق نیز خواسته شده در تمام هزینه‌های حاکمیتی و اجرایی استان کردستان بازنگری کند و از دولت ترکیه خواسته است موضع خود را مبنی بر عدم عبور نفت از چاه‌های شمال به بندر جیهان نهایی کند.

سلیم الجبوری رییس پارلمان عراق در پایان جلسه روز دوشنبه گفت که پارلمان روز چهارشنبه میزبان حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق است.

الجبوری در بدو جلسه دیروز، همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق را غیرقانونی خواند و از دولت عراق خواست تدابیر لازم را برای حفاظت از تمامیت ارضی عراق اتخاذ کند.

تصمیمات تنبیهی مجلس نمایندگان عراق روز دوشنبه همزمان با همه‌پرسی جاری در اقلیم کردستان عراق اتخاذ شده است. 

 

ارسال نظر